General Dynamics/Grumman EF-111A Raven

     
Název:
Name:
General Dynamics EF-111A Raven General Dynamics EF-111A Raven
Originální název:
Original Name:
General Dynamics EF-111A Raven
Kategorie:
Category:
letoun pro elektronický boj electronic warfare aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1978-DD.12.1985 Grumman Aerospace Corp., Calverton, New York
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1981-DD.12.1985 konverze / conversions
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
76 konverzí
První vzlet:
Maiden Flight:
17.05.1977
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník s měnitelnou geometrií křídla monoplane with variable geometry wing
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
25072 kg 55275 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
31751 kg 70000 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
40346 kg 88948 lb
Rozpětí:
Wingspan:
19.2 1) m 63ft1)
Délka:
Length:
23.16 m 76ft
Výška:
Height:
6.1 m 20ft
Plocha křídla:
Wing Area:
48.77 m2 525 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
dvouproudový turbofan
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Pratt & Whitney TF30-P-3 o tahu 47,81 kN / 82,29 kN Pratt & Whitney TF30-P-3, thrust 10750 lb.s.t. / 18500 lb.s.t. with afterburner
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
19010 l 5022 US gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
2216.1 km/h v 12192 m 1377 mph in 40000 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
55.9 m/s 11000 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
13716 m 45000 ft
Dolet:
Range:
1495.1 km 929 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
- -
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
1) šípovitost 16°, 10,34 m při šípovitosti 72° 1) fully spread; 33ft 11in fully swept
Zdroje:
Sources:
Kinzey, bert. F-111 Aardvark in Detail & Scale. Aero Publishers, Fallbrook 1982. ISBN 0-8138-5114-3.
http://joebaugher.com/usaf_fighters/f111_3.html
http://www.americancombatplanes.com/b70_3.html
URL : https://www.valka.cz/General-Dynamics-Grumman-EF-111A-Raven-t1186#487571 Verze : 1
General Dynamics/Grumman EF-111A Raven


Dvoumístný dvoumotorový letoun pro vedení radioelektronického boje, určený k rušení pozemních radiolokátorů PVO v rámci doprovodu úderných letounů nebo při samostaných akcích nad protivníkovým územím.


Počátky Ravena sahají do přelomu šedesátých a sedmdesátých let, kdy vznikla potřeba nahradit letouny pro vedení REB Douglas EB-66 Destroyer, které tehdy létaly bojové mise nad Vietnamem. Vyvinout zcela nový typ bylo vzhledem k malému množství letadel této kategorie nerentabilní, a tak US Air Force rozhodlo, že platformou pro nový stroj se stane F-111A Aardvark.


Vývoj započal v prosinci 1974, kdy byla vybrána společnost Grumman Aircraft Corporation jako zhotovitel konverze. První prototypy EF-111 vznikly na základě přestavby sériových F-111A (66-0041 a 66-0049). První přestavěný EF-111A (sériové číslo 66-0049) vzlétl 10. března 1977, neměl však na své palubě ještě všechno elektronické vybavení. První let plně vybaveného EF-111A (sériové číslo 66-0041) se uskutečnil 17. května 1977. Po dvou letech testů nakonec letectvo zadalo Grummanu zakázku na úpravu 42 letounů F-111A na standard EF-111A.


Letoun využívá mírně upravený drak stroje F-111A. V místě pumovnice je instalován 4,9 m dlouhý radom s anténami rušících vysílačů. Další radom s anténní soustavou pro příjem radiolokačních signálů je zabudován na vrcholu SOP. Srdcem letounu je rušící systém AN/ALQ-99E, jenž je odvozen od AN/ALQ-99, používaného u letounů EA-6B Prowler US Navy. Narozdíl od Prowleru, kde jeho obsluhu zajišťují tři muži, u Ravena postačuje pouze jeden operátor. Mezi další systémy na palubě EF-111A patří systém REB AN/ALQ-137 a radiolokační výstražný přijímač AN/ALR-62. Nově zabudovaná elektronika zvýšila hmotnost letounu o cca 3 175 kg.


První sériově vyrobený EF-111A byl do výzbroje 366th Tactical Electronic Squadron v Mountain Home AFB v Idahu zařazen v listopadu 1981. Tento útvar se stal operačně způsobilým v roce 1983. Bojovou premiéru si Raveny na svůj účet připsaly během operace El Dorado Canyon (14. - 15. duben 1986), do které se zapojilo pět, resp. tři EF-111A z 42nd ECS/20th TFW z britské základny Upper Heyford.


V roce 1986 byly letouny vybaveny výkonnějšími motory Pratt & Whitney TF30-P-9 s maximálním tahem o 87,2 kN.


Rozsáhlejší modernizaci letouny (Avionics Modernization Programme) podstoupily na základě požadavků letectva z roku 1987. Tento program byl dokončen na všech letounech v roce 1994.


Dalším bojový nasazením letounů EF-111A byla operace Desert Storm probíhající na počátku roku 1991. Do ní se zapojily následující útvary vybavené Raveny:


79th TFS/20th TFW "Tigers", dislokace: Taif, Saudská Arábie
390th ECS/366th TFW "Wild Boars", dislokace: Taif, Saudská Arábie
42nd ECS/66th ECW, dislokace: Incirlick, Turecko


Hned během první noci bojů, 17. ledna 1991, nahlásila osádka stroje 66-0016 zničení iráckého stroje Mirage F.1EQ. Raven dokázal nepřátelský stroj vymanévrovat, přičemž irácký stíhač nezvládl pilotáž svého letounu a podle amerického hlášení měl s Miragí narazit do země.


Během války v Perském zálivu byl z nebojových příčin ztracen stroj 66-0023, který havaroval 14. února 1991, osádka zahynula. Letoun patřil do sestavy 42nd ECS/66th ECW.


Od května 1993 zajišťovala 429th Electronic Combat Squadron v rámci 4404th (Provisional) Wingu ze Saudské Arábie "elektronickou" podporu letounům zapojeným do operace Southern Watch nad jižním Irákem. Poslední EF-111A z její výzbroje se vrátil domů v dubnu 1998. Mezitím se jednotka stačila zapojit do vojenských operací nad Balkánem, kdy operavola z italské základny Aviano.


Všechny letouny EF-111A byly z výzbroje US Air Force vyřazeny do 30. června 1998.
URL : https://www.valka.cz/General-Dynamics-Grumman-EF-111A-Raven-t1186#21696 Verze : 1
Dvojice Ravenů (patrně 67-0039 a 67-0041) z výzbroje 390th ECS/366th TFW "Wild Boars" zachycená na saudské základně Taif během operace Desert Shield.
General Dynamics/Grumman EF-111A Raven - (USAF)

(USAF)
URL : https://www.valka.cz/General-Dynamics-Grumman-EF-111A-Raven-t1186#112406 Verze : 0
EF-111A Raven sériového čísla 66-0057 je dnes exponátem leteckého muzea USAF na Wright-Patterson AFB. Letoun byl americkému letectvu dodán 8. října 1985. Jeho uživatelem se stala 42nd ECS z 20th TFW dislokovaného na britské základně Upper Heyford. V rámci této jednotky se zúčastnil operace El Dorado Canyon. V řadách 390th ECS se tento letoun zapojil i do operace Desert Storm.

URL : https://www.valka.cz/General-Dynamics-Grumman-EF-111A-Raven-t1186#203607 Verze : 0
www.nationalmuseum.af.mil

General Dynamics/Grumman EF-111A Raven -


General Dynamics/Grumman EF-111A Raven -


General Dynamics/Grumman EF-111A Raven -


URL : https://www.valka.cz/General-Dynamics-Grumman-EF-111A-Raven-t1186#487574 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více