Dornier Do X

     
Název:
Name:
Dornier Do X Dornier Do X
Originální název:
Original Name:
Dornier Do X
Kategorie:
Category:
dopravní letoun passenger aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1929-DD.MM.1932 AG für Dornier Flugzeuge, Altenrhein


Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1929-DD.MM.1932
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
3
První vzlet:
Maiden Flight:
12.07.1929
30.08.1931
13.05.1932
Osádka:
Crew:
4 + 66/159
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
člunový trup flying boat
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
282501) kg 62281 1) lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
453002) kg 99869 2) lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
52000 kg 114640 lb
Rozpětí:
Wingspan:
48,00 m 157ft 5,75in
Délka:
Length:
40,90 m 134ft 2,24in
Výška:
Height:
10,10 m 33ft 1,63in
Plocha křídla:
Wing Area:
450,00 m2 4843.76 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
12
Typ:
Type:
X1: Siemens Jupiter o vzletovém výkonu 530 k, později
Curtiss V-1570 Conqueror o vzletovém výkonu 477 kW/649 k
X2/3: Fiat A.22 R o vzletovém výkonu 427 kW/580 k
čtyřlistá dřevěná vrtule
X1: Siemens Jupiter, take-off power 523 hp, later
Curtiss V-1570 Conqueror, take-off power 640 k
X2/3: Fiat A.22 R, take-off power 572 hp
four-bladed wooden propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
24600 l 5411 Imp gal / 6499 US gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
2103) km/h v ? m 130.5 3) mph in ? ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
175 km/h v ? m 108.7 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
214) min do 1000 m 214) min to 3281 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
3200 m 10499 ft
Dolet:
Range:
2800 km 1739.8 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
- -
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
X1 s motory Curtiss / X2 s motory Fiat:
1) 32675 kg / 34820 kg
2) 48000 kg
3) 196 km/h / 206 km/h
4) 14 min / 18 min
X1 with Curtiss engines / X2 with Fiats:
1) 72036 lb / 76765 lb
2) 105822 lb
3) 121.8km/h / 128 km/h
4) 14 min / 18 min
Zdroje:
Sources:
Regnat, K. H. Vom Original zum Modell: Dornier Do X. Bernard & Graefe Verlag, Bonn 1996. ISBN 3-7637-6016-4.
Nowarra, Heinz J. Dornier Do X: Das erste Großraum-Flugschiff der Welt. Podzun-Pallas Verlag, Dornheim 1985.
URL : https://www.valka.cz/Dornier-Do-X-t20455#523064 Verze : 0
Dornier Do-X - transatlantický gigant

Experimentální létající člun pro přepravu osob

Po první světové válce nastal boj o to, kdo první dokáže přeletět Atlantik - o letecké spojení Ameriky a Evropy. Boj průkopníků vyhrál Charles Lindbergh se svým Spirit of St. Luis - v podstatě jednomístnou nádrží na palivo s křídly a motorem. To ovšem nebyla cesta, kterou by bylo možno se dát - šlo především o přepravu pošty, cestujících a později také jiného užitečného nákladu. To nemohl zvládnout jednomístný stroj a tak se letecké továrny pustily do stavby letadel, které by tuto úlohu mohly splnit. Šlo o překonávání rozlehlých vodních ploch a tak se jako nejpřirozenější a nejbezpečnější cesta jevilo velké a silné letadlo, schopné přistávat na vodě.

Toto "letiště" nebylo voleno jen kvůli riziku nouzového přistání, ale také proto, že ke vzletu tak zatíženého stroje pomocí tehdy ještě nepříliš silných motorů bylo zapotřebí velice dlouhé dráhy, která nebyla běžně k dispozici. Boj plovákových letadel s létajícími čluny pro sebe rozhodly ty druhé.

Vedle amerických a britských firem se do této soutěže zapojila i německá továrna Dornier a to hned největším létajícím člunem té doby - typem Dornier X, nazvaným "Mořská příšera".

Na hladinu Bodamského jezera vyjel ráno 12. července 1929 olivově zelený, 40 m dlouhý a 10,1 m vysoký hornoplošník s nezvykle tlustým křídlem o rozpětí 48 m. Uvnitř konstrukce křídla byl průlez pro mechaniky, který vedl k šesti pylonům, na nichž bylo v gondolách nad křídlem po dvojicích umístěno dvanáct vzduchem chlazených hvězdicových devítiválců Bristol Jupiter o výkonu po 450 ks (331 kW), každý pohánějící vlastní čtyřlistou vrtuli (tlačnou a tažnou). V té době to byla s 6.300 ks (3.974 kW) nejsilnější pohonná skupina na světě,
Ačkoli šlo o jednoplošník, vodorovné ocasní plochy byly dvojplošné, konstruované jako křídla dvojplošníku s horní plochou výrazně delší. Celková nosná plocha 450 m2 při maximální vzletové hmotnosti 56 tun dávala na tu dobu velmi vysoké plošné zatížení 124 kg/m2.

Prostory posádky na horní palubě začínaly pilotní kabinou. Letadlo se řídilo velkým řídícím kolem a kromě tohoto půlmetrového "volantu" měl pilot k dispozici ještě dva menší - jedním se ovládaly trimry, druhým "kormidelním kolem" bylo řízeno vodní kormidlo na konci člunového trupu. Dále byly pracoviště navigátora, telegrafisty, motoráře a další obslužné prostory. Mořskou příšeru obsluhovala 14 členů posádky.
V necelých 5 m širokém trupu byly prostory pro 66 cestujících, rozdělené do přední a střední kabiny. V jeho zadní části byla palubní kuchyně, v přední byl bar a salonek. Kabiny byly velice luxusně zařízeny - přepych transoceánského letu si ovšem nemohl dovolit kdekdo.

Po odstranění závad chování letadla na vodě mohlo být zahájeno zalétávání. Při jednom z prvních pokusů se letadlu nepodařilo vzlétnout ani po 13 km dlouhém rozjezdu. Jako první byl proto kompletně odstraněn elegantní nátěr a dále už letadlo zůstalo jen v původní barvě kovu. Hladký kovový povrch také snižoval odpor vzduchu. I potom ovšem trvalo stoupání velkoletadla do letové výšky 1000 metrů celých 14 minut a maximální dostup činil pouhých 1250 m! Letadlo bylo také pomalé - maximální rychlost činila 210 km/hod a cestovní jen 175 km/hod. Maximální množství 23.300 litrů natankovaného paliva umožňovalo dolet 2.000 km.

Zkoušky prototypu trvaly následujících 19 měsíců a vyžádaly si 211 letových hodin. Zatěžkávací zkoušku letoun prodělal, když vzlétl z hladiny Bodamského jezera s 10 členy posádky a 150 cestujícími. Až za letu se zjistilo, že se do tohoto počtu vmísilo ještě devět "černých pasažérů", takže celkový počet osob na palubě byl 169 lidí.

V květnu 1931 dospělo vedení firmy Dornier k názoru, že na letadle byly odstraněny všechny problémy a rozhodlo vykonat demonstrační transoceánský let do New Yorku a zpět, zatím bez platících cestujících..
Původně instalované motory Bristol Jupiter byly před letem vyměněny za výkonnější, řadové motory Curtiss Conqueror o výkonu 600 ks (450 kW), takže výkon motorové skupiny vzrostl na 7.200 ks (5.400 kW), výkony letadla se však příliš nezlepšily.

Vzhledem k tomu, že letadlo mělo poměrně krátký dolet, musel být let proveden po etapách a tyto nutné zastávky byly využity k propagaci firmy. Všude, kde letadlo přistálo, se stalo předmětem zájmu a obdivu mnohatisícihlavých davů. Trasa přeletu Atlantiku byla volena tak, aby byl překonán v nejužším místě, čili pomocí mezipřistání na ostrovech v Atlantiku.

Z Portugalské Guineje odstartoval Do-X 3. června 1931 na Kapverdské ostrovy a po mezipřistání na ostrově Fernando de Noronha jej čekal třináctihodinový let do Rio de Janeira, kam dorazil 20. června. Za další týden už byl na jižním pobřeží USA a když konečně dorazil do New Yorku, byl tam uvítán davy lidí. Protože v USA přezimoval, měli Američané k prohlídkám tohoto velkoletadla dostatek příležitostí.

Do Německa se Do-X vracel až na jaře následujícího roku. Na jezeře Müggelsee u Berlína zakotvil 24. května 1932 a později byl předán společnosti Lufthansa k provozování letecké dopravy. Ironií osudu však toto velkoletadlo nikdy nepřepravilo ani jediného platícího pasažéra. Ve své době největší letadlo světa ukončilo svou kariéru v berlínském muzeu, kde bylo za války zničeno bombardováním.

Vývoj šel dál a i když Velká Británie disponovala flotilou luxusních "imperiálních" létajících člunů firmy Sunderland, které obstarávaly leteckou dopravu do Indie, Austrálie a dalších britských kolonií, ani britské letadlo nikdy nelétalo do USA s cestujícími. Boj o tuto linku vyhrál luxusní americký létající člun Boeing 314.
URL : https://www.valka.cz/Dornier-Do-X-t20455#77051 Verze : 0
Dornier Do X
Dornier Do X -


Dornier Do X -


URL : https://www.valka.cz/Dornier-Do-X-t20455#77053 Verze : 1
zdroj: www.bundesarchiv.de
Dornier Do X - január 1932

január 1932
Dornier Do X - Pohľad do kabíny pre cestujúcich počas rekordného letu, počas ktorého bolo prepravených 169 cestujúcich na trati dlhej 1200 km, október 1929.

Pohľad do kabíny pre cestujúcich počas rekordného letu, počas ktorého bolo prepravených 169 cestujúcich na trati dlhej 1200 km, október 1929.
Dornier Do X - Pohľad do pilotnej kabíny so zdvojeným riadením, júl 1929.

Pohľad do pilotnej kabíny so zdvojeným riadením, júl 1929.
Dornier Do X - Komfort pre cestujúcich je aj z dnešného pohľadu viac než veľkorysý, august 1930, prvý let do USA.

Komfort pre cestujúcich je aj z dnešného pohľadu viac než veľkorysý, august 1930, prvý let do USA.
Dornier Do X - Do X s novými motormi o výkone 7000 ks štartuje z hladiny jazera Bodensee, august 1930.

Do X s novými motormi o výkone 7000 ks štartuje z hladiny jazera Bodensee, august 1930.
Dornier Do X - V porovnaní s postavou mechanika vynikne veľkosť vrtule o priemere 2,5 m, august 1930.

V porovnaní s postavou mechanika vynikne veľkosť vrtule o priemere 2,5 m, august 1930.
Dornier Do X - Srdce lietadla - strojovňa, z ktorej je ovládaný každý jeden z dvanástich motorov, november 1930.

Srdce lietadla - strojovňa, z ktorej je ovládaný každý jeden z dvanástich motorov, november 1930.
Dornier Do X - Pekne viditeľné trimery (nastaviteľné vyvažovacie plôšky) na výškovkách lietadla, november 1930.

Pekne viditeľné trimery (nastaviteľné vyvažovacie plôšky) na výškovkách lietadla, november 1930.
Dornier Do X - Posledná kontrola motorov pred štartom do Anglicka, november 1930.

Posledná kontrola motorov pred štartom do Anglicka, november 1930.
Dornier Do X - Kontrola motorov pred štartom do Anglicka, november 1930.

Kontrola motorov pred štartom do Anglicka, november 1930.
Dornier Do X - Kapitán lietadla Friedrich Christiansen, v okne pilotnej kabíny, november 1930.

Kapitán lietadla Friedrich Christiansen, v okne pilotnej kabíny, november 1930.
Dornier Do X -


URL : https://www.valka.cz/Dornier-Do-X-t20455#536630 Verze : 3
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více