pevnost Brest Litevský
Po zkušenostech z války r. 1812 bylo rozhodnuto o novém opevnění západní hranice Ruské říše. R. 1825 rozhodl Nikolaj I. o výstavbě nových pevností, které měly spolu se stávajícím opevněním tvořit tři linie obrany:
První linie - pevnosti na Visle: Modlin, Varšava, Deblin
Druhá linie: Brest Litevský
Třetí linie: Kyjev, Bobrujsk a Dvinsk
R. 1830 předložil gen. K. I. Opperman carovi projekt pevnosti Brest Litevský. Projekt byl schválen, ale polské povstáni 1830-1 oddálilo realizaci. Projekt byl znovu přezkoumán a roku 1832 byly přiděleny finance na výstavbu pevnosti. Zemní práce byly zahájeny v roce 1833 a v roce 1836 byly nejdůležitější části hotovy. Výstavba pevnosti probíhala na místě původního města Brest Litevský, tj. původní město ustoupilo nové pevnosti.
Opevnění se skládalo ze čtyř částí:
Citadela
Byla postavena na místě centra původního města. Skládala se z dvouposchoďového kasárenského bloku výšky až 16 m, který souvisle obepínal ostrov tvořený řekou Bug, a dvěmi ramenami řeky Muchavec. Tloušťka stěn kasáren činila cca 2m. V kazematách kasáren bylo místa pro ubytování posádky 12 000 vojáků. Pro blízkou obranu byly vystavěny 4 půlkruhové bašty. Do prostoru kasáren se dalo dostat 4 branami.
Kobrinské (severní) opevnění
Skládalo se ze 4 bastionových front a 3 ravelinů. S citadelou bylo spojeno dvěmi mosty.
Volyňské (jižní) opevnění
Skládalo se ze 2 bastionových front a 2 ravelinů. S citadelou bylo spojeno jedním mostem
Terespolské (západní) opevnění
Skládalo se ze 4 zemních lunet spojených kurtinou. Roku 1847 bylo za linií lunet postaveno opevnění mostu skládající se ze 2 bastionů. S citadelou bylo opevnění spojeno jedním mostem.
Začátkem 60. let 19. století začalo být pomalu jasné, že pevnost nesplňuje nejmodernější požadavky kladené současné pevnostní stavby. V roce 1864 započala postupná rekonstrukce pevnosti. Podle projektu gen. Totlebena byly za bastiony I a III. Kobrinského opevnění vystavěny Západní a Východní dělostřelecký reduit. Každý měl podkovovitý tvar a skládal se z kontreskarpové galerie příkopu a valu. Uvnitř se nacházely kasárny a úkryty. Příkop byl bráněn čtyřmi kaponiérami. Za reduity byly vystavěny ješte dvě baterie bránící severní stranu obranných kasáren citadely.
Koncem 60. let 19. staletí došlo k výstavbě železniční trati Moskva-Varšava. Drážní těleso vytvořilo hluchý prostor před Kobrinským opevněním. Z toho důvodu byla roku 1869 zahájeny výstavba fortu Graf Berg a silné zenmí baterie.
V této době byl také dokončen systém umožňující manévr vodou.
Po zkušenostech z války r. 1812 bylo rozhodnuto o novém opevnění západní hranice Ruské říše. R. 1825 rozhodl Nikolaj I. o výstavbě nových pevností, které měly spolu se stávajícím opevněním tvořit tři linie obrany:
První linie - pevnosti na Visle: Modlin, Varšava, Deblin
Druhá linie: Brest Litevský
Třetí linie: Kyjev, Bobrujsk a Dvinsk
R. 1830 předložil gen. K. I. Opperman carovi projekt pevnosti Brest Litevský. Projekt byl schválen, ale polské povstáni 1830-1 oddálilo realizaci. Projekt byl znovu přezkoumán a roku 1832 byly přiděleny finance na výstavbu pevnosti. Zemní práce byly zahájeny v roce 1833 a v roce 1836 byly nejdůležitější části hotovy. Výstavba pevnosti probíhala na místě původního města Brest Litevský, tj. původní město ustoupilo nové pevnosti.
Opevnění se skládalo ze čtyř částí:
Citadela
Byla postavena na místě centra původního města. Skládala se z dvouposchoďového kasárenského bloku výšky až 16 m, který souvisle obepínal ostrov tvořený řekou Bug, a dvěmi ramenami řeky Muchavec. Tloušťka stěn kasáren činila cca 2m. V kazematách kasáren bylo místa pro ubytování posádky 12 000 vojáků. Pro blízkou obranu byly vystavěny 4 půlkruhové bašty. Do prostoru kasáren se dalo dostat 4 branami.
Kobrinské (severní) opevnění
Skládalo se ze 4 bastionových front a 3 ravelinů. S citadelou bylo spojeno dvěmi mosty.
Volyňské (jižní) opevnění
Skládalo se ze 2 bastionových front a 2 ravelinů. S citadelou bylo spojeno jedním mostem
Terespolské (západní) opevnění
Skládalo se ze 4 zemních lunet spojených kurtinou. Roku 1847 bylo za linií lunet postaveno opevnění mostu skládající se ze 2 bastionů. S citadelou bylo opevnění spojeno jedním mostem.
Začátkem 60. let 19. století začalo být pomalu jasné, že pevnost nesplňuje nejmodernější požadavky kladené současné pevnostní stavby. V roce 1864 započala postupná rekonstrukce pevnosti. Podle projektu gen. Totlebena byly za bastiony I a III. Kobrinského opevnění vystavěny Západní a Východní dělostřelecký reduit. Každý měl podkovovitý tvar a skládal se z kontreskarpové galerie příkopu a valu. Uvnitř se nacházely kasárny a úkryty. Příkop byl bráněn čtyřmi kaponiérami. Za reduity byly vystavěny ješte dvě baterie bránící severní stranu obranných kasáren citadely.
Koncem 60. let 19. staletí došlo k výstavbě železniční trati Moskva-Varšava. Drážní těleso vytvořilo hluchý prostor před Kobrinským opevněním. Z toho důvodu byla roku 1869 zahájeny výstavba fortu Graf Berg a silné zenmí baterie.
V této době byl také dokončen systém umožňující manévr vodou.