Fokker D.VIII

Fokker E.V
     
Název:
Name:
Fokker D.VIII Fokker D.VIII
Originální název:
Original Name:
Fokker D.VIII
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.06.1918-DD.MM.1918 Fokker Flugzeugwerke GmbH, Schwerin /
Období výroby:
Production Period:
DD.06.1918-DD.MM.1918
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
381
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1918
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
384 kg 847 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
574 kg 1265 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
8,340 m 27ft 4,35in
Délka:
Length:
5.920 m 19ft 5,06in
Výška:
Height:
2.620 m 8ft 7,15in
Plocha křídla:
Wing Area:
10,7 m2 115.17 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Oberursel UR.II o výkonu 81 kW/110 k
dvoulistá dřevěná vrtule
Oberursel UR.II, power 108 hp
two-blade wooden propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
1851) km/h v 0 m 115 1) mph in 0 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
170 km/h v ? m 105.6 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
8.922) min do 3000 m 8.922) min to 9843 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
6400 m 20997 ft
Dolet:
Range:
300 km 186.4 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
2x pevný 7,92mm kulomet LMG 08/15 2x fixed 7,92 mm LMG 08/15 machine gun
Uživatelské státy:
User States:




Poznámka:
Note:
Pokusné stroje s 107kW motorem Oberursel UR.III:
1) 205 km/h
2) 7,5 min


Vytrvalost: 1,5 h
With 145 hp Oberursel UR.III:
1) 126 mph
2) 7,5 min


Endurance: 1.5 hr
Zdroje:
Sources:
Bruce, J. M. The Fokker D.VIII, Profile No.67. Profile publications, Leatherhead 1966.
Kroschel, G.; Stützer, H. Die deutschen Militärflugzeuge 1910 - 1918. Weltbild Verlag, Augsburg 1994. ISBN 3-89350-693-4.
Gray, Peter; Thetford, Owen. German Aircraft Of The First World War. Doubleday, Garden City 1970.
Lamberton, W. M. Fighter Aircraft of the 1914-1918 War. Harleyford Publications Ltd, Letchworth 1960.
URL : https://www.valka.cz/Fokker-D-VIII-t21462#404127 Verze : 0
Fokker D.VIII

Fokker D.VIII (v některé literatuře označován správněji jako E.V) představuje poslední stíhací letoun z rodiny stíhacích letounů Fokker.

Vznik letounu je datován na rok 1918 kdy se v Německu hledal letoun, který měl nahradit stíhací trojplošníky Fokker Dr.I. Tuto soutěž suverénně vyhrál Fokkerův prototyp Fokker V.11 ze kterého zanedlouho vzniknul slavný Fokker D.VII. Jeho konkurentem v soutěži byl také středoplošný letoun Fokker V.17, který vynikal především stoupavostí (ve stoupavosti se dokázal vyrovnat i Fokkeru Dr.I a Sopwithu Triplane) ale stejně jako většina tehdejších středoplošníků trpěl velmi špatným výhledem z kabiny což jeho použití na frontě značně znehodnocovalo.

Fokker se rozhodl letoun přepracovat na hornoplošník čímž pilotovi uvolnil výhled dolů a posunutím kabiny pilota na úroveň odtokové hrany křídla také ve směru vzhůru. Křídlo bylo umístěno samonosně (nebylo tedy položeno na trupu ale umístěno na dřevěné, kovem vyztužené vzpěry) a pro lepší podélnou ovladatelnost bylo vybaveno rozšířenými křidélky a překonstruovanými koncovými oblouky. Letoun byl vybaven rotačním motorem Goebel Goe III se synchronizátorem pro dvojici pevných kulometů Spandau LMG 05/18 (nábojové schránky pojaly 500 nábojů na každou zbraň) umístěných na hřbetě trupu před pilotem.

Trup letounu byl kovové příhradové konstrukce s plátěným potahem (obvykle předtištěný potah se vzorem Lozenge), křídlo bylo dřevěné s kovovými spoji a výztuhami.

V této podobě se letoun zúčastnil další soutěže uspořádané o dva měsíce později a suverénně v ní vyhrál.Na doporučení přihlížející vojenské komise byla zahájena jeho sériová výroba. Do ní byl ale letoun zařazen s méně výkonným rotačním motorem Oberursel Ur II protože motorů Goebel Goe III byl velký nedostatek a nebylo jisté že jich bude dost pro sériovou výrobu. Nakonec bylo v Německu vyrobeno 289 letounů Fokker D.VIII.

Letouny Fokker D.VIII byly krátce po zahájení sériové výroby zavedeny do výzbroje frontových letek přičemž první letkou, která je dostala do výzbroje byla Jasta 6. Zde se krom velmi dobrých letových vlastností nového letounu projevila také nekvalitním výrobním zpracováním letounu způsobená nestabilita a křehkost nosného vzpěrového systému nosné plochy, která způsobila řadu havárií a katastrof. Piloti přestali letounům důvěřovat a na jejich naléhání byly letouny staženy do továrny kde mělo dojít k vyztužení a úpravě vzpěrového systému. Než byla ale tato oprava ukončena, Německo kapitulovalo a Fokkery se již na frontu nevrátily.

Po válce se opravené letouny dostaly do výzbroje několika nově vzniklých států a států dohody, které kořistní letouny podrobně zkoumaly a testovaly s cílem získat co nejvíce zkušeností při stavbě vzpěrových jednoplošníků. Čtyři letouny dodané do Polska si zde také ještě krátce zabojovaly v Polsko-Ukrajinském konfliktu. Díky Fokkerově včasné aktivitě se 20 strojů Fokker D.VIII dostalo spolu s více než dvěma sty stroji, které sem Fokker tajně dopravil do výzbroje Nizozemského letectva.

Jediný potvrzený sestřel letounu Fokker D.VIII zaznamenal poručík Emil Rolff z Jasty 6 dne 16.8.1918 když v manévrovém boji sestřelil francouzský SPAD XIII (poručík Emil Rolff zahynul o tři dny později když se na jeho Fokkeru D.VIII za letu odtrhla nosná plocha a letoun se zřítil).
URL : https://www.valka.cz/Fokker-D-VIII-t21462#180827 Verze : 0
foto
Fokker D.VIII - fokkerev.quickseek.com

fokkerev.quickseek.com
URL : https://www.valka.cz/Fokker-D-VIII-t21462#181212 Verze : 0
.
Fokker D.VIII - Osobní stroj velitele polské 7. letky polského letectva Stefana Stece. Na tomto letounu Stec sestřelil 10. 5. 1919 ukrajinský pozorovací balón. Bílo-červená šachovnice, Stecovo označení, se zalíbilo veliteli polských leteckých sil pplk. H. Lossowskiemu natolik, že dne 1. 12. 1918 byla tato šachovnice polským generálním štábem oficiálně určena za polské výsostné označení. Stroj nese standardní povrchovou úpravu firmy Fokker - horní nosná plocha a kryt motoru natřeny olivově zelenou, trup potažen plátnem s natištěným vzorem lozenge.

Osobní stroj velitele polské 7. letky polského letectva Stefana Stece. Na tomto letounu Stec sestřelil 10. 5. 1919 ukrajinský pozorovací balón. Bílo-červená šachovnice, Stecovo označení, se zalíbilo veliteli polských leteckých sil pplk. H. Lossowskiemu natolik, že dne 1. 12. 1918 byla tato šachovnice polským generálním štábem oficiálně určena za polské výsostné označení. Stroj nese standardní povrchovou úpravu firmy Fokker - horní nosná plocha a kryt motoru natřeny olivově zelenou, trup potažen plátnem s natištěným vzorem "lozenge".
Zveřejněno s laskavým svolením autora

Fokker D.VIII -


URL : https://www.valka.cz/Fokker-D-VIII-t21462#397437 Verze : 0
.
Fokker D.VIII - Fokker D.VIII 185/18, na kterém 29. 4. 1919 sestřelil Stefan Stec Nieuport 17 ukrajinského letectva. Šachovnice na trupu má červenobílé lemy, zatímco na křídle nikoliv. Jinak stroj v typickém továrním zbarvení - plátěné plochy zůstaly v barvě lozengového plátna. Křídla a kovové části byly natřeny olivovou zelenou.

Fokker D.VIII 185/18, na kterém 29. 4. 1919 sestřelil Stefan Stec Nieuport 17 ukrajinského letectva. Šachovnice na trupu má červenobílé lemy, zatímco na křídle nikoliv. Jinak stroj v typickém továrním zbarvení - plátěné plochy zůstaly v barvě lozengového plátna. Křídla a kovové části byly natřeny olivovou zelenou.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

Fokker D.VIII -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Fokker-D-VIII-t21462#400472 Verze : 0
.
Fokker D.VIII - Osobní stroj Lt. R. Wenzla. Letoun v továrním zbarvení (lozengové plátno plus olivová barva na dřevěných a kovových částech). Marking jednotky Jasta 6 tvoří černobílé označení na motorovém krytu, discích kol a černobílé pruhy zdobily také VOP z obou stran. Černobílé pruhy za kabinou pak byly osobní markingem jednotlivých pilotů.

Osobní stroj Lt. R. Wenzla. Letoun v továrním zbarvení (lozengové plátno plus olivová barva na dřevěných a kovových částech). Marking jednotky Jasta 6 tvoří černobílé označení na motorovém krytu, discích kol a černobílé pruhy zdobily také VOP z obou stran. Černobílé pruhy za kabinou pak byly osobní markingem jednotlivých pilotů.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Fokker-D-VIII-t21462#400481 Verze : 0
.
Fokker D.VIII - Tento Fokker sice patřil do stavu Jasta 6, o čemž svědčí černobílý marking na krytu motoru, VOP a discích kol, avšak počátkem srpna si s ním vyletěl při své návštěvě Jasta 6 velitel Jasta 10 Oblt. Erich Löwenhardt.

Tento Fokker sice patřil do stavu Jasta 6, o čemž svědčí černobílý marking na krytu motoru, VOP a discích kol, avšak počátkem srpna si s ním "vyletěl" při své návštěvě Jasta 6 velitel Jasta 10 Oblt. Erich Löwenhardt.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Fokker-D-VIII-t21462#400485 Verze : 0
.
Fokker D.VIII - Osobní stroj velitele Marine Feld Jasta 2 Theo Osterkampa. Stroj v továrním zbarvení, později však jeho trup dostal nátěr v podobě svislých černožlutých pruhů.

Osobní stroj velitele Marine Feld Jasta 2 Theo Osterkampa. Stroj v továrním zbarvení, později však jeho trup dostal nátěr v podobě svislých černožlutých pruhů.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Fokker-D-VIII-t21462#400490 Verze : 0
.
Fokker D.VIII - Osobní letoun F. Altemeiera z Jasta 24. Stroj v továrním zbarvení (plátno lozenge, olivová zelená na kovových a dřevěných částech). Křídlo, VOP a boky trupu jsou bíle lemovány.

Osobní letoun F. Altemeiera z Jasta 24. Stroj v továrním zbarvení (plátno lozenge, olivová zelená na kovových a dřevěných částech). Křídlo, VOP a boky trupu jsou bíle lemovány.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

Fokker D.VIII -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Fokker-D-VIII-t21462#400495 Verze : 0
.
Fokker D.VIII - Fokker 507/18 se dostal jako součást reparací až do Japonska, kam byl však odeslán bez výzbroje a pneumatik. Plátno lozenge, doplňuje olivový nátěr na vzpěrách a křídle, krycí plechy motoru však zůstaly v barvě kovu.

Fokker 507/18 se dostal jako součást reparací až do Japonska, kam byl však odeslán bez výzbroje a pneumatik. Plátno lozenge, doplňuje olivový nátěr na vzpěrách a křídle, krycí plechy motoru však zůstaly v barvě kovu.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Fokker-D-VIII-t21462#400501 Verze : 0
.
Fokker D.VIII - Jeden z 20 Fokkerů D.VIII, které se podařilo Anthony Fokkerovi tajně lodí propašovat do rodného Holandska (ovšem v rozporu s podmínkami příměří). Stroj je v továrním zbarvení (lozenge, olivová zelená), sériové číslo 509/18 nebylo na trup napsáno. Oranžové holandské výsostné označení bylo nastříkáno přes německé kříže, které však poněkud prosvítaly.

Jeden z 20 Fokkerů D.VIII, které se podařilo Anthony Fokkerovi tajně lodí propašovat do rodného Holandska (ovšem v rozporu s podmínkami příměří). Stroj je v továrním zbarvení (lozenge, olivová zelená), sériové číslo 509/18 nebylo na trup napsáno. Oranžové holandské výsostné označení bylo nastříkáno přes německé kříže, které však poněkud prosvítaly.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Fokker-D-VIII-t21462#400503 Verze : 0

Diskuse

Myslím že název byl původně E VIII, jak je to správně (tedy eindecker) ale právě po několika destrukcích křídla byly nové (tedy už zesílené) letouny uváděny jako D VIII. Důvodem který se uvádí je právě to že se tak mělo odlišit že nejde o "vražedné" stroje a snad i navodit že jde o typ podobný oblíbenému D VII. Destrukcemi trpěla jen první várka letounů a po úpravách myslím byl letoun docela solidně pevný.
URL : https://www.valka.cz/Fokker-D-VIII-t21462#181220 Verze : 0
Použil jsem D.VIII protože jde o označení používané ve většině literatury (samozřejmě doslovně bráno má být E.V). Co se té tuhosti týče tak tím bych si nebyl až tak jistý. Je známo že jeden z polských D.VIII havaroval právě kvůli zhroucení křídla i když byl už po vyztužovací úpravě. Celkově ta nepevnost byla dáná především nekvalitním továrním zpracováním (koncem války nebyly už k dispozici dostatek vhodného materiálu první třídy ale spíše méně kvalitní náhražky). Letouny Nizozemského letectva potom údajně měly v roce 1920 projít kompletní výměnou nosného systému za systém vyrobený z kvalitního dřeva (toto ale nemám 100 procentně potvrzené).
URL : https://www.valka.cz/Fokker-D-VIII-t21462#181222 Verze : 0
V muzeu v Soesterbergu se pokud vím psalo (a pokud jsem správně rozuměl) že šlo spíše o nekvalitní práci než materiál, kvalita byla obětována aby se udělalo víc a navíc část dělníků musela narukovat a zbyli spíše lidé neschopní služby v poli (a možná i dostatečně kvalitní práce) Holandské letouny (D VII i D VIII) létaly pak bez problémů (ostatně do služby přišly poněkud později nešlo o hotová letadla ale o rozebrané komponenty které se kompletovaly až v roce 1919 (tedy v době kdy už bylo času zjevně dost). První zesílení neřešilo problém protože šlo jen o úpravu původních letounů (křídlo bylo pořád stejné včetně nosníku) pozdější výroba (údajně označovaná D VIII) měla křídlo už vyráběné lépe a problémy se u ní snad neprojevovaly. je otázkou zda všechny letouny v Polsku byly téhle verze. Němci používali obě označení (myslím že postupně) a letouny E VIII byly z fronty staženy (není jisté zda do továrny nebo k výcviku) Podivné je i označení E VIII, podle všeho by mělo jít o E V (tedy pátý jednoplošník firmy Fokker přijatý do výzbroje. Pozdější zase naopak značí osmý dvouplošník (stíhací) přijatý a navazuje na D VII. Nejsem si jist zda označení není správně EV/DVIII (před a po přeznačení.
URL : https://www.valka.cz/Fokker-D-VIII-t21462#181258 Verze : 0
S názvem souhlasím ale ať v tom nejsou zmatky, ponechme zavedené označení D.VIII (proč toto označení a s ním spojená dualita názvů jsme tu už objasnili). Co se Holandských Fokkerů týče tak to bylo část montovaná z prefabrikovaných dílů v roce 1919 a zbytek přelétnut a létán prakticky od konce války (přesuny se měly odehrávat v listopadu a prosinci 1918).
URL : https://www.valka.cz/Fokker-D-VIII-t21462#181307 Verze : 0
Podle většiny zpráv byly letouny do Holandska dovezeny vlakem, přelety byly možná jen snahou aby letouny nepadly do rukou spojenců, ne tedy práce Fokkera.
URL : https://www.valka.cz/Fokker-D-VIII-t21462#181369 Verze : 0
V krátkosti k oné dualitě názvů tohoto letounu. Skutečně původní označení typu bylo E. V (tedy jak správně píše Bitaxe, šlo o pátý jednoplošník firmy Fokker zavedený do výzbroje), nicméně v roce 1918 Idflieg zavedl pro všechny nové stíhací letouny jednotné označení D, bez ohledu na počet nosných ploch. Proto byl letoun přeznačen na D.VIII a podobně byl jako D.I označován kupříkladu i konkurenční Junkers, který měl ovšem také jen jednu nosnou plochu
URL : https://www.valka.cz/Fokker-D-VIII-t21462#182601 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více