V noci z 28. na 29. 12. 1941 provedla 311. (československá) bombardovací peruť jeden další ze svých mnoha úspěšných náletů na území obsazené nepřítelem. Tentokrát dopadl smrtící náklad na německý přístav Wilhelmshaven. Velitelem jednoho z útočících wellingtonů byl Alois Šiška. Jeho stroj byl nad cílem zasažen protiletadlovou palbou. Asi 20 minut po bombardování začal hořet levý motor, oheň se však podařilo uhasit. Posádka pokračovala v letu jen na jeden motor, radiotelegrafista navázal spojení s Anglií na nouzové vlně. Zakrátko se u nefunkčního motoru utrhla vrtule a zasekla se do trupu v místě telegrafistova stanoviště. Hydraulický systém byl poničen, letadlo se stalo neovladatelným.
Trojice Wellingtonů Mk.IC československé 311. peruti, březen 1941
B. J. Daventry, iwm.org.uk, commons.wikimedia.org
Pilotovi se s vypětím všech sil podařilo nouzově přistát na hladinu Severního moře. Při nouzovém přistání zahynul zadní střelec Rudolf Skalický. Zbytku posádky se podařilo dostat se do záchranného člunu. Musela však čelit krutým podmínkám ledového Severního moře. Navigátor letounu, Josef Mohr, ztratil při nouzovém přistání boty a kuklu. Přesto však ostatním druhům v dinghy dodával kuráž a živil tak naději na záchranu. Vydržel to celých neuvěřitelných pět nocí. Poté však, 2. ledna 1942 těsně po půlnoci, zemřel druhý pilot Tománek. I Josefu Mohrovi již došly i poslední zbytky sil. Zemřel naprosto vysílen nedlouho poté, ve dvě hodiny ráno. Pilot Šiška, telegrafista Ščerba a střelec Svoboda měli více štěstí. Moře je kolem 15. hodiny, po šesti krutých dnech v mokru a mrazu, vyvrhlo na holandské pobřeží.
npor. Josef Mohr
Josef Mohr se narodil 5. října 1912 ve Velkých Hamrech. Po maturitě nastoupil na dva roky do školy leteckého dorostu, po jejímž absolvování byl vyřazen v hodnosti poručíka jako letecký pozorovatel. I on patřil do zdravého jádra našeho předválečného letectva. Proto se jako mnozí ostatní nemohl smířit s násilnou okupací Československa Německem.
Proto odešel ilegálně do Polska. Zde však narazil na neochotu Poláků, v červenci 1939 proto odjel s transportem do Francie a vstoupil do Cizinecké legie. Z tohoto svazku jej vysvobodil až začátek války. Byl přemístěn do Tours a zařazen do pozorovatelského a střeleckého výcviku. Do bojů ve Francii však už nestačil zasáhnout. Byl evakuován do Casablanky, ze které poté odplul 28. 6. 1940 lodí „Gibt-el-Dersa“ do Gibraltaru. Zde byla loď zařazena do velkého konvoje, směřujícího k anglickým břehům.
5. 7. 1940 odplul, již na palubě lodi „Cidonia“, do Anglie. Na její břeh vstoupil 16. července 1940. Vstoupil do RAF v hodnosti Pilot Officer, od 16. srpna do 6. září se v Bassingbourne cvičil na funkci navigátora bombardéru. V květnu 1941 byl z výcviku vyřazen a určen do posádky Sgt. Adolfa Musálka jako navigátor.
Jako operačně aktivní příslušník 311. (československé) bombardovací peruti RAF se v roce 1941 poručík Mohr zúčastnil počáteční fáze bombardovací ofenzívy. V této době bylo ještě noční bombardovaní průkopnickou činností. Velmi složitá byla zejména navigace, často se stávalo, že posádka hlásila, že cíl úspěšně bombardovala, ale pravda byla taková, že bombardovala cíl o desítky mil vzdálený. To však nebyla pravda u československé bombardovací peruti. Její posádky patřily k tomu nejlepšímu, co mělo Velitelství bombardovacího letectva k dispozici. Piloti nalétávali v prudké a husté protiletadlové palbě na cíl čtyřikrát i pětkrát, jen aby zásah byl co nejpřesnější. Zejména navigátoři patřili mezi skutečnou elitu britského Královského letectva. Do této skupiny patřil i P/O Josef Mohr. Zúčastnil se 35 bojových akcí v trvání bezmála 200 operačních hodin. Pro ilustraci jich zde několik uvedu:
Pak se zase opakují nálety na Kiel, Hamburk, Berlím atd. A poté přichází onen osudný 12. prosinec 1942...
Památník mužům sestřeleného wellingtonu v nizozemském Pettenu
commons.wikimedia.org
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.
Zjistit více