MT-55A
♡ Chci přispět
Typ
Mostní tank
Popis & Nasazení
Mostní tank MT-55A je postaven na bázi středního tanku T-55, přičemž nemá věž a nenese žádnou výzbroj. Osádka se skládá ze dvou osob. Místo řidiče se nachází v levé přední části podvozku, tzn. že zůstalo zachováno na stejném místě jako u T-55. Velitel sedí napravo vedle řidiče. Za prostorem vyhrazeným osádce je umístěna nádrž na hydraulickou kapalinu, schránka akumulátorů a palivová nádrž. Pohon tanku zajišťuje čtyřdobý, kapalinou chlazený motor V-55 s maximálním výkonem 427 kW při 2 000 otáčkách za minutu. MT-55 je vybaven filtroventilačním zařízením. Pro komunikaci s ostatními bojovými prostředky slouží radiostanice R 123 s maximálním dosahem do 20 kilometrů. Členové osádky pro vzájemné dorozumívání používají tankohovorové zařízení R 124.
Vývoj MT-55A byl zahájen v roce 1969, o tři roky později následovala sériová výroba. Do výzbroje Československé lidové armády byl zařazován od roku 1975.
Jeho primárním úkolem je rychlé přemostění úzkých vodních a terénních překážek v prostoru bojové činnosti. Nůžkový kolejový most lze rovněž použít pro zpevnění špatně průjezdných částí terénu. Maximální délka přemostěné překážky může činit až 17,5 m. Přes most mohou přejíždět pásová vozidla o maximální hmotnosti 50 t a kolová vozidla s maximálním zatížením na nápravu o velikosti 12 t.
Uživatelé
Československo (Česká republika, Slovenská republika)
Technicko-taktická data
Osádka | 2 muži | |
Hmotnost | celková | 36 000 kg |
mostu | 6 500 kg | |
Rozměry | délka s naloženým mostem | 9 880 mm |
délka s pokládacím ústrojím v přepravní poloze | 8 450 mm | |
šířka s naloženým mostem | 3 330 mm | |
šířka bez mostu | 3 270 mm | |
světlá výška s naloženým mostem | 425 mm | |
světlá výška bez mostu | 460 mm | |
délka s položeným mostem v rovině | 27 100 mm | |
výška s naloženým mostem | 3 350 mm | |
výška bez mostu s pokládacím ústrojím v přepravní poloze | 2 800 mm | |
styčná délka pásu s terénem | 3 840 mm | |
Most | nosnost | 50 000 kg |
délka rozevřeného mostu | 18 000 mm | |
délka sevřeného mostu | 9 600 mm | |
šířka | 3 300 mm | |
hmotnost | 6 500 kg | |
Čas potřebný | na položení mostu | 3 minuty |
na naložení mostu | 5 - 8 minut | |
pro složení sevřeného mostu | 10 minut | |
Rychlost | maximální | 50 km/h |
průměrná na silnici | 32 – 35 km/h | |
průměrná v terénu | 16 – 20 km/h | |
Spotřeba paliva na 100 km | na silnici | 190 – 210 l |
v terénu | 300 – 330 l | |
Spotřeba paliva při nakládání a pokládání mostu | 50 l/h | |
Spotřeba oleje na 100 km | na silnici | 6 – 8 l |
v terénu | 7 – 11 l | |
Dojezd bez přídavných nádrží | na silnici | 485 – 500 km |
v terénu | 290 – 320 km | |
Maximální stoupání | 30° | |
Maximální boční sklon | 25° | |
Překročitelnost – šířka příkopu | 2,7 m | |
Výstupnost – výška kolmé stěny | 0,7 m | |
Hloubka brodu bez přípravy tanku | 1,4 m | |
Jízda tanku pod vodou | maximální rychlost proudu při jízdě s mostem | 1 m/s |
maximální rychlost proudu při jízdě bez mostu | 2 m/s | |
maximální šířka vodní překážky | 1 000 m | |
maximální hloubka vody | 4 m | |
Napětí elektrické sítě tanku | 24 V |
Podobné články
Další články autora