Přehled činností bitevního křižníku Scharnhorst
♡ Chci přispět
25. ledna 1934 - S loděnicí Marinewerft, Wilhelmshaven (od roku 1935 Kriegsmarine Werft, Wilhelmshaven) byl uzavřen kontrakt na bitevní loď „D“.
14. února 1934 – Byly položeny základy trupu lodi.
5. července 1934 – Stavba byla pozastavena z důvodu změny plánů, materiál byl rozebrán.
15. června 1935 – Znovu byly položeny základy lodi.
3. října 1936 – Scharnhorst byl spuštěn na vodu, byl pokřtěn vdovou po kapitánovi stejnojmenné lodi z 1. sv. války.
7. ledna 1939 – Scharnhorst byl uveden do činné služby. Prvním kapitánem se stal námořní kapitán Otto Ciliax.
do července 1939 – Scharnhorst absolvuje cvičné plavby na Baltu.
červenec - srpen 1939 – probíhají poslední stavební úpravy, příď je přestavěna na tzv. atlantický typ.
do listopadu 1939 – probíhají bojové cvičení na Baltu.
21. listopadu 1939 – Scharnhorst a Gneisenau podniká bojovou plavbu na jih od Islandu, aby předstíral průlom do Atlantiku.
23. listopadu 1939 – Scharnhorst a Gneisenau potápí britský pomocný křižník Rawalpindi.
27. listopadu 1939 – Scharnhorst a Gneisenau se vrací do Kielu.
18. – 20. února 1940 – Operace Nordmark - Scharnhorst, Gneisenau, těžký křižník admirál Hipper a torpédoborce Wolfgang Zenker, Wilhelm Heidkamp a Karl Galster byly poslány, aby napadly britské konvoje mezi Bergenem a Anglií, ale žádné lodě nebyly naleznuty.
7. – 12. dubna 1940 – Operace Weserübung- Scharnhorst a Gneisenau kryjí invazní skupiny I a II určené pro Narvik a Trondheim. Střet s britským bitevním křižníkem Renown u Lofot.
4. – 10. června 1940 – Operace Juno - Scharnhorst ,Gneisenau , Admirál Hipper a torpédoborce Karl Galster, Hans Lody, Erich Steinbrink a Hermann Schoemann podnikají akci proti britským konvojům do Norska.
8. června 1940 – Eskadra potápí letadlovou loď Glorius a torpédoborce Ardent a Acasta, Scharnhorst byl poškozen torpédem z britského torpédoborce.
10. června 1940 - Návrat do Trondheimu.
červen 1940 – Po provizorních opravách je Scharnhorst poslán do doků v Kielu, neúspěšný pokus RAF o útok na loď.
28. prosince 1940 – Scharnhorst a Gneisenau se pokouší o průnik do severního Atlantiku. Gneisenau byl na rozbouřeném moři poškozen a operace byla ukončena.
22. ledna – 22. března 1941- Operace Berlin – druhý pokus Scharnhorstu a Gneisenau o průnik do Atlantiku, tentokrát úspěšný.
3. únor 1941 - Scharnhorst a Gneisenau proplouvá Dánským průlivem.
4. únor 1941 - Scharnhorst a Gneisenau se dostali k jižnímu Grónsku.
8.února1941 – Spatřen konvoj HX-108 doprovázen bitevní lodí Ramilies.
22. února 1941 - Scharnhorst a Gneisenau potápí čtyři obchodní lodě východně od Newfoundlandu.
7. – 9. března 1941 - Zahlédnut konvoj SL-67, eskortován bitevní lodí Malaya. Na konvoj jsou navedeny ponorky, které potopí 5 obchodních lodí.
15. – 16. března 1941- Scharnhorst a Gneisenau útočí na konvoj jihovýchodně od Newfoundlandu.
22.března 1941 - Gneisenau a Scharnhorst vplouvají do Brestu. Celkem v rámci operace Berlin potopily 22 lodí o celkové tonáži 115 600 brt. Scharnhorst potopil 8 lodí o tonáži 49 300 brt.
Březen 1941 – Scharnhorst, dočasně zakotvený v La Pallice (jižně od Brestu), se stává terčem náletů, zásah 5 bomb, které způsobí vážné škody.
11. – 13. února 1942 – Operace Cerberus – průlom Lamanšským kanálem do Německa. Scharnhorst, Gneisenau, těžký křižník Prinz Eugen, 6 torpédoborců (Paul Jakobi, Richard Beitzen, Friedrich Ihn, Hermann Schoemann, Z-25, Z-29), 9 torpédovek 2. a 3. flotily (T-2, T-4, T-5, T-11, T-12, T-13, T-15, T-16 a T-17), k nim se později připojily torpédovky Kondor, Falke, Seeadler, Iktus, Jaguar z 5. flotily a 10 rychlých člunů z 4. a 6. flotily. Všechny lodě propluly do Německa. Scharnhorst byl poškozen dvěma minami.
13. února 1942 - V 12:30 Scharnhorst vplul do Wilhelmshavenu.
14. února 1942 - Scharnhorst umístěn do plovoucího doku ve Wilhelmshavenu, trup je prozkoumán po poškození minami během Operace Cerberus.
15. února 1942 - Scharnhorst byl přemístěn do loděnice Deutsche Werke v Kielu, zjistilo se, že trup je poškozen více, než se předpokládalo.
do ledna 1943 – Opravy škod v loděnici Deutsche Werke v Kielu, zkušební plavby v Baltském moři.
10. – 11. ledna 1943 – Operace Fronttheater - eskadra složená ze Scharnhorstu, těžkého křižníku Prinz Eugen a torpédoborců Friedrich Ihn, Pavel Jacobi a Z-24 opouští Gotenhafen a pluje do Norska.
11.ledna 1943 – Kvůli leteckému poplachu se eskadra vrací do Gotenhafenu.
23. – 27. ledna 1943 – Operace Domino – eskadra složená ze Scharnhorstu, Prinz Eugena a torpédoborců Z-39 a Erich Steinbrink opouští Gotenhafen a podruhé se snaží dostat do Norska.
27. ledna 1943 - Kvůli neúspěšnému doplnění paliva torpédoborcům z nádrží Scharnhorsta se eskadra opět vrací do Gotenhafenu.
6. – 9. března 1943 – Operace Paderborn – Eskadra složená ze Scharnhorstu a torpédoborců Z-28, Erich Steinbrinck a Friedrich Ihn se potřetí pokouší dostat do Norska, tentokrát úspěšně.
9. března 1943 – Eskadra dorazila do zálivu Bogen nedaleko Narviku. 11. března připlouvá kapesní bitevní loď Lützow a lehký křižník Nürnberg. Později připlouvá bitevní loď Tirpitz, po jejím připlutí odplouvá Nürnberg do Německa.
do 22. března 1943 –Lodě provádějí cvičení.
22. března 1943 - Scharnhorst a Tirpitz byly přemístěny do Altafjordu.
8. dubna 1943 - Vážný výbuch na palubě v oddělení III. 17 mužů posádky bylo zabito a 20 zraněno. Příčina výbuchu nebyla nikdy objasněna, ale předpokládá se, že se jednalo o sabotáž. Nálož mohla být umístěnou na loď při pobytu v Gotenhafenu.
do 6. září 1943 – Provádění oprav po výbuchu 8. dubna pomocí opravárenské lodě trvaly jen 14 dní. Po skončení oprav cvičení s Tirpitzem a Lützovem.
6. – 9. září 1943 – Operace Sizilien - eskadra složená z Scharnhorstu, Tirpitze a 9 torpédoborců (Erich Steinbrink, Karl Galster, Hans Lody, Theodor Riedel, Z-27, Z-29, Z-30, Z-31, Z-33) zaútočila na nepřátelskou základnu na Špicberkách.
září - prosinec 1943 - Scharnhorst je zakotven v Kåfjordu, potom v Langfjordu.
25. – 26. prosince 1943 – Operace Ostfront – pod velením kontraadmirála Beye se eskadra složená ze Scharnhorstu a torpédoborců Z-29, Z-30, Z-33, Z-34 a Z-38 pokouší nalézt a zaútočit na konvoj JW-55B plující do Murmansku. Scharnhorst byl objeven britskými křižníky, později i bitevní lodí Duke of York.
26. prosince 1943 - Po několika hodinách bitvy byl Scharnhorst v 19:45 potopen v bitvě u Severního mysu na pozici 72°16´ severní šířky, 28°41´ východní délky. 1 932 členů posádky zahynulo, zachránilo se jen 36 mužů.
10. září 2000 - Vrak Scharnhorstu byl objeven u Severního mysu norským námořnictvem.
28. září 2000 - Vrak Scharnhorstu byl identifikován lodí norského válečného námořnictva Tyr. Vrak je velmi těžce poškozen, spočívá kýlem vzhůru v hloubce 290 metrů.
Podobné články
Další články autora