Automobily Süddeutsche Automobil-Fabrik Gaggenau a Benz & Cie.
♡ Chci přispět
Automobily Süddeutsche Automobil-Fabrik Gaggenau (SAF do roku 1910)
a
Benz & Cie. (Benz - Gaggenau od roku 1910)
Úvaha o konstrukci a rozměrech nosného příhradového rámu vozidel firmy SAF (později Benz & Cie.) je sestavena na základě studia dostupných fotografií a technických údajů užitkových vozidel a obrněného vozidla firmy Benz, známého pod ruskými přezdívkami: "bronirovanyj avtobus Bjenz" či "Sjerafina".
Tabulka 1
Předkládá úplný seznam známých vozidel řady C/32, které používaly jeden typ blíže nepopsaného čtyřválcového motoru o výkonu 25,7 až 29,4 kW (35-40 k). Uvedená vozidla patřila k různým konstrukčním verzím a používala několik typů chassis s blíže neurčeným počtem variant kol. Poznámka: Typ PP, znamená "plnopryžové pneumatiky"
Vyrobená vozidla s motorem 35/40 PS:
|
rok |
pohot. hmotn. (kg) |
korba Reklama (mm) |
rozvor (mm) |
kola |
pozn. |
SAF 3 t Lieferwagen C/32 |
1907 |
2200 |
3500 či 4000 |
Reklama ? |
? |
- |
SAF Doppelstock-Stadt-Omnibus "Berlin" C/32 |
1907 |
4000 |
? |
? |
? |
- |
SAF Leichter-Omnibus "Reichpost" C/32 |
1907 |
1800 |
? |
? |
? |
- |
SAF Schwerer 5 t Lastwagen C/32 |
1907 |
2950 |
4000 či 5000 |
? |
typ PP |
foto |
SAF Schwerer 6 t Lastwagen C/32 |
1907 |
3050 |
4000 či 5000 |
? |
? |
- |
SAF Stadt-Omnibus "München" C/32 |
1907 |
3200 |
? |
? |
? |
- |
SAF Stadt-Omnibus "Wien" C/32 |
1907 |
2900 |
? |
? |
? |
- |
SAF Verbindungs-Omnibus "Norddeutschland" C/32 |
1907 |
3500 |
? |
? |
? |
- |
SAF Verbindungs-Omnibus "Schwarzwald" C/32 |
1907 |
2400 |
? |
? |
? |
- |
Benz & Cie. "bronirovanyj avtobus Bjenz" |
1911-1912 |
1920 |
? |
? |
typ PP |
foto |
Tabulka 2
Známý export do Ruska - vozidla: |
rok |
pohot. hmotn. (kg) |
korba (mm) |
rozvor (mm) |
kola |
pozn. |
SAF Omnibus "St. Petersburg 30/35 PS" |
1910 |
6000-6030 |
- |
4450 či 4540 |
? |
- |
SAF Omnibus "St. Petersburg 40/45 PS" |
1910 |
6000-6030 |
- |
4450 či 4540 |
? |
- |
SAF Omnibus "St. Petersburg 50/60 PS" |
1910 |
6000-6030 |
- |
4450 či 4540 |
? |
- |
Benz & Cie. "bronirovanyj avtobus Bjenz" |
1911-1912 |
1920 |
- |
? |
typ PP |
foto |
Tabulka 3
Známý export do Ruska - pohonné jednotky: |
rok |
výkon (k) |
obsah (ccm) |
válcepočet |
válce (mm) |
pozn. |
SAF 30/35 PS |
1910 |
30-35 |
5195 |
4 |
105x150 |
- |
SAF 40/45 PS |
1910 |
40-45 |
7360 |
4 |
125x150 |
- |
SAF 50/60 PS |
1910 |
50-60 |
8885 |
4 |
135x150 |
- |
Benz & Cie. "bronirovanyj avtobus Bjenz" |
1911-1912 |
35-40 |
? |
2 ** |
? |
?!? |
Tabulka 4
Vozidla s obdobnými plnopryžovými koly: |
rok |
pohot. hmotn. (kg) |
korba (mm) |
rozvor (mm) |
kola |
pozn. |
SAF Omnibus Aussichtswagen |
1910 |
2850-2880 |
- |
3800 či 3890 |
typ PP |
foto |
Benz & Cie. "bronirovanyj avtobus Bjenz" |
1911-1912 |
1920 |
- |
? |
typ PP |
foto |
Benz - Gaggenau Lastwagen 5 t GL 12 |
1911-1913 |
4600 |
4200 x1800 či 2000 |
4450 či 4500 |
typ PP |
foto |
Benz - Gaggenau Omnibus BL |
1913-1914 |
2350 (podv.1900) |
- |
3130, 3700 či 4390 |
typ PP |
foto |
Tabulka 5
Přehled pohonných jednotek: |
rok |
výkon (k) |
obsah (ccm) |
válcepočet |
válce (mm) |
pozn. |
SAF C/18 |
1907 |
18-22 |
3190 |
4 |
94x115 |
- |
SAF C/24 |
1907 |
24-32 |
6330 |
4 |
120x140 |
- |
SAF C/28 |
1908 |
28-36 |
4019 |
4 |
100x128 |
- |
SAF C/32 |
1907 |
35-40 |
? |
4 |
? |
- |
SAF C/36 |
1908 |
36-45 |
5319 |
4 |
110x140 |
- |
SAF C/40 |
1907 |
40-50 |
? |
4 |
? |
- |
Benz & Cie. "bronirovanyj avtobus Bjenz" |
1911-1912 |
35-40 |
? |
2 ** |
? |
?!? |
Tabulka 6
Srovnávací tabulka rozměrů vozidel SAF a Benz & Cie. z Gaggenau.
Vozidla: |
rok |
pohot. hmotn. (kg) |
korba (mm) |
rozvor (mm) |
kola |
pozn. |
SAF Omnibus Aussichtswagen |
1910 |
2850-2880 |
? |
3800 či 3890 |
typ PP |
foto |
SAF Lastwagen 2 t |
1910 |
1900 |
3000 x1800 |
3600 |
? |
- |
SAF Omnibus S.0.10 |
1910-1912 |
4400 |
- |
4280 |
? |
- |
Benz - Gaggenau Omnibus S.0.10 |
1911-1912 |
3000 |
- |
3650 či 4250 |
? |
- |
Benz - Gaggenau Lastwagen 5 t GL 12 |
1911-1913 |
4600 |
4200 x1800 či 2000 |
4450 či 4500 |
typ PP |
foto |
Benz - Gaggenau Lastwagen 2t BL 10 |
1911-1913 |
2400 |
3000 x1800 |
3600 či 4000 |
jiný typ |
foto |
Benz - Gaggenau Lieferswagen 750 kg - 1,5 t KL 11 |
1911-1913 |
1500 |
2500 či 2700 x1800 |
3400 |
? |
- |
Benz - Gaggenau Omnibus S.0.10 Imperial |
1911-1914 |
6030 |
- |
4150 |
? |
- |
Benz - Gaggenau Omnibus BL |
1913-1914 |
2350 (podv.1900) |
- |
3130, 3700 či 4390 |
typ PP |
foto |
Benz - Gaggenau Lastwagen 2-3 t KL 14 |
1914-1918 |
2650 |
2600 x1800 |
3165 či 4000 |
typ PP |
foto |
Benz - Gaggenau Omnibus BL 10 |
1914-1919 |
? |
- |
3700-4390 |
? |
- |
Tabulka 7
Srovnávací tabulka pohonných jednotek SAF a Benz & Cie. z Gaggenau.
Přehled pohonných jednotek: |
rok |
výkon (k) |
obsah (ccm) |
válce počet |
válce (mm) |
pozn. |
SAF C/18 |
1907 |
18-22 |
3190 |
4 |
94x115 |
- |
Benz - Gaggenau R 10 |
1911 |
20-25 |
3560 |
4 |
90x140 |
- |
SAF C/24 |
1907 |
24-32 |
6330 |
4 |
120x140 |
- |
SAF C/28 |
1908 |
28-36 |
4019 |
4 |
100x128 |
- |
SAF |
1910 |
30-35 |
5195 |
4 |
105x150 |
- |
Benz - Gaggenau R 8 |
1911 |
30-35 |
5195 |
4 |
105x150 |
- |
Benz - Gaggenau R 100 |
1914 |
30-35 |
4710 |
4 |
100x150 |
- |
SAF C/32 |
1907 |
35-40 |
? |
4 |
? |
- |
Benz - Gaggenau R 6 |
1911 |
35-40 |
6450 |
4 |
117x150 |
- |
hypothesa 1: motor C/32 pro "bronirovanyj avtobus Bjenz" sestaven ve firmě Benz & Cie. ze skladovaných přebytků bývalé firmy SAF. |
1911-1912 |
35-40 |
odhad 4860 |
4 ** |
odhad 110x128 |
- |
hypothesa 2: motor 35-40 pro "bronirovanyj avtobus Bjenz" verze firmy Benz & Cie. |
1911-1912 |
35-40 |
odhad 5700 |
4 ** |
odhad 110x150 |
- |
SAF C/36 |
1908 |
36-45 |
5319 |
4 |
110x140 |
- |
SAF (pravděpodobně motor C/32 !!!) |
1910 |
40-45 |
6450 |
4 |
117x150 |
- |
Benz - Gaggenau R 4 |
1911 |
40-45 |
7360 |
4 |
125x150 |
- |
Benz - Gaggenau R 117 (pravděpodobně bývalý motor SAF C/32 !!!) |
1914 |
40-45 |
6450 |
4 |
117x150 |
- |
SAF C/40 |
1907 |
40-50 |
? |
4 |
? |
- |
Benz - Gaggenau R 2 |
1911 |
45-50 |
8590 |
4 |
135x150 |
- |
Poznámka:
Po nalezení továrních odkazů na dvě bezejmenné pohonné jednotky o shodném výkonu, ale s rozdílným průměrem válců: 117 mm a 125 mm, lze považovat hypotézy číslo 1 a 2 za neplatné!
Tabulka 8
Vozidla - váhové kategorie: 1900 až 2500 kg |
rok |
pohot. hmotn. (kg) |
korba (mm) |
rozvor (mm) |
kola |
pozn. |
SAF Leichter-Omnibus "Reichpost" C/24 |
1907 |
1800 |
- |
? |
jiný typ |
foto |
SAF Leichter-Omnibus "Reichpost" C/28 |
1908 |
1800-2000 |
- |
3400 |
? |
- |
SAF Lastwagen 2 t C/28 |
1908 |
1700-2000 |
? |
3360 |
? |
- |
SAF Leichter-Omnibus "Reichpost" C/32 |
1907 |
1800 |
- |
? |
? |
- |
SAF Leichter-Omnibus "Reichpost" C/36 |
1908 |
1700-2000 |
- |
3360 |
? |
- |
SAF Lastwagen 2 t C/36 |
1910 |
1880-1910 |
? |
3290 či 3380 |
? |
- |
SAF "Reichpost" (motor 20-28) |
1910 |
1880-1910 |
- |
3290 či 3380 |
? |
- |
SAF "Reichpost" (motor 30-35) |
1910 |
1880-1910 |
- |
3290 či 3380 |
? |
- |
Benz & Cie. "Reichpost" (motor 30-35) |
1911-1912 |
2480 |
- |
3290 |
? |
- |
Benz & Cie. "bronirovanyj avtobus Bjenz" |
1911-1912 |
1920 |
- |
? |
typ PP |
foto |
hypothesa 3: chassis pro "bronirovanyj avtobus Bjenz" sestaveno ve firmě Benz & Cie. ze skladovaných přebytků bývalé firmy SAF. |
1911-1912 |
1920 |
- |
odhad max. 3400 |
typ PP |
foto |
Prameny a použité materiály:
Podobné články
Další články autora