Operace Judgement - díl II.

Autor: Luky / luky 🕔︎︎ 👁︎ 26.224

Klid před bouří

V první řadě bylo třeba posílit Mediterranean fleet. Toto posílení pozic Britů ve Středozemním moři dostalo krycí název MB8. Do tohoto velkého přesunu sil zahrnul i nálet na Tarent (krycí název Judgement). Z Alexandrie vyplul konvoj AN6 3 nákladních lodí do Řecka, další konvoj MW3 pokračoval dále na Maltu 5 lodí (munice, palivo) a 2 lodi do Suda Bay na Krétě.


HMS Warspite
commons.wikimedia.org

Reklama

Ke krytí konvojů byly rozděleny síly takto Force A: 1 letadlová loď (HMS Illustrious), 4 bitevní lodě (HMS Warspite, HMS Malaya, HMS Valiant, HMS Ramillies) , 1 těžký křižník (HMS York), 1 lehký křižník (HMS Gloucester) a 13 torpédoborců (HMS Nubian, HMS Mohawk, HMS Jervis, HMS JanusHMS Juno, HMS Hyperion, HMS Hasty, HMS Hero, HMS Hereward, HMS Havock, HMS Ilex, HMS Decoy a HMS Defender). Vzdáleně kryly konvoj MW3 až do setkání s Force F.


HMS York
commons.wikimedia.org

Poté se vyčlenily lodě do Force X: 1 letadlová loď (HMS Illustrious), 2 těžké křižníky (HMS York, HMS Berwick), 2 lehké křižníky (HMS Gloucester, HMS Glasgow) a 4 torpédoborce (HMS Hasty, HMS Havock, HMS Hyperion a HMS Ilex), které provedou Operaci Judgement.

Force B se skládala z lehkých křižníků HMS Ajax a HMAS Sydney kryjící konvoj AN6.

Force C z lehkého křižníku HMS Orion dopravující personál RAF do přístavu Pireus v Řecku.


HMAS Sydney
commons.wikimedia.org

Reklama

Force D: 2 protiletadlové křižníky (HMS Coventry a HMS Calcutta), 4 torpédoborce (HMS Dainty, HMAS Vampire, HMAS Waterhen a HMAS Voyager) poskytovaly přímou eskortu konvoji MW3.

Z Gibraltaru vypluly naproti Force F: bitevní loď HMS Barham, těžký křižník HMS Berwick a lehký křižník HMS Glasgow která se připojila k Force A a Force X.

Přímé krytí Force F poskytoval Force H: letadlová loď HMS Ark Royal, lehký křižník HMS Sheffield a 6 torpédoborců (HMS Faulknor, HMS Duncan, HMS Firedrake, HMS Firester, HMS Fortune a HMS Fury). Tento přesun se nazýval Operace Coat. Nazpět se měly prázdné konvoje vrátit jako ME3 a AS5.


HMS Ark Royal
commons.wikimedia.org

Celou akci spustil 6. listopadu 1940. Ještě než letadlová loď vyplula, bylo pozitivně zjištěno Lt. Pollockem, že v přístavu jsou používány balonové přehrady, které jsou smrtelným nebezpečím pro nízkoletící letadla. Zato bylo s povděkem kvitováno, že Italové téměř nepoužívají protitorpédové sítě. K útoku bylo určeno 24 Swordfishů z nichž byly ještě 3 ztraceny 2 dny před zahájením útoku, vinou kontaminovaného benzínu z nádrží na lodi. Tato kontaminace nebyla nikdy přesně určena, buď se tak stalo při hašení požáru v hangáru nebo z tankeru.


Operace MB8

Přístav Tarent se nachází v čele zálivu stejného jména ležícím v nejjižnější části Itálie v obloku tzv. Italské boty. Sestává se ze dvou propojených kotvišť Mare Grande a Mare Piccolo. Mare Grande je prostorné cca 30km2 a je otevřeno od západu. Na severu mys Rondinella, ostrovy San Pietro a San Paolo, na jihu mys San Vito jsou navzájem propojeny vlnolamy a přístav téměř uzavírají. Na východě kotviště leží kanál vedoucí k Mare Picollo, okolo něj se rozkládá samotné město Tarent. Na jihovýchodním břehu leží loděnice se suchými doky a čerpací stanicí s pohonnými hmotami pro loďstvo. Mare Picollo je téměř uzavřeno a na jižním břehu se nachází další loděnice, hydroplánová základna a další týlová zařízení pro chod flotily.


Letecký snímek italských válečných lodí kotvících v přístavu Mar Grande v Tarentu.
commons.wikimedia.org

Vše je chráněno 21 baterií protiletadlových děl ráže 101,6mm a téměř 200 děly lehčích kalibrů pro nízkoletící cíle. To vše bylo doplněno vhodně rozmístěnými 13 „leteckými zvukovými stanicemi“ napojených na velitelství přístavu, dále přes 20 světlomety a balónovou baráží. K tomu ještě mohly dopomoci jednotlivé lodě se svými děly a světlomety a to pouze pokud byly samy napadeny.

11.11.1940 bylo vypuštěno jenom 57 balónů, protože více než 60 jiných bylo před nedávnem zničeno prudkými vichřicemi a bouřemi, které se přes Itálii přehnaly. 30 jich bylo zakotveno na jihovýchodním břehu, 10 balónů bylo zakotveno podél mola Tarantola a zbytek na pontonech uzavírajíce kotviště křižníků.

Reklama


Admirál Inigo Campioni​
commons.wikimedia.org

Velitelství přístavu dokonce objednalo okolo 12 km protitorpédových sítí, ale byla dodána jen sotva polovina a ty chránily jen kotviště křižníků. Zbytek ležel ve skladu, protože se Italům nechtělo s nimi v přístavu neustále manipulovat. Loďstvu velel admirál Campioni a přístavu admirál Riccardi. Admirál Campioni měl špatný průzkum a proto špatně vyhodnotil útržky zpráv o vyplutí Britů z Alexandrie 6.11.1940. Později přišly zprávy, že Britové jsou s loděmi u Malty a proto Campioni o vyplutí vůbec neuvažoval. Nevěnoval pozornost ani hlášení z 10.11.1940 o skupině neznámých lodí východně od Tarentu. Oba admirálové nevěnovali pozornost ani zvýšenému zájmu britských průzkumníků o jejich přístav. Když nadešel den útoku byli chyceni s kalhotami na půl žerdi.

Den útoku byl s konečnou platností stanoven na 11. listopadu 1940.

Útok

Odpoledne 11. listopadu 1940 proběhl briefing na kterém byli přítomni jak velící důstojníci tak letové osádky. Ti byli seznámeni s plánem, který se musel mírně upravit kvůli balónovým barážím. Osádky byly rozděleny do dvou vln.

První vlna velitel Lt.Cdr. Williamson:

  Letoun Peruť Výzbroj Osádka Poznámka
1. Swordfish
L 4A
815. peruť
HMS Illustrious
Torpédo Mk.XII B
ráže 457mm
Lt.Cdr. Kenneth Williamson
Lt. Norman „Blood“ Scarlet
sestřeleni, zajati, zásah Conte di Cavour - potopena
2. Swordfish
L 4K
815. peruť
HMS Illustrious
Torpédo Mk.XII B
ráže 457mm
Lt. Neil Kemp
Sub.Lt. Roland Beiley
zásah Littorio
3. Swordfish
L 4M
815. peruť
HMS Illustrious
Torpédo Mk.XII B
ráže 457mm
Lt. Henry Swayne
Sub.Lt. Johny Buscall
zásah Littorio
4. Swordfish
E 4F
813. peruť
HMS Eagle
Torpédo Mk.XII B
ráže 457mm
Lt. Michael Maund
Sub.Lt. William Bull
výbuch na dně poblíž Littorio
5. Swordfish
L 4C
815. peruť
HMS Illustrious
Torpédo Mk.XII B
ráže 457mm
Lt. Philip Sparke
Sub.Lt. Johny Neale
poškození Andrea Doria
6. Swordfish
L 4R
815. peruť
HMS Illustrious
Torpédo Mk.XII B
ráže 457mm
Sub.Lt. August MacAuley
Sub.Lt. Tony Wray
poškození Andrea Doria
7. Swordfish
L 4L
815. peruť
HMS Illustrious
6x puma 113kg Lt.William Sarra
Sub.Lt. Jack Bowker
zásah hangáru v hydroplánovém přístavu
8. Swordfish
L 4H
815. peruť
HMS Illustrious
6x puma 113kg Lt.Tony Forde
Sub.Lt. Antony Mardel-Ferreira
pravděpodobné poškození Trieste a Bolzano
9. Swordfish
E 5A
824. peruť
HMS Eagle
6x puma 113kg Cpt. Olivier Patch
Sub.Lt. David Goodwin
útok na Trento - zásah Libecio, Emanuele Pessango
10. Swordfish
E 5Q
824. peruť
HMS Eagle
6x puma 113kg Lt.John Murray
Sub.Lt. Stuart Paine
pravděpodobné poškození Trieste a Bolzano
11. Swordfish
L 4B
815. peruť
HMS Illustrious
8x osvětlovací puma
6x puma 113kg
Lt.Charles Lamb
Sub.Lt. Grieve (813)
Osvětlovači
12. Swordfish
L 4P
815. peruť
HMS Illustrious
8x osvětlovací puma
6x puma 113kg
Lt. Lancelot Kiggel
Lt. Hugh Janvril
Osvětlovači

 

Druhá vlna velitel Lt.Cdr. Hale:

  Letoun Peruť Výzbroj Osádka Poznámka
1. Swordfish
L 5A
819. peruť
HMS Illustrious
Torpédo Mk.XII B
ráže 457mm
Lt.Cdr. J.W. Hale
Lt. George Carline
zásah Littorio
2. Swordfish
L 5H
819. peruť
HMS Illustrious
Torpédo Mk.XII B
ráže 457mm
Lt. Charles Lea
Sub.Lt. Johny Jones
zásah Caio Duilio
3. Swordfish
L 5K
819. peruť
HMS Illustrious
Torpédo Mk.XII B
ráže 457mm
Lt. "Tiffy" Torrens-Spence
Lt. Alfred Sutton
torpédo uvízlo na dně pod Littorio,
deaktivováno italskými potápěči
4. Swordfish
E 4H
813. peruť
HMS Eagle
Torpédo Mk.XII B
ráže 457mm
Lt. Gerald Bayly
Lt. Henry "Tod" Slaugher
sestřeleni před vypuštěním - oba zahynuli
5. Swordfish
E 5H
824. peruť
HMS Eagle
Torpédo Mk.XII B
ráže 457mm
Lt. John Wellham
Lt. Pat Humphrey
výbuch torpéda na dně
6. Swordfish
L 5F
819. peruť
HMS Illustrious
6x puma 113kg Lt. Clifford
Lt. George "Grubby" Going
zásah Trento
7. Swordfish
L 4F
815. peruť
HMS Illustrious
8x osvětlovací puma
6x puma 113kg
Lt. Ronald Skelton
Sub.Lt. Edgar Perkins
Osvětlovači
8. Swordfish
L 5B
819. peruť
HMS Illustrious
8x osvětlovací puma
6x puma 113kg
Lt. Dick Hamilton
Sub.Lt. Johny Weeks
Osvětlovači
9. Swordfish
L 5Q
819. peruť
HMS Illustrious
6x puma 113kg Lt. Sam Morford
Sub.Lt. Raymound Green
Návrat - porucha palubní instalace

 

815. peruť 819. peruť 824. peruť

Nejvíce rozruchu způsobily fotografie přístavu, které přinesl Lt. Pollock. Piloti si museli zanést do paměti všechny překážky, aby byl útok co nejlepší a sami se v prostoru moc dlouho nezdržovali. Dále bylo dohodnuto, že letouny s padákovými světlicemi (flérami), osvětlí přístav z jihovýchodu a piloti budou mít siluety lodí jako na dlani. Mezitím kvůli rozdělení pozornosti protiletadlové obrany budou jiné Swordfishe bombardovat přístav.

Mezitím mechanici začali zavěšovat výzbroj pod letouny. Jelikož byla průměrná hloubka přístavu okolo 11m, museli zbrojíři provést malé úpravy na torpédech. Byly k nim připevněny malé plováčky, které při dopadu torpéd na hladinu zabraňovaly aby se potopily hlouběji. Samotné plováčky se při dopadu odlomily a torpédo mělo cestu volnou. Další vylepšení torpéda představovalo použití nové dvojčinné rozbušky. Buď torpédo vybuchlo při nárazu do boku lodi nebo reagovalo na magnetické pole trupu a v místě nejvyššího magnetismu samovolně vybuchlo. Bylo to jedno z prvních využití těchto rozbušek, které dostaly název Duplex pistol.

Dále byla do letounu instalovaná přídavná nádrž na místo radiotelegrafisty, proto osádka byla jen dvojčlenná. Nádrž o obsahu 270l prodloužila vytrvalost Swordfishe ve vzduchu o 1,5 hod. Podle posledních zpráv připlula do Tarenta i poslední 6 bitevní loď, takže „velké škopky“ byly soustředěny v jednom přístavu. Více si britští piloti ani nemohli přát.

20:10 zazněly na palubě signály znamenající nástup osádek do letounů. Všichni z první vlny nastoupili do letadel a začali provádět předletovou a motorovou zkoušku.

20:30 dal velitel letové paluby Lt.Cdr. Douglas „Haggis“ Russell signál Capt. Boydovi, že první vlna je připravena ke startu. Ten nařídil natočit loď proti větru a vydal pokyn ke vzletu. Lt.Cdr. Russell nechal osvětlit dráhu pro vzlet a vydal pokyn ke startu Lt.Cdr. Williamsonovi (L4A) a jeho partě.

20:35 se odlepil první letoun a za pět minut byla letová paluba prázdná. 15km od lodi se Swordfishe zformovaly do formace a ve 20:57 nasadili kurs na Tarent.

21:20 odstartovala druhá vlna vedená Lt.Cdr. Halem (L5A). Během rolování na palubě do sebe narazili Lt. Clifford (L5F) a Lt. Morford (L5Q). Zatímco ostatní odstartovali, mechanici rychle ohledávali způsobené škody. Letoun Lt. Morforda (L5Q) byl v pořádku a proto odletěl, kdežto Swordfish Lt. Clifforda (L5F) měl poškozené křídlo a nebyl schopen letu.

21:45 zformovaná druhá vlna bez Lt. Clifforda (L5F) nasadila kurz za první vlnou. Lt. Clifford (L5F) si zařídil slyšení u velitele s tím, že mechanici škodu opraví do 10min. Ten povolil a o 25min později byl i poslední Swordfish účastnící se náletu ve vzduchu a stíhal druhou vlnu.

21:58 HMS Illustrious nasadila kurs k ostrovu Kefalénia, kde se měla setkat s vracejícími se letouny. Bohužel letoun Lt. Morforda (L5Q) začal ztrácet palivo z přídavné nádrže, která se ve 22:05 utrhla a Swordfish byl donucen otočit nazpět, kde bezpečně přistál na lodi.

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více