MiG-23 / Bedny / 1. část
♡ Chci přispět
III. Služba v československém a českém letectvu
Služba u jednotek:
Jednotka | Základny v době služby typu | Verze typu | Služba typu | Poznámky |
1. slp | Bechyně*, České Budějovice | Mig-23MF | 1978 - 1994 | Koncem roku 1994 slp zrušen. Část personálu se s Migy-23ML/U přesunula do Čáslavi na 4. zSL k 41. slt. |
Mig-23ML | 1981 - 1994 | |||
Mig-23U | 1978? - 1994 | |||
11. slp | Žatec | Mig-23MF | 1983 - 1989 | |
28. sbolp | Čáslav | Mig-23BN | 1977 - 1994 | Koncem roku 1994 sb olp zrušen. Z jeho 3. letky vyzbrojené Migy-21MF/R/UM vznikla 43. slt na 4. zSL v Čáslavi. |
Mig-23U | 1977 - 1994 | |||
41. slt | Čáslav | Mig-23ML | 1995 - 1998 | Koncem roku 1998 vyřazeny poslední Migy-23ML. Letka přezbrojena na Migy-21MF/MFN/UM. |
Mig-23U | 1995 - 1998 |
* V Bechyni byly umístěny stroje Mig-23MF po dodání ze SSSR, protože VPD v Českých Budějovicích měla pro provoz letounů nevyhovující asfaltový povrch a cca. mezi 8/1978-12/1979 se zde pracovalo na položení betonu.
Vysvětlivky:
sbolp – stíhací-bombardovací letecký pluk
slp – stíhací letecký pluk
slt – stíhací letka
zSL – základna stíhacího letectva
Bilance provozu:
Datum | Druh MU | Letoun, označení | Jednotka | Pilot | Poznámky |
25.4.1983 |
P | Mig-23BN 9142 | 28. sbolp | kpt . Jozef Ďurech | Technická závada. Nevysunula se přední podvozková noha. Pilot po konzultaci s ŘL provedl přistání pouze na hlavní podvozek a letoun zachránil. V předpisech pro Mig-23 byla v takovéto situaci nařízena katapultáž. |
28.8.1984 |
H | Mig-23BN 9140 | 28. sbolp | pplk. Luboš Móro, 1. tř., vel. lt. | Útok na PC ve dvojici ve VVP Libavá (nácvik na cvičení Štít-84). Po provedení zteče došlo k srážce strojů a oba piloti následně provedli katapultáž. Mjr. Zápotočný se však vystřelil pod letoun a zahynul. |
K | Mig-23BN 9138 | mjr. Pavel Zápotočný, 1. tř., ZVP lt | |||
15.2.1985 |
H | Mig-23BN 5746 | 28. sbolp | mjr. Vojtěch Bárti, 1. tř., vel. roje 1. lt | Během nočního výcvikového letu došlo k poruše autopilota. Pilot se katapultoval a letoun dopadl nedaleko obilného sila u obce Pernštejnec poblíž Kutné Hory. |
18.5.1990 |
H | Mig-23BN 9859 | 28. sbolp | mjr. Jiří Mrázek | Během cvičného letu v zóně došlo k vysazení motoru. Pilot se katapultoval a letoun dopadl do lesa poblíž obce Strachujov. |
Reklama 16.2.1990 |
H | Mig-23MF 3921 | 1. slp | Npor. Henrich Bulla, NŠ 3. letky | Během výcvikového letu začal hořet motor. Pilot se katapultoval u obce Tučapy a vyvázl nezraněn. Zajímavostí je, že k této havárii byl poprvé umožněn přístup zástupcům tisku. |
31.10.1991 |
P | Mig-23MF 3888 | 1. slp | Por. Libor Čejka | Pi lot nezvládl přistání v Českých Budějovicích (měl na tomto typu nálet cca. 10 hod. za 2 roky!). Letoun bylo možné opravit, ale zůstal odstaven a v roce 1996 byl zrušen přímo u 31. LOZ v Českých Budějovicích. |
27.1.1992 |
K | Mig-23U 7721 | 28. sbolp | kpt. Bedřich Chmelík, 3. tř. pplk. František Materna, 1. tř., instr., vel. 1. lt | Zřejmě nezvládnutí techniky pilotáže při letu za ZPPN (nízká oblačnost a tma). Dopad do země pod úhlem cca. 60° u obce Korouhev nedaleko Poličky. Ani jeden z pilotů se nepokusil o katapultáž. |
19.11.1996 |
K | Mig-23U 8327 | 4. zSL, 41. slt | mjr. Drahoslav Mládek, 1. tř. pplk. Jiří Trunečka, 1. tř. | Oba letci sloužili jako zalétávací piloti u LOZ v ČB. Během zkušebního letu došlo k pádu stroje do lesa u obce Herálec poblíž Žďáru nad Sázavou. Technickou příčinu se nepodařilo prokázat. Oficiální verzí je chyba techniky pilotáže. |
19.5.1998 |
K | Mig-23U 8325 | 4. zTL, 41. slt | mjr. Jan Skládanyi, 1. tř. mjr. Jiří Kareš, 1. tř. | Během cvičného souboje s Migem-23ML došlo k samovolnému přechodu letounu do levé vývrtky. V 3000 m při rychlosti 800 km/h se oba piloti katapultovali a vyvázli bez vážnějších zranění. Dopad poblíž obce Herálec. Zničena poslední provozuschopná “spárka” v českém letectvu. 1 sedadlo KM-1 bylo z místa havárie ukradeno. Technickou příčinu se opět nepodařilo prokázat. Vyšetřovací komise stanovila jako příčinu chybu techniky pilotáže. |
Pozn.:
Výše uvedená tabulka zachycuje všechny katastrofy a havárie "třiadvacítek" během jejich služby u československého a českého letectva. Během této doby na typu Mig-23 přišlo při výkonu služby o život celkem 5 pilotů. Čest jejich památce.
Vysvětlivky:
instr. – instruktor
NŠ – náčelník štábu
ŘL – řídící létání
sbolp – stíhací-bombardovací letecký pluk
slp – stíhací letecký pluk
slt – stíhací letka
vel. lt – velitel letky
ZVP lt – zástupce velitele letky pro věci politické
zSL – základna stíhacího letectva
zTL – základna taktického letectva
“Hellfighter” v letu nad oblačností. Dobře je patrná orientace čs. znaků na křídlech, které jsou modrou výsečí kupředu orientovány pouze při stažení nosných ploch na úhel 72°.
Přehled jednotlivých strojů:
Mig-23MF | |||||
Číslo | Zařazen | Vyřazen | Služba – od – do | Kam. | Poznámky |
3641 | 24.8.1978 | 1994 | 8/78-5/83 1. slp 5/83 - 3-5/89 11. slp 3-5/89-94 1. slp | S, D | 5/8 3 předán od 1. slp z Českých Budějovic k 11. slp do Žatce. 3-5/89 zpět k 1. slp do Českých Budějovic. |
3645 | 24.8.1978 | 1994 | 8/78-5/83 1. slp 5/83 - 3-5/89 11. slp 3-5/89-94 1. slp | S, D | 5/83 předán od 1. slp z Českých Budějovic k 11. slp do Žatce. 3-5/89 zpět k 1. slp do Českých Budějovic. Uříznutá příď s kabinou je dnes v LM Vyškov. |
3646 | 24.8.1978 | 5.10.1994 | 8/78-5/83 1. slp 5/83 - 3-5/89 11. slp 3-5/89-10/94 1. slp | S, D, I | 5/83 předán od 1. slp z Českých Budějovic k 11. slp do Žatce. 3-5/89 zpět k 1. slp do Českých Budějovic. 6/92 se účastnil ostrých střeleb nad polským Baltem v Slupsku. V červnu 1994 dostal letoun zbarvení k výročí 50. let od založení 1. slp – “Hellfighter.” 5. 10. 1994 jej do muzea v Kbelech přelétl mjr. Petr Hromek. Dnes tamtéž. |
3880 | 3/1979 | 1994 | 8/78-5/83 1. slp 5/83 - 3-5/89 11. slp 3-5/89-94 1. slp | S, D | 5/83 předán od 1. slp z Českých Budějovic k 11. slp do Žatce. 3-5/89 zpět k 1. slp do Českých Budějovic. 6/92 se účastnil ostrých střeleb nad polským B altem v Slupsku. |
3887 | 3/1979 | 1994 | 8/78-5/83 1. slp 5/83 - 3-5/89 11. slp 3-5/89-94 1. slp | S, D | 5/83 předán od 1. slp z Českých Budějovic k 11. slp do Žatce. 3-5/89 zpět k 1. slp do Českých Budějovic. 6/92 a 5/93 se účastnil ostrých střeleb nad polským Baltem v Slupsku. 6/2003 doložen u soukromého sběratele v Savigny les Beaune, Burgundsko, Francie. |
3888 | 3/1979 | 31.10.1991 | 8/78-5/83 1. slp 5/83 - 3-5/89 11. slp 3-5/89-10/91 1. slp | S, D | 5/83 předán od 1. slp z Českých Budějovic k 11. slp do Žatce. 3-5/89 zpět k 1. slp do Českých Budějovic. 31. 10. 1991 nezvládl přistání v Českých Budějovicích por. Libor Čejka (za 2 roky na tomto typu měl nalétáno pouhých 10 hodin!). Letoun byl předán na opravu k 31. LOZ v ČB, ale ta se již neuskutečnila . V roce 1995 byl stroj tamtéž rozřezán do šrotu. |
3920 | 3/1979 | 1994 | 8/78-5/83 1. slp 5/83 - 3-5/89 11. slp 3-5/89-94 1. slp | S, D | 5/83 předán od 1. slp z Českých Budějovic k 11. slp do Žatce. 3-5/89 zpět k 1. slp do Českých Budějovic. |
3921 | 3/1979 | 16.2.1990 | 8/78-5/83 1. slp 5/83 - 3-5/89 11. slp 3-5/89-2/90 1. slp | S, D? | 5/83 předán od 1. slp z Českých Budějovic k 11. slp do Žatce. 3-5/89 zpět k 1. slp do Českých Budějovic. 16. 2. 1990 požár motoru za letu. Pilot npor. Heinrich Bulla se katapultoval poblíž Tučap a vyvázl bez zranění. |
3922 | 3/1979 | 5.10.1994 | 8/78-5/83 1. slp 5/83 - 3-5/89 11. slp 3-5/89-10/94 1. slp | S, D | 5/83 předán od 1. slp z Českých Budějovic k 11. slp do Žatce. 3-5/89 zpět k 1. slp do Českých Budějovic. Pravděpodobně v roce 1992 dostal letoun na příď “tlamu” a oči. 5.10.1994 jej do muzea v Kbelech přelétl pplk. Jiří Trunečka. Dnes tamtéž. |
3924 | 3/1979 | 14.12.1993 | 8/78-5/83 1. slp 5/83 - 3-5/89 11. slp 3-5/89-12/93 1. slp | S, D | 5/83 předán od 1. slp z Českých Budějovic k 11. slp do Žatce. 3-5/89 zpět k 1. slp do Českých Budějovic. 14. 12. 1993 jej plk. Miroslav Chocholáček přelétl do Tuřan s určením pro VA Brno. |
7182 | 1.12.1979 | 1994 | 8/78-5/83 1. slp 5/83 - 3-5/89 11. slp 3-5/89-94 1. slp | S, D | 5 /83 předán od 1. slp z Českých Budějovic k 11. slp do Žatce. 3-5/89 zpět k 1. slp do Českých Budějovic. 5/94 se účastnil ostrých střeleb nad polským Baltem v Slupsku. |
7183 | 1.12.1979 | 27.8.1994 | 8/78-5/83 1. slp 5/83 - 3-5/89 11. slp 3-5/89-8/94 1. slp | S, D | 5/83 předán od 1. slp z Českých Budějovic k 11. slp do Žatce. 3-5/89 zpět k 1. slp do Českých Budějovic. 27. 8. 1994 jej přelétl do Přerova kpt. Vladimír Teichert. Po zemi se dostal do LM Vyškov. Dnes tamtéž. |
7184 | 1.12.1979 | 1994 | 8/78-5/83 1. slp 5/83 - 3-5/89 11. slp 3-5/89-94 1. slp | S, D | 5/83 předán od 1. slp z Českých Budějovic k 11. slp do Žatce. 3-5/89 zpět k 1. slp do Českých Budějovic. |
Mig-23ML | |||||
Číslo | Zařazen | Vyřazen | Služba – od – do | Kam. | Poznámky |
2402 | 2.11.1981 | 1998 | 11/81-12/94 1. slp 1/95-98 41. slt | S | 5/93 se účastnil ostrých střeleb nad polským Baltem v Slupsku. 16. 11. 1994 jej z ČB do Čáslavi přelétl kpt. Roman Jabůrek. |
2406 | 2.11.1981 | 1998 | 11/81-12/94 1. slp 1/95-98 41. slt | S | 25. 10. 1994 jej z ČB do Čáslavi přelétl plk. gšt. Oldřich Horák. V roce 2004 v LM Kbely. |
2409 | 2.11.1981 | 1998 | 11/81-12/94 1. slp 1/95-98 41. slt | S | 6/92 a 5/93 se účastnil ostrých střeleb nad polským Baltem v Slupsku. Koncem roku 1994 zůstal v ČB na provedení PP. Odlet do Čáslavi v roce 1995. |
2410 | 2.11.1981 | 1998 | 11/81-12/94 1. slp 1/95-98 41. slt | S | Koncem roku 1994 zůstal v ČB na provedení PP. Odlet do Čáslavi v roce 1995. Po vyřazení zaznamenán 6/2004 v Milovicích, kde byl použit pro natáčení filmu s rudou hvězdou na SOP. |
2422 | 2.11.1981 | 1998 | 11/81-12/94 1. slp 1/95-98 41. slt | S | 25. 10. 1994 jej z ČB do Čáslavi přelétl kpt. Roman Jabůrek. |
2423 | 2.11.1981 | 1998 | 11/81-12/94 1. slp 1/95-98 41. slt | S | 5/94 se účastnil ostrých střeleb nad polským Baltem v Slupsku. Koncem roku 1994 zůstal v ČB na provedení PP. Odlet do Čáslavi v roce 1995. V letech 2001-03 v autobazaru Roudnice u Hradce Králové bez křídel. 6-7/2004 prodán neznámo kam. |
2425 | 2.11.1981 | 1998 | 11/81-12/94 1. slp 1/95-98 41. slt | S | 25. 10. 1994 jej z ČB do Čáslavi přelétl pilot Jiří Krčmář. |
3303 | 23.2.1982 | 9/1998 | 2/82-12/94 1. slp 1/95-98 41. slt | S | 6/92 se účastnil ostrých střeleb nad polským Baltem v Slupsku. 16. 11. 1994 jej z ČB do Čáslavi přelétl pplk. Josef Šarina. U 41. slt dostal na levou stranu před kabinu malou hlavu tygra s nápisem “Vae Victis.” Na pitotstatické trubici na přídi nesl “2 nd tiger CzAF.” |
3304 | 23.2.1982 | 1998 | 2/82-12/94 1. slp 1/95-98 41. slt | S | 25. 10. 1994 jej z ČB do Čáslavi přelétl pilot Pavol Matěj. |
3307 | 23.2.1982 | 1998 | 2/82-12/94 1. slp 1/95-98 41. slt | S | 25. 10. 1994 jej z ČB do Čáslavi přelétl pilot Zdeněk Ouda. |
4641 | 22.12.1982 | 1998 | 12/82-12/94 1. slp 1/95-98 41. slt | S | 5/93 se účastnil ostrých střeleb nad polským Baltem v Slupsku. 25. 10. 1994 jej z ČB do Čáslavi přelétl mjr. Jan Skládanyi. |
4644 | 22.12.1982 | 26.10.2000 | 12/82-12/94 1. slp 1/95-12/98 41. slt 12/98-00 31. LOZ | S, I | 5/94 se účastnil ostrých střeleb nad polským Baltem v Slupsku. V říjnu 1994 dostal letoun šedou “tygří” kamufláž na trup, SOP a křídla. Na přídi z obou stran hlava tygra v šedo-bílo-červeném provedení. 25. 10. 1994 jej z ČB do Čáslavi přelétl pplk. Bohumil Zavadil. 9. 12. 1998 přelétnut pplk. Josefem Milerem na ulož ení do ČB. U zdejších 31. LOZ udržován letuschopný pro kondiční létání až do 26. 10. 2000. Na poslední letové akci jej pilotovali plk. gšt. Jiří Zábranský, pplk. Ján Rehák a mjr. Zdeněk Ouda. Poté vystaven v ČB jako památník. Celkově nalétal 1 136 hod. 41 min. při 1 823 přistáních. |
4645 | 22.12.1982 | 23.6.1998 | 12/82-12/94 1. slp 1/95-98 41. slt | S | 16. 11. 1994 jej z ČB do Čáslavi přelétl pplk. Bohumil Zavadil. U 41. slt dostal letoun na příď “tlamu.” |
4850 | 18.2.1983 | 1998 | 2/83-12/94 1. slp 1/95-98 41. slt | S | 6/92 se účastnil ostrých střeleb nad polským Baltem v Slupsku. 25. 10. 1994 jej z ČB do Čáslavi přelétl mjr. Václav Weinpold. Po vyřazení zůstal v Čáslavi a nyní slouží na 21. zTL jako památník. |
4855 | 18.2.1983 | 1998 | 2/83-12/94 1. slp 1/95-98 41. slt | S | Koncem roku 1994 zůstal v ČB na provedení PP. Odlet do Čáslavi v roce 1995. U 41. slt dostal na příď před kabinu šikmý “tygří” pruh. |
4857 | 18.2.1983 | 1998 | 2/83-12/94 1. slp 1/95-98 41. slt | S | 25. 10. 1994 jej z ČB do Čáslavi přelétl pilot Roman Kubíček. |
4860 | 18.2.1983 | 1998 | 2/83-12/94 1. slp 1/95-98 41. slt | S | 5/94 se účastnil ostrých střeleb nad polským Baltem v Slupsku. 16. 11. 1994 jej z ČB do Čáslavi přelétl mjr. Petr Hromek. Po vyřazení odprodán so ukromému vlastníkovi. Nyní v autobazaru v Praze. |
Seriál
Podobné články
Další články autora