MiG-21 / Ve znamení Delty / 2. část
Rozpočet valka.cz 2023 : 120.000,- Kč Příjmy k 1.1.2023 : 28.009,- Kč
♡ Chci přispět
♡ Chci přispět
III. Služba v československém a českém letectvu
Přehled jednotlivých strojů:
Mig-21F-13
Číslo | Zařazen | Vyřazen | Služba (od – do) | Kam. | Poznámky |
0001 | s | Lámací zkouška ve VZLÚ. | |||
0002 | 7.11.1963 | 1973 | 11/63- 11. slp | s | V roce 1973 prodán do Sýrie. |
0003 | 7.11.1963 | 1965/66? | 11/63- 11. slp | s | V polovině 60. tých let prav. zničen požárem u 1. slp. |
0004 | 7.11.1963 | 1973 | 11/63- 11. slp | s | V roce 1973 prodán do Sýrie. |
0005 | 7.11.1963 | 11/63- 11. slp | s | V roce 1992 ve VLU Prešov jako učební pomůcka. Poté dopravní muzeum Prešov. | |
0101 | 4.5.1964 | 1973 | 5/64- VSL 12/65- 9. slp | s | V roce 1973 prodán do Sýrie. |
0102 | 6.4.1964 | 1973 | 4/64- 11. slp | s | V roce 1973 prodán do Sýrie. |
0103 | 9.4.1964 | 1973 | 4/64- 11. slp-4/87 9. slp | s | 4/87 zrušen u 9. slp v Bechyni. Sešrotován v roce 1993. |
0104 | 28.4.1964 | 4/64- 11. slp | s | V roce 1992 jako učební pomůcka ve VLU Prešov. V roce 1996 v Trenčíně. | |
0105 | 5.6.1964 | 3/1988 | 6/64- VSL 87/88-3/88 9. slp | s, č+z | Při SO okolo 1980 černo-zelená kamufláž. Zrušen 3/88 u 9. slp v Bechyni. Kabina předána do VLU Prešov jako učební pomůcka. |
0106 | 15.5.1964 | 1973 | 5/64-73 1. slp | s | V roce 1973 prodán do Sýrie. |
0107 | 10.7.1964 | 7/64- 11. slp | s | V roce 1992 jako učební pomůcka v Brně. | |
0108 | 10.7.1964 | 18.3.1970 | 7/64- VSL-3/70 9. slp | s | Havárie 18. 3. 1970 u 9. slp v Bechyni – kpt. Michal Škvarka. |
0109 | 15.1.1965 | 1/65- 1. slp | s | V roce 1993 ve VLU Prešov jako učební pomůcka, v roce 1996 v Trenčíně. | |
0110 | 6.8.1964 | 7/1977-3/1988 | 8/64- VSL -7/77 9. slp | s | 8/64 pro předvádění na veřejnosti červený nátěr vrchních ploch. 7/77 shořel na stojánce u 9. slp v Bechyni. Fyzicky zrušen prav. až 3/88 tamtéž. |
0111 | 9.9.1964 | 26.9.1964 | 9/64-9/64 11. slp | s | 26. 9. 1964 sestřelen omylem sovětským stíhačem při “čajce” do NDR. Pilot pplk. Václav Ohem se katapultoval. |
0201 | 12.10.1964 | 12/1988 | 10/64- 11. slp 1988-12/88 5. slp | s | 16. 12. 1988 prodán do Maďarska. Odtud dále do USA do muzea na Mc Clellan AFB. |
0202 | 13.11.1964 | 11/64- 11. slp 5. slp | s | ||
0203 | 15.1.1965 | 3/1988 | 1/65- 11. slp 1. slp 85/88-3/88 9. slp | s | Při revizi upraven na fotoverzi. Na začátku 80. tých let dostal černo-zelenou kamufláž. Zrušen u 9. slp v Bechyni 3/1988, byl zde sešrotován. |
0204 | 15.1.1965 | 1/65- 11. slp | s | 26. 2. 1965 poškozen při přistání v Českých Budějovicích. V roce 1990 jako učební pomůcka ve VLU Prešov. | |
0205 | 15.1.1965 | 1990/91 | 1/65- 1. slp | s | Zlikvidován ve VLU Prešov v letech 1990-91. |
0206 | 26.2.1965 | 27.4.1978 | 2/65- 1. slp-4/78 4. slp | s | Katastrofa dne 27. 4. 1978 u 4. slp v Pardubicích. Zahynul por. Pavel Málek. |
0207 | 31.3.1965 | 12/1988 | 3/65- VSL 87/88-88 9. slp | s | Na začátku 80. tých let během SO černo-zelená kam. V roce 1988 prodán do Maďarska. |
0208 | 22.10.1965 | 27.6.1987 | 10/65- 1. slp-6/87 4. slp | s | Na začátku 80. tých let během SO černo-zelená kam. Katastrofa dne 27. 6. 1987 u 4. slp v Pardubicích. Zahynul por. Petr Hajda. |
0209 | 3.5.1965 | 3/1988 | 5/65- VSL 85/88-3/88 9. slp | s | Na začátku 80. tých let během SO černo-zelená kam. 3/1988 zrušen u 9. slp v Bechyni, tamtéž sešrotován. |
0210 | 5.4.1965 | 4/65- VSL 1. slp | s | ||
0211 | 5.4.1965 | 27.4.1967 | 4/65- VSL | s | Katastrofa dne 27. 4. 1967 u VSL v Mladé. Zahynul pilotní žák ppor. Jaroslav Kohout. |
0212 | 5.4.1965 | 1988 | 4/65- VSL 5. slp 87/88-88 9. slp | s | Zrušen v roce 1988 u 9. slp v Bechyni. Vrak přesunut do depozitáře LM Kbely. |
0213 | 5.4.1965 | 1973 | 4/65- VSL 67- 4. slp | s | V roce 1973 prodán do Sýrie. |
0214 | 12.7.1965 | 1973 | 7/65- VSL 12/65- 9. slp | s | V roce 1973 prodán do Sýrie. |
0215 | 3.5.1965 | 23.8.1965 | 5/65- VSL 5-8/65-8/65 4. slp | s | Havárie dne 23. 8. 1965 u 4. slp v Pardubicích. Pilot mjr. Vladimír Starý. |
0216 | 14.5.1965 | 28.10.1970 | 5/65- VSL - 10/70 9. slp | s | Havárie dne 28. 10. 1970 u 9. slp v Bechyni. Pilot mjr. Václav Kvítek. |
0217 | 31.5.1965 | 5/65- 4. slp 5. slp | s | ||
0218 | 6.5.1965 | 27.3.1968 | 5/65-3/68 4. slp | s | Havárie dne 27. 3. 1968 u 4. slp v Pardubicích. Pilot npor. Jaroslav Eichelman, srážka s č. 0503. |
0219 | 9.6.1965 | 10.7.1969 | 6/65-7/69 4. slp | s | Havárie dne 10. 7. 1969 u 4. slp v Pardubicích. Pilot kpt. Miroslav Hudec. |
0220 | 9.6.1965 | 16.12.1988 | 6/65- 4. slp 88-12/88 5. slp | s | 16. 12. 1988 prodán do Maďarska. |
0301 | 10.7.1965 | 12/1988 | 7/65- 4. slp 12/65- 9. slp 11/85- 4. slp 88-12/88 9. slp | s | Zrušen u 9. slp v Bechyni 12/1988. Prodán do Maďarska. Odtud dále do USA na Wright-Patterson AFB v Ohiu. Dostal “vietnamskou” kamufláž s č. 5063. |
0302 | 10.7.1965 | 1973 | 7/65- 4. slp 12/65- 9. slp | s | V roce 1973 prodán do Sýrie. |
0303 | 12.7.1965 | 1.4.1985 | 7/65- VSL 12/65-4/85 9. slp | s | Letoun působil u akrobatické skupiny “Box” u 9. slp. Katastrofa dne 1. 4. 1985 u 9. slp v Bechyni. Zahynul mjr. Jindřich Hašlar. |
0304 | 12.7.1965 | 4/1989 | 7/65- VSL 12/65- 9. slp 11/85-4/89 4. slp | s | 4/1989 od 4. slp do LOK jako památník. |
0305 | 26.7.1965 | 7/65- VSL 1. slp | s | Depozitář LM Kbely | |
0306 | 13.8.1965 | 6/1986 | 8/65-VSL 12/65-6/86 9. slp | s | Zrušen u 9. slp v Bechyni 6/1986. Používán v akrobatické skupině “Box.” Kabina po zrušení předáno do LM Kbely. |
0307 | 27.9.1965 | 21.3.1991 | 9/65- 1. slp -3/91 1. lšp | s | 21. 3. 1991 přesun od 1. lšp do Vodochod (pilot Kment). Zde zlikvidován 19. 5. 1993. |
0308 | 7.9.1965 | 6.1.1966 | 9/65- VSL 12/65- 9. slp | s | Havárie dne 6. 1. 1966 u 9. slp v Bechyni. Pilot kpt. Karel Sukup. |
0309 | 8.9.1965 | 1989 | 9/65- VSL 12/65- 9. slp74- 1. slp 79-89 9. slp | s | U 9. slp létal v akrobatické skupině “Box.” V roce 1989 přelétnut do Pardubic pro uvažované muzeum. 1991 převzat LM Kbely, ponechán v PCE. Nyní v Air Park Zruč u Plzně. |
0310 | 8.9.1965 | 3/1988 | 9/65- VSL 12/65-3/88 9. slp | s | U 9. slp létal v akrobatické skupině “Box.” V Bechyni zrušen 3/1988, prodán Aeroklubu Sobě- slav. Odtud 9. 8. 1993 do muzea v Bad Ischl. |
0311 | 27.9.1965 | 18.5.1971 | 9/65-5/71 1. slp | s | Havárie dne 18. 5. 1971 u 1. slp v Českých Budějovicích. Pilot por. Vladimír Havel. |
0312 | 1.10.1965 | 1988 | 10/65- VSL 12/65- 9. slp 11/85-88 4. slp 88-88 9. slp | s | U 9. slp létal v akrobatické skupině “Box.” V roce 1988 v Bechyni zrušen. Jako památník na podsta- vec v Líních. Poté Air Park Zruč. |
0313 | 6.10.1965 | 10/65- VSL | s | Nyní depozitář LM Kbely. | |
0314 | 12.10.1965 | 17.1.1990 | 10/65- 9. slp 11/85-6/89 4. slp 6/89- 5. slp | s | Od 4. slp k 5. slp předán na zrušení. Ještě 17. 1. 1990 letoun přelétnut plk. Hlavničkou (Vodocho-dy?) s určením k prodeji. Definitivně zrušen 15. 11. 1992. Poté údajně jako školní pomůcka v Košicích. |
0315 | 1.11.1965 | 11/65-74 1. slp | s | ||
0316 | 27.12.1965 | 1991 | 12/65- 9. slp 1. slp 79-11/85 9. slp 11/85-6/89 4. slp 6/89-90 5. slp 90-91 1. lšp | s | U 9. slp létal v akrobatické skupině “Box.” Od 4. slp předán 6/89 k 5. slp na zrušení, ale ještě předán 90 do Přerova. Zlikvidován v Přerově v roce 1992. Pravděpodobně tento letoun nosil u 9. slp v Bechyni po nějaký čas kresbu čerta s vidlemi na levé straně přídě. |
0317 | 26.11.1965 | 20.3.1991 | 11/65- 1. slp-3/91 1. lšp | s | 20. 3. 1991 odlet z Přerova do Vodochod (plk. Hlavnička). Zde zlikvidován 26. 5. 1993. |
0318 | 26.11.1965 | 20.7.1967 | 11/65-7/67 1. slp | s | Havárie dne 20. 7. 1967 u 1. slp v Českých Budějovicích. Pilot kpt. Ladislav Zika. |
0319 | 22.12.1965 | 12/65- 11. slp | s | ||
0320 | 22.12.1965 | 25.11.1968 | 12/65-11/68 11. slp | s | Havárie dne 25. 11. 1968 u 11. slp v Žatci. Pilot mjr.Jaroslav Novák. |
0321 | 22.12.1965 | 9.7.1968 | 12/65-7/68 9. slp | s | Havárie dne 9. 7. 1968 u 9. slp v Bechyni. Pilot mjr. Josef Diblík. |
0401 | 22.12.1965 | 12/65- VSL 5. slp 9. slp | s | ||
0402 | 20.6.1966 | 22.9.1981 | 6/66- VZS-031-9/81 5. slp | s | Prototyp fotoverze “FR” s kontejnery pod křídly. Havárie dne 22. 9. 1981 u 5. slp v Líních. Pilot pplk. Josef Švejda (exploze FAB-100 za letu). |
0403 | 10.3.1966 | 6/1986 | 3/66- 11. slp 68-6/86 9. slp | s | U 9. slp létal v 60. tých letech u akrobatické skupiny “Box.” 6/86 tamtéž zrušen. |
0404 | 12.4.1966 | 8.6.1979 | 4/66- 11. slp -6/79 1. lšp | s | Havárie dne 8. 6. 1979 u 1. lšp v Přerově. Pilot Jiří Pohnán. Srážka s č. 0405. |
0405 | 18.3.1966 | 8.6.1979 | 3/66- 11. slp-6/79 1. lšp | s | Havárie dne 8. 6. 1979 u 1. lšp v Přerově. Pilot posluchač Zdeněk Bielik. Srážka s č. 0404. |
0406 | 1.4.1966 | 22.3.1991 | 4/66- 11. slp-3/91 1. lšp | s | 22. 3. 1991 odsun od 1. lšp z Přerova do Vodochod (pilot Beneš ). Zde zlikvidován 24. 8. 1993. |
0407 | 1.4.1966 | 4/66- 11. slp 2/67-3/73 8. slp 3/73- 4. slp 5. slp | s | Od 4. slp z Pardubic předán k 5. slp do Líní prav. v letech 1988-89 na zrušení. Později určen k pro-dej i. Zrušen 15. 11. 1992. | |
0408 | 12.4.1966 | 27.3.1991 | 4/66- 11. slp -3/91 1. lšp | s | 27. 3. 1991 přelétnut od 1. lšp z Přerova do Vo-dochod (pilot Kment). Zde zlikvidován 25.5.1993. |
0409 | 12.4.1966 | 20.8.1968 | 4/66-8/68 11. slp | s | Havárie dne 20. 8. 1968 u 11. slp v Žatci. Pilot kpt. Ladislav Valentin. |
0410 | 12.4.1966 | 27.3.1991 | 4/66- 11. slp 79-10/85 9. slp 10/85-5/89 4. slp 5/89-3/91 1. lšp | s | U 9. slp v Bechyni působil v akrobatické skupině “Box.” 27. 3. 1991 přelet od 1. lšp z Přerova do Vodochod (pilot Beneš). Zde zlikvidován 25. 5. 1994. |
0411 | 30.4.1966 | 21.3.1991 | 4/66- 1. slp-11/85 9. slp 11/85-5/89 4. slp 5/89-3/91 1. lšp | s | 21. 3. 1991 přelétnut od 1. lšp z Přerova do Vodochod (pilot Sýkora). Zde zlikvidován k 24. 8.1993. |
0412 | 28.4.1966 | 4/66- 1. slp 5. slp | s | Na začátku 80. tých let dostal při SO černo-zelenou kam. V 90. tých letech prav. v LO Trenčín, kde byl zřejmě také zlikvidován. | |
0413 | 12.5.1966 | 25.11.1968 | 5/66-11/68 1. slp | s | Katastrofa dne 25. 11. 1968 u 1. slp v Českých Budějovicích. Zahynul pilot npor. František Kvapil. |
0414 | 12.5.1966 | 11/1990 | 5/66- 1. slp | s | Zrušen 11/1990 v Prešově. |
0415 | 31.5.1966 | 19.11.1975 | 5/66- 1. slp-11/75 1. lšp | s | Havárie dne 19. 11. 1975 u 1. lšp v Přerově. Pilot mjr. Milan Pecha. |
0416 | 31.5.1966 | 22.3.1991 | 5/66- 1. slp-11/83 9. slp 11/83- 5. slp-3/91 1. lšp | s | 9/1974poškozen u 1. slp při vzletu, opraven. 22. 3. 1991 přelétnut od 1. lšp z Přerova do Vodochod (pilot Šenk). Při rozdělení ČSFR přidělen Slovensku. Odsun vlakem dne 9. 6. 1993 na Sliač. |
0417 | 8.6.1966 | 22.3.1991 | 6/66- 1. slp-3/91 1. lšp | s | 22. 3. 1991 přelétnut od 1. lšp z Přerova do Vodochod (pilot Valchař). Zde zlikvidován 24. 8.1993. |
0418 | 8.6.1966 | 1991 | 6/66- 1. slp-91 1. lšp | s | V roce 1991 vyřazen od 1. lšp v Přerově. 12/1992 zrušen tamtéž. Poté jako učební pomůcka v Mošnově. |
0419 | 8.7.1966 | 7/66- VSL 1. slp 5. slp | s | ||
0420 | 8.7.1966 | 27.3.1991 | 7/66- VSL 1. slp-3/91 1. lšp | s | 27. 3. 1991 přelétnut od 1. lšp z Přerova do Vodochod (pilot Pavlíček). Při rozdělení ČSFR při- dělen na Slovensko. Odsun 25. 6. 1993 vlakem na Sliač. |
0501 | 11.7.1966 | 21.3.1974 | 7/66-3/74 1. slp | s | Havárie dne 21. 3. 1974 u 1. slp v Českých Budějovicích. Pilot mjr. Miroslav Martenek. |
0502 | 11.7.1966 | 22.3.1991 | 7/66- 1. slp-3/91 1. lšp | s | 22. 3. 1991 přelétnut od 1. lšp z Přerova do Vodochod (pilot Sýkora). Při rozdělení ČSFR při- dělen na Slovensko. Odsun 9. 6. 1993 vlakem na Sliač. |
0503 | 27.8.1966 | 27.3.1968 | 8/66-3/68 4. slp | s | Katastrofa dne 27. 3. 1968 u 4. slp v Pardubicích. Zahynul pilot mjr. Václav Hejda, srážka s č. 0218. |
0504 | 27.8.1966 | 12/1988 | 8/66- 4. slp-12/88 9. slp | s | 12/1988 zrušen u 9. slp v Bechyni. |
0505 | 27.8.1966 | 27.5.1988 | 8/66- 4. slp-5/88 5. slp | s | 22. 9. 1981 poškozen za letu explozí FAB-100 z letounu č. 0402. Pilot por. Jan Herzig s letounem přistál. Dne 27. 5. 1988 poškozen při nouzovém přistání v Líních. Pilot mjr. Václav Hosnédl. Opravitelný, ale byl zrušen. |
0506 | 27.8.1966 | 8/66- 4. slp 5. slp | s | V 90. tých letech v LO Malešice, prav. dosud. | |
0507 | 8.9.1966 | 1988 | 9/66- 4. slp 5. slp | s | U 5. slp použit prav. v první polovině 80. tých let k požárnímu cvičení. Poté již samozřejmě nelétal. Fyzicky zrušen až v roce 1988. |
0508 | 8.9.1966 | 30.11.1966 | 9/66-11/66 4. slp | s | Katastrofa dne 30. 11. 1966 u 4. slp v Pardubicích. Zahynul pilot kpt. Jaroslav Toman. |
0509 | 22.10.1966 | 27.5.1969 | 10/66-5/69 4. slp | s | Havárie dne 27 5. 1969 u 4. slp v Pardubicích. Pilot por. Jaroslav Crha. |
0510 | 22.10.1966 | 10.10.1967 | 10/66-10/67 4. slp | s | Havárie dne 10. 10. 1967 u 4. slp v Pardubicích. Pilot kpt. Miroslav Hudec. |
0511 | 10/66- VSL | s | |||
0512 | 10.10.1966 | 10/66- VSL 1. slp | s | Později učební pomůcka VAAZ Brno na letišti Brno-Slatina. | |
0513 | 11.11.1966 | 11.1.1990 | 11/66- 4. slp 5. slp | s | Poslední let 11. 1. 1990 (snad u 5. slp). 25. 6. 1990 návrh na zrušení u 32. LVO. Zrušen v Přerově 25. 1. 1991. |
0514 | 31.10.1966 | 8/1989 | 10/66- 4. slp 5. slp | s | 8/1989 do leteckého muzea v Kunovicích. Zde dosud. |
0515 | 17.11.1966 | 11/66- 11. slp | s | 1992/93 ve VLU Prešov jako učební pomůcka. | |
0516 | 27.3.1991 | 11/66- 11. slp -10/85 5. slp 10/85-5/89 4. slp 5/89-3/91 1. lšp | s | 27. 3. 1991 přelétnut od 1. lšp z Přerova do Vodochod (pilot Doležal). Při rozdělení ČSFR přidělen na Slovensko. Odsun na Sliač vlakem dne 25. 6. 1993. | |
0517 | 21.12.1966 | 1989? | 12/66- 11. slp 1. lšp | Zrušen prav. 1989 u 1. lšp v Přerově. Poté památník u kasáren v Želatovicích. Od 1994 umístěn na základně v Přerově. | |
0518 | 21.12.1966 | 21.3.1991 | 12/66- 11. slp-3/91 1. lšp | s | 21. 3.1991 přelétnut od 1. lšp v Přerově do Vodochod (pilot Horký). Při rozdělení ČSFR přidě- len na Slovensko. Odsun vlakem na Sliač dne 9. 6. 1993. |
0519 | 12.1.1967 | 18./14.6.68 | 1/67-6/68 8. slp | s | Katastrofa dne 18./14. 6. 1968 u 8. slp v Mošnově. Zahynul pilot por. Milan Vrtěl. |
0520 | 30.12.1966 | 12/66- 1. slp-5/89 4. slp 5/89- 5. slp | 5/1989 od 4. slp z Pardubic k 5. slp do Líní na zrušení. Určen k prodeji. Později předán do Tech. muzea v Brně. Uložen v depozitáři Líšeň. | ||
0601 | 30.12.1966 | 25.9.1969 | 12/66- 1. slp-9/69 4. slp | s | Havárie dne 25. 9. 1969 u 4. slp v Pardubicích. Pilot kpt. Václav Jaroš. |
0602 | 17.2.1967 | 2/67- 8. slp | s | V 90. tých letech v Air Park Zruč. | |
0603 | 21.3.1967 | 2/67- 8. slp | V 90. tých letech v Air Park Zruč. Prodán v roce 1996 do muzea v Bad Ischl v Rakousku. |
Reklama
Seriál
Podobné články
Další články autora