S/Ldr Ian Willoughby Bazalgette, V.C., D.F.C.

Autor: Radislav Svoboda / Algernon 🕔︎︎ 👁︎ 23.469

Squadron Leader Ian Willoughby Bazalgette, V.C., D.F.C.
Acting Squadron Leader Ian Willoughby BAZALGETTE, V.C., D.F.C., RAFVR, 118131
(* 19. 10. 1918, Calgary – provincie Alberta, Kanada, † 4. 8. 1944),
Bomber Command, 8th (Path Finder Force) Group RAF, 635 Sqn.

Ian Willoughby Bazalgette na začátku války nastoupil k Royal Artillery (královské dělostřelectvo) v hodnosti Second Lieutenant (podporučík). V roce 1941 vstoupil do Royal Air Force Volunteer Reserve (dobrovolnické zálohy Královského letectva). První operační túru započal u 115. squadrony na Wellingtonech (stanice Mildenhall), počátkem roku 1943 byla squadrona přezbrojena na Lancastery Mk.II. V červenci byl vyznamenán DFC. V srpnu 1943 ukončil první operační túru, potom působil jako instruktor u No. 20 OTU (stanice Lossiemouth). Znovu začal operačně létat v dubnu 1944 u 635. squadrony (PFF), tehdy operující ze stanice Downham Market.

Reklama

V pátek 4. srpna 1944 byl cílem náletu 61 Lancasterů 8. skupiny (PFF) sklad létajících bomb V-1 v Trossy-St-Maximin. Tento cíl již byl bombardován 2. a 3. srpna, takže obrana byla skvěle připravena. Z 14 strojů 635. squadrony bylo osm poškozeno palbou flaku a dva byly sestřeleny. Stroj vedoucího náletu (Master Bomber), Wg Cdr D. W. S. Clarka, měl palbou flaku poškozenou pravou výškovou plochu, rovněž trup letounu byl poškozen střepinami explodujících granátů; jeho zástupce (Deputy Master Bomber), Flt Lt R. W. Beveridge, DFC, byl sestřelen. Flt Lt F. W. Healey viděl Lancaster Flt Lt Beveridge, jak byl zasažen flakem nad cílem, právě ve chvíli, kdy měl shodit záložní značkovací pumy přes cílové indikátory svržené podle údajů Oboe čtyřmi z pěti Mosquit; Lancaster byl v okamžiku doslova obalen plameny a pravděpodobně již neovládaný stroj vzápětí přešel do strmého klesání.[1]

Sqn Ldr Bazalgette, DFC, vzlétl se svým Lancasterem Mk.III (s/n ND811, F2-T) v 11:15 z letiště Downham Market. Jejich letoun byl před cílem poškozen v přehradné palbě flaku, zásah vyřadil oba dva pravé motory (číslo 3 a 4), pravá polovina křídla a trup byly zapáleny a bombometčík Flt Lt I. A. Hibbert, DFC, byl těžce zraněn. Pilot přesto pokračoval k cíli, zatímco posádka se snažila uhasit požáry. Okamžitě po odhození bomb letoun přešel do nekontrolovaného pádu. Za využití veškerého svého umění a s vynaložením mimořádného úsilí dokázal pilot znovu získat nad strojem kontrolu. Požár na pravém křídle se ale nepodařilo zcela uhasit a nápor vzduchu jej znovu rozdmýchal. Pilot s těžce poškozeným strojem zvládl 30 mil zpátečního letu, ale potom se začal levý vnitřní motor (číslo 2) přehřívat a ztrácet výkon. Pilot přikázal posádce opustit letoun. Vážně zraněný bombometčík Flt Lt Hibbert, DFC, ani hřbetní střelec Flt Sgt V. V. R. Leeder, RAAF, nebyli schopni vyskočit padákem, proto ostatní členové osádky odmítli opustit stroj. Až v poslední chvíli, ve výšce asi tisíc stop, opustili čtyři muži poškozený letoun na padácích. Sqn Ldr Bazalgette zůstal v zmrzačeném Lancasteru, aby se pokusil téměř o nemožné, přistát s hořícím strojem, aby zachránil své dva zraněné kamarády. Dokázal se přitom vyhnout blízké francouzské obci Senantes (Eure-et-Loir, 2 km na východo-severovýchod od Nogent-le-Roi) a pokusil se o nouzové přistání v okolních polích. S vynaložením veškerého svého umění předvedl skvělé přistání. Bohužel Lancaster explodoval jen několik okamžiků po dosednutí, aniž se komukoli podařilo letoun opustit. Všichni tři muži na palubě letounu zahynuli.

Squadron Leader Bazalgette je pochován na hřbitově kostela v Senantes. Poté, co se zbylí členové posádky vrátili zpět do Británie, dostal Squadron Leader Bazalgette posmrtně nejvyšší vyznamenání, které může britský voják obdržet, Victoria Cross. Jeho udělení bylo zveřejněno v London Gazette 17. srpna 1945. [2]

Posádka Lancasteru Mk.III F2-T (s/n ND811) 635. squadrony RAF:

S/Ldr I. W. Bazalgette, V.C., D.F.C. (†)

Sgt G. R. Turner

Reklama

F/Lt G. Goddard

F/Lt I. A. Hibbert, D.F.C. (†)

F/O C. R. Godfrey, D.F.C.

F/Sgt V. V. R. Leeder, R.A.A.F. (†)

F/O D. Cameron, D.F.M.[3]

Poznámky:

[1] Flight Lieutenant R. W. Beveridge, D.F.C., letěl na Lancasteru Mk.III (s/n PA983, F2-A). Jeho letoun byl druhým strojem 635. squadrony, sestřeleným toho dne nad cílem. F/Lt Beveridge, D.F.C., ani nikdo jiný z jeho posádky nepřežil.

[2] Citace k jeho V.C. uveřejněná v London Gazette uvádí, že při tomto náletu byl Squadron Leader Bazalgette „Master bomber“. V návrhu na udělení vyznamenání je ale uvedeno, že mj. již několikrát letěl jako „Master bomber“, což bylo v citaci zkrácením zkresleno. Skutečnost, že při této příležitosti nebyl vedoucím náletu ale nijak nesnižuje míru jeho odvahy, statečnosti a sebeobětování.

[3] F/O Cameron byl členem posádky F/Sgt Middletona, který rovněž posmrtně obdržel Victoria Cross (Flight Sergeant Rawdon Hume Middleton, V.C., R.A.A.F., sloužil u 149. squadrony, zahynul 29. 11. 1942 při návratu z náletu na Turin – The REGISTER of the VICTORIA CROSS, page 223, Bomber Command Losses, Vol. 3, page 266).

Prameny:
The REGISTER of the VICTORIA CROSS, page 23.
Martin Middlebrook, Chris Everitt: The BOMBER COMMAND WAR DIARIES — An operational reference book 1939-1945, page 555.
William R. Chorley: Bomber Command Losses, Volume 5, 1944, page 369.
Gordon Musgrove: PATHFINDER FORCE — A History of 8 Group, page 129.
Francis K. Mason: The Avro Lancaster, Ashton Publications Limited, 1989, page 315 (citation from THE LONDON GAZETTE, 17th August, 1945).
Peter Jacobs: The LANCASTER STORY, page 151.
Bruce Robertson: LANCASTER — The Story of a Famous Bomber, Harleyford Publications Limited, Letchworth (Herts), 1964, page 29.

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více