18. července 2009 ve 3:15 ráno místního času se v Afghánistánu zřítil americký stíhací bombardér F-15E Strike Eagle ze stavu 4th FW., Seymour Johnson AFB. Dvoučlenná posádka zahynula v troskách letounu.
Ke katastrofě došlo při nácviku nočního střemhlavého bombardování dvojicí F-15E před jejich návratem na základnu v Bagramu. WSO vedoucího stroje chybně odhadl výšku cíle na 4 800 stop nad mořem. Cíl se ve skutečnosti nacházel ve výšce 10 200 stop. Chybu neodhalila žádná z posádek. Vedoucí stroj zahájil cvičný útok, ale přerušil jej, neboť úhel útoku byl příliš mělký. Druhý letoun zahájil svůj útok v pořádku a o deset sekund později narazil do země. Nebyl učiněn žádný pokus o přerušení akce ani se nikdo z posádky nepokusil o katapultáž.
Vyšetřování prokázalo pět nedostatků vedoucích ke katastrofě:
- nepochopení operačních podmínek v cílovém prostoru
- chybné představy o typickém nočním bombardovacím útoku
- nezkušenost posádek v provádění nočních útoků
- channelized attention (jev definovaný USAF, kdy díky přehlcení podrobnými daty či úkoly posádka chybně určí jejich důležitost)
- nesprávná kontrola během útoku.
Škoda za zničený stroj byla vyčíslena na 55 milionů dolarů, na zemi nebyly způsobeny žádné majetkové škody.
Zdroje:
http://www.af.mil/news/story.asp?id=123159343
http://www.acc.af.mil/news/story.asp?id=123179968
Zpráva o havárii na valka.cz zde:
forum.valka.cz
Ke katastrofě došlo při nácviku nočního střemhlavého bombardování dvojicí F-15E před jejich návratem na základnu v Bagramu. WSO vedoucího stroje chybně odhadl výšku cíle na 4 800 stop nad mořem. Cíl se ve skutečnosti nacházel ve výšce 10 200 stop. Chybu neodhalila žádná z posádek. Vedoucí stroj zahájil cvičný útok, ale přerušil jej, neboť úhel útoku byl příliš mělký. Druhý letoun zahájil svůj útok v pořádku a o deset sekund později narazil do země. Nebyl učiněn žádný pokus o přerušení akce ani se nikdo z posádky nepokusil o katapultáž.
Vyšetřování prokázalo pět nedostatků vedoucích ke katastrofě:
- nepochopení operačních podmínek v cílovém prostoru
- chybné představy o typickém nočním bombardovacím útoku
- nezkušenost posádek v provádění nočních útoků
- channelized attention (jev definovaný USAF, kdy díky přehlcení podrobnými daty či úkoly posádka chybně určí jejich důležitost)
- nesprávná kontrola během útoku.
Škoda za zničený stroj byla vyčíslena na 55 milionů dolarů, na zemi nebyly způsobeny žádné majetkové škody.
Zdroje:
http://www.af.mil/news/story.asp?id=123159343
http://www.acc.af.mil/news/story.asp?id=123179968
Zpráva o havárii na valka.cz zde:
forum.valka.cz