AG - ORP Pomorzanin (1920)

ORP Pomorzanin (I)
     
Název:
Name:
ORP Pomorzanin (I) ORP Pomorzanin (I)
Originální název:
Original Name:
ORP Pomorzanin
Kategorie:
Category:
vyměřovací loď hydrographic ship
Třída:
Class:
-
Kódové označení:
Pennant Number:
-
Loděnice:
Builder:
Gebrüder Sachsenberg GmbH, Roßlau a.d. Elbe
Založení kýlu:
Laid Down:
XX.XX.XXXX
Spuštění na vodu:
Launched:
XX.XX.1893
Uvedení do služby:
Commissioned:
XX.02.1920 zařazen do stavu PMW / commissioned into the Polish Navy
Vyřazení ze služby:
Decommissioned:
14.02.1932 vyřazen ze stavu PMW a prodán soukromému majiteli / decommisioned and sold to private company
Velitel:
Commander:
XX.XX.1920-XX.XX.1920 Rychłowski, Jerzy (porucznik marynarki)
XX.XX.1920-XX.XX.XXXX Bramiński, Tadeusz (porucznik marynarki)
XX.XX.XXXX-XX.XX.1931 Reyman, Artur (kapitan marynarki)
Jednotka:
Unit:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Posádka:
Crew:
1 + 19
Technické údaje:
Technical Data:
 
Standardní výtlak:
Standard Displacement:
275 t 271 long tons
Plný výtlak:
Full Load Displacement:
? t ? long tons
Délka:
Length:
36 m 118ft 1in
Šířka:
Beam:
6,32 m 20ft 9in
Ponor:
Draught:
2,35 m 7ft 9in
Pancéřování:
Armour:
- -
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
2x parní stroj 2x piston machine
Výkon:
Power:
186.4 kW při ot/min 250 bhp at rpm
Šrouby:
Propellers:
2
Zásoba paliva:
Fuel Load:
? t ? long tons
Výkony:
Performance:
 
Rychlost:
Speed:
16.7 km/h 9 kt
Dosah:
Range:
1481.6 km při rychlosti 37 km/h 800 nm at speed 20 kt
Výzbroj a vybavení:
Armament and Equipment:
 
Výzbroj:
Armament:
2x těžký kulomet Maksim wz.08 (přechodně) 2x HMG Maksim wz.08 (occasionally)
Vybavení:
Equipment:
1x výtah (jeřáb) k lovení bójí a navigačních znaků. 1x elevator to lifting of buoys and sea marks.
Nesená letadla:
Aircraft Carried:
- -
Poznámka:
Note:

1) údaje o ponoru se v pramenech liší, Piaskowski uvádí hodnotu 2,35 m, Pertek pak 2,58 m.
2) přesná hodnota rychlosti není přesně známa, dle dobových zpráv se pohybovala někde mezi 8 až 9 uzly
3) obsazení lodi se v průběhu času měnilo, tabulkově se uvádí posádka ve složení jednoho důstojníka a 19 poddůstojníků a mužstva. Podle některých zdrojů ale na Pomorzaninu sloužilo až 34 námořníků.


Původně německý civilní parník příbřežní plavby, během první světové války sloužící v Kaiserliche Marine jako strážní loď "Wotan". Polskem zakoupen v prosinci 1919, do stavu válečného námořnictva zařazen v průběhu února 1920. Loď se původně měla jmenovat Pomorczyk, posléze bylo jméno změněno. Přestavbu na vyměřovací loď a opravy zajistila loděnice A. Wojana v Gdańsku, vlajka poprvé zdvižena 01.05.1920. V období 03.1922 až 01.1924 přechodně sloužila jako výletní loď "Kaszub". Po opětovném zařazení k válečnému námořnictvu sloužil až do roku 1931, kdy byl nahrazen "novým" Pomorzaninem (původně minolovka ORP Mewa).


?
Zdroje:
Sources:
Knihy:
• Piaskowski, Stanisław M.: Okręty Rzeczpospolitej Polskiej 1920-1946, Lampart, Warszawa 1996, ISBN 83-900217-2-3
• Pertek, Jerzy: Okręty pomocnicze. Miniatury Morskie, edice „Polskie okręty wojenne w latach 1920-1945“, sešit č. 18 a 19. Wydawnictwo morskie, Gdynia 1959
• Gardiner, Robert (ed.): Conway´s All the World´s Fighting Ships 1906-1921. Conway Maritime Press, London, reprint 1986


Časopisy:
• Pater, Walter: Okręt hydrograficzny "Pomorzanin". Bandera, 05/2009, str. 14


Internet:
Biuro hydrograficzne MW
Facta Nautica
Wikipedie.pl
URL : https://www.valka.cz/AG-ORP-Pomorzanin-1920-t87571#324753 Verze : 0
     
STRUČNÁ HISTORIE Deutschland -> Wotan -> ORP Pomorzanin -> Kaszub -> ORP Pomorzanin -> Pomian
1893- osobní parník příbřežní plavby "Deutschland"
do 1914- kabotážová plavba mezi Emdenem, Borkumem a Helgolandem (přeprava pošty, nákladu i osob)
1. sv. válka- služba v Kaiserliche Marine jako pomocná strážní loď "Wotan"
1919- návrat k civilní službě
- prosinec: prodej J. Unrugowi, obchod proveden v Hamburku prostřednictvím gdaňské firmy Böhnke & Sieg
1920- přestavba na vyměřovací loď (loděnice Alexandra Wojana, Gdaňsk)
- 01.05.: první zdvižení vlajky, posléze zkušební plavba po vodách gdańského přístavu
- 04.05.: přeplutí do Pucku, první základny polského válečného námořnictva
- srpen: evakuace 18 Pułku Ulanów, ohroženého internací v Lotyšsku (akce provedena ve spolupráci s lotyšskou lodí Saratow)
- následně vyměřovací služba v Gdaňském zálivu (první polská námořní mapa), vyměřování a příprava místa pro stavbu gdyňského přístavu
1922- únor: převod k obchodnímu lodstvu, změna jména na "Kaszub"
- civilní vyměřovací loď / v létě výletní loď pro turisty
- červenec: první výletní plavba polské lodi, z Gdańska do Kodaně převezena skupina studentů
1924 - leden: vrácení PMW pod původním jménem a zařazením
1931 - únor: vyřazení ze služby
- nepotřebná loď odstavena u nábřeží vojenského přístavu v Oksywiu
- prodej lodi Wandzie a Jerzemu Górnickim z Płocka
- přestavba na nákladní loď příbřežní a viselské plavby, do lodního rejstříku zapsán pod jménem "Pomian"
1933- civilní služba v Polskiej Żegłudze Rzecznej "Vistula", pravidelné plavby na trase Gdynia - Gdańsk - Tczew
2. sv. válka - pomocná loď Kriegsmarine
1945- loď potopena vlastní posádkou, vrak nalezen v loděnici Alexandra Wojana v Gdańsku
- vrak vyzdvižen a ponechán u nábřeží svému osudu
1950- trup rozebrán v "Stoczni Gdańskiej"
URL : https://www.valka.cz/AG-ORP-Pomorzanin-1920-t87571#349265 Verze : 0
VZPOMÍNKY:


První plavba Pomorzanina
(por. mar. Czesław Szydłowski)


Remont i przebudova dobiegaly końca. Wreszcie 1 maja 1920 roku, bez specjalnych uroczystości, zgodnie ze zwyczajem o godzinie 8 rano "Pomorzanin" podniósł po raz pierwszy polską bandere wojenną i znak dowódcy. W chwilę póżniej odcumowaliśmy od nabrzeża, udając się na próbę maszyn.
Przy cyplu Holmu stała eskadra okętów angielskich, ta sama, którą widziałem z daleka po raz pierwszy na stoczni. Gdy przechodziliśmy obok, dowódca - porucznik Rychłowski - dal gwizdkiem sygnał: "Lewa burta baczność!". Z admiralskiego krążownika HMS Delhi odpowiedział trębacz: "Prawa - baczność!" Pierwszy okręt najmłodszej podówczas marynarki wymieniał po raz pierwszy honory z Royal Navy. Zaczynaliśmy się liczyć na morzu...
Z wolna mijaliśmy długi rząd jednostek. Drugi z koleji krążownik nosił nazwę HMS Castor, trzeci - HMS Danae. Czyż ktokolwiek z załogi samotnego Pomorzanina mógł wtedy przypuszczać iż ten sam Danae podniesie w roku 1944 białoczerwoną banderę, wchodząc w skład PMW jako ORP Conrad? Płynęliśmy kanałem portowym ku wyjściu na morze. Na mostku, w tym pierwszym rejsie polskiego okrętu, stali: kapitan Unrug, porucznik Rychłowski, starszy bosman Laskowski, bosmanmat Wiśniewski oraz przy sterze - starszy marynarz Kępczyński. Z przepisową szybkością pruliśmy spokojnie wody portu. Nasza zachrypła, jeszcze niedostrojona syrena ryczała co chwila: przed zakrętem - gwizdek, przy zakręcie - pieć gwizdków i zaraz potem znów gwizdek. Ryczał syreną ORP Pomorzanin, zwracając powszechną uwage, że na gaflu powiewa polska bandera wojenna, symbol naszego odrodzenia się na morzu i znak prawowitego gospodarza tego portu.
Próba maszyn, którymi kierował doskonały specjalista, nieoceniony bosman Józef Szłapka, wypadła pomyślnie. Pomorzanin wrócił do portu, na stałe swoje miejsce postoju przy Holmie.


Zdroj: Pertek, Jerzy (1959): Okręty pomocnicze.



Poslední známá zmínka o ORP Pomorzanin
(neznámý autor)


Zapada zmierzch, gdy płyniemy przez baseny portowe i zbliżamy się do nabreży stoczni. Mijamy ledwo wydoczny w zmroku kadłub "Pomorzanina", polskiej jednostki morskiej, zakupionej po pierwszej wojnie światowej.


Zdroj: fragment reportáže z první plavby M/S Sołdek in: Pertek, Jerzy (1959): Okręty pomocnicze.
URL : https://www.valka.cz/AG-ORP-Pomorzanin-1920-t87571#349274 Verze : 0
NÁKRESY A FOTOGRAFIE:
AG - ORP Pomorzanin (1920) - Zdroj: Piaskowski, Stanisław: Okręty Rzeczpospolitej Polskiej 1920-1946. Lampart, Warszawa, 1996.

Zdroj: Piaskowski, Stanisław: Okręty Rzeczpospolitej Polskiej 1920-1946. Lampart, Warszawa, 1996.
URL : https://www.valka.cz/AG-ORP-Pomorzanin-1920-t87571#349276 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více