Lockheed 10A Electra

Lockheed UC-36A
     
Název:
Name:
Lockheed 10A Electra Lockheed 10A Electra
Originální název:
Original Name:
Lockheed 10A Electra
Kategorie:
Category:
dopravní letoun passenger aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.02.1934-DD.MM.1941 Lockheed Aircraft Corp., Burbank, California
Období výroby:
Production Period:
DD.02.1934-DD.MM.1941
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
106
První vzlet:
Maiden Flight:
23.02.1934
Osádka:
Crew:
2 + 10
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2927 kg 6454 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
4400 kg 9700 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
4763 kg 10500 lb
Rozpětí:
Wingspan:
16.76 m 55ft
Délka:
Length:
11.76 m 38ft 7in
Výška:
Height:
3.07 m 10ft 1in
Plocha křídla:
Wing Area:
42.58 m2 458.3 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
111.81 kg/m2 22.9 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Pratt & Whitney R-985-SB Wasp Junior o výkonu 336 kW
dvoulistá stavitelná vrtule Hamilton Standard
Pratt & Whitney R-985-SB Wasp Junior, power 450 hp
two-bladed variable-pitch propeller Hamilton Standard
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
734 l 194 US gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
325.1 km/h v 1524 m 202 mph in 5000 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
305.8 km/h v 2926 m 190 mph in 9600 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
5.1 m/s 1000 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
5913 m 19400 ft
Dolet:
Range:
1147.5 km 713 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
1416.2 km 880 mi
Výzbroj:
Armament:
- -
Uživatelské státy:
User States:


















Poznámka:
Note:
- 3 postaveny pro USAAC jako Y1C-36 (37-065/067), po skončení testů přejmenovány na C-36 a v lednu 1943 na UC-36
- 15 zabaveno pro USAAC jako C-36A/UC-36A (42-32535, -38341/38344, -56638/56641, -57213/57216, -57505, -68362)
- 1 postaven pro USAC jako Y1C-37/C-37/UC-37 (37-376)
- 1 postaven pro sekretáře US Navy a jeho štáb jako XR2O-1 (BuNo 9054)
-
Zdroje:
Sources:
Francillon, René J. Lockheed Aircraft since 1913. Naval Institute Press, Annapolis 1987. ISBN 0-85177-835-6.
Marson, Peter J. The Lockheed Twins. Air-Britain, Tonbridge 2001. ISBN 0-85130-284-X.
Grey, C. G., Brigman, L. Jane´s All the World´s Aircraft 1938. Sampson Low, Marston & Company, London 1938.
http://www.cofe.ru/avia/L/L-50.htm
http://www.aviastar.org/air/usa/lok_electra.php
aeroweb.brooklyn.cuny.edu
en.wikipedia.org
http://de.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Modell_10
www.geocities.com
URL : https://www.valka.cz/Lockheed-10A-Electra-t66365#234897 Verze : 0
Lockheed L-10A Electra


Továrna Lockheed, která byla v roce 1932 znovu založena, se v polovině třicátých let zaměřila na začínající a menší letecké společnosti, které neměly dostatek financí na tehdy úspěšné typy dopravních letadel DC-2 či Boeing 247. V roce 1934 postavila pro tyto společnosti dopravní letoun celokovové skořepinové konstrukce. Původní návrhy počítaly s jednomotorovým letounem, ale nakonec byla přijata dvoumotorová koncepce s motory Pratt & Whitney Wasp Junior. První vzlet byl proveden 23.února 1934 a do provozu byl nasazen poprvé již v srpnu 1934 společností Northwest Airlines o něco později začaly Electry létat u Pan Americanu.
Lockheed se snažil svým zákazníkům nabídnout letoun za co nejnižší cenu a zpočátku se dostal do finančních potíží, později, když měl několik zakázek, byl nucen cenu zvýšit. V průběhu výroby došlo k několika úpravám, aby byly splněny požadavky zákazníků. Letoun se ukázal bát spolehlivým strojem a několik letadel sloužilo za války v armádním i námořním letectvu a jeden u Národní gardy. Ještě v šedesátých letech létalo v USA více než deset letadel tohoto typu.
Letoun se ve třicátých letech vyvážel i do Evropy (společnosti Aeroput, British Airways, LARES a LOT), dva letouny létaly také v Československu, vlastníkem byla firma Baťa.
URL : https://www.valka.cz/Lockheed-10A-Electra-t66365#234896 Verze : 0
Fotografie
Lockheed 10A Electra -


Lockheed 10A Electra -


Lockheed 10A Electra -


URL : https://www.valka.cz/Lockheed-10A-Electra-t66365#234898 Verze : 0
Model 10A vo farbách španielskeho Nacionalistického letectva
foto: http://usuarios.lycos.es/mrvalverde/GC197101.HTM
Lockheed 10A Electra -


Lockheed 10A Electra -


URL : https://www.valka.cz/Lockheed-10A-Electra-t66365#138595 Verze : 0
VH-UXI
Lockheed 10A Electra -


URL : https://www.valka.cz/Lockheed-10A-Electra-t66365#138599 Verze : 0
commons.wikimedia.org

Lockheed 10A Electra - Britská Elektra, původně civilní G-AFEB. Kromě zabavených civilních strojů Britové používali také tři stroje přelétnuté z Jugoslávie.

Britská Elektra, původně civilní G-AFEB. Kromě zabavených civilních strojů Britové používali také tři stroje přelétnuté z Jugoslávie.
URL : https://www.valka.cz/Lockheed-10A-Electra-t66365#490015 Verze : 0
www.nationalmuseum.af.mil

Lockheed 10A Electra - Jediný stroj označený jako C-37 a sloužící jako štábní pro velitele Národní gardy.

Jediný stroj označený jako C-37 a sloužící jako štábní pro velitele Národní gardy.
URL : https://www.valka.cz/Lockheed-10A-Electra-t66365#490017 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více