312. peruť RAF v r. 1940

záměr, nebo náhoda ?

Diskuse

Když se po porážce Francie v červnu 1940 přesunuli českoslovenští stihači do V.B. Asi polovina jich skončila u britských či polských perutí / nejvíce u 1., 43., 601., 111. atd. /, druhá polovina vytvořila dvě samostatné čs. perutě - 310. a 312. peruť RAF. Na tom by nebyklo nic zajímavého. Zajímavé, tedy možná je to, že nejúspěšnější stihači, jako Vašátko, Peřina, Klán, Vybíral, Vrána atd... skončilu u 312. perutě. Teoreticky tedy tato peruť měla být lepší, elitnější než 310. A jak tady všichni víme, tak nebyla a to výrazně. Podle Rajlicha má 310. přiznáno v r. 1940 40 1/2 jistého sestřelu a 11 pravděpodobně, 312. má přiznáno ve stejném období 1 1/2 sestřelu jistě a 11 pravděpodobně. Tyto výsledky jsou neskutečně dimetrálně odlišné. Abych předešel Bitaxovým námitkam, že nevím o čem píši, tak samozřejmně vím, že 312. byla nasazena do bojů později, nicméně to podle mě neřeší otázku. Podle mne je řešení v tom, kde byla peruť nasazena. zatímco většinou nezkušení piloti 310. byli nasazeni do nejtěžších bojů, tak většinou zkušení piloti 312. byly v záloze u Leverpoolu. Proč ? Byl to záměr štřin unavené piloty, nebo náhoda ?
URL : https://www.valka.cz/312-perut-RAF-v-r-1940-t64967#231536 Verze : 0
Já bych řekl, že fakt, že byla do bojů nasazena až později je zásadní. 312. peruť se stala operační 2. 10. 1940, tedy v době, kdy Luftwaffe měnila taktiku a jejím hlavním cílem byla velká města a útoky se přesouvaly na noc. A pro noční stíhaní se Hurricany hodily lépe něž Spitfiry, u kterých byla snaha držet je u pobřeží, aby mohly čelit hrozbě německých stíhacích bombardérů.
A u té zkušenosti bych si také nedovolil tvrdit, že 312. na tom byla lépe. U 310. létala esa jako Prchal, Fejfar či Janouch, kteří toho ve Francii nalétali skoro stejně jako zmiňovaný Vašátko, Peřina či Klán. A ti co ještě nebojovali, byli většinou zkušenými i když "mírovými" piloty.
A že by je chtěli Britové šetřit, když z vlastních pilotů mačkali maximum? To asi ne.
Je to prostě jen sled událostí, který vedl k tomu, že RAF potřebovalo 312. u Liverpoolu tak ji tam poslalo a je možné, že kdyby byla operační již v srpnu, bojovala by u Londýna. Ale na kdyby se nehraje Smile
URL : https://www.valka.cz/312-perut-RAF-v-r-1940-t64967#231537 Verze : 0
Tvé argumenty jsou logické a v celku s nimi souhlasím, taky je většinou ve svém příspěvku zmiňuji. Nicméně právě na přelomu září a října měla RAF asi největší nedostatek zkušených pilotů, včetně letecých es a proto zařazení takto zkušených pilotů na periferii bojů je poněkud zvláštní. Ikdyž nehádam se, prostě jednu peruť potřebovali u Liverpoolu. Možná škoda.... Smile že tam poslali tuto.
URL : https://www.valka.cz/312-perut-RAF-v-r-1940-t64967#231543 Verze : 0
Podle mého názoru se jedná o náhodu že tam byla právě 312. S tou zkušeností je to taky nejasný. Souhlasím s názorem že u 310. byli piloti zkušení z Francie a nebo ještě z československa. Piloti 312. většinou nebyli z Francie o moc zkušenější jenom se do Británie dostali později kvůli jiné cestě.
URL : https://www.valka.cz/312-perut-RAF-v-r-1940-t64967#233598 Verze : 0
No, zkušenost získává stihač v boji. Když srovnáme počty nalítaných hodin a počet sestřelených letadel ve Franci, tak piloti kteří skončili u 312. peruti RAF byly, když to budu generalizovat, tak jako jadnotka byli určitě zkušenější.
URL : https://www.valka.cz/312-perut-RAF-v-r-1940-t64967#233600 Verze : 0
S tou zkušeností máš pravdu. Největší rozdíl byl asi v letadlech, možná že piloti 312. "vychladli" dlouhou cestou do Anglie.
URL : https://www.valka.cz/312-perut-RAF-v-r-1940-t64967#233686 Verze : 0
Smile možná ....., možná náhoda, nebo úmysl, každopádně je to škoda, asi bychom měli více leteckých es...., ale asi i mrtvých..... Sad
URL : https://www.valka.cz/312-perut-RAF-v-r-1940-t64967#234004 Verze : 0
Nebála se RAF třeba toho že by ČS jednotky neměly dostatek záloh v případě těžkých ztrát?
URL : https://www.valka.cz/312-perut-RAF-v-r-1940-t64967#234105 Verze : 0
V průběhu Bitvy o Británii určitě ne, to měly čs. perutě personálu nadbytek a mohly ho "půjčovat" i spojeneckým jednotkám. Problémy se zálohami byly až později.
Já bych za tím opravdu nehledal nějaké "spiknutí", prostě k ochraně Liverpoolu vybrali 312 Smile
URL : https://www.valka.cz/312-perut-RAF-v-r-1940-t64967#234113 Verze : 0
Souhlas s Rakem, na dvě perutě bylo těch více než 100 stihačů celkem dosti. Naši mohli v klidu postavit vlastní 4 perutě a né 2.


Napadá mě možná ještě jedna, ikdyž dosti divoká hypotéza. Co takhle vnitřní boj mezi velením čs. letectva, kompetenční boje mezi gen. Vicherkem a gen.Janouškem o způsob organizace a podřízenost letectva. Ja vím že to nelze úplně generalizovat, ale základ 310. tvořili piloti kteří ulétli, či se jinak přesunuli do V.B. přímo z Francie, hodně často to byli piloti nezařazeni k bojovým jednotkám, ale sloužícu u ELD.... Piloti kteří tvořili základ 312. se dostali do V.B. většinou přes Afriku a povětšinu lítali u elitních bojových útvarů ( GC I/5, GC II/5, ... ) . Nevím, třeba to, že ve Francii velel Vicherek a než se stačil přesunout do Anglie tak Janoušek již neformálně vyjednal s RAF zařazení našich pilotů..... No je to divoká hypotéza.... a je to hlavně ničim nepodložené, ale nějak mě to napadlo. Ono se vůbec málo mluví o vzájemných konfliktech mezi Janouškem a Vicherkem.
URL : https://www.valka.cz/312-perut-RAF-v-r-1940-t64967#234121 Verze : 0
Pilotov bolo dosť, ale nie pozemného personálu.
URL : https://www.valka.cz/312-perut-RAF-v-r-1940-t64967#234684 Verze : 0
To nelze popřít, pozemního personálu nebylo fakt nazbyt...., však i u našich perutí sloužil britský pozemní personál.
URL : https://www.valka.cz/312-perut-RAF-v-r-1940-t64967#234712 Verze : 0
Ale pozemní personál by určitě neměl takové ztráty aby kvůli tomu nemohli být nasazeni do nejtěžších bojů. Řekl bych že náhoda udělá ve válce asi největší kus práce.
URL : https://www.valka.cz/312-perut-RAF-v-r-1940-t64967#234991 Verze : 0
mel bych tu 2 body z jedne archivni zpravy, datum te zpravy a obsah by mohl poodhalit vasi otazku:


2/ Bude utvořena co nejdříve jedna peruť stíhací a jedna peruť bombardovací s příslušnými zálohami. Bude se uvažovati o utvoření dalších perutí, jakmile to bude možné a bude dostatečný počet osob.


5/ Příslušníků československého letectva, kteří z počátku nemohou být zařaděni do československých perutí, bude použito jednotlivě nebo ve skupinách či v jednotkách Královského letectva až do doby, než je bude možno zařadit do československých perutí. Ve výcvikových střediscích Královského letectva bude podle potřeby umožněn výcvik těchto osob.


Mel bych pro vas jeste svoji domnenku, myslim ze by to mohl byt zamer, zamer aby se nase stavy nevycerpaly hned, v pocatku valky, pravdepodobne se pocitalo ze se nase perute budou pozdeji spatne doplnovat, az se nebude do anglie kudy nebo velmi obtizne dostat.
URL : https://www.valka.cz/312-perut-RAF-v-r-1940-t64967#332252 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více