Tělesový trén motorizovaného pluku 10. jezdecké brigády – Quartermaster Truck Train of the Motorized Regiment (10th Cavalry Brigade) – Tabor pułku zmotoryzowanego 10 Brygady Kawalerii
Tělesový trén jako orgán týlového zabezpečení bojových jednotek pluku byl tvořen hospodářsko-technickou správou pluku, hospodářskou četou, hospodářskými družstvy eskadron a byl rozdělen do čtyř sledů:
Bojový trén I (BT I) (Tabor Bojowy I) – jeho úkolem byla bezprostřední obsluha bojujících jednotek. Jednalo se např. o zásobování výzbrojním materiálem, municí, evakuaci raněných. Velitelem BT I mohl být hlavní lékař pluku a v případě jeho zaneprázdnění lékařskými povinnostmi zbrojní poddůstojník.
Bojový trén II (BT II) (Tabor Bojowy II) – jeho úkolem bylo zásobování jednotek teplou stravou a materiálem. Jeho součástí byly proto polní kuchyně všech jednotek pluku a důstojnická jídelna. Velitelem BT II byl plukovní ubytovatel.
Zavazadlový trén (ZT) (Tabor Bagażowy) – pohyboval se ve třetím sledu týlu a měl zajišťovat přepravu zásob PHM, munice, opravárenskou činnost a jinou administrativně-hospodářskou činnost.
Proviantní trén (PT) (Tabor Żywnościowy) – byl určen pro přepravu potravin (včetně masa) z brigádního intendančního parku k BT II.
Předpokladané stavy tělesového trénu:
Tabulkové počty tělesového trénu | BT I | BT II | ZT | PT |
---|---|---|---|---|
Etat taborów pułku | TB I | TB II | TBagaż. | TŻywn. |
důstojníci | 1 | 2 | 2 | 0 |
oficerowie | 1 | 2 | 2 | 0 |
poddůstojníci + mužstvo | 10+21 | 8+32 | 21+42 | 2+3 |
podoficerowie + szeregowcy | 10+21 | 8+32 | 21+42 | 2+3 |
motocykly Sokół 1000 s postranním vozíkem | 1 | 1 | 0 | 0 |
motocykle Sokół 1000 z przyczepą | 1 | 1 | 0 | 0 |
osobní terénní automobil Polski Fiat 508 III nebo PF 518 | 0 | 1 | 1 | 0 |
łaziki Polski Fiat 508 III albo PF 518 | 0 | 1 | 1 | 0 |
nákladní automobily do 2t | 3 | 7 | 13 | 1 |
samochody ciężarowe 2t | 3 | 7 | 13 | 1 |
malé nákladní automobily | 0 | 0 | 0 | 1 |
półciężarówki | 0 | 0 | 0 | 1 |
sanitární automobil | 1 | 0 | 0 | 0 |
samochód sanitarny | 1 | 0 | 0 | 0 |
přívěsy pro převoz PHM | 0 | 0 | 4 | 0 |
przyczepy benzynowe | 0 | 0 | 4 | 0 |
polní kuchyně | 0 | 6 | 0 | 0 |
kuchnie polowe | 0 | 6 | 0 | 0 |
Zdroje:
Gaj, Krzysztof M.: 10. Brygada Kawalerii w 1939 roku – organizacja wojenna wielkiej jednostki motorowej, Wydawnictwo NapoleonV, Oświęcim 2013, str. 70-71
Polní kuchyně a přívěsy pro převoz PHM byly součástí tělesového trénu.
Zdroj: https://forum.odkrywca.pl