Název: Name: | North American Mustang Mk.X | |
Originální název: Original Name: | North American Mustang Mk.X | |
Kategorie: Category: | experimentální letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1942-DD.MM.1943 Rolls-Royce Flight Test Establishment, Hucknall | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1942-DD.MM.1943 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 5 konverzí | |
První vzlet: Maiden Flight: | 13.10.1942 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | ? kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 4950 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 11.280 m | |
Délka: Length: | 9.780 m | |
Výška: Height: | 3.730 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 21.65 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 228,637 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Rolls-Royce Merlin 65 kapalinou chlazený dvanáctiválec, přeplňovaný dvoustupňovým dvourychlostním kompresorem o vzletovém výkonu 1 253 kW. Vrtule čtyřlistá Rotol s konstantními otáčkami o průměru 3 450 mm. | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 696.8 km/h v 6706 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 6,3 min do 6096 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 12375 m | |
Dolet: Range: | ? km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | 2x pevný kulomet Colt-Browning M2 ráže 12,7 mm v křídlech každý s 200 náboji a 4x pevný kulomet Browning Mk.II ráže 7,7 mm v křídlech každý s 500 náboji. | |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Data platí pro stroj sériového čílsa AL975. Většina údajů není známa, protože nebyly během testů měřeny. | |
Zdroje: Sources: | Balous, Miroslav: NAA/R-R Mustang X, L+K 1/2009 http://en.wikipedia.org/wiki/Mustang_X |
URL : https://www.valka.cz/North-American-Rolls-Royce-Mustang-Mk-X-t82578#302575Verze : 0
Michal Rak
MOD
North American/Rolls-Royce Mustang Mk.X
Na podzim roku 1941 začalo RAF přebírat nové americké stíhací letouny Mustang Mk.I, které byly vyvinuty a stavěny přímo podle britské objednávky. První testy ukázaly, že se jedná o výkonný a obratný letoun, jehož možnosti však silně omezoval použitý motor Allison V-1710, který dosahoval nejvyššího výkonu ve výšce 4000 m a pak výkon klesal. Pro stíhací roli nad Evropou, kde se bojovalo ve výškách větších, se tak nový Mustang nehodil. Allisony poháněné stroje však vykonaly mnoho dobré práce u jednotek taktického průzkumu, pro které byly vlastnosti nového letounu ideální.
V dubnu 1942 testoval nový stroj zkušební pilot firmy Rolls-Royce Ronnie Harker a přišel s návrhem nainstalovat do stroje některý z typů úspěšného motoru Merlin. Návrh byl přijat a nejprve se počítalo s instalací motoru Merlin 61 s dvoustupňovým kompresorem, který byl právě zkoušen v prototypech nových Spitfirů Mk.IX. Ministerstvo letectví však požadovalo pokusnou instalaci dalších verzí motoru Merlin a též dokončovaného motoru Griffon.
V průběhu června a července 1942 dorazilo do továrny Hucknall pět kusů Mustangů Mk.I určených pro konverzi. Stroj sériového čísla AG975/G byl dokončen jako první a poháněl ho motor Merlin 65 s menší kapacitou kompresoru, než měl původně zamýšlený Merlin 61, zároveň byl ale klasický karburátor Merlinů nahrazen přímým vstřikováním paliva. Nejvyšší výkon dával motor v 6400 metrech. Veškeré úpravy konzultovali britští technici se svými americkými kolegy od North American.
Upravený letoun poprvé vzlétl 13. října 1942 a dosáhl výborné rychlosti 697 km/h. Letoun poté sloužil k testům výkonů a různých technických vylepšení.
Jako druhý byl upraven Mustang AM203, následovaný AM208. Oba také poprvé vzlétly třináctého, ovšem s měsíčními odstupy, první v listopadu, druhý v prosinci. Letouny si ponechaly křídelní výzbroj, která však nebyla funkční.
Počátkem roku 1943 byly upraveny i poslední dva letouny AL963 a AM121. Všechny nejprve létaly s Merliny 65, postupně na nich ale byly zkoušeny i Merliny 70 a 71, určené pro velké výšky. Všechny stroje se intenzivně zkoušely, letouny AL963 a AM121 byly k testům zapůjčeny i stíhacímu velitelství americké 8. letecké armády.
Testy upravených letounů dopadly dobře a RAF plánovalo, že nechá přestavět pět set svých Mustangu Mk.I a II na nové Mk.X. Britské pokusy však sledovali i Američané, kterým zprávy podával mimo jiné i jejich letecký atašé v Londýně. Navíc se v USA právě rozjížděla licenční výroba Merlinů u firmy Packard. U North American tak začali s vlastní úpravou Mustangů pro motor Merlin, první prototyp modelu NA-101 poprvé vzlétl 30. listopadu 1942. Vznikla tak jedna z nejúspěšnějších a nejslavnějších stíhaček 2. světové války a protože se záhy rozeběhla sériová výroba strojů P-51B a C, upustili Britové od přestavby svých strojů s Allisony.
Prameny:
Balous, Miroslav: NAA/R-R Mustang X, L+K 1/2009
http://en.wikipedia.org/wiki/Mustang_X
www.zenoswarbirdvideos.com
Na podzim roku 1941 začalo RAF přebírat nové americké stíhací letouny Mustang Mk.I, které byly vyvinuty a stavěny přímo podle britské objednávky. První testy ukázaly, že se jedná o výkonný a obratný letoun, jehož možnosti však silně omezoval použitý motor Allison V-1710, který dosahoval nejvyššího výkonu ve výšce 4000 m a pak výkon klesal. Pro stíhací roli nad Evropou, kde se bojovalo ve výškách větších, se tak nový Mustang nehodil. Allisony poháněné stroje však vykonaly mnoho dobré práce u jednotek taktického průzkumu, pro které byly vlastnosti nového letounu ideální.
V dubnu 1942 testoval nový stroj zkušební pilot firmy Rolls-Royce Ronnie Harker a přišel s návrhem nainstalovat do stroje některý z typů úspěšného motoru Merlin. Návrh byl přijat a nejprve se počítalo s instalací motoru Merlin 61 s dvoustupňovým kompresorem, který byl právě zkoušen v prototypech nových Spitfirů Mk.IX. Ministerstvo letectví však požadovalo pokusnou instalaci dalších verzí motoru Merlin a též dokončovaného motoru Griffon.
V průběhu června a července 1942 dorazilo do továrny Hucknall pět kusů Mustangů Mk.I určených pro konverzi. Stroj sériového čísla AG975/G byl dokončen jako první a poháněl ho motor Merlin 65 s menší kapacitou kompresoru, než měl původně zamýšlený Merlin 61, zároveň byl ale klasický karburátor Merlinů nahrazen přímým vstřikováním paliva. Nejvyšší výkon dával motor v 6400 metrech. Veškeré úpravy konzultovali britští technici se svými americkými kolegy od North American.
Upravený letoun poprvé vzlétl 13. října 1942 a dosáhl výborné rychlosti 697 km/h. Letoun poté sloužil k testům výkonů a různých technických vylepšení.
Jako druhý byl upraven Mustang AM203, následovaný AM208. Oba také poprvé vzlétly třináctého, ovšem s měsíčními odstupy, první v listopadu, druhý v prosinci. Letouny si ponechaly křídelní výzbroj, která však nebyla funkční.
Počátkem roku 1943 byly upraveny i poslední dva letouny AL963 a AM121. Všechny nejprve létaly s Merliny 65, postupně na nich ale byly zkoušeny i Merliny 70 a 71, určené pro velké výšky. Všechny stroje se intenzivně zkoušely, letouny AL963 a AM121 byly k testům zapůjčeny i stíhacímu velitelství americké 8. letecké armády.
Testy upravených letounů dopadly dobře a RAF plánovalo, že nechá přestavět pět set svých Mustangu Mk.I a II na nové Mk.X. Britské pokusy však sledovali i Američané, kterým zprávy podával mimo jiné i jejich letecký atašé v Londýně. Navíc se v USA právě rozjížděla licenční výroba Merlinů u firmy Packard. U North American tak začali s vlastní úpravou Mustangů pro motor Merlin, první prototyp modelu NA-101 poprvé vzlétl 30. listopadu 1942. Vznikla tak jedna z nejúspěšnějších a nejslavnějších stíhaček 2. světové války a protože se záhy rozeběhla sériová výroba strojů P-51B a C, upustili Britové od přestavby svých strojů s Allisony.
Prameny:
Balous, Miroslav: NAA/R-R Mustang X, L+K 1/2009
http://en.wikipedia.org/wiki/Mustang_X
www.zenoswarbirdvideos.com
URL : https://www.valka.cz/North-American-Rolls-Royce-Mustang-Mk-X-t82578#302591Verze : 1
Michal Rak
MOD
North American/Rolls-Royce Mustang Mk.X
http://en.wikipedia.org/wiki/Mustang_X
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
http://en.wikipedia.org/wiki/Mustang_X
URL : https://www.valka.cz/North-American-Rolls-Royce-Mustang-Mk-X-t82578#302592Verze : 0
Michal Rak
MOD
http://www.airwar.ru/enc/fww2/mustang1.html
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | - |
Typ letounu | North American/Rolls-Royce Mustang Mk.X |
Kamufláž | Prototypová |
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | North American/Rolls-Royce Mustang Mk.X |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/North-American-Rolls-Royce-Mustang-Mk-X-t82578#538807Verze : 0
Aubi
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.