M18 Hellcat

76-mm Gun Motor Carriage M18
     
Název:
Name:
M18 M18
Originální název:
Original Name:
76-mm Gun Motor Carriage M18
Výrobce:
Producer:
DD.07.1943-DD.10.1944 Buick Motor Car Division of General Motors Corp., Detroit
Období výroby:
Production Period:
DD.07.1943-DD.10.1944
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2507
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.1943 T70
Osádka:
Crew:
5
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
17690 kg 39000 lb
Celková délka:
Overall Length:
6655 mm 21 ft 10 in
Celková šířka:
Overall Width:
2870 mm 9 ft 5 in
Celková výška:
Overall Height:
2565 mm 8 ft 5 in
Světlá výška:
Ground Clearance:
363 mm 1 ft 2 ¼ in
Pancéřování:
Armour:
Korba:
přední 13 mm / 64°, 53°, 38°, 24°
boky 13 mm / 23°, 0°
zadní 13 mm / 35°, 13°
horní 8 mm / 90°
dno 5 mm / 90°

Věž:
štít kanonu 19 mm / 0°-60°
přední 25 mm / 23°
boky 13 mm / 20°
zadní 13 mm / 9°
horní -
Hull:
Front 0.5in / 64°, 53°, 38°, 24°
Sides 0.5in / 23°, 0°
Rear 0.5in / 35°, 13°
Top 0.31in / 90°
Floor 0.19in / 90°


Turret:
Gun mantle 0.75in / 0°-60°
Front 1.0in / 23°
Sides 0.5in / 20°
Rear 0.5in / 9°
Top -
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Continental R-975-C1 alebo Continental R-975-C4
- hvězdicový
- počet válců: 9
- benzínový
Continental R-975-C1 or Continental R-975-C4
- radial
- number of cylinders: 9
- gasoline
Výkon:
Power:
343 kW při 2400 ot/min 460 bhp at 2400 rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
900T Torqmatic
- počet převodových stupňů: 3+1
900T Torqmatic
- number of gears: 3+1
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
80 km/h 50 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h ? mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
241 km 150 mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
161 km 100 mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
27 ° 60 %
Boční náklon:
Side Slope:
? ° ? %
Překročivost:
Trench Crossing:
1.86 m 73 in
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0.91 m 36 in
Brodivost:
Fording Depth:
1.22 m 48 in
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
76mm kanon M1A1, M1A1C nebo M1A2 ve věži M1, 45 nábojů 76mm gun M1A1, M1A1C or M1A2 in M1 turret, 45 rounds
Vedlejší:
Secondary:
12,7mm kulomet M2HB, 800 nábojů 0.50 machine gun M2HB, 800 rounds
Uživatelské státy:
User States:










Poznámka:
Note:
také znám jako M18 GMC also known as M18 GMC
Zdroje:
Sources:
http://afvdb.50megs.com/usa/m18hellcat.html
URL : https://www.valka.cz/M18-Hellcat-t6351#14754 Verze : 0
Plán na rychlý stíhač tanků pochází prosince 1941. Požadavek počítal s motorem Wright Continental R-975 a 37mm dělem. V průběhu vývoje prototypů byla ráže hlavního děla postupně zvětšována – na 57 mm, později na 75 mm a nakonec na konečných 76 mm. V únoru 1943 byl konečně po řadě zkušebních prototypů představen konečný exemplář s konečným vzhledem a v červenci začala sériová výroba.

M18 byl konstruován primárně jako stíhač tanků – na rozdíl od M10, jehož design vychází z Shermanu. Byl tudíž menší s nízkou siluetou, o polovinu lehčí a o mnoho rychlejší, přitom se srovnatelnou výzbrojí. Uvnitř bylo taktéž více místa pro 5 členů osádky a pro munici do děla i pro kulometu M2. Nevýhodu Hellcatu byla otevřená věž, takže osádka byla zcela nechráněna vystavena palbě a nepřízni počasí. Pozitiva ovšem převažovala.

První bojové nasazení M18 přišlo v létě 1944 ve Francii a Itálii. Protože měl Hellcat poměrně slabé pancéřování (9–27 mm), musely se jeho osádky uchýlit k taktice „udeř a uteč“, čili rychlých a nečekaných úderů, po kterých se okamžitě zase stahovaly. 76mm dělo ovšem poskytovalo dostatečnou kapacitu na proražení i těch nejtěžších pancéřování německých tanků.

Ničivou sílu, jakou protitankové prapory vybavené M18 představovaly, dokumentuje třeba 630th Tank Destroyer Battalion – v červenci 1944 zničil prapor 53 Pantherů a Tigerů a 15 samohybných děl, přičemž ztratil 17 strojů M18.

Produkce pokračovala do října 1944, přičemž bylo vyrobeno na 2500 kusů. Po válce byly sice M18 vyřazeny po zrušení protitankových praporů ze služby u US ARMY, ovšem byly exportovány do několika zemí, např. do Jugoslávie, kde sloužily až do počátku 90. let.

Existovala jediná sériově vyráběná varianta M18 odlišná od originálu - označována jako M39, což byl de facto podvozek M18 bez věže sloužící jako obrněný transportér.
URL : https://www.valka.cz/M18-Hellcat-t6351#157915 Verze : 1
M18 Hellcat podporuje pěchotu 2. praporu 397. pěšího pluku, Wiesloch, Německo, 1. dubna 1945.
M18 Hellcat - (US Army)

(US Army)
URL : https://www.valka.cz/M18-Hellcat-t6351#127437 Verze : 1

Diskuse

Vážení,
na flickr se dostaly dva snímky ze srbské části Bosny. Jedná se o místní improvizaci výměny pohonné jednotky.


Má někdo povědomí z kterého jihoslovanského vozidla byl motor převzat?


Zdroj
www.flickr.com
-
M18 Hellcat -


URL : https://www.valka.cz/M18-Hellcat-t6351#513959 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více