IAR-81C

     
Název:
Name:
IAR-81C IAR-81C
Originální název:
Original Name:
IAR-81C
Kategorie:
Category:
stíhací-bombardovací letoun fighter-bomber aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1943-DD.MM.1944 Regia Autonoma Industria Aeronautică Română, Braşov /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1943-DD.MM.1944
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
38
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2200 kg 4850 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2900 kg 6393 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
10,520 m 34ft 6,17in
Délka:
Length:
8,970 m 29ft 5,14in
Výška:
Height:
3,525 m 11ft 6,78in
Plocha křídla:
Wing Area:
15,970 m2 171.9 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
IAR K14-1000A o výkonu 754 kW/1025 k IAR K14-1000A, power 1011 hp
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
505 km/h v 4580 m 313.8 mph in 15026 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
7 min do 5000 m 7 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
10000 m 32808 ft
Dolet:
Range:
730 km 453.6 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
1330 km 826.4 mi
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kulomet Browning ráže 13,2 mm se 150 náboji na hlaveň
4x pevný kulomet Brovning FN ráže 7,92 mm se 400 náboji na hlaveň



Pumy do celkové hmotnosti: 350 kg (1x 250 kg pod trupem na výklopné vidlici a 2x 50 kg pod křídly
2x 13.2 mm Browning machine gun, 150 rpg
4x 7.92 mm Browning FN machine gun, 400 rpg


1x 551 lb bomb
2x 110 lb bomb
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
L+K č.17/77; Stíhací letouny I.A.R. ; Monografie - Václav Němeček
http://aeroram.narod.ru/win/samolet/iar-80.htm
http://www.worldwar2.ro/arr/?article=749
http://air2ww.webd.pl/rumunia/rumunia.htm
http://www.airwar.ru/enc/fww2/iar80.html
http://www.airwar.ru/enc/fww2/iar81c.html
http://geocities.com/huzumstreza/IAR-81.htm
geocities.com
www.platon.co.jp
www.geocities.com
http://en.wikipedia.org/wiki/IAR_95
www.fortunecity.com
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/IAR-81C-t62570#224093 Verze : 0
.
IAR-81C - Tento IAR-81C sloužil u jednotky Grupul 2 vanatoare v posledních dnech války na Slovensku. Změna výsostných znaků svědčí o tom, že stroj změnil stranu a nyní bojoval proti Němcům. Spodní plochy kryje světle modrá barva, horní a boční plochy kryjí nepravidelná pole zelené a hnědé, kolem trupu bílý pruh. Bílé konce křídel shora i zespodu. Letoun je vybaven zařízením k vyklopení pumy, aby při střemhlavém bombardování nebyla poškozena vrtule.

Tento IAR-81C sloužil u jednotky Grupul 2 vanatoare v posledních dnech války na Slovensku. Změna výsostných znaků svědčí o tom, že stroj změnil stranu a nyní bojoval proti Němcům. Spodní plochy kryje světle modrá barva, horní a boční plochy kryjí nepravidelná pole zelené a hnědé, kolem trupu bílý pruh. Bílé konce křídel shora i zespodu. Letoun je vybaven zařízením k vyklopení pumy, aby při střemhlavém bombardování nebyla poškozena vrtule.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/IAR-81C-t62570#538732 Verze : 0
Fotografie IAR-81C
zdroj uveden výše
IAR-81C -


URL : https://www.valka.cz/IAR-81C-t62570#224094 Verze : 0
Ruský vojaci si prezerajú zostrelený I.A.R. 81-C neznámej rumunskej jednotky.


zdroj: histomil.com
IAR-81C -


URL : https://www.valka.cz/IAR-81C-t62570#536422 Verze : 2

Diskuse

Podle rumunských i-stránek na fotografii je zobrazen I.A.R. 81-C. Stroj č. 411 byl poškozen v boji a nouzově přistál 21.srpna 1944 na letišti Gherăeşti-Bacau. V tendýž den bylo letiště obsazeno Sověty. Pro rozsáhlé poškození nebyl letoun předán k opravě.


Zdroj
www.cartula.ro
plus.google.com
URL : https://www.valka.cz/IAR-81C-t62570#536442 Verze : 3
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více