- Died during flight, he crashed with prototype L-60 Brigadýr. - Fighter, 2 claims - Il-2 a Fw 189
Související články: Related Articles:
Zdroje: Sources:
archív autora - Haspeklo Bystrický,Šumichrast - Letka 13 v dokumentoch a obrazoch; Magnet press 2004; ISBN 80-89169-02-3 Rajlich, Sehnal - Slovenští letci 1939-1945; Vydavatelstvo Kolínske noviny 1991 Kliment - Slovenská armáda 1939-1945; Mustang 1996; ISBN 80-7191-132-1 Šumichrast, Klabaník - Slovenské letectvo 1939-1944,2 diel ; Magnet-Press 2000; ISBN: 80-968073-6-6 Vojenské osobnosti čs. odboja; Praha 2005; ISBN 80-7278-233-9 aces.safarikovi.org
URL : https://www.valka.cz/Dobrovodsky-Ludovit-t48379#570983
Verze : 0
archív autora - Haspeklo Bystrický,Šumichrast - Letka 13 v dokumentoch a obrazoch; Magnet press 2004; ISBN 80-89169-02-3 Rajlich, Sehnal - Slovenští letci 1939-1945; Vydavatelstvo Kolínske noviny 1991 Kliment - Slovenská armáda 1939-1945; Mustang 1996; ISBN 80-7191-132-1 Šumichrast, Klabaník - Slovenské letectvo 1939-1944,2 diel ; Magnet-Press 2000; ISBN: 80-968073-6-6 Vojenské osobnosti čs. odboja; Praha 2005; ISBN 80-7278-233-9 aces.safarikovi.org
URL : https://www.valka.cz/Dobrovodsky-Ludovit-t48379#570988
Verze : 0
Ľudovít Dobrovodský sa narodil sa v Jabloňovom v rodine hájnika. Vyštudoval meštiansku školu. Do armády vstúpil 10.1.1940. V rokoch 1941 až 1942 navštevoval školu letectva v Trenčianskych Biskupiciach a v júni roku 1942 úspešne absolvoval kurz jednomiestnych strojov. Dňa 10.1.1942 prijatý do poddôstojníckeho zboru Slovenského letectva.
Od októbri 1942 sa spoločne so skupinkou trinástich vybraných pilotov zúčastnil kurzu nočného lietania, ktorý bol sústredený na letisku Piešťany. Kurz trval do polovice apríla roku 1943 a paralelne s ním od 1. apríla navštevoval Dobrovodský kurz preškoľovania na Messerschmitt Bf 109 E v Piešťanoch. Veliteľom preškoľovania bol doterajší veliteľ Letky 12, stotník Jozef Páleníček. Od 10. apríla však bol menovaný za veliteľa Letky 13 a tak funkciu veliteľa kurzu prebral major Ondrej Ďumbala, bývalý veliteľ Letky 13. Pod Ďumbalovým vedením sa kurz zintenzívnil, aby bolo v čo najskoršom čase možné vystriedať prvú garnitúru pilotov Letky 13, ktorá pôsobila na východnom fronte od novembra roku 1942.
Z frekventantov preškoľovania na Bf 109 bola vytvorená skupina pilotov druhej garnitúry Letky 13. Presun jej personálu sa začal 23.júna 1943 z Piešťan a prebiehal po železnici. Do svojho cieľa, na základňu Sarabuza na Kryme, skupina dorazila 28.júna 1943. Jej piloti sa zúčastnili zoznamovacích letov a letov v spoločnosti ich skúsenejších kolegov z prvej garnitúry. Ich prvým bojovým pôsobiskom bola základňa Anapa.
Piloti druhej garnitúry, na rozdiel od predchádzajúcej skupiny, neprejavovali prílišný záujem o boj proti sovietskym pilotom, čo sa prejavovalo hlavne ak operovali samostatne. Vyvrcholením týchto nálad bola dezercia pilotov rotníka Antona Matúšeka a čatníka Dobrovodského. Dobrovodský vzlietol na stroji Bf 109 G-4 ( W.Nr. 19347) dňa 9.9.1943 spolu s Matúšekom, pôvodne na sprievodný let prieskumného lietadla. Piloti sa však ešte pred letom dohodli na prelete k sovietom a tak hneď po štarte zamierili na sovietske územie, kde pristáli v okolí Novorosijskaja. Prihlásil sa k odbojovým čs. jednotkám v Sovietskom zväze a tak bol 12.12.1943 v Buzuluku prijatý do vznikajúceho čs. leteckého uskupenia.
S plukom odletel 25.10.1944 späť na Sovietske územie. Prelet však prebiehal za zhoršených poveternostných podmienok, čo viedlo k rozdeleniu pilotov. Dobrovodský napokon sám pristál v blízkosti rumunského letiska Oradea Mare. Dobrovodský bol spolu s 1. čs. stíhacím leteckým plukom zaradený do 1. československej zmiešanej leteckej divízie v ZSSR.
V povojnovom letectve zastával mnohé funkcie, krátko po vojne velil skupine bojujúcej proti banderovcom, ďalej velil 1. stíhaciemu pluku, slúžil tiež ako učiteľ lietania a napokon ako skúšobný pilot prototypovej letky. V roku 1955 slúžil určitú dobu na Cejlóne a v Indii ako predvádzací pilot podniku Kovo. Od 1.3.1954 do svojej smrti bol vedúcim skúšobným pilotom Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu. Tragicky zahynul 8.8.1957 na letisku Kbely v Prahe pri predvádzaní prototypu lietadla L-60 Brigadýr.
Počas pôsobenia Letky 13 na východe (1943) bol Dobrovodskému priznaný jeden zostrel (13.8.1943 - Il-2 ). Počas SNP si pripísal ďalší zostrel 18.10.1943 - Fw 189.
Zdroje: archív autora Bystrický,Šumichrast - Letka 13 v dokumentoch a obrazoch; Magnet press 2004; ISBN 80-89169-02-3 Rajlich, Sehnal - Slovenští letci 1939-1945; Vydavatelstvo Kolínske noviny 1991 Kliment - Slovenská armáda 1939-1945; Mustang 1996; ISBN 80-7191-132-1 Šumichrast, Klabaník - Slovenské letectvo 1939-1944,2 diel; Magnet-Press 2000; ISBN: 80-968073-6-6 Vojenské osobnosti čs. odboja; Praha 2005; ISBN 80-7278-233-9
URL : https://www.valka.cz/Dobrovodsky-Ludovit-t48379#188852
Verze : 2
Fotografia s názvom " Bojovník za Európu " uverejnená v nemeckom propagandistickom časopise Signal / tumbler.com.
Text pod fotografiou : " Mladé slovenské Vzdušné zbrane efektívne bojujú voči spoločnému nepriateľovi európskych národov, slovenská stíhacia letka 13 oznámila pred mesiacom dosiahnutie 200-tého zostrelu na východnom fronte ".
Vľavo čtk. František Bošmanský, vpravo čtk. Ľudovít Dobrovodský.
URL : https://www.valka.cz/Dobrovodsky-Ludovit-t48379#570989
Verze : 2
URL : https://www.valka.cz/Dobrovodsky-Ludovit-t48379#663904
Verze : 0
Reklama
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.