Jakovlev Jak-9M

Yakovlev Yak-9M
Яковлев Як-9M
     
Název:
Name:
Jakovlev Jak-9M Yakovlev Yak-9M
Originální název:
Original Name:
Яковлев Як-9M
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.05.1944-DD.06.1945 Novosibirský letecký závod č. 153 V. P. Čkalova, Novosibirsk /
Období výroby:
Production Period:
DD.05.1944-DD.06.1945
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
4239
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.12.1943
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2428 kg 5353 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3096 kg 6826 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
9,740 m 31ft 11,45in
Délka:
Length:
8,550 m 28ft 0,61in
Výška:
Height:
3,000 m 9ft 10,11in
Plocha křídla:
Wing Area:
17,15 m2 184.6 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
180,525 kg/m2 36.97 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Klimov VK-105PF kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 902,3 kW, 939,6 kW v h= 700 m a 880 kW v h= 2 700 m.
Vrtule trojlistá kovová VIŠ-61P s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm.
od 10.1944
Klimov VK-105PF-2 kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 962 kW a 924,7 kW v h= 2 200 m.
Vrtule trojlistá kovová VIŠ-105SV-01 s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm.
Klimov VK-105PF twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine, rated at 1,210 hp for take-off, 1,260 hp at 2,300 ft and 1,180 hp at 8,860 ft,
driving a VISh-61P three-blade variable-pitch propeller of diameter 9ft 10in
later
Klimov VK-105PF-2 twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine, rated at 1,290 hp for take-of and 1,240 hp at 7,220 ft,
driving a VISh-105SV-01 three-blade variable-pitch propeller of diameter 9ft 10in.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
662 l (484 kg) později 428 l (320 kg) 145.6 UK gallons later 94.1 UK gallons
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
573 km/h v 3750 m 356 mph in 12303 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
375 km/h v 2200 m 233 mph in 7218 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
13,67 m/s 2690.9 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
6,1 min do 5000 m 6,1 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
9500 m 31168 ft
Dolet:
Range:
910 km 565.4 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
1350 km 838.9 mi
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kanón ŠVAK ráže 20 mm se 120 granáty střílející osou vrtule
1x pevný kulomet UBS ráže 12,7 mm s 200 náboji na hlaveň, vlevo nad motorem.
Několik desítek neslo dva kulomety UBS.
One fixed forward-firing 0.79 inch ShVAK cannon firing axis of the propeller with 120 rounds and
one fixed forward-firing 0.5 inch UBS machine-gun mounted on the left over the engine with 200 rounds.
Uživatelské státy:
User States:


Poznámka:
Note:
Jak-9M použil trup, který měl posunutou kabinu o 400 mm vzad (původně Jak-9T) a na tento trup byla namontována křídla z Jaku-9D. Od října 1944 dostala většina vyrobených letadel výkonnější motory Klimov VK-105PF-2, tedy motory, které byly určeny přednostně pro Jak-3. Mnohé z takto vyrobených Jaků bylo po odlehčení použito v PVO jako záchytné stíhačky. V rámci odlehčení byly odstraněny vnější křídelní nádrže, zmenšena zásoba oleje a pancéřování bylo zredukováno o 16 kg. Maximální rychlost potom byla až 603 km/h. Tyto letouny nesly Radiokompas RPK-10M a umělý horizont AH-2. The Yak-9M was as a modest change to the Yak-9D. with the cockpit moved 1ft 4in to the rear like on Yak-9T, numerous fixes and improvements based on experience with previous versions.
The Yak-9PVO was the Yak-9M air defence version. The Yak-9PVO was fitted with better instrument equipment. Furthermore the aircraft lost armour and a half its fuel and oil capacities. Serial fighters were divided between the Air Defence Force and Red Army Air Force.
Zdroje:
Sources:
Robert Bock, Monografie Lotnicze 47, Jak-7 Jak-9, AJ-Press, Gdaňsk, 1999, ISBN: 83-7237-019-2
Hans-Heiri Stapfer, Squadron/Signal, Aircraft Number 78, Yak Fighters in Action
William Green, Warplanes of the Second World War, Volume Three: Fighters, London, Macdonald & Co. (Publishers) Ltd., 1961 (seventh impression 1973). ISBN 0-356-01447-9
http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak9m.html
http://www.airpages.ru/ru/yak9m.shtml
http://www.wio.ru/tacftr/yak-rus.htm
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-9M-t33562#122009 Verze : 0
Historie:
Výroba od května 1944 do června 1945 dala celkem 4 239 letadel. Na základě unifikace dílů byl použit trup z typu Jak-9T a křídla z typu Jak-9D. Takováto unifikace umožnila plynulý přechod výroby z jedné verze na druhou podle potřeb letectva. Výzbroj byla na úrovni Jaku-9, tedy kanón ŠVAK a kulomet UBS (několik desítek strojů mělo kulomety dva), ale kabina zůstala posunutá o 400 mm vzad tak jako u verze Jak-9T. Poslední série dostaly motory VK-105PF-2 a snad i PF-3, které byly dříve určeny pouze pro Jak-3.
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-9M-t33562#122014 Verze : 0
a doplním ještě fotografie
Jakovlev Jak-9M -


Jakovlev Jak-9M -


Jakovlev Jak-9M -


Jakovlev Jak-9M -


Jakovlev Jak-9M -


Jakovlev Jak-9M -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-9M-t33562#134137 Verze : 0
Trojpohled
Jakovlev Jak-9M -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-9M-t33562#122016 Verze : 0
Kamufláž pohled z boku
Jakovlev Jak-9M -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-9M-t33562#122677 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více