Piranha I/II/III (kolový OT)

Přehled variant

Piranha - varianty

- obrněný transportér švýcarské firmy MOWAG.

Piranha 4x4 - 1974, obrněný transportér pro průzkumné a policejní nasazení. Benzínový motor Cummins, později nabízen i s motory Detroit Diesel. cca 30 ks.
Piranha 6x6 - 1972, obrněný transportér, cca 200 ks.
- PzJg 90 - protitanková varianta pro švýcarskou armádu se střelami TOW, 310 ks.
- PzJg 90 Fahrschule - cvičné vozidlo, 4 ks.
- San Pz 6x6 - sanitní varianta, konverze 40 PzJg 90.
- Kdo Pz 6x6 - velitelské vozidlo, konverze 160 PzJg 90.
Piranha 8x8 - 1979, varianta s prodlouženou korbou. Přímo Mowagem pravděpodobně postaveno jen několik strojů, i když některé stroje mluví o 499kusové sérii pro Saudskou Arábii. Snad jde o záměnu s licenci pro firmu GKN Sankey postavit až 499 strojů pro Saudskou Arábii.

Piranha II 8x8 - 1980, modernizace s většími pneumatikami, přepracovaným motorovým prostorem, pancéřováním atd.
- Spz 93, obrněný transportér pro švýcarskou armádu, 282 ks.
- Spz 93 Militärpolizei - varianta pro vojenskou policii, radlice, 8 ks.
- Spz 93 Fahrschule - cvičné vozidlo, 5 ks.
- PAL Spz 93 - obrněný transportér pro přepravu protitankového družstva, 141 ks.
- Kdo Pz 93 - velitelské vozidlo, 92 ks.

Piranha III - viz samostatné téma.

Mowag Spy - čtyřkolový průzkumný obrněný automobil odvozený od Piranhy II, pravděpodobně pouze prototypy.

Licenční výroba:

Piraña 6x6 - 1983, chilská licenční výroba u firmy Cardoen, cca 145-200 ks jako obrněný transportér s kulometem FN FAL, malé množství jako:
- BVP s věží KUKA GDB-B20 s kanonem ráže 20 mm
- pravděpodobně pouze pokusný stroj s kanonem IMI ráže 60 mm
- vozidlo palebné podpory s kanonem HVMS ráže 60 mm
- obrněný sanitní
- velitelské vozilo s vyšší zádí a radarem
- nosič protitankových střel IAI Lahat
- samohybný protiletadlový kanon TCM-20
- nosič minometu ráže 120 mm
Piraña 8x8 - 1992, chilská licenční výroba u vojenských dílem FAMAE, cca 25 ks včetně vozidla s 90mm kanonem Cockerill.

Desert Piranha II 8x8 - výroba firmou GKN Sankey pro Omán, celkem 174? ks:
- obrněný transportér
- velitelské vozidlo
- nosič minometu ráže 81 mm
- sanitní
- vozidlo dělostřeleckého pozorovatele
- vyprošťovací
Piranha II CCTS-90 - protitanková varianta s 90mm kanonem Cockerill pro Katar, 36 ks (+ 2 velitelská a 2 vyprošťovací vozidla).

LAV - upravená kanadská licenční varianta Piranhy 6x6:
- AVGP Grizzly - obrněný transportér pro kanadské ozbrojené síly.
- AVGP Cougar - vozidlo palebné podpory pro kanadské ozbrojené síly s upravenou věží lehkého tanku Scorpion.
- AVGP Husky - vyprošťovací vozidlo pro kanadské ozbrojené síly.
- LAV-II - osmikolové varianty pro americké ozbrojené síly.
-- LAV-25 - bojové vozidlo pěchoty s kanonem Bushmaster.
-- LAV-AT - protitanková varianta se střelami TOW 2.
-- LAV-M - nosič minometu ráže 81 mm.
-- LAV-R - vyprošťovací vozidlo.
-- LAV-C2 - velitelské vozidlo.
-- LAV-L - zásobovací vozidlo.
-- LAV-AD - protiletecká varianta.
-- LAV-AG - útočné dělo.
- Bison - obrněný transportér, varianta LAV II pro Kanadu.
- Coyote - průzkumné vozidlo, LAV II pro Kanadu.

- ASLAV - varianty LAV II pro Austrálii.

URL : https://www.valka.cz/Piranha-I-II-III-kolovy-OT-t31984#749336 Verze : 3
Piranha I/II/III


Vývoj rady vozidiel Piranha zahájila z vlastnej iniciatívy švajčiarska firma MOWAG (MOtorWAGenfabrik) počiatkom 70. rokov. Malo se jednať o viacúčelové vozidlá s usporiadaním pohonu 4x4, 6x6 a 8x8. Prvý prototyp bol dokončený v roku 1972. Toto výkonné, odolné vozidlo so širokými možnosťami využitia sa vo veľkom množstve rozšírilo po celom svete. V počtu viacej ako 6 000 strojov slúži v 16 krajinách sveta. Licenčne jej v usporiadaní 6x6 a 8x8 od roku 1979 vyrába kanadská firma General Motors of Canada. V roku 1993 prišla firma MOWAG s radou vylepšení, čím vznikla zdokonalená verzia Piranha II. Dalším krokom bolo v roku 1996 predvedenie najmodernejšej verzie Piranha III. Pod označením Kodiak vozidlo vyrába firma General Motors od roku 1998 a pod označením Stryker si ich vybrala v počtu 2 131 strojov US Army pre tzv. dočasné brigádne bojové týmy (IBCT).


Vozidlo má zahrotené čelo s výraznými svetlomety, mierne kolmé sú boky, vzadu je korba kolmá a strecha vodorovná. Na boky je možné nainštalovať bloky prídavného pancierovania. Vodič sedí v ľavej prednej časti korby, nad ním je prielez s poklopom a periskopmi, napravo od vodiča sa nachádza motorprevodový priestor. V strednej časti môže byť nainštalovaná vežička s výzbrojov, prípadne i väčšia veža s kanónom, niektoré verzie sú čisto bezvěžové a neozbrojené. Do priestoru roja sa vstupuje dvojdielnymi dverami vzadu, ktoré sa otvárajú do strany. V zadní časti môžu byť na bokoch umiestené po každé strane dve strieľne, ďalší strieľne sa môžu nachádzať vo dverách. Výsadok sedí čelom k sebe na pevných sedačkách. Počet členov výsadku závisí na verzii vozidla, u obrnených transportérov je nasledujúci: 6x6 10 vojakov, 8x8 14 vojakov a 10x10 16 vojakov. Vozidlo môže viezť i náklad o hmotnostiach 1 400/1 500 kg (Piranha I/II 4x4), 2 500 (Piranha I 6x6), 3 000 kg (Piranha II/III 6x6), 3 500/4 000 kg (Piranha I/II 8x8), 6 000 kg (Piranha III 8x8), 7 500 (Piranha III 10x10) a 10 000 kg (Piranha IV 8x8). Väčšina vozidiel má vodotesnou korbu pre obojživelné operácie, k pohybu ve vode slúži dvojica vodometov na zádi. Korba je také vzduchotesná, vybavená pretlakovým systémom ochrany pred ZHN a osobnými ochrannými maskami, k dispozícii je i protipožiarny systém.


Modulárna koncepcia umožňuje rýchlu výmenu celej pohonnej jednotky. Je možné nainštalovať motory MTU 6V183TE22, Scania DSJ9-48A (oba 400 hp) s automatickou prevodovkou ZF Ecomat 6hp 600, alebo Caterpillar 3126, Detroit Diesel 6V53TA a Cummins 6CTAA8.3-T350 (každý 350 hp) s automatickou prevodovkou Allison MD 3560P. Usporiadanie podvozku môže byť 4x4, 6x6, 8x8 a 10x10 (podľa verzie), kolesá sú zavesené samostatne, všetky poháňané a hydropneumaticky odpružené. Riaditeľné sú u verzií 4x4 a 6x6 prvá predná náprava, u verzií 8x8 a 10x10 prvé dve predné nápravy, riadenie uľahčuje posilovač riadenia a systém ABS. Súčasťou vybavenia je systém centrálneho hustenia pneumatík umožňujúci meniť tlak v pneumatikách v závislosti od terénu. Maximálna rýchlosť na ceste dosahuje u všetkých verzií 100 km/h, plavba vo vode pomocou vodometov až 10,5 km/h, dojazd 500 až 800 km (podľa verzie).


Vozidlá môžu byť vybavené najrôznejšími typmi veží a vežičiek od nekrytých lafiet guľometov po jedno/dvojmiestne veže s 25mm, 30mm, 40mm nebo i 105mm kanónom.
URL : https://www.valka.cz/Piranha-I-II-III-kolovy-OT-t31984#115540 Verze : 0
Mowag Piranha 2 v provedení 4x4
Zdroj fotografie:

https://warwheels.net/Piranha2_4x4INDEX.html
Piranha I/II/III (kolový OT) - David R Haugh (2006)

David R Haugh (2006)
URL : https://www.valka.cz/Piranha-I-II-III-kolovy-OT-t31984#706930 Verze : 0
Mowag Piranha Spy 4x4
Zdroj fotografie:

https://warwheels.net/Piranha2_4x4INDEX.html
Piranha I/II/III (kolový OT) - David R Haugh (2006)

David R Haugh (2006)
URL : https://www.valka.cz/Piranha-I-II-III-kolovy-OT-t31984#707270 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více