USA - GBU-12/B Paveway I/II

     
Název:
Name:
GBU-12/B Paveway I GBU-12/B Paveway I
Originální název:
Original Name:
GBU-12/B Paveway I
Výrobce:
Producer:
Texas Instruments,
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.196X-DD.MM.197X
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
150+
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.196X (?)
Technické údaje:
Technical Data:
 
Celková hmotnost:
Overall Weight:
295 kg 650 lb
Ráže:
Nominal Weight:
227 kg 500 lb
Hmotnost trhaviny:
Explosive Weight:
87 kg 192 lb
Celková délka:
Overall Length:
3200 mm 10ft 6in
Průměr těla:
Body Diameter:
273 mm 10.75in
Rozpětí stabilizátoru:
Stabiliser Span:
991 mm 3ft 3in
Způsob navedení:
Guidance System:
laser laser
Základní puma:
Basic Bomb:
Mk.82
Trhavina:
Explosive:
Tritonal
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Technická data jsou pro následující varianty:
- GBU-12/B;
- GBU-12A/B.
Specifications are for following variants:
- GBU-12/B;
- GBU-12A/B.
Zdroje:
Sources:

URL : https://www.valka.cz/USA-GBU-12-B-Paveway-I-II-t31120#335100 Verze : 0
Název:
Name:
GBU-12/B Paveway II GBU-12/B Paveway II
Originální název:
Original Name:
GBU-12/B Paveway II
Výrobce:
Producer:
Texas Instruments (později / later Raytheon),
Lockheed Martin,
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1976-DD.MM.20RR Texas Instruments (později / later Raytheon)
DD.MM.2002-DD.MM.20RR Lockheed Martin
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
10000+
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.1976 (?)
Technické údaje:
Technical Data:
 
Celková hmotnost:
Overall Weight:
277 kg 611 lb
Ráže:
Nominal Weight:
227 kg 500 lb
Hmotnost trhaviny:
Explosive Weight:
87 kg 192 lb
Celková délka:
Overall Length:
3331 mm 131.15in
Průměr těla:
Body Diameter:
273 mm 10.75in
Rozpětí stabilizátoru:
Stabiliser Span:
457 mm 18in
Způsob navedení:
Guidance System:
laser laser
Základní puma:
Basic Bomb:
Mk.82
nebo / or
BLU-111/B
Trhavina:
Explosive:
Tritonal
nebo / or
Minol
nebo / or
H6
nebo / or
PBXN-109
Uživatelské státy:
User States:
























Poznámka:
Note:
Technická data jsou pro následující varianty:
- GBU-12B/B;
- GBU-12C/B;
- GBU-12D/B.
Specifications are for following variants:
- GBU-12B/B;
- GBU-12C/B;
- GBU-12D/B.
Zdroje:
Sources:
Kolektiv: Weapons File 2003-2004, Eglin, 2003
Lennox, D. (editor): Janes Air-Launched Weapons, Coulsdon, 2002
URL : https://www.valka.cz/USA-GBU-12-B-Paveway-I-II-t31120#336838 Verze : 0
GBU-12/B Paveway II


Laserově naváděná tříštivo-trhavá puma Mk.82 (resp. BLU-111/B) ráže 500 lb. Do operační činnosti byla GBU-12/B uvedena během Války ve Vietnamu (na severovietnamské cíle bylo během bojů svrženo celkem 113 těchto pum).
URL : https://www.valka.cz/USA-GBU-12-B-Paveway-I-II-t31120#113961 Verze : 0
Paveway I

VerzeBojová částŘídící a naváděcí jednotkaStabilizační skupinaHmotnost (celková)DélkaPrůměr bojové části
GBU-12/B
Mk.82
MAU-157/B
MXU-602/B
295 kg
3 200 mm
273 mm
GBU-12A/B
Mk.82
MAU-157A/B
MXU-602A/B
295 kg
3 200 mm
273 mm


Paveway II

Verze
Bojová část
Řídící a naváděcí jednotka
Stabilizační skupina
Hmotnost (celková)
Délka
Průměr bojové části
GBU-12B/B
Mk.82 (BLU-111/B)
MAU-169/B
MXU-650/B
275 kg
3 331 mm
273 mm
GBU-12C/B
Mk.82 (BLU-111/B)
MAU-169A/B
MXU-650/B
277 kg
3 331 mm
273 mm
GBU-12D/B
Mk.82 (BLU-111/B)
MAU-169B/B, D/B, E/B
MXU-650/B
277 kg
3 331 mm
273 mm
GBU-12E/B (?)
Mk.82 (BLU-111/B)
MAU-169C/B
MXU-650/B
277 kg
3 331 mm
273 mm
GBU-12F/B
Mk.82 (BLU-111/B)
?
MXU-650/B
277 kg
3 331 mm
273 mm

Zdroje
1) Kolektiv: Weapons File 2003-2004, Eglin, 2003
2) Andreas Parsch: Paveway I (poslední aktualizace 11.5. 2006)
3) Andreas Parsch: Paveway II (poslední aktualizace 29.10. 2004)
4) Lennox, D. (editor): Janes Air-Launched Weapons, Coulsdon, 2002
URL : https://www.valka.cz/USA-GBU-12-B-Paveway-I-II-t31120#170077 Verze : 1
Počty pum GBU-12/B Paveway II shozených během operace Pouštní bouře.

VerzeCena jedné pumy [$]
(v cenách roku 1990)
Počet shozených pumCena všech shozených pum [$]
(v cenách roku 1990)
GBU-12/B
(bez rozlišení verze)
9 000
4 493
40 437 000

Zdroje
1) Kolektiv autorů: Operation Desert Storm - Evaluation of the Air Campaign, Washington DC, 1997
URL : https://www.valka.cz/USA-GBU-12-B-Paveway-I-II-t31120#244172 Verze : 0
Letoun A-10A Thunderbolt II sériového čísla 73-1665 (výrobní číslo A10-0002) s dvojicí cvičných pum GBU-12/B Paveway I a podvěsem pro vyhledání laserem označeného cíle AN/AAS-35 Pave Penny.
USA - GBU-12/B Paveway I/II - (USAF)

(USAF)
URL : https://www.valka.cz/USA-GBU-12-B-Paveway-I-II-t31120#215382 Verze : 0
Puma řady GBU-12/B Paveway II ve své cvičné (inertní) verzi, léto 2006 (fotografie ©Radek Havelka).










Opět snímek cvičné GBU-12/B ze Spangdahlemu, foceno v červenci 2008 (fotografie ©herr66).
URL : https://www.valka.cz/USA-GBU-12-B-Paveway-I-II-t31120#209116 Verze : 0
Detail řídící a naváděcí jednotky MAU-169H/B. Na horní bombě je samolepka Fire Department City of New York. Snímek pochází z října roku 2001 a byl pořízen v průběhu operace Enduring Freedom.
USA - GBU-12/B Paveway I/II - (USAF)

(USAF)
URL : https://www.valka.cz/USA-GBU-12-B-Paveway-I-II-t31120#209123 Verze : 0
Mezi uživatele pum GBU-12/B Paveway II se zařadilo rovněž belgické letectvo. Na snímku je cvičná bomba z vojenského muzea v Bruselu (fotografie ©Radek Havelka).


URL : https://www.valka.cz/USA-GBU-12-B-Paveway-I-II-t31120#229391 Verze : 0
GBU-12/B Paveway II v českých zemích

Laserem naváděné pumy GBU-12/B Paveway II byly v devadesátých letech vybrány jako jeden z typů protizemní řízené munice určené k vyzbrojení lehkého víceúčelového bojového letounu L-159A ALCA. Tento stroj je uzpůsoben k nesení celkem čtyř těchto bomb na vnitřních a středních podkřídlových závěsnících.

K prvnímu shozu pum GBU-12/B došlo v září 2001 v rámci podnikových zkoušek stroje L-159A ve Francii. Dne 19.9. 2001 odlétly dva letouny L-159A ALCA od 42. stíhací letky z Čáslavi na francouzskou základnu BA 120 v Cazaux ležící u pobřeží na jihozápadě Francie, asi 60 km od města Bordeaux. Zkoušky trvaly zhruba tři týdny a zahrnovaly kolem 20 letů, během nichž proběhly ostré střelby s raketami AIM-9L, AIM-9M, AGM-65B a shozy pum GBU-12/B, GBU-16/B a BDU-33/B.
Vojskové zkoušky přesně naváděné protizemní munice pro L-159A byly ukončeny v roce 2004. V rámci nich byly mezi 7. - 11.6. 2004 ve VVP Libavá odhazovány laserem řízené GBU-12/B a GBU-16/B. Letoun zapojený do zkoušek nesl trupové číslo 6060, pilotem byl mjr. Martin Patera.

I když byly pumy GBU-12/B Paveway II do výzbroje letounu L-159A úspěšně integrovány, kvůli nedostatku financí nakoupeny nebyly. Politicky motivovaná překotná profesionalizace AČR a následné snižování výdajů na obranu způsobily, že nebyly peníze ani na efektivní provoz všech nakoupených L-159A, natož aby se pro ně pořídila ostrá protizemní výzbroj.
Pro výcvikové účely bylo alespoň zakoupeno třicet cvičných pum Mk.82 Mod 1 INERT s naváděcími jednotkami MAU-169J/B a ocasními stabilizačními skupinami MXU-650/B. Smlouva na jejich dodávku byla podepsána 11.10. 2005 (naváděcí a stabilizační skupiny), resp. 12.10. 2005 (cvičné pumy Mk.82). Cvičné GBU-12/B Paveway II byly českou armádou převzaty v listopadu 2006.

První létání u 212. taktické letky s cvičnými pumami proběhlo 16.12.2008. Cílem bylo ověřit operační možnosti letounu pro případné nasazení. Letu trvajícího přes dvě hodiny se zúčastnil stroj L-159A trupového čísla 6055, který byl vyzbrojen dvěma přídavnými nádržemi po 350 l, dvěma cvičnými pumami GBU-12/B a dvěma cvičnými protiletadlovými střelami CATM-9M. Pilotem stroje byl kpt. Jiří Řezáč.
K prvním "ostrým" shozům došlo během cvičení Flying Rhino 2009 (Létající nosorožec 2009), které proběhlo v období 27. 4. - 15. 5. 2009. Shozy proběhly "jištěně" - cíl byl ozařován laserovým paprskem jak od předsunutého leteckého návodčího ze země, tak z britského letounu Tornado GR.4 vybaveného kontejnerem Litening III. V rámci cvičení byly provedeny celkem čtyři odhozy. Předpokládalo se, že by na cvičení Flying Rhino 2010 došlo k dalším 6 shozům. Kvůli špatnému počasí nad cílovou oblastí však byly svrženy pouze dvě bomby.

S GBU-12/B Paveway II se příliš nelétalo, protože MAU-169J/B po odhermetizování vyžadují každé 3 měsíce údržbu. Pozemní personál si tak šetřil práci a pumy se proto používaly jen když se očekával "ostrý" shoz. Z hlediska pilotáže se puma chová jako klasická Mk.82 a odhoz probíhá stejně. Z důvodu, aby si co nejvíce pilotů vyzkoušelo použití těchto pum a součinnost s leteckými návodčími, létaly L-159A v nesymetrické konfiguraci, při níž byla na jedné straně křídla zavěšena puma GBU-12/B a pod druhou polovinou nosné plochy se nacházela přídavná palivová nádrž.

V roce 2014 byl zahájen akviziční proces s cílem nakoupit 180 pum GBU-12/B (120 ostrých Mk. 82 a 60 inertních cvičných Mk.82 Mod 1 INERT) prostřednicvím alianční agentury NSPA (NATO Support and Procurement Agency). Celá akvizice ale nabrala značné zpoždění, takže dodávky 180 řídicích a naváděcích jednotek MAU-169L/B, 180 stabilizačních skupin MXU-650C/B, příslušného počtu zapalovačů (FMU-139 a M905) a pum Mk.82 se uskutečnily až v průběhu roku 2018. Nákup nových bomb GBU-12/B mimo jiné souvisel s modernizací českých strojů JAS-39C a JAS-39D, v jehož rámci při přechodu na softwarový standard MS20 získaly Gripeny i závěsníky pro navěšení alianční protizemní munice, včetně pum GBU-12/B Paveway II. Díky tomu mohl být zahájen výcvik jednoho roje 211. taktické letky v bojovém použití proti pozemním cílům.

Zdroje:
1) Lang, P: Řízný test, Armádní zápisník, 11/2001, str. 2-3
2) Soušek, T.: Jak vyzbrojit L-159? A-Report, 19/2003
3) Zdobinský, M.: Nová cvičná výzbroj, A-Report, 4/2007, str. 36-39
4) 212. taktická letka
5) czechairforce.com
URL : https://www.valka.cz/USA-GBU-12-B-Paveway-I-II-t31120#352640 Verze : 5
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více