VK 30.02(M)

     
Název:
Name:
VK 30.02(M) VK 30.02(M)
Originální název:
Original Name:
VK 30.02(M)
Kategorie:
Category:
střední tank medium tank
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1943-DD.MM.1943 Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg AG, Nürnberg /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
V1
V2
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.1943
Osádka:
Crew:
5
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
350002) kg 771622) lb
Délka s kanónem dopředu:
Length with Gun Forward:
8625 mm 28 ft 3 ½ in
Délka korby:
Hull Length:
? mm ?
Celková šířka:
Overall Width:
3270 mm 10 ft 8 ¾ in
Celková výška:
Overall Height:
2885 mm 9 ft 5 ⅝ in
Světlá výška:
Ground Clearance:
500 mm 1 ft 7 ¾ in
Šířka pásu:
Track Width:
660 mm 2 ft 2in
Měrný tlak:
Ground Pressure:
0,06668522 MPa 9.67 psi
Pancéřování:
Armour:
Korba:
čelo - 601) mm (802) mm)
boky - 40 mm
zadok - 40 mm
strop - 16 mm
dno - 16-30 mm


Veža:
štít kanóna - 100 mm
čelo - 80 mm
boky/zadok - 45 mm
strop - 16 mm
Hull:
front - 601) mm (802) mm)
sides - 40 mm
rear - 40 mm
roof - 16 mm
belly - 16-30 mm


Turret:
gun mantlet - 100 mm
front - 80 mm
sides/rear - 45 mm
roof - 16 mm
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Maybach HL 210 P30 (vodou chladený 12-valec objemu 21.353 cm3) Maybach HL 210 P30 (12 cyl., water cooled, 21.353 ccm)
Výkon:
Power:
478.1 kW při 3000 ot/min 641.1 bhp at 3000 rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
ZF AK 7-200 (7+R) ZF AK 7-200 (7+R)
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
55,8 km/h 35 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h ? mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
270 km 168 mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km ? mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
35 ° 78 %
Boční náklon:
Side Slope:
? ° ? %
Překročivost:
Trench Crossing:
? m ?
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,826 m 33 in
Brodivost:
Fording Depth:
? m ?
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
7,5 cm KwK 42 L/70
(79 nábojov)
7,5 cm KwK 42 L/70
(79 rounds)
Vedlejší:
Secondary:
2x guľomet MG 34 ráže 7,92mm (4.200 nábojov) 2x machine gun MG 34 cal. 7,92mm (4.200 rounds)
Uživatelské státy:
User States:


Poznámka:
Note:
1)V1
2)V2
1)V1
2)V2
Zdroje:
Sources:
Thomas L. Jentz - Germany's Panther Tank : The Quest for Combat Supremacy, ISBN 10: 0887408125 / 0-88740-812-5, ISBN 13: 9780887408120, rok vydania 1995
Walter J. Spielberger - The Panther & Its Variants, rok vydania 1993, ISBN-10: 0887403972, ISBN-13: 9780887403972
URL : https://www.valka.cz/VK-30-02-M-t252568#695173 Verze : 1
História vzniku a popis vývoja:
Po prvých skúsenostiach s novými sovietskými tankami T-34 a KV-1 vznikla urýchlene snaha o vývoj nového stredného tanku hmotnostnej kategórie 30 ton. Bola ustanovená špeciálna Panzerkommission vedená Oberstom Fichtnerom (WaPrüf 6). Členmi komisie sa stali zástupcovia WaPrüf 6 (mjr. Ruden, Oberbaurat Kniepkamp), Prof. Dr. Porsche, riaditeľ firmy Steyr Dr. Hacker, Dr. Rohland (riaditeľ firmy Vereinigte Stahlwerke), riaditeľ firmy Daimler-Benz Otto Wunderlich, riaditeľ Dorn (Krupp-Kanonen), Obering. Erwin Aders (Henschel), Ing. Oswald (M.A.N.) a Obering. Zimmer (Rheinmetall-Borsig).
Komisia dorazila na front 18.11.1941, kde zotrvala do 21.11.1941 a zúčastnila sa obhliadok ukoristených sovietských tankov T-34. Vypočula si postrehy a návrhy nemeckých tankistov. Na stretnutí Panzerkommission s Generaloberstom Guderianom dňa 18.11.1941 bola objasnená vážna situácia nemeckých obrnených jednotiek a akútna potreba nového stredného tanku, ktorý mal mať ťažšiu výzbroj, silnejšie pancierovanie a vyššie manévrovacie schopnosti, než stávajúce nemecké a sovietské tanky.
Kontrakt na vývoj nového tanku získali firmy Daimler-Benz a M.A.N. Firma Rheinmetall mala dodať pre novú platformu vežu s 7,5 cm Kw.K. L/70 pôvodne určenú pre tank VK 45.01 (H) (Pz.Kpfw. VI Ausf.H2).
23.1.1942 boli Adolfovi Hitlerovi predstavené oba konkurenčné projekty firiem Daimler-Benz (VK 30.01(D)) a M.A.N. (VK 30.02(M)). Prezentácia zahrnovala i zmenšené modely tankov oboch firiem.
Spolupráca firiem na vývoji nového tanku mala byť prerokovaná na stretnutí 2.2.1942, no zástupcom firmy M.A.N. bolo po ich príchode do budovy Heereswaffenamtu v Berlíne oznámené, že zástupcovia firmy Daimler-Benz sa porady nezúčastnia. Firma Daimler-Benz a jej návrh VK 30.01(D) mali vyššiu podporu ríšskeho ministra Todta a bola si istá váťazstvom v tomto konkurenčnom boji. Minister Todt schválil postavenie prototypu VK 30.01(D), ktorý sa firma Daimler-Benz zaviazala postaviť do 5/1942. Zástupcovia firmy M.A.N. však predniesli konečný návrh svojeho VK 30.02(M) zástupcom WaPrüf 6 a prisľúbila dodanie prototypu v rovnakom termíne ako konkurencia.
Adolf Hitler vytvoril špeciálnu komisiu, ktorá mala začiatkom 3/1942 vybrať víťaza súťaže. Komisiu viedol Oberst Wolfgang Thomale (inšpektor tankového zboru OKH) a Robert Eberan von Eberhorst (profesor Technickej univerzity v Drážďanoch). Komisia sa stretla na štyroch zasadnutiach (1.5.1942 a 5.5.1942 - 7.5.1942). Zhodnotili sa klady a zápory oboch návrhov. Napriek vyšším výrobným časom a nákladom však komisia schválila ako vhodnejší pre sériovú výrobu návrh firmy M.A.N. VK 30.02(M). Prednosťou tohoto návrhu bolo to, že sa použil už vypracovaný návrh veže firmy Rheinmetall-Borsig, kdežto firma Daimler-Benz tento návrh nevyužila a navrhla vlastnú vežu. Jej výroba však stála firmu vzácny čas a neskoré dodanie ohrozovalo skoré spustenie výroby. Návrh firmy M.A.N. mal obežný priemer prstenca veže o 50 mm väčší, čo viedlo k bezproblémovej montáži na VK 30.02(M), u konkurenčného VK 30.01(D) by musela byť prepracovaná konštrukcia korby. Jedným z faktorov neúspechu VK 30.01(D) bola podobnosť so sovietským tankom T-34 a hrozilo, že v boji budú tieto tanky zameniteľné. Rovnako umietnenie veže v prednej časti korby predlžovalo celkovú dĺžku tanku. Návrh firmy M.A.N. mal vežu umiestnenú približne v strede korby a preto kanón neprečnieval príliš dopredu. Rozhodnutie komisie bolo odovzdané predsedovi Panzerkommission Dr. Ferdinandovi Porschemu 11.5.1942 a 13.5.1942 Adolfovi Hitlerovi. Ten posúdil návrhy a 14.5.1942 schválil rozhodnutie výberovej komisie. Požadoval však zväčšenie čelného pancierovania zo 60 mm na 80 mm. O vížazstve a požiadavke na zväčšenie hrúbky pancierovania informovali firmu M.A.N. dňa 15.5.1942. Firma okamžite začala s prípravou výroby.
4.6.1942 sa konala ďalšia porada s Adolfom Hitlerom, ktorý vyjadril obavu, že ani 80 mm čelný pancier nebude na jar 1943 dostatočne silný a požadoval, aby sa jeho hrúbka zväčšila na 100 mm. To však už nemohlo byť akceptované. Rozbeh výroby a požiadavka na rýchle dodanie 250 tankov Panther pre plánovanú letnú ofenzívu "Zitadelle" by vážne narušil dodávky. Vzhľadom na túto požiadavku bol vypracovaný návrh tanku Panther II, ale to je už iná história.


Slabinou nového tanku bola požiadavka Paula Wiebika, ktorý trval na použití nového mechanizmu riadenia. Pôvodne navrhnutý L 600 C mal byť nahradený od začiatku výroby mechanizmom riadenia Einradienlenkgetriebe (kombinácia dvojitého diferenciála a riadeného diferenciála - mechanizmus s jedným polomerom riadenia). Pre prípad problémov s Einradienlenkgetriebe bolo rozhodnuté, že prvých 100 tankov bude vybavená dočasným starým riadením systému spojka-brzda a do konca 4/1943 budú nahradené Einradienlenkgetriebe. Rovnako v prípade navrhnutej prevodovky Zahnradfabrik AK 7/200 bolo v rámci snahy o elimináciu potenciálnych vývojových problémov bolo objednaných 50 prevodoviek Maybach Olvar. Návrh tanku s touto prevodovkou bol označený ako Panther model B. K realizácii takejto montáže však nedošlo.
Firma M.A.N. obdržala objednávku na postavenie dvojice prototypov. Prvý mal byť dokončený v 8/1942, druhý prototyp dokončený i s vežou mal byť dodaný k 9/1942. Obe prototypy boli dodané pravdepodobne v 9/1942.
Dňa 3.8.1942 spoločnosť Krupp, ktorá bola v procese navrhu s programom VK 30 nesúvisiaceho útočného dela Panzerselbstfahrlafette IVd na základe ich samohybného protilietadlového dela Panzerselbstfahrlafette IVc, bola informovaná, že 8,8 cm L/71 kanónom vyzbrojené útočné delo už nebude využívať ich vlastný unikátny podvozok, ale bude vyprojektované na podvozku VK 30.02(M), ktorý mal byť zodpovedajúcim spôsobom prerobený. Išlo vlastne o návrh neskoršieho stíhača tankov Jagdpanther, ktorého pôvodný drevený model využíval platformu VK 30.02(M).


Roddy MacDougall, Darren Neely - Nürnberg's Panzer Factory, Panzerwrecks, rok vydania 2013, ISBN: 978-1-9080320-6-5
Thomas L. Jentz - Germany's Panther Tank : The Quest for Combat Supremacy, ISBN 10: 0887408125 / 0-88740-812-5, ISBN 13: 9780887408120, rok vydania 1995
Walter J. Spielberger - The Panther & Its Variants, rok vydania 1993, ISBN-10: 0887403972, ISBN-13: 9780887403972
Roddy MacDougall, Martin Block - Panther External Appearance & Design Chances, Panzer Tracts, rok vydania 2016, ISBN: 8436535579889
www.google.com

VK 30.02(M) - Zmenšený model návrhu firmy MAN odprezentovaný Adolfovi Hitlerovi 23.1.1942

Zmenšený model návrhu firmy MAN odprezentovaný Adolfovi Hitlerovi 23.1.1942
URL : https://www.valka.cz/VK-30-02-M-t252568#695235 Verze : 20
Prototyp V1
Prototyp bol vyrobený z nepancierovanej ocele. Korba platformy Fgst.Nr.V1 bola vyrobená z plechov spájaných bez zámkovania, čo bolo charaktristické pre oba prototypy. Platforma nemala vežu, tú dostal až druhý prototyp. Namiesto veže bola nad otvorom pre obežný veniec namontovaná simulovaná záťaž, ktorá slúžila i ako pozorovacia kabína. Takáto kabína sa neskôr používala i u iných testovacích platforiem, ktoré však už pochádzali zo sériovej produkcie. Len u tohoto prototypu však bol na strope tejto kabíny bola namontovaná presklená pozorovacia vežička. Odpruženie Fgst.Nr.V1 sa líšilo od všetkých ostatných Pantherov tým, že tlmiče boli namontované na prvom a ôsmom ramene kolesa, na rozdiel od druhého a šiesteho ramena na Fgst.Nr.V2 a sériových tankoch. Prototypy niesli štandardnú kamufláž farbou dunkelgrau RAL 7021.


NARA
www.bundesarchiv.de
Archív firmy MAN
Roddy MacDougall, Darren Neely - Nürnberg's Panzer Factory, Panzerwrecks, rok vydania 2013, ISBN: 978-1-9080320-6-5
Thomas L. Jentz - Germany's Panther Tank : The Quest for Combat Supremacy, ISBN 10: 0887408125 / 0-88740-812-5, ISBN 13: 9780887408120, rok vydania 1995
Walter J. Spielberger - The Panther & Its Variants, rok vydania 1993, ISBN-10: 0887403972, ISBN-13: 9780887403972
Roddy MacDougall, Martin Block - Panther External Appearance & Design Chances, Panzer Tracts, rok vydania 2016, ISBN: 8436535579889
tanks--encyclopedia-com.translate.goog

VK 30.02(M) - Pôvodná podoba prototypu V1. Vozidlo pri skúške priechodivosti.

Pôvodná podoba prototypu V1. Vozidlo pri skúške priechodivosti.
VK 30.02(M) - Fotografie vyhotovené 29.6.1943. Na prototype sa testovali celooceľové pojazdové kolesá priemeru 800 mm a pásy Gg 24/660/300 pre plánovaný Panther II (bojové pásy) a Tiger II (prepravné pásy). Prototyp má jedinečné hnacie a napínacie kolesá. Na nadstavbe je zavesená registračná značka IIN 0686. Na ľavom blatníku je namaľovaný Wolfsangel.

Fotografie vyhotovené 29.6.1943. Na prototype sa testovali celooceľové pojazdové kolesá priemeru 800 mm a pásy Gg 24/660/300 pre plánovaný Panther II (bojové pásy) a Tiger II (prepravné pásy). Prototyp má jedinečné hnacie a napínacie kolesá. Na nadstavbe je zavesená registračná značka IIN 0686. Na ľavom blatníku je namaľovaný Wolfsangel.
VK 30.02(M) -


VK 30.02(M) -


VK 30.02(M) -


VK 30.02(M) - Jedna z mála fotiek originálnej podoby V1

Jedna z mála fotiek originálnej podoby V1
VK 30.02(M) - Pravdepodobne ide o prototyp V1. Hoci identickú nadstavbu namiesto veže niesli i sériové tanky používané na testovanie, na fotografiách má pozorovaciu vežičku s presklenými oknami len V1. Fotografia pochádza pravdepodobne z polygónu Berka, 1943. Vľavo je Tiger s celokovovými pojazdovými kolesami.

Pravdepodobne ide o prototyp V1. Hoci identickú nadstavbu namiesto veže niesli i sériové tanky používané na testovanie, na fotografiách má pozorovaciu vežičku s presklenými oknami len V1. Fotografia pochádza pravdepodobne z polygónu Berka, 1943. Vľavo je Tiger s celokovovými pojazdovými kolesami.
URL : https://www.valka.cz/VK-30-02-M-t252568#695174 Verze : 15
Prototyp V2
Prototyp bol vyrobený z nepancierovanej ocele. Korba platformy Fgst.Nr.V2 bola vyrobená z plechov spájaných bez zámkovania, čo bolo charaktristické pre oba prototypy. Platforma mala namontovanú jedinečnú vežu navrhnutú firmou Rheinmetall. Celkovo boli tvary, rozmery a rôzne detaily od sériových tankov rozdielne. Na čelnom pancieri korby bola namaľovaná číslica "2". Prototyp mal už Hitlerom požadovaný 80 mm hrubý čelný pancier.
Prototyp sa dožil konca vojny v roku 1945 v demontovanom stave vo firme M.A.N.. V tom čase boli na prototype prevedené viaceré úpravy. Korba mala vyrezaný kruhový otvor pre strelisko Kugelblende, úpravou prešiel i otvor pre odklápací kryt priezoru vodiča. Veža dostala novší štít kanóna s otvorom pre monokulárny zameriavač kanóna a kanón mal už štandardnú dvojkomorovú úsťovú brzdu.


NARA
www.bundesarchiv.de
Archív firmy MAN
Roddy MacDougall, Darren Neely - Nürnberg's Panzer Factory, Panzerwrecks, rok vydania 2013, ISBN: 978-1-9080320-6-5
Thomas L. Jentz - Germany's Panther Tank : The Quest for Combat Supremacy, ISBN 10: 0887408125 / 0-88740-812-5, ISBN 13: 9780887408120, rok vydania 1995
Walter J. Spielberger - The Panther & Its Variants, rok vydania 1993, ISBN-10: 0887403972, ISBN-13: 9780887403972
Roddy MacDougall, Martin Block - Panther External Appearance & Design Chances, Panzer Tracts, rok vydania 2016, ISBN: 8436535579889
tanks--encyclopedia-com.translate.goog

VK 30.02(M) - Prototyp v pôvodnej originálnej podobe. Fotografie pochádzajú z testov z 5.11.1942 v Hainbergu. Nesie registračnú značku IIN 0687.

Prototyp v pôvodnej originálnej podobe. Fotografie pochádzajú z testov z 5.11.1942 v Hainbergu. Nesie registračnú značku IIN 0687.
VK 30.02(M) - Všimnite si spájanie hornej a dolnej čelnej dosky. Spojenie je napriamo, nie ako u sériových tankov, ktoré využívali tzv. zámkovanie.

Všimnite si spájanie hornej a dolnej čelnej dosky. Spojenie je napriamo, nie ako u sériových tankov, ktoré využívali tzv. zámkovanie.
VK 30.02(M) -


VK 30.02(M) -


VK 30.02(M) -


VK 30.02(M) - Dvojicá výfukov ústi do rozmerného tlmiča s výstupom v jeho strede. Charakteristickou a jedinečnou črtou veže je výstupok na ľavom boku pod veliteľskou vežičkou.

Dvojicá výfukov ústi do rozmerného tlmiča s výstupom v jeho strede. Charakteristickou a jedinečnou črtou veže je výstupok na ľavom boku pod veliteľskou vežičkou.
VK 30.02(M) - Maybach HL 210

Maybach HL 210
VK 30.02(M) -


VK 30.02(M) -


VK 30.02(M) -


VK 30.02(M) -


VK 30.02(M) - Korba V2 sa po skončení vojny nachádzala v továrni MAN. Na korbe boli prevedené niektoré úpravy (vyrezaný otvor pre Kugelblende, úprava otvoru priezoru vodiča)

Korba V2 sa po skončení vojny nachádzala v továrni MAN. Na korbe boli prevedené niektoré úpravy (vyrezaný otvor pre Kugelblende, úprava otvoru priezoru vodiča)
VK 30.02(M) - Veža V2 sa po skončení vojny nachádzala v továrni MAN. Originálny štít bol nahradený neskorším sériovým s monokulárnym otvorom pre kanónový zameriavač.

Veža V2 sa po skončení vojny nachádzala v továrni MAN. Originálny štít bol nahradený neskorším sériovým s monokulárnym otvorom pre kanónový zameriavač.
URL : https://www.valka.cz/VK-30-02-M-t252568#695175 Verze : 14
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více