Christiansen, Friedrich

     
Příjmení:
Surname:
Christiansen Christiansen
Jméno:
Given Name:
Friedrich Friedrich
Jméno v originále:
Original Name:
Friedrich Christiansen
Fotografie či obrázek:
Photograph or Picture:
Hodnost:
Rank:
generál letectva General der Flieger
Akademický či vědecký titul:
Academic or Scientific Title:
- -
Šlechtický titul:
Hereditary Title:
- -
Datum, místo narození:
Date and Place of Birth:
12.12.1879 Wyk auf Föhr /
12.12.1879 Wyk auf Föhr /
Datum, místo úmrtí:
Date and Place of Decease:
03.12.1972 Aukrug /
03.12.1972 Aukrug /
Nejvýznamnější funkce:
(maximálně tři)
Most Important Appointments:
(up to three)
- veliteľ 25. armády - Commander of 25th Army
Jiné významné skutečnosti:
(maximálně tři)
Other Notable Facts:
(up to three)
- držiteľ rádu Pour le Merité - Recipient of Pour le Mérite
Související články:
Related Articles:
Zdroje:
Sources:
en.wikipedia.org
URL : https://www.valka.cz/Christiansen-Friedrich-t24723#414185 Verze : 0
     
Příjmení:
Surname:
Christiansen Christiansen
Jméno:
Given Name:
Friedrich Friedrich
Jméno v originále:
Original Name:
Friedrich Christiansen
Všeobecné vzdělání:
General Education:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Vojenské vzdělání:
Military Education:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Důstojnické hodnosti:
Officer Ranks:
18.02.1916 Leutnant
25.06.1917 Oberleutnant
27.09.1918 kapitánporučík
03.03.1933 Ministerialrat
01.01.1934 námořní kapitán
01.03.1935 plukovník (Luftwaffe)
01.12.1935 generálmajor
01.08.1937 generálporučík
01.01.1939 generál letectva
18.02.1916 Leutnant
25.06.1917 Oberleutnant
27.09.1918 Kapitänleutnant
03.03.1933 Ministerialrat
01.01.1934 Kapitän zur See
01.03.1935 Oberst (Luftwaffe)
01.12.1935 Generalmajor
01.08.1937 Generalleutnant
01.01.1939 General der Flieger
Průběh vojenské služby:
Military Career:
DD.MM.1901-DD.MM.1902 Císařské válečné námořnictvo (jednoroční dobrovolník)
DD.MM.RRRR-DD.MM.1902 1. Torpedo-Abteilung
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR 3. Torpedo-Abteilung
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR 4. Torpedo-Abteilung
DD.MM.1914-DD.MM.1914 1. Torpedo-Abteilung
DD.MM.1914-DD.01.1915 stanice námořního letectva (instruktor)
DD.01.1915-01.09.1917 základna hydroplánů I Zeebrügge (pilot)
01.09.1917-DD.11.1918 základna hydroplánů I Zeebrügge (velitel)
DD.MM.RRRR-DD.03.1919 Námořnictvo
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR 3. námořní brigáda "Wilfried von Loewenfeld" (pilot)
DD.MM.1934-DD.MM.1935 Kriegsmarine
DD.MM.1935-DD.MM.RRRR Luftwaffe
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR inspektora škol Luftwaffe
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR šéf inspektorátu škol Luftwaffe
15.04.1937-26.06.1943 Nacionálněsocialistický letecký sbor (velitel)
18.05.1940-07.04.1945 jednotky Wehrmachtu v Holandsku (vrchní velitel)
11.11.1944-07.04.1945 25. armáda (vrchní velitel)
DD.04.1945-08.05.1945 hlavní velitelství Luftwaffe
DD.MM.1901-DD.MM.1902 Imperial German Navy (oneyeer volunteer)
DD.MM.RRRR-DD.MM.1902 1st Torpedo-Abteilung
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR 3rd Torpedo-Abteilung
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR 4th Torpedo-Abteilung
DD.MM.1914-DD.MM.1914 1st Torpedo-Abteilung
DD.MM.1914-DD.01.1915 Seeflugstation (instructor)
DD.01.1915-01.09.1917 Seeflugstation I Zeebrügge (pilot)
01.09.1917-DD.11.1918 Seeflugstation Zeebrügge (commander)
DD.MM.RRRR-DD.03.1919 Navy
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR 3rd Marinebrigade "Wilfried von Loewenfeld" (pilot)
DD.MM.1934-DD.MM.1935 Kriegsmarine
DD.MM.1935-DD.MM.RRRR Luftwaffe
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR inspector of Luftwaffe schools
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR chief of inspector of Luftwaffe schools
15.04.1937-26.06.1943 National Socialist Flyers Corps (commander)
18.05.1940-07.04.1945 Wehrmacht in the Netherlands (supreme commander)
11.11.1944-07.04.1945 25th Army (supreme commander)
DD.04.1945-08.05.1945 High Command of Luftwaffe
Vyznamenání:
Awards:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
en.wikipedia.org
www.valka.cz
URL : https://www.valka.cz/Christiansen-Friedrich-t24723#640457 Verze : 5
Friedrich Christiansen


Narozen: 12. 12. 1879
Zemřel: 3. 12. 1972


"Letec ze Zeebrügge" - takovou přezdívku obdržel námořní pilot Friedrich Christiansen - letecké eso první světové války, nositel řádu Pour le Mérite a generál letectva ve druhé světové válce. Na rozdíl od svých známějších kolegů "Červeného barona" Manfreda von Richthofena nebo "Orla z Lille" Maxe Immelmanna je jeho příběh poněkud zapomenut, byť je stejně zajímavý.


Friedrich Christiansen se narodil 12. prosince 1879 v městečku Wyk na ostrově Föhr v Severním moři. Dle vzoru svého otce kapitána Petra Christiansena, sloužícího na zaoceánských lodích, se mladý Friedrich ve věku 16 let hlásil do služby na lodi "Parchim" která se plavila na jihoamerických linkách.
Krátce na to nastoupil do školy navigace v Hamburku kde v roce 1900 udělal zkoušky na důstojníka námořnictva. Další službu nastoupil společně s bratrem na pětistěžníku "Preussen" jako druhý důstojník.
V roce 1901 vstoupil do císařského válečného námořnictva jako jednoroční dobrovolník a do roku 1902 sloužil u 1. Torpedo-Abteilung v Kielu. Školení absolvoval na školní lodi "Blücher". Další část služby absolvoval u 3.a 4. Torpedo-Abteilung. Po ukončení jednoroční služby byl převeden do zálohy v hodnosti Bootsmannsmaat der Reserve.
Pokračoval však dál ve výuce a v roce 1904 složil závěrečné zkoušky a obdržel kapitánský dekret námořního loďstva.
Do srpna 1914 byl zaměstnán u obchodního námořnictva jako navigační důstojník a později kapitán zaoceánských lodi. V roce 1913 si vzal roční dovolenou, během které absolvoval leteckou školu zvanou "Centrála pro aviatiku" v Travemünde, vedenou Karlem Casparem. Tamtéž po složení pilotní zkoušky na letounu Gotha-Hansa-Taube obdržel 27. března 1914, licenci pilota číslo 707. Brzy potom zahájil samostatné lety na otevřeném moři, což v té době, při skromných navigačních přístrojích a bez orientačních bodů na moři bylo považováno za ne ledajaký výkon.
V okamžiku vypuknutí 1. světové války byl pětatřicetiletý Christiansen opět povolán do armády a přidělen k 1. Torpedo-Abteilung v Kielu. Tam ale brzy objevili jeho talent pro lety nad mořem a byl převelen jako instruktor na stanici námořního letectva (Seeflugstation) v Kielu-Holtenau.
V lednu 1915 byl převelen na stanici námořního letectva Zeebrügge ve Flandrech. Na této základně strávil celou válku a vypracoval se z řadového pilota až na velitele základny.
V prvním období války bylo hlavním úkolem námořního letectva provádění průzkumu pro námořnictvo, tady Christiansen provedl jako jeden z prvních let dalekého průzkumu, kdy během pěti hodin urazil 700 km. Postupem času v souvislosti s eskalaci válečných akci, přibyly letectvu nové úkoly, jako ochrana vlastních ponorek, záchranná služba a v neposlední řadě útoky proti cílům na nepřátelském pobřeží. Právě jeden z prvních náletů na přístav v Doveru provedl Christiansen. Za svůj přínos námořnímu letectvu byl odměněn Železným křížem II. třídy.
V roce 1916 bylo jasné, že dosavadní provizorní výzbroj námořního letectva - letoun Friedrichshafen FF.33 je nedostačující a bude potřeba vyvinout speciální letoun pro náročnou službu na moři. Právě na této činnosti se velkou měrou podílel "Krischan" jak byl kolegy v Zeebrügge Christiansen nazýván. Jeho zkušenosti a návrhy změn v konstrukci se přičinily ke vzniku prvního opravdového hydroplánu pro námořní letectvo - Albatrosu W.4. Za tuto i ostatní činnost obdržel Železný kříž I. třídy.
Krátce potom Albatrosy W.4 proháněly nepřátelské stroje a vzducholodě v oblasti Zeebrügge a tím umožňovaly svobodnější činnost německým ponorkám. Christiansen již ale usilovně pomáhal při testování nového stroje Hansa-Brandenburg W.12. Po dosavadních bojových zkušenostech došel k závěru, že stíhací letoun námořního letectva musí mít dvoumístnou posádku. Charakteristickým rysem nového stroje bylo umístění směrového kormidla v dolní části trupu. Takové řešeni umožnilo střelci dokonaly přehled o dění za letounem a lepší obranu stroje. Tento letoun převyšoval spojenecké konstrukce a s jeho pomoci získali němečtí piloti nadvládu nad početnějším protivníkem. Později se Christiansen podílel při vývoji letounů Hansa-Brandenburg W.19 a Hansa-Brandenburg W.29.


15. května 1917 získal "Letec ze Zeebrügge" na novém letounu své první vítězství, sestřelil britskou stíhačku Sopwitch Pup. V příštím měsíci 5. června při návratu z letu nad Anglii se zúčastnil záchrany námořníků z potopené torpédovky S 20. Díky jeho odvaze a iniciativě kdy nejprve přistál mezi trosečníky a později navedl na místo potopení lodi, dalších 12 letounů a 4 záchranné lodě, pomohl zachránit 25 námořníků. Za tento čin obdržel Záchranářskou medaili se stuhou (Rettungsmedaille am Bande).


1. září 1917 byl jmenován velitelem stanice námořního letectva v Zeebrügge. V říjnu získal další vítězství, tentokrát nad britským Porte FB2 Baby. Poškozený britský stroj stačil přistát na moři a později byl odtažen do přístavu Felixstowe. Při bojích nad mořem bylo vítězství přiznáno jestliže letoun spadl nebo dosedl na moře. Jelikož se v mnoha případech jednalo o souboje letounů vybavených plováky, podařilo se je později odtažením do přístavu zachránit. Nepsané pravidlo však nedovolovalo letcům takto "sestřelený" stroj na moři dál ostřelovat.
V prosinci 1917 se Christiansen podílel na sestřelu britské hlídkové vzducholodě "C 27".
12. prosince obdržel nezvyklý narozeninový dárek... bylo mu uděleno nejvyšší německé vyznamenání Pour le Mérite. Jako důvody pro udělení byly uvedeny jeho zásluhy při rozvoji námořního letectva a 440 uskutečněných bojových letů během kterých nalétal 1164 hodin. Toto vyznamenání obdrželi během války pouze tři piloti námořnictva.


Na začátku roku 1918 získal Christiansen další vítězství, 15. února sestřelil létající člun Curtiss H.12. V březnu se podílel na testech dalšího letounu z konstrukční kanceláře Ernsta Heinkla - Hansa-Brandenburg W.29.Tento stroj je odborníky uznáván jako nejlepší námořní stíhací letoun 1. světové války.
24. dubna získal další vítězství když sestřelil létající člun Curtiss H8 a další den Curtiss H.12.
4. června potkala Christiansenova jednotka poblíž holandského ostrova Terschelling skupinu čtyř strojů Felixstowe F.2a a jednoho Curtisse H.12. Během boje který se rozpoutal, sestřelil Christiansen jeden letoun Felixstowe F.2a.
V druhé polovině měsíce se opět intenzívně věnoval zkušebním letům nového Hansa-Brandenburg W.29. Testovaný stroj se "Letci ze Zeebrügge" tak zalíbil, že letoun "zrekvíroval" pro vlastní potřebu a odletěl s ním z Warnemünde do Zeebrügge...
25. června byl Christiansen povýšen do hodnosti poručíka námořního dělostřelectva v záloze. O měsíc později 4.července, potkala jeho eskadra, vyzbrojená novými stroji Brandenburg W.29, eskadru tří létajících člunů Felixstowe F.2a. Během dvacetiminutového boje byly sestřeleny všechny britské stroje, z toho dva sestřely byly připsány na konto Christiansena.
Dva dny po vítězném boji s létajícími čluny, během hlídkového letu nad ústím Temže, potkala jeho eskadra vynořenou britskou ponorku C 25. Po útoku celé eskadry na ponorku došlo k jejímu vážnému poškození - dle jiných zdrojů dokonce k jejímu potopení. Sám Christiansen si nijak toto "vítězství" nenárokoval, byť je mu dle některých zdrojů připisováno.
Během července absolvoval další vítězné souboje, 18. července sestřelil během souboje dva stroje typu Short 184 a 31. července sestřelil svůj poslední Felixstowe F.2a.
Kromě leteckých soubojů a boje proti nepřátelským ponorkám se Christiansen specializoval na ničení námořních cílů. Často útočil proti nepřátelským lodím a při úzké spolupráci s vlastními ponorkami zaznamenal spoluúčast při potopení pěti nepřátelských, obchodních lodi a jedné holandské jachty s kontrabandem.
Samozřejmě, že válečné období "Letce ze Zeebrügge" nebylo jenom časem samých vítězství, ale i časem porážek. Během bojových akci byl z vod Severního moře dvakrát zachráněn německými ponorkami. Při dalším nouzovém přistáni málem padl do britského zajetí, když na poslední chvíli opravil porouchaný motor a vzlétnul před blížícím se britským torpédoborcem.
Povýšení do hodnosti kapitána rezervy námořního dělostřelectva obdržel 27. září 1918 a v této hodnosti Christiansen ukončil své bojové působení v první světové válce. V březnu 1919 opustil řady námořnictva.
Dle (hlavně německých, meziválečných) zdrojů, bylo Christiansenovi přiznáno 21 vítězství. Ve skutečnosti je zřejmé, že tento počet je nižší. Během bojových akci sestřelil prokazatelně 11 letounů nepřítele a připsal si podíl na zničení vzducholodě. Kdybychom dopsali na jeho seznam úspěchu zničené lodě a blíže neurčený počet malých plavidel využívaných Brity při hlídkování pobřeží, došli bychom zřejmě k množství 21 "vítězství".
Nijak to však nesnižuje roli kterou sehrál během války "Letec ze Zeebrügge" jemuž Britové s úctou i strachem přezdívali "Sršeň ze Zeebrügge".


Po válce se Christiansen stal pilotem a správcem podniku Karla Caspara v Travemünde, u kterého v roce 1914 získal pilotní licenci. Současně byl pilotem u dobrovolnické jednotky "Freikorpsu" - 3. námořní brigády "Wilfried von Loewenfeld".
V lednu 1929 se opět vrátil do řad obchodního námořnictva k přepravní firmě "HAPAG". Ve funkci kapitána lodě "Rio Bravo" se do roku 1930 plavil na severoamerických linkách.
V roce 1929 se doslechl o stavbě gigantického hydroplánu prováděné týmem dr. Dorniera.
Během přestávek mezi plavbami navštěvoval Dornierův podnik ve Friedrichshafenu a společně projednávali postup práci na projektu dvanáctimotorového létajícího člunu Dornier Do-X. V konečné fázi projektu vyjádřil dr. Dornier názor, že velitelem jeho letounu musí být právě Christiansen. Takže v létech 1930-33 kapitánem největšího letadla té doby, pravidelně kurzujicího do Severní a Jižní Ameriky, se stal nejslavnější německý námořní pilot.


V březnu 1933 se Christiansen stal civilním zaměstnancem Ministerstva Letectví Říše. V roce 1934 se nominálně vrátil do námořnictva v hodnosti majora a hned poté vstoupil do řad Luftwaffe v hodnosti podplukovníka. Na začátku zastával funkci inspektora škol Luftwaffe a později se stal jejich velitelem.
V roce 1937 se stál šéfem NSFK (Nationalsozialistischen Fliegerkorps) - organizace školící mládež na piloty, navigátory, parašutisty a další letecký personál. Táto organizace byla zázemím a zdrojem kádru Luftwaffe. 20. dubna 1938 obdržel hodnost generála letectví.


Během druhé světové války, 18 května 1940, byl Friedrich Christiansen Hitlerem jmenován vrchním velitelem Wehrmachtu v Holandsku, přičemž v ní setrval do 7. dubna 1945. V mezičase, od 10. listopadu 1944 do 28. ledna 1945, byl velitelem 25. armády. Od dubna 1945 do konce války byl přidělen k Vrchnímu Velitelství Luftwaffe.


Od června 1945 byl Christiansen v britském zajetí, v únoru 1948 byl předán civilnímu soudu v Holandsku. U soudu v Arnheimu se zodpovídal za pacifikaci vesnice Putten. Tam německé jednotky, 2. října 1944 na rozkaz generála Heinze von Wühlische , deportovaly 660 mužů starších šestnácti let do koncentračního tábora Neuengamme. Tento čin byl vykonán jako odveta za zabití německého důstojníka a únos německých vojáků.
Friedrich Christiansen jako vrchní velitel německých vojsk v Holandsku byl obviněn z tohoto zločinu a 12. srpna 1948 odsouzen k odnětí svobody na dvanáct let. Již v roce 1951 byl však propuštěn na svobodu. Jedním z důvodů tak brzkého propuštění byl fakt, že pod Christiansenovou administraci v Holandsku byl případ Putten, na rozdíl od jiných okupovaných zemí, jediným válečným zločinem Wehrmachtu na území Holandska během války.
Po svém propuštění se usadil v Aukrugu ve Šlesviku-Holštýnsku.
"Letec ze Zeebrügge" - Friedrich Christiansen zemřel 3. prosince 1972 ve věku 93 let v Aukrugu.


Zdroje:
MILITARIA XX wieku
Nr.3 2007
Kagero - Warszawa
ISSN 1896-9208


de.wikipedia.org
balsi.de
http://www.danielsww2.com/page8.html
www.theaerodrome.com
URL : https://www.valka.cz/Christiansen-Friedrich-t24723#242859 Verze : 0
Friedrich Christiansen v uniformě císařského námořnictva – pohlednice z období první světové války
URL : https://www.valka.cz/Christiansen-Friedrich-t24723#242858 Verze : 0
Letoun Hansa-Brandenburg W.29. Na trupu osobní označení Friedricha Christiansena – černé C v kosočtverci na bílém podkladě. Na horním snímku autentické foto, na dolním umělcova představa útoku Christiansena na ponorku (obal modelu).
URL : https://www.valka.cz/Christiansen-Friedrich-t24723#242854 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více