154. IAP (21.11.1942 29.GIAP)

     
Název:
Name:
154. stíhací letecký pluk 154th Fighter Aviation Regiment
Originální název:
Original Name:
154-й истребительный авиационный полк
Datum vzniku:
Raised/Formed:
13.08.1940
Předchůdce:
Predecessor:
- -
Datum zániku:
Disbanded:
22.11.1942
Nástupce:
Successor:
29. gardový stíhací letecký pluk 29th Guards Fighter Aviation Regiment
Nadřízené velitelství:
Higher Command:
22.06.1941-18.02.1942 39. stíhací letecká divize
12.03.1942-22.11.1942 8. armáda
22.06.1941-18.02.1942 39th Fighter Aviation Division
12.03.1942-22.11.1942 8th Army
Dislokace:
Deployed:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?, ?

Velitel:
Commander:
13.08.1940-28.11.1940 Antonov, Nikolaj Dmitrijevič (plukovní komisař)
28.11.1940-10.11.1941 Antonov, Nikolaj Dmitrijevič (Polkovnik / Полковник)
10.11.1941-22.11.1942 Matvejev, Alexandr Andrejevič (Podpolkovnik / Подполковник)
Podřízené jednotky:
Subordinated Units:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Čestný název:
Honorary Name:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Vyznamenání:
Decorations:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
ru.wikipedia.org
https://pamyat-naroda.ru/warunit/id7041/
URL : https://www.valka.cz/154-IAP-21-11-1942-29-GIAP-t23114#734633 Verze : 2
154. IAP (21.11.1942 29.GIAP)
V roce 1941 se tento pluk účastnil obrany Leningradu na letounech I-16 a MiG-3. Operoval ze základny u Pskova. Během roku 1942 bránil „cestu života“ přes Ladožské jezero v rámci Volchovského frontu. Vté době dostal stíhačky Curtiss P-40B Tomahawk, po nich následoval novější model Kittyhawk. V roce 1943 je pluk přesunut na Severozápadní front a přezbrojen na storje Jak-7B, kdežto v roce 1944 operuje v rámci Karelského frontu a jeho piloti létají na letounech Jak-9. Po skončení války je prvním plukem, který dostal stíhačky MiG-15. S těmi se začátkem roku 1950 přesunul do Číny. Z letišť v okolí Šanghaje vzlétal proti zbytkům kuomintangského letectva. Během dubna a května získal pět sestřelů. V prosinci je pluk poslán do bojů v Severní Koreji. Je začleněn do 50. IAD a jeho piloti zde získávají dalších 38 sestřelů při ztrátě pěti letadel a čtyř pilotů. V únoru 1951 se pluk vrací do SSSR.


Významní piloti:
Čemodanov, I.I.
Čirkov, A.V.
Čubkov, F.M.
Gorbačevskij, A.I.
Koršunov, K.I.
Leonovič, I.S.
Loginov, B.A.
Matvejev, A.A.
Matvejev, V.I.
Naumenko, S.I. (Korea)
Obrazcov, B.A. (Korea)
Paškevič,A.V. (Korea)
Piljutov, P.A.
Pokryšev, P.A.
Storožkov, A.N.
Titovka, S.A.
Zelenkov, N.A.
Zjuzin, P.D.


Zdroj: Stalinovi sokoli 2. díl.
URL : https://www.valka.cz/154-IAP-21-11-1942-29-GIAP-t23114#87406 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více