Název: Name: | Rolls-Royce Merlin X | Rolls-Royce Merlin X |
Originální název: Original Name: | Rolls-Royce Merlin X | |
Kategorie: Category: | vidlicový motor | vee engine |
Výrobce: Producer: | Rolls-Royce Ltd., Derby, Derbyshire, Rolls-Royce Ltd., Crewe, Cheshire, Rolls-Royce Ltd., Hillington, Glasgow, Ford Motor Co. Ltd., Trafford Park, Manchester, | |
Období výroby: Production Period: | 05.12.1938-DD.MM.1940 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | - | |
Prototyp vyroben: Prototype Built: | DD.MM.1938 | |
Použití: Use: | Handley Page Halifax Mk.I Vickers Wellington Mk.II Armstrong Whitworth A.W.38 Whitley Mk.V | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Počet válců: Number of Cylinders: | 12 | |
Hmotnost: Weight: | 646 kg | 1450 lb |
Celková délka: Overall Length: | 2010 mm | 6ft 7,12in |
Celková šířka / Průměr: Overall Width / Diameter: | 759 mm | 2ft 5,87in |
Celková výška: Overall Height: | 1060 mm | 3ft 5,72in |
Vrtání: Bore: | 137,16 mm | 5,4in |
Zdvih: Stroke: | 152,4 mm | 6in |
Zdvihový objem: Swept Volume: (l/cu in) | 27.02 l | 1648,959 cu in |
Palivo: Fuel: | Benzín s oktanovým číslem 87 | Gasoline with Octane Number 87 |
Příprava palivové směsi: Carburation or Injection: | Karburátor SU type Merlin A.V.T. 32 s automatickou regulací bohatosti směsi. | Carburettor Rolls-Royce S.U. A.V.T.32 with automatic mixture control. |
Kompresní poměr: Compression Ratio: | 6,0 : 1 | 6,0 : 1 |
Plnění válců: Mixture Charging: | Přeplňovaný jednostupňovým dvourychlostním odstředivým kompresorem. | Supercharged: Single-stage, two-speed centrifugal supercharger. |
Chlazení: Cooling: | Kapalinové přetlakové (směs vody a etylenglykolu 70 / 30%) | liquid-cooled, pressurised, 70% water and 30% ethylene glycol coolant mixture |
Výkony: Performance: | ||
Výkon: Power: | 801,63 kW při 3000 ot/min | 1075 bhp at 3000 rpm |
Poznámka: Note: | Výkon motoru: Vzletový: 802 kW (1 090 k) při 3 000 ot/min Bojový: I. rychlost kompresoru: 843 kW (1 146 k) v h= 1 524 m při 3 000 ot/min a plnícím tlaku 0,396 barů, II. rychlost kompresoru: 828 kW (1 125 k) v h= 5 395 m při 3 000 ot/min a plnícím tlaku 0,396 barů. Ventilový rozvod: OHC, dva sací a dva výfukové ventily na válec. Výfukové ventily měly jádro plněné sodíkem. Byl to první Merlin s dvourychlostním kompresorem, ale výkon byl ještě omezen 87 oktanovým palivem, recipročně malým plnícím tlakem. V případě použití benzínu s oktanovým číslem 100, mohl být plnící tlak zvýšen až na 0.689 barů (+10 psi) - prototyp Merlinu XX | Engine performances: 1,075 hp at 3,000 rpm for take-off 1,130 hp at 3,000 rpm at 5,000 ft with boost pressure +5.75 psi for combat power MS gear 1,110 hp at 3,000 rpm at 17.700 ft with boost pressure +5.75 psi for combat power FS gear Valvetrain: Overhead camshaft, two intake and two exhaust valves per cylinder, sodium-cooled exhaust valve stems. |
Zdroje: Sources: | Alec Lumsden, British Piston Engines and their Aircraft, Marlborough, Wiltshire, Airlife Publishing, 2003, ISBN 1-85310-294-6. Letectví + kosmonautika ročník LXVIII., č. 15/1992 str.25/921, Vydavatelství Magnet-Press s.p., ISSN 0024-1156 http://www.bookrags.com/wiki/Rolls-Royce_Merlin archiv autora |