Małaszewicze, Letiště Małaszewicze [1937-1952]

Małaszewicze Airfield
Lotnisko Małaszewicze
     
Název:
Name:
Letiště Małaszewicze Małaszewicze Airfield
Originální název:
Original Name:
Lotnisko Małaszewicze
Další názvy:
Other Names:
DD.09.1939-DD.07.1944 Fliegerhorst Terespol
Obec:
Municipality:
Małaszewicze Małaszewicze
GPS souřadnice:
GPS Coordinates:
52°02'03.00"N 23°31'27.03"E
Vznik:
Established:
DD.MM.1937 vybudování
DD.MM.1937 built
Velitelé:
Commanders:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR, ( )
Dislokované jednotky:
Garrisoned Units:


DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Zánik:
Cancelled:
DD.MM.1952 opuštěné
DD.MM.1952 abandoned
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
http://fotopolska.eu/Malaszewicze__Lotnisko
twierdza.org
www.facebook.com
http://www.ww2.dk/lwairfields.html
URL : https://www.valka.cz/Malaszewicze-Letiste-Malaszewicze-1937-1952-t180892#530547 Verze : 0
Rozhodnutí o jeho stavbě bylo vydáno v roce 1928 náčelníkem Generálního štábu při aktualizaci plánu vojenské letištní sítě pro léta 1928-1935. Vyvlastňovací dokumentace pozemků pro výstavbu areálu letiště pocházejí z let 1930-1933. Vlastní výstavba byla zahájena v roce 1937 a do června 1939 byly postaveny hangáry, administrační a ubytovací budovy, vzletová a přistávací plocha a kasárny. Vzletové a přistávací pole tvořil nepravidelný šestiúhelník na základě rovnostranného trojúhelníku s odříznutými vrcholy. Vzletová a přistávací plocha byla zpevněna drny o odolnosti 60-80 kg na 1 cm šířky kola letadla. Podzemní palivové nádrže měly objem 270 m3 paliva.
Letiště mělo mít celkem 5 komplexů budov:
komplexy 1-3 po 4 hangáry, 2 kasárenské budovy, kotelnu a pomocnou instalaci
komplex 4 – hospodářské, administrační a ubytovací budovy
komplex 5 – letecký park, hangáry, skladiště
K 01.09.1939 byly dokončeny komplexy č. 2 a 3, v komplexu 1 byly dokončeny 2 hangáry a 2 hangáry byly rozestavěné a komplexy č. 4 a 5 byly ve výstavbě.
Letiště bylo zařazeno do kategorie utajených operačních letišť a bylo určeno hlavně pro bombardovací letectvo, ale také pro stíhací a doprovodné letectvo.
V květnu 1939 byla zahájena organizační výstavba Základny Małaszewicze (organizace přístavní jednotky (oddział portowy), kompletace velitelské sestavy, dozor nad dokončovacími pracemi letištní infrastruktury). Základna byla ze začátku podřízena veliteli základny 1. leteckého pluku ve Varšavě a od 19.06.1939 bezprostředně veliteli letectva.


Dislokace polských jednotek v roce 1939:
Od DD.05(?).1939 do 13.09.1939 byla na letišti dislokována Přístavní jednotka Základny Małaszewicze ve sestavě k 31.08.1939:
velitelství – major pilot Franciszek II Pytel (v březnu 1939 byl velitelem Přístavní jednotky Základny 6. leteckého pluku).
přístavní rota – poručík pozorovatel (v záloze?) Henryk Wiśniewski (jako poručík není uveden ve schématizmu z března 1939 (Rocznik Oficerski 1939)). Ve schématizmu z března 1939 (Rocznik Oficerski 1939) je uveden jako Henryk II Wiśniewski, kapitán – velitel I. čety 13. doprovodné letky )
strážní rota – poručík pozorovatel (v záloze?) Jakub Kosiński (jako poručík není uveden ve schématizmu z března 1939 (Rocznik Oficerski 1939)). Ve schématizmu z března 1939 (Rocznik Oficerski 1939) je uveden jako major – náčelník oddělení mobilizačních zásob Velitelství letectva Ministerstva vojenských záležitostí).
dopravní četa – praporčík Stanisław Otfinowski
velitel PVO letiště - major pilot Franciszek II Pytel
DD.05.1939-02.09.1939 bylo na základně dislokováno Vojenské parašutistické středisko (Wojskowy Ośrodek Spadochronowy) se 4(?) letouny Fokker F.VIIb/3m.
Od DD.07.1939 do 02.09.1939 byla na základně dislokována Cvičná bombardovací letka se svými 7 PZL.37A „Łoś″ nebo PZL.37B „Łoś“ a 4 LWS 4 Žubr
Při poplachové mobilizaci (24.08.1939) byla utvořena Školní peruť letecké základny Małaszewicze. V její sestavě byly:
Cvičná bombardovací letka – 7 PZL.37 „Łoś“, 4 LWS 4 Žubr
Školní letka - 2 PZL.37 „Łoś“ a 1 LWS 4 Žubr
02.09.1939 byly letuschopné stroje perutě evakuovány.
27.08.1939-02.09.1939 byla na letišti dislokována 220. bombardovací peruť (od 31.08.1939 XX. bombardovací peruť) s 20 PZL.37 „Łoś“.


Velitelství Základny Małaszewicze ke dni 31.08.1939:
velitel – major pilot Franciszek I Ratajczak (v březnu 1939 byl velitelem Přístavní jednotky Základny 1. leteckého pluku).
pobočník velitele – podporučík technické skupiny letectva Henryk Heinz Wilhelm Busen-Schmitz (v březnu 1939 byl technickým důstojníkem 131. stíhací letky).
mobilizační důstojník – kapitán pěchoty Stanisław Koziar (v březnu 1939 byl velitelem 1. roty 33. pěšího pluku).
velitel leteckého parku – kapitán technické skupiny letectva Stanisław Konieczny (v březnu 1939 byl velitelem Leteckého parku Základny 6. leteckého pluku).
technický důstojník základny – vacat
ubytovatel (kwatermistrz) – kapitán intendanctva Władysław Kazimierz Wołowicz (v březnu 1939 byl intendančním důstojníkem 24. pěší divize).
hlavní lékař – kapitán lékař Jan Ślązak (není uveden ve schématizmu z března 1939 (Rocznik Oficerski 1939))


Letiště bylo ve dnech 01.09.1939-07.09.1939 pod silným leteckým bombardováním. Zbytky přístavní jednotky opustily letiště 13.09.1939.


Zdroje:
mbasic.facebook.com
https://www.youtube.com/watch?v=DDpm1SyfXBE
Chojnacki, Jan: Lotniska, in: Z historii Polskiego Lotnictwa Wojskowego 1918-1939, WIH, MON, Warszawa 1978, str. 265-335
Pawlak, Jerzy: Płonące bazy – wrzesień 1939, Retro-Art, Warszawa 2004
Rybka, Ryszard, Stepan, Kamil: Rocznik Oficerski 1939, Księgarnia Akademicka Fundacji Czynu Niepodległościowego, Kraków 2006
URL : https://www.valka.cz/Malaszewicze-Letiste-Malaszewicze-1937-1952-t180892#530997 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více