115. gardový stíhací letecký pluk [1943-1992]

115th Guards Fighter Aviation Regiment
115-й гвардейский истребительный авиационный полк (115 гиап / гв. иап)
     
Název:
Name:
115. gardový stíhací letecký pluk 115th Guard Fighter Air Regiment
Originální název:
Original Name:
115 гвардейский истребительный авиационный Оршанский орденов Кутузова и Александра Невского полк
Datum vzniku:
Raised/Formed:
03.09.1943
Předchůdce:
Predecessor:
146. stíhací letecký pluk 146th Fighter Aviation Regiment
Datum zániku:
Disbanded:
30.06.1992
Nástupce:
Successor:
61. stíhací letecký pluk 61st Fighter Aviation Regiment
Nadřízené velitelství:
Higher Command:
03.09.1943-11.01.1946 7. gardová stíhací letecká divize
11.01.1946-02.04.1960 13. gardová stíhací letecká divize
DD.MM.1980-DD.04.1980 34. smíšený letecký sbor
DD.04.1980-12.06.1981 Vzdušné síly 40. armády
13.06.1981-30.06.1992 Turkestánský vojenský okruh
03.09.1943-11.01.1946 7th Guards Fighter Aviation Division
11.01.1946-02.04.1960 13th Guards Fighter Aviation Division
DD.MM.1980-DD.04.1980 34th Mixed Air Corps
DD.04.1980-12.06.1981 Air Force of the 40th Army
13.06.1981-30.06.1992 Turkestan Military District
Dislokace:
Deployed:
DD.04.1945-DD.05.1945 Riesa / , ?
DD.05.1945-DD.08.1945 Praha / , ?
DD.08.1945-DD.12.1945 Szentkirályszabadja, Veszprém-Szentkiralyszabadja Air Base /
DD.12.1945-DD.06.1946 Stara Zagora , ?
DD.06.1946-DD.04.1947 Székesfehérvár / , ?
DD.04.1947-DD.10.1947 Stara Zagora , ?
10.07.1947-30.06.1992 Kokajty, Kokayty Air Base /
27.12.1979-DD.03.1980 Bagram, Bagram Air Base / (1. letka)
23.02.1980-DD.05.1980 Bagram, Bagram Air Base / (2. letka)
DD.03.1980-DD.MM.1980 Kábul, Kabul International Airport / (1. letka)
DD.05.1980-DD.MM.RRRR Kandahár, Kandahar Air Base / (2. letka)

Velitel:
Commander:
09.08.1943-06.07.1944 Dranko, Pjotr Alexandrovič (Major / Mайор)
06.07.1944-15.11.1945 Koss, Alexandr Filippovič (Podpolkovnik / Подполковник)
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR Nikolajev, Pjotr Ivanovič ( )
Podřízené jednotky:
Subordinated Units:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Čestný název:
Honorary Name:
06.07.1944-30.06.1992 Oršanský
06.07.1944-30.06.1992 named by Orsha
Vyznamenání:
Decorations:
Poznámka:
Note:
v bojujúcej armáde:
16.10.1943 - 06.03.1944
20.06.1944 - 10.09.1944
14.11.1944 - 11.05.1945
in the Army in the Field:
16.10.1943 - 06.03.1944
20.06.1944 - 10.09.1944
14.11.1944 - 11.05.1945
Zdroje:
Sources:
V. Markovskij: Ot prvogo do poslednego dňa vojny - MiG-21 v Afganistane; Aviacija i Kosmonautika 02/2011
www.strizhi.ru
parnasse.ru
www.ww2.dk
URL : https://www.valka.cz/115-gardovy-stihaci-letecky-pluk-1943-1992-t179941#528267 Verze : 4
Afganistan - prvý rok

V decembri 1979, keď sa začala sovietska invázia do Afganistanu, bol pluk vyzbrojený lietadlami MiG-21bis model 75 v dvoch prevedeniach. 1. letka mala štandartné stroje tohto typu, lietadlá 2. letky boli vybavené doplnkovým rádionavigačným systémom blízkej navigácie RSBN. Úloha pluku (spolu s ďalšími útvarmi letectva a PVO) bolo zabezpečiť ochranu inváznych síl pred teoretickou hrozbou úderu lietadiel USA zo 7. flotily (Indický oceán), alebo Pakistanu. Tretí štát v oblasti - Irán sa v tom čase spamätával z povstania proti šachovi a prípadný odpor z jeho strany sa neočakával.


Už 27.12.1979 popoludní, okamžite potom, čo výsadkári obsadili letiská v Bagrame a Kábule sa 1. letka pluku (celkom 12 lietadiel MiG-21bis a 2 MiG-21UM) presunula na letisko v Bagrame. Príslušníci technického zabezpečenia letky sa na letisko presunuli o pár dní neskôr po vlastnej osi.

23.02.1980 sa na letisko Bagram presunula aj druhá letka pluku a následne, koncom marca 1980 sa 1. letka presunula na letisko Kábul. V Kábule sa letka dlho nezdržala a čoskoro sa vrátila späť do Bagramu, pričom na plnenie úloh PVO Kábulu zostal v Kábule len jeden roj letky. V máji 1980 sa 2. letka presunula do Kandaháru s úlohou posilniť armádne jednotky pôsobiace na juhu Afganistanu.

1. letka v Bagrame zabezpečovala PVO síl pôsobiacich v centrálnej a východnej časti Afganistanu. Nasadené lietadlá nemali spočiatku mnoho práce v oblasti ich hlavnej úlohy, teda PVO. Jedinou akciou počas prvých mesiacov invázie bolo zachytenie pakistanského lietadla, ktoré sa pohybovalo v Afganskom vzdušnom priestore bez nadviazania spojenia a jeho eskortovanei na pristátie v Kábule. Išlo o dopravné lietadlo DC-8 s poruchou rádiostanice.


No situácia v krajine sa rýchlo menila a narastali prípady ozbrojeného odporu proti "bratskej" pomoci. K povstalcom sa často pridávali aj príslušníci armádnych jednotiek aj so svojim zbraňami a preto sa stíhacie lietadla postupne dostávali do akcií, ktoré nesúviseli so stíhacou ochranou. Už v januári 1980 bol roj 1. letky nasadený na bombardovaciu akciu proti pozíciám 4. delostreleckého pluku Afganskej armády v meste Nachrin, ktorý povstal, pričom pri povstaní zahynuli aj sovietski vojenskí poradcovia pôsobiaci pri pluku.

Okrem podpory pozemných vojsk bombardovaním pozícii povstalcov sa lietadlá pluku podieľali aj na prieskumných a záchranných úlohách, pričom používali širokú škálu protizemnej výzbroje. Pri bombardovaní sa najčastejšioe používali bomby FAB-250, OFAB-250-270, kazetové bomby RBK-250, RBK-250-270, ale aj ťažké RBK-500 s 550-560 ks submunície ŠOAB-0,5 s hmotnosťou 0,5 kg. Široké využitoe mali aj neriadené rakety S-5 (trieštivé a trieštivo-trhavé) z raketníc UB-16-57 a UB-32, resp. S-5S (s hlavicou obsahujúcou až 1000 ks flešetiek s dĺžkou 40 mm a účinných najmä proti zoskupeniam živej sily). Časté bolo aj použitie veľkokalibrových neriadených rakiet S-24, ktoré boli účinné najmä voči hrubým hlineným stenám budov a horským kamenným úkrytom. Proti úkrytom sa osvedčili aj bomby FAB-250TS a najmä FAB-500TS.

V začiatkoch leteckej podpory piloti vo veľkej miere využívali aj palubný kanón a často sa vracali s prázdnym zásobníkom, ale postupne, ako sa zvyšovali počty účinných protilietadlových zbraní v rukách povstalcov, bola streľba z malých výšok riziková. Naviac opätovná príprava kanóna k streľbe spôsobovala zbytočné prestoje lietadla a zaťažovala pozemný personál.


Počas nasadenia v Afganistane prišiel pluk o 2 lietadlá vplyvom nepriateľskej paľby - 01.08.1980 bol zostrelený MiG-21bis, pilot L.A. Češenko (zahynul) a 12.11.1980 ďalší Mig-21bis, pilot A. Prokazin sa katapultoval.



V. Markovskij: Ot pervogo do poslednego dne války - MiG-21 v Afghánistánu; Aviacija i kosmonautika 02/2011
www.easternorbat.com
URL : https://www.valka.cz/115-gardovy-stihaci-letecky-pluk-1943-1992-t179941#528275 Verze : 5
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více