Název: Name: | 83. motorizovaná protiletadlová dělostřelecká baterie typ B | 83rd Motorized Anti-Aircraft Artillery Battery Type B |
Originální název: Original Name: | 83 Bateria Motorowa Artylerii Przeciwlotniczej typu B 1) | |
Datum vzniku: Raised/Formed: | 24.08.1939 | |
Předchůdce: Predecessor: | – | - |
Datum zániku: Disbanded: | 20.09.1939 2) | |
Následovník: Successor: | – | - |
Nadřízené velitelství: Higher Command: | 24.08.1939-07.09.1939 Vilenská jezdecká brigáda 07(09?).09.1939-14.09.1939 ??? 3) 14.09.1939-DD.09.1939 Vrchní velitelství letectva a protiletecké obrany 4) DD.09.1939-17.09.1939 Velitelství obrany Lucku 4) 17.09.1939-20.09.1939 ??? | 24.08.1939-07.09.1939 Wileńska Cavalry Brigade 07(09?).09.1939-14.09.1939 ??? 14.09.1939-DD.09.1939 Supreme Aviation and Anti Aircraft Headquarters DD.09.1939-17.09.1939 Łuck Defence Command 17.09.1939-20.09.1939 ??? |
Dislokace: Deployed: | 24.08.1939-25.08.1939 Vilno (Vilnius), ? 25.08.1939-29.08.1939 Vilno (Vilnius), letiště Porubanek 29.08.1939-01.09.1939 Vilno (Vilnius) 02.09.1939-03.09.1939 prostor Proszenie, ? 04.09.1939-05.09.1939 Lubień, prostor polesí 05.09.1939-DD.09.1939 prostor polesí Lubień-prostor Sulejów-Opoczno-Przysucha-Radom, přesun DD.09.1939-14.09.1939 Radom-Puławy-Lublin-Chełm Lubelski, přesun 14.09.1939-DD.09.1939 Chełm Lubelski DD.09.1939-17.09.1939 prostor Luck (Луцьк), ? 17.09.1939-20.09.1939 Luck (Луцьк)-Brzeżany (Бережани) | |
Velitel: Commander: | 24.08.1939-DD.09.1939 Szperka, Henryk (podporucznik artylerii) 5) | |
Podřízené jednotky: Subordinated Units: | 24.08.1939-20.09.1939 II. palebná četa 7) 24.08.1939-20.09.1939 Hospodářská četa 8) 14.09.1939-20.09.1939 polostálá protiletadlová dělostřelecká četa letectva „Radom“(?) 9) 14.09.1939-20.09.1939 6. motorizovaná protiletadlová dělostřelecká baterie typ A 10) 11) | 24.08.1939-DD.09.1939 2nd Firing Platoon 24.08.1939-DD.09.1939 Maintenance Platoon 14.09.1939-20.09.1939 „Radom“(?) Semi-stationary Anti-Aircraft Artillery Platoon of the Air Force 14.09.1939-20.09.1939 6th Motorized Anti-Aircraft Artillery Battery Type A |
Poznámka: Note: | 1) Podle mobilizačních tabulek její název zněl Motorizovaná protiletadlová dělostřelecká baterie typ „B“ č. 83 (bateria motorowa artylerii przeciwlotniczej typ „B“ nr 83). V polské historiografii je však uváděna jako zde. 2) V noci 19./20.09.1939 byla část pochodové kolony (5 kanónů, 1 kulomet, část motorových vozidel a osádek) odříznuta sovětskými tanky od zbytku baterie a padla do zajetí. Zbytky baterie (3 důstojníci, kolem 80 příslušníků mužstva, 1 kanón, 3 kulomety, 26 automobilů) překročily Vyškovským průsmykem hranice s Maďarskem a byly internovány. Těžká výzbroj a vozidla byla předána Maďarům v Mukačevu. 3) Podle Szperki byl poslední rozkaz od brigády obdržen 09.09.1939 v obci Przysucha. Od té doby baterie ztratila spojení s brigádou a v období 10.09.1939-14.09.1939 prováděla protileteckou obranu měst Radom, Puławy, Lublin, Chełm Lubelski. Přes den byla v palebných postaveních a přesuny byly prováděny v noci. Podle Truszkowského si ji už 07.09.1939 podřídil pro obranu města Radom důstojník štábu Jižního uskupení Armády „Prusy“. Przysucha a Radom byly obsazeny 1. lehkou divizí už 08.09.1939. 4) 14.09.1939 se velitel baterie hlásil u velitele letectva a protiletecké obrany, brigádního generála Józefa Zająca a od něj obdržel rozkaz k přesunu do Lucku. 17.09.1939 obdržel velitel baterie rozkaz k přesunu směrem k Maďarsku. 5) Z Maďarska se v prosinci 1939 dostal do Francie, kde byl v polské exilové armádě zařazen jako velitel protiletadlové čety 4. pluku pěších střelců (4 Pułk Strzelców Pieszych) 2. divize pěších střelců. V červnu 1940 unikl s většinou divize do Švýcarska, kde byl do konce války internován v internačním táboře Neuchatel. Po válce zůstal na emigraci. 6) Velitelem čety byl podporučík dělostřelectva v záloze Tadeusz Borkowski. Při přesunu kolem 13.09.1939 byl neopravitelně poškozen 1 kanón baterie. Není známo které čety. 7) Velitelem čety byl desátník aspirant dělostřelectva v záloze Witold Ziemacki. Při přesunu kolem 13.09.1939 byl neopravitelně poškozen 1 kanón baterie. Není známo které čety. 8) Velitel čety není uveden. 9) Dva bojeschopné 40 mm kanóny s plnou obsluhou tvořenou vojáky letectva, ale bez přepravních prostředků, byly převzaty od jedné z obrněných korouhví (pravděpodobně Obrněná korouhev č. 33.), která je do té doby přepravovala vlastními prostředky. Jednalo se o polostálou četu letectva (pravděpodobně z Radomi) vyzbrojenou kanóny wz. 38, která stála v palebném postavení bez možnosti pohybu, a kterou zařadila do své kolony až ustupující korouhev. Velitelem čety byl seržant letectva neznámého jména. 10) Do baterie byly zařazeny zbytky 6. baterie typu A (3 kanóny wz. 36 s obsluhami a vozidly). Velitelem zbytků baterie byl podporučík dělostřelectva v záloze Juliusz Grodzicki. 11) Baterie měla od 14.09.1939 čtyři 40 mm protiletadlové kanóny Bofors wz. 36, dva wz. 38 a kolem 140 lidí. | |
Zdroje: Sources: | Miksztowicz, Bohdan: Relacja o baterii motorowej artylerii przeciwlotniczej 40 mm nr 83, in: Polska obrona przeciwlotnicza 1939. Cz. 4, Relacje, Centralne Archiwum Wojskowe im. mjr. Bolesława Waligóry, Tetragon, Warszawa 2013. str. 27-30. |