Nejvýznamnější funkce: (maximálně tři) Most Important Appointments: (up to three)
- velitel 494. taktické stíhací perutě - velitel 4517. výcvikové perutě bojových osádek - velitel 48. taktického stíhacího křídla
- commander of 494th Tactical Fighter Squadron - commander of 4517th Combat Crew Training Squadron - commander of 48th Tactical Fighter Wing
Jiné významné skutečnosti: (maximálně tři) Other Notable Facts: (up to three)
- americké letecké eso 2. sv. v. a korejské války s 21 samostatnými sestřely, 2 sdílenými, 1 pravděpodobnými, 6 poškozenými a 3 zničenými na zemi (21+2-1-6) - 1 ze 7 pilotů, který se stal esem ve 2. světové a korejské válce - 21.11.1944 se stal esem jednoho dne, kdy sestřelil 6 Fw 190 a 1 pravděpodobně (zpráva níže) - zemřel na zdravotní komplikace po štípnutí sršněm
- american flying ace of WW2 and Korean War with 21 solo claims, 2 shared, 1 probable, 6 damaged and 3 destroyed on the ground (21+2-1-6) - 1 of 7 combat pilot, who become ace in WW2 and Korean war - on 21.11.1944 became ace in day, by destroying 6 Fw 190 a 1 probable (record down) - died after complications following being stung by a yellow jacket
URL : https://www.valka.cz/Whisner-William-Thomas-t135992#449395
Verze : 1
Reklama
Hlášení Williama T. Whisnera o souboji z 21. listopadu 1944 (5. až 10. samostatný sestřel) Bojové hlášení Kapt. William T. Whisner Typ akce: Bojová Datum: 21. listopad 1944 Jednotka: 487. stíhací peruť Čas: 12:30 až 12:50 Místo a výška: jihozápad od Mersebergu, 25 000 stop Počasí: silná vrstva mlhy od 18 000 do 20 000 stop Typ NL:FW 190 nepřátelské ztráty: 6 zničených FW 190 a 1 pravděpodobně zničený FW 190 Popis:
Vedl jsem zelenou letku o 8 letadlech, plk. Meyer vedl černou letku. Připojili se k nám černá 3 a 4 a má letka se stala černá 3, 4, 5 a 6. V přibližně 1225, jsem spatřil shluk více jak 50 nepřátelských letadel, pronásledující poslední box bombardérů, které již opouštěly cíl. Vystoupali jsme do 23 000 stop a vyrazili za nepřítelem, přibližujíc se k nim zezadu ve výšce 29 000 stop. Maj. Preddy vedoucí 5 strojů od 328. perutě, byl blízko za náma. Více jak 20 nepřátelských letadel letělo v těsné formaci a 6 trojic letělo jako horní krytí. Tyto krycí letky byly roztažené nad, po stranách a za hlavní formací. Jak jsme se přibližovali zezadu, tak horní krytí začalo esíčkovat (létat ze strany na stranu). Identifikoval jsem je jako Fw 190 a viděl sem, že všichni měli podvěšené přídavné nádrže. Plk. Meyer mi řekl, abych si vzal odpadlíka napravo v zadní části hlavní formace. Když jsem se přibližoval, tak se formace otočila o 45° vpravo a ten odpadlík se opět připojil k formaci. Vypálil sem na tu 190 krátkou dávku ze 400 yardů. Použil jsem K-14, ale nezpozoroval jsem žádné zásahy. Přiblížil sem se na 200 yardů a dávka zarámovala celý cíl. Odlétly velké kusy draku, kouřící a hořící přešel do spirály (1). Přiblížil jsem se za další a dobrou dávkou jsem ho zasáhl ze 150 yardů a odstřelil nějaké kusy. Přetočil se doprava a zasáhl jsem ho znova ze vzdálenosti 100 yardů nebo míň, s předsazením 15° nebo 20°. Znova odlétly kusy a on přepadl do ploché vývrtky. Viděl sem jak prolétá vrstvou mlhy stále kouřící ve vývrtce (2). V tomhle ukamžiku se zdálo, jako by byl nepřítel vystrašený. Viděl jsem dva z nich se oddělit a klesat ve zběsilé úhybné akci. Neměl jsem v úmyslu je pronásledovat, ale zůstat za formací. Přiblížil jsem se za tříčlennou letku, která letěla prakticky vedle sebe v řadě s odstupem asi 50 yardů. Umístil jsem zaměřovač na velitele, ale předtím, než sem zahájil palbu, sklonil příď k zemi. Byl jsem skoro mezi zbývajícíma dvěma. Strmě jsem se naklonil doprava a potom doleva a zasáhl toho napravo z méně jak 100 yardů. Odlétali z něj kusy a přešel do ploché vývrtky, v kouři a plamenech (3). Spoléhal jsem na své číslo, nadpor. Waldrona, že dostane toho nalevo a nezklamal mě. Viděl jsem jak zasáhl 190, která začala nekontrovaně klesat a kouřit. Přiblížil sem se za další 190, která zatáčela zleva doprava. Uviděl mě a začal prudce zatočil doprava. Odřízl sem ho a zasáhl ho po celé délce s předsazením 15° - 20° ze vzdálenosti 200 yardů, nebo míň. Šel kolmo k zemi v kouři a plamenech a zmizel v mlze (4). V tu chvíli jsem uviděl, jak další 190 jde k zemi v plamenech. Toho dostalo moje číslo. Udělal jsem 180° otáčku doprava a zatímco jsem ho sledoval, ztratil sem své číslo. Hlavní formace 190 byla stále neporušená, ale jen 2 stroje zůstaly jako horní krytí. Vrazil jsem všechno dopředu a dostihl je překvapivě rychle. Vybral jsem si posledního a vypálil na něj z 300 yardů. Byl jsem lehce pod a za ním, ale vzhledem k velké kondenzaci jsem nespatřil žádné zásahy. Přešel do úzké vývrtky a šel pode mě. Nárokuju si ho jako pravděpodobný. Byl jsem v ten moment velmi blízko k hlavní formaci. Vybral jsem si jednoho z nich a začal střílet z 200 yardů. Byl kompletně zarámován palbou a přešel do pádu. Zatočil jsem a pozoroval jak se rozpadl na několik kusů. Myslím, že jeho přídavná nádrž explodovala (5). Do té doby, žádná 190 neodhodila přídavnou nádrž. Měl jsem spoustu času si naplánovat útok a ty nádrže z nich dělali velice zranitelné cíle. Jak jsem vypálil na toho posledního, tak hlavní formace odhodila nádrže a klesala směrem doleva. Sledoval jsem je, ale ztratil v mlze. Jak sem přitáhl, uviděl sem za sebou tři 190. Tak sem postavil letoun na ocas a zmizel jim. V přibližně 25 000 stopách jsem uviděl 190 za ocasem P-51. Zaútočil jsem a vypálil na ni s předsazením ze 100 yardů. Jak sem se dostal za jeho dráhu letu, tak proletěl mojí dávkou. Vyrovnal a z menšího převýšení jsem ho zasáhl z 50 yardů. Moje palba ho zasáhla do kokpitu a motoru. Kapotáž odletěla spolu s dalšími velkými kusy. Šel přímo k zemi s hořícím a kouřícím motorem (6). Já a moje číslo jsme se připojili jsem se k plk. Meyerovi a šli jsme pryč. Jednotlivé části této zprávy jsou pravdivé a správné, ale nejsem si jistý jejich posloupností (krom poslední 190 a té pravděpodobné).
URL : https://www.valka.cz/Whisner-William-Thomas-t135992#643281
Verze : 3
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.