Mölders, Werner

     
Příjmení:
Surname:
Mölders Moelders
Jméno:
Given Name:
Werner Werner
Jméno v originále:
Original Name:
Werner Mölders
Fotografie či obrázek:
Photograph or Picture:
Hodnost:
Rank:
plukovník Colonel
Akademický či vědecký titul:
Academic or Scientific Title:
- -
Šlechtický titul:
Hereditary Title:
- -
Datum, místo narození:
Date and Place of Birth:
08.03.1913 Gelsenkirchen / 08.03.1913 Gelsenkirchen /
Datum, místo úmrtí:
Date and Place of Decease:
22.11.1941 Wrocław /
22.11.1941 Breslau /
Nejvýznamnější funkce:
(maximálně tři)
Most Important Appointments:
(up to three)
veliteľ JG 51 Commander of JG 51
Jiné významné skutečnosti:
(maximálně tři)
Other Notable Facts:
(up to three)
Jeden z 27 držiteľov Rytierskeho kríža k Železnému krížu s dubovými ratolesťami, mečmi a briliantami. One of 27 recipients of Oak Leaves with Swords and Diamonds to the Knight's Cross of the Iron Cross.
Související články:
Related Articles:
Zdroje:
Sources:
http://en.wikipedia.org/wiki/Werner_M%C3%B6lders
URL : https://www.valka.cz/Moelders-Werner-t11264#400725 Verze : 0
     
Příjmení:
Surname:
Mölders Moelders
Jméno:
Given Name:
Werner Werner
Jméno v originále:
Original Name:
Werner Mölders
Všeobecné vzdělání:
General Education:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Vojenské vzdělání:
Military Education:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Důstojnické hodnosti:
Officer Ranks:
01.10.1931 praporeční junker-svobodník
01.04.1932 praporeční junker-poddůstojník
01.06.1933 praporčík
01.02.1934 nadpraporčík
01.03.1934 poručík
01.04.1936 nadporučík
01.10.1938 kapitán
19.07.1940 major
25.10.1940 podplukovník
20.07.1941 plukovník
01.10.1931 Fahnenjunker-Gefreiter
01.04.1932 Fahnenjunker-Unteroffizier
01.06.1933 Fähnrich
01.02.1934 Oberfähnrich
01.03.1934 Leutnant
01.04.1936 Oberleutnant
01.10.1938 Hauptmann
19.07.1940 Major
25.10.1940 Oberstleutnant
20.07.1941 Oberst
Průběh vojenské služby:
Military Career:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Vyznamenání:
Awards:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Berger, Florian. Mit Eichenlaub und Schwertern. Die höchstdekorierten Soldaten des Zweiten Weltkrieges (in German). Wien, Austria: Selbstverlag Florian Berger, 1999. ISBN 3950130705
https://en.wikipedia.org/wiki/Werner_M%C3%B6lders
URL : https://www.valka.cz/Moelders-Werner-t11264#415769 Verze : 0
Čtyřiadvacetiletý Réné Pommier-Layrargues měl hodnost Sous Lt., ne Lt. jak je zde uváděno. Tento příslušník GC II/7 na Mölderse zaútočil zeshora od slunce a sestřelil ho, ještě se mu pak podařilo sestřelit jeden Bf 109, byl to nicméně jeho poslední šestý sestřel. S prázdnými zásobníky totiž zakrátko sám podlehl přesile šesti Möldersových "kriegskameradů". Hořící letoun D-520 (No 266), provrtaný střelami jako řešeto se zřítil jako ohnivá koule k zemi u Marisselu a po dopadu explodoval. Statečný Francouz na místě zahynul.


Bratr Wernera Mölderse, Oblt. Viktor Mölders padl do britského zajetí po vzdušném souboji 7.10.1940 jako velitel 2./JG 51, jímž velel od 12.9.1940. Ve vzdušných soubojích sestřelil celkem devět letounů.


Letoun ve kterém Mölders zahynul, havaroval sice ve špatném počasí, mlha, ale také v důsledku vysazení obou motorů.
URL : https://www.valka.cz/Moelders-Werner-t11264#36050 Verze : 0
A tady některé z jeho Abschußbalken a dva přátelé při lovu vysoké i Spitfirů...
URL : https://www.valka.cz/Moelders-Werner-t11264#42667 Verze : 0
Co tu chybí, je první střet Mölderse s nepřítelem ve 2. světové válce, který pro něj mimochodem nedopadl moc dobře.


V oficiální Möldersově biografii se o tomto dni píše:


"8. září se Mölders téměř ,stáhl z bojiště´. Ale tentokrát to ještě vyšlo. Nad Saarbrückenem měl závadu motoru. Na mateřské letiště se už nedostal. U Birkenfeldu musel nouzově přistát. Sice stroj pěkně usadil, ale protože byla louka měkká, kola se zabořila a v rychlosti sto dvaceti kilometrů za hodinu se parádně překotil.
Letadlo bylo ,v háji´ a z trosek vytahovali vojáci protiletadlové obrany pevně uvízlého kapitána. Už před nimi se o to marně pokoušeli tři stateční sedláci. Mölders byl pevně připoután, visel hlavou dolů a nevěděl nic o světě.
Pár dní si musel poležet v posteli, protože měl natlučené kosti. A Francouzi jako by to cítili, v té době poprvé přeletěli hranice. Co si přitom mysleli, to němečtí stíhači nikdy nezjistí, protože sousedi se naivně přikodrcali v rachotině, do které by si žádný německý letec už nesedl. Bylo to od nich velmi lehkomyslné a také na to doplatili."
(Fritz von Forell: Mölders. Překlad Petr Wagner. Vydal Mustang, Plzeň 1995, str. 39-40.)


Asi nejlepší studie o leteckých bojích během tzv. "podivné války" však o okolnostech Möldersovy "závady motoru" a francouzského prvního překročení hranic poskytuje podstatně odlišný obrázek:


"K prvnímu střetu leteckých sil na západní frontě došlo 8. září okolo sedmi hodin ráno. Šest Curtissů H-75A z GC II/4 pod vedením Sgt.Chef Cruchanta se při hlídkování nad oblastí Landau-Saargemünd dostalo na téměř třicet minut do palby dělostřelců 33. oddílu pevnostního protiletadlového dělostřelectva. Pak na ně zaútočil roj Bf 109E (čtyři letouny) z I./JG 53 pod vedením Oblt. Wernera Mölderse, který byl jedním z nejúspěšnějších stíhačů Legie Condor ve Španělsku.
Messerschmitty zaútočily na vedoucí trio H-75A, ale bez úspěchu. Poté, co se na ně francouzští letci odhodlaně vrhli, se Němci od nepřítele odpoutali a unikli na severovýchod. Adj. Villey a Sgt.Chef Casenoble si nahlásili každý po jednom sestřelu, o které se dělili se Sgt.Chef Cruchantem. (...) Letoun Oblt. Mölderse byl při souboji zasažen do motoru a pilot byl nucen nouzově přistát u Birkenfeldu."
(C. Shores, C.-J. Ehrengardt, J. Foreman, W. Weiss, B. Olsen: Začátek cesty. Podivná válka, Dánsko a Norsko. Překlad Jiří Mayer. Vydal Mustang, Plzeň 1996, str. 55.)


Bez ohledu na nadhodnocené nároky francouzských pilotů (což je však jev ve vzdušných bojích obvyklý) je tedy nesporné, že se Mölders stal obětí střetu s francouzskými stíhači.


Jen pro úplnost dodávám, že Groupe de Chasse II/4 ze základny Xaffévillers patřila k absolutní špičce francouzského stíhacího letectva a její piloti zaznamenali během "podivné války" nejvíce vítězství. Také její výzbroj, americké stíhací letouny Curtiss Hawk H.75, představovala to nejlepší, co měli v tehdejší době Francouzi k dispozici. Ještě poznámka ke zmíněným francouzským aktérům střetu:


Sgt.Chef (později Adj.) Jean Casenoble (či Casenobe) dosáhl do kapitulace Francie 7 sestřelů jistých a 2 pravděpodobné. Padl 21. 2. 1943.
Adj. Pierre Villey dosáhl 5 sestřelů jistých a 1 pravděpodobného. Padl 25. 5. 1940.
Sgt.Chef (později Adj.Chef) Robert Cruchant dosáhl do kapitulace Francie 2 sestřely jisté a 1 pravděpodobný. Padl 29. 8. 1944.


Událost z 8. září 1939 hezky zhodnotil Jiří Rajlich:
"Ironií osudu se tak budoucí nejúspěšnější německý stíhač v západoevropské kampani stal i první obětí leteckého boje za tzv. podivné války."
(Jiří Rajlich: Na nebi sladké Francie. 1. část. Vydal ARES, Praha 1998, str. 80.)
URL : https://www.valka.cz/Moelders-Werner-t11264#201271 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více