Tupolev SB 2M-103

Туполев СБ 2М-103
     
Název:
Name:
Tupolev SB 2M-103 Tupolev SB 2M-103
Originální název:
Original Name:
Туполев СБ 2М-103
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun bomber aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1938-DD.MM.1941 Moskevský letecký závod č. 22 S. P. Gorbunova, Fili /
DD.MM.1938-DD.MM.1941 Irkutský letecký závod č. 125J. V. Stalina, Irkutsk /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1938-DD.MM.1941
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
~5000
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
3
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola/lyže wheels/ski
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
4768 kg 10512 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
63801) kg 14065 1) lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
80502) kg 17747 2) lb
Rozpětí:
Wingspan:
20.33 m 66ft 8,38in
Délka:
Length:
12,27 m 40ft 3,06in
Výška:
Height:
4,24 m 13ft 10,93in
Plocha křídla:
Wing Area:
56,7 m2 610.31 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Klimov M-103 o výkonu 706 kW/960 k
třílisté kovové stavitelné vrtule VIŠ-2 nebo VIŠ-22
Klimov M-103, power 947 hp
three-bladed metal variable-pitch propellers VISh-2 or VISh-22
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
1520 l
2x 368 l přídavná nádrž
336 Imp gal
2x 81 Imp gal drop tank
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
4503) km/h v 4100 m 279.6 3) mph in 13451 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
419 km/h v 4000 m 260.4 mph in 13123 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
9,54) min do 5000 m 9,54) min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
93005) m 30512 5) ft
Dolet:
Range:
13506) km 838.9 6) mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x pohyblivý dvojitý 7,62mm kulomet ŠKAS v přídi
1x 7,62mm kulomet ŠKAS ve hřbetním střelišti TUR-9 nebo věži MV-3
1x pohyblivý 7,62mm kulomet ŠKAS v podlaze, později ve věžičce MV-2


1500 kg bomb
1x flexible twin 7,62mm ShKAS machine gun in the front
1x 7,62mm ShKAS machine gun in dorsal TUR-9 mounting or in MV-3 turret
1x flexible 7,62mm ShKAS machine gun in ventral position, later in MV-2 turret


3300 lb of bombs
Uživatelské státy:
User States:




Poznámka:
Note:
- údaje platí pro standard roku 1939, pro rok 1938 platí:
1) 6175 kg
2) 7750 kg
3) 419 km/h v 4000 m
4) 8,4 min do 5000 m
5) 9600 m
6) 1450 km
- 1939 standard, data for 1938 standard are:
1) 13614 lb
2) 17086 lb
3) 260.4 mph at 13123 ft
4) 8,4 min to 16404 ft
5) 31496 ft
6) 901 mi
Zdroje:
Sources:
Kulikov, Viktor, Michulec, Robert. Tupolew SB, Monografie lotnicze 83, AJ-Press, Gdańsk 2002. ISBN 83-7237-113-X.
Cieślak, Krzystof. Samolot bombowy SB-2, TBiU 63, Wydavnictwo ministerstwa obrony narodowej, Warszawa 1980. ISBN 83-11-06426-1.
Gordon, Yefin, Rigmant, Vladimir. OKB Tupolev: A History of the Design Bureau and its Aircraft, Midland Publishing, Hinckley 2005. ISBN 1-85780-214-4.
Maslov, Mikhail. Tupolev SB - Soviet High Speed Bomber, Icarus Aviation Press, old Saybrook 2004. ISBN 0-9724527-1-0.
Bjušgens, G. S. a kol. Samoletostrojenije v SSSR gg., kniga I. CAGI 1992.
http://www.airwar.ru/enc/bww2/sb2.html

Tupolev SB 2M-103 - Příď SB M-103 prvních sérií s původními čelními chladiči, od předchozích verzí rozeznatelný jedině podle pumových závěsníků mezi motory a trupem.

Příď SB M-103 prvních sérií s původními čelními chladiči, od předchozích verzí rozeznatelný jedině podle pumových závěsníků mezi motory a trupem.
Tupolev SB 2M-103 - Finský SB M-103 pozdní výroby s lyžovým podvozkem a upravenými vstupy do chladičů bez vřetenového tělesa.

Finský SB M-103 pozdní výroby s lyžovým podvozkem a upravenými vstupy do chladičů bez vřetenového tělesa.
Tupolev SB 2M-103 - Vzorový kus pro výrobu 201. série SB - motory M-103 v přepracovaných gondolách a s tunelovými chladiči, s pohyblivým vřetenovým tělesem ve vtoku sloužícím jako záklopka.

Vzorový kus pro výrobu 201. série SB - motory M-103 v přepracovaných gondolách a s tunelovými chladiči, s pohyblivým vřetenovým tělesem ve vtoku sloužícím jako záklopka.
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-SB-2M-103-t52806#368057 Verze : 1
Trojice fotografií zachycujících dva rozdílné SB-2. Snímky pořídil jeden německý voják při postupu do vnitrozemí SSSR a pocházejí z jednoho alba.




Zdroj : ebay.de
Tupolev SB 2M-103 - ebay.de

ebay.de
Tupolev SB 2M-103 - ebay.de

ebay.de
Tupolev SB 2M-103 - ebay.de

ebay.de
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-SB-2M-103-t52806#283505 Verze : 0
V roku 1941 ukoristili slovenské jednotky jeden kus bombardéra SB-3* a určitú dobu ho skladovali (prevádzkovali) na letisku v Tarnopoli. Ešte v tom istom roku bolo rozhodnuté o presune koristnej techniky (okrem tohto aj niekoľko lietadiel Polikarpov I-16, I-153 a Po-2, Antonov Šs-6) na Slovensko a ich zaradenie do výzbroje leteckých jednotiek. Jediný exemplár SB-3 vo farbách Slovenských vzdušných zbraní havaroval pri medzipristáni v Ľvove a už nikdy nebol opravený.

Zdroj: Jiří Rajlich, Jiří Sehnal - Slovenští letci 1939-1945, LABEL s r.o Kutná Hora, 1991


* Němci používané označení pro SB s motory M-103 - pozn. Aubi
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-SB-2M-103-t52806#297423 Verze : 0
.
Tupolev SB 2M-103 - Tento SB-2bis náležel do stavu 24. SBAP (skorostnoj bombardirovočnyj aviaconnyj polk - letecký pluk rychlých bombardérů). Pluk byl nasazen do operací během Zimní války, kde ztratil 13 strojů. Jeden z nich byl i tento letoun, jenž byl sestřelen protiletadlovou obranou nad Viipuri. Datum sestřelu je udáván jako 1. 12. 1940, patrně jde o chybu, a má jít o rok 1939, neboť v prosinci 1940 nebyl SSSR z Finskem ve válečném stavu. Letoun celý v barvě materiálu.

Tento SB-2bis náležel do stavu 24. SBAP (skorostnoj bombardirovočnyj aviaconnyj polk - letecký pluk rychlých bombardérů). Pluk byl nasazen do operací během Zimní války, kde ztratil 13 strojů. Jeden z nich byl i tento letoun, jenž byl sestřelen protiletadlovou obranou nad Viipuri. Datum sestřelu je udáván jako 1. 12. 1940, patrně jde o chybu, a má jít o rok 1939, neboť v prosinci 1940 nebyl SSSR z Finskem ve válečném stavu. Letoun celý v barvě materiálu.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Tupolev-SB-2M-103-t52806#589773 Verze : 0
Tupolev SB 2M-103A “Modrá 7″, 62. bombardovací divize / 52. smíšeného bombardovacího pluku. Jihozápadní front, léto 1941.


Tupolev SB 2M-103A Side view by Basil Zolotov
Tupolev SB 2M-103 - http://basilzolotov.com/

http://basilzolotov.com/
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-SB-2M-103-t52806#556178 Verze : 1
Tupolev SB 2M-103 ("žlutá 6") z výzbroje letectva Severozápadního frontu byl v Pobaltí ukořistěn německou armádou na počátku operace Barbarossa v neporušeném stavu.
Tupolev SB 2M-103 -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Tupolev-SB-2M-103-t52806#625634 Verze : 0

Diskuse

Nejsem si zcela jist, ale pokud vím lyže na SB-2 se nezatahovaly, byly používány při vytaženém a zablokovaném podvozku, proto od nich vedou u ty dva gumové provazce, které zajišťují že lyže je vždy špičkou výš a to že má shora kapotáž, což by pro zatahovací lyži (používanou na některých I-16) nebylo potřebné.
URL : https://www.valka.cz/Tupolev-SB-2M-103-t52806#368075 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více