Thomas-Morse TM-23

     
Název:
Name:
Thomas-Morse TM-23 Thomas-Morse TM-23
Originální název:
Original Name:
Thomas-Morse TM-23
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1923-DD.MM.1923 Thomas-Morse Aircraft Corp, Ithaca, New York
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1923-DD.MM.1923
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1923
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
870 kg 1918.5 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1228 kg 2706.5 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
7.01 m 23ft
Délka:
Length:
5.33 m 17ft 6in
Výška:
Height:
? m ?
Plocha křídla:
Wing Area:
18.58 m2 200 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of engines:
1
Typ:
Type:
Curtiss D-12 o výkonu 328 kW Curtiss D-12, power 440 HP
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
231 l 61 US gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
268.8 km/h v 0 m 167 mph in 0 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
201.2 km/h v ? m 125 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
7,3 min do 3048 m 7,3 min to 10000 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
6142 m 20150 ft
Dolet:
Range:
450.6 km 280 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
(plánovaná)
1x 12,7mm kulomet
1x 7,62mm kulomet
(planned)
1x .50 machinegun
1x .30 machinegun
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
délka původně 5,08 m rozpětí 9,94 m
max. rychlost v 4572 m 241,4 km/h
vytrvalost 2,25 h
length originally 16′ 8", span 19′6"
top speed at 15000 ft 150 mph
endurance 2.25 hrs
Zdroje:
Sources:
Wegg, John. General Dynamics Aircraft and their Predecessors. Naval Institute Press, Annopolis 1990, ISBN 0-87021-233-8
http://www.aerofiles.com/_thomas.html
Air International, 1994/12
www.americancombatplanes.com

Thomas-Morse TM-23 -


Thomas-Morse TM-23 - Finální podoba

http://www.zi.ku.dk/personal/drnash/model/Spain/didnt.html

Finální podoba

www.zi.ku.dk

URL : https://www.valka.cz/Thomas-Morse-TM-23-t88681#329946 Verze : 0
V roce 1923 vznikl druhý pokus firmy Thomas-Morse o celokovový stíhací letoun, jednomístný dvouplošný "pohotovostní stíhač" TM-23. Křídla sice byla samonosná, ale pro jistotu byla mezi nimi jednoduchá vzpěra. Trup byl velmi úzký a krátký a pedály ovládání musely být umístěny dokonce po stranách motoru. V původní podobě měl rozpětí 5,94 m a délku 5,07 m. Kromě přídě trupu, potaženého hladkým plechem, byl celý letoun potažen plechem vlnitým. Během pojížděcích testů se směrovka ukázala málo efektivní a byla dodatečně zvětšena ještě před prvním vzletem. K tomu došlo náhodou poté, co během pojíždění pilot Paul Wilson najel na hrbol, který letadlo vymrštil do vzduchu a nepodařilo se mu letadlo zastavit před koncem letištní plochy. Kvůli špatné funkci řídících ploch provedl jen jeden oblet a pokusil se přistát, ovšem v přitom se letadlo převrátilo. Horní křídlo bylo kvůli tomu posunuto o stopu dopředu. Pak už létalo bez problémů, nicméně jeho výkony a ovládání byly chabé, jeho maximální rychlost byla pouhých 258 km/h. Po několika měsících testů byl proto letoun radikálně přestavěn, zvětšeno rozpětí křídla, prodloužen trup před kabinou a zvětšeny ocasní plochy, změněny byly také vzpěry a zmenšilo se stupnění horního křídla. Tím se trochu zlepšilo ovládání a výkony. Potom byl konečně stroj přesunut na McCook Field k armádním testům, kde hned v dubnu 1926 při prvním letu selhal chladič. Po čtyřech dalších letech byl TM-23 zamítnut pro špatné ovládání a vrácen do skladu v Ithace.
Na nákresu v horním příspěvku je původní podoba.

Stránka www.zi.ku.dk tvrdí, že "Consolidated TM23" byl mezi stroji koupenými španělskou republikánskou vládou a nachystán v Mexiku pro přepravu do Španělska, ke které údajně mohlo dojít v prosinci 1937. Tato zpráva je ale ve skutečnosti omyl, zaměňuje TM-23 s Consolidated 23, přestavěným prototypem Thomas-Morse Y1O-41.
URL : https://www.valka.cz/Thomas-Morse-TM-23-t88681#333098 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více