Stručná historie
Rakety Hisar-A a Hisar-O používají shodné hlavice a shodné prvky ovládání. Turecké slovo "hisar" v překladu znamená: pevnost. Konstrukčně se verze "A" a "O" liší v rozměrech a výkonech raketového motorů. Komunikační systém PVO Hisar je kompatibilní se systémem NATO Link-16. Firma Aselsan je odpovědna za vývoj zbraňového systému PVO a firma Roketsan za vývoj pohonu raket. Přestavbu vozidla Zetros na Füze Fırlatma Sistemi (FFS) zajistila fma. Koluman Otomotiv Endüstri.
Časová osa:
2007.04: Zadán projekt PVO Hisar.
2008.09: Předloženy návrhy.
2011.06: Zakázka na vývoj a výrobu udělena společnostem Aselsan a Roketsan.
2014.07: Letový test projektu Hisar-O.
2015.05.05 až 08: Prototypy Hisar-A a Hisar-O představeny veřejnosti v Ankaře na veletrhu IDEF.
2016.11: Letové a střelecké testy.
2017.06: Letové a střelecké testy projektu Hisar-O a radaru Aselsan MAR.
2018.01: Střelecký test, zásah cíle ve výšce 4267 m (14000 stop).
2018.06: Střelecký test, zásah cíle ve výšce 4267 m (14000 stop).
2018.10: Střelecký test a kontrola datového spojení pomocí Data Link Subsystem.
2021: Hisar-O bude zařazen do služby.
Zetros FFP Hisar-O
Technické údaje nejsou dostupné.
Raketa Hisar-O
Písmeno "O" je zkratkou pro turecký termín: Orta Irtifa Hava Savunma Füze Sistemi (Raketový systém střední nadmořské výšky).
Šest výmetnic Hisar-O, sledovací radiolokátor Kalkan a optoelektronický systém jsou umístěny na chassis Mercedes-Benz Zetros 6x6 (typ neupřesněn).
Minimální dálka střelby: 3 km
Maximální dálka střelby: 25+ km
Minimální letová výška cíle: 50 metrů
Maximální letová výška cíle: 15 km
Zdroj
defenceandtechnology.com
savunma.koluman-otomotiv.com.tr
www.aselsan.com.tr
www.aselsan.com.tr
www.defenceturkey.com
https://www.ssb.gov.tr/urunkatalog/en/190/
Hisar-0
IDEF 2015.
Hisar-0 a muniční vozidlo Zestros FTYS.
Rakety Hisar-A a Hisar-O používají shodné hlavice a shodné prvky ovládání. Turecké slovo "hisar" v překladu znamená: pevnost. Konstrukčně se verze "A" a "O" liší v rozměrech a výkonech raketového motorů. Komunikační systém PVO Hisar je kompatibilní se systémem NATO Link-16. Firma Aselsan je odpovědna za vývoj zbraňového systému PVO a firma Roketsan za vývoj pohonu raket. Přestavbu vozidla Zetros na Füze Fırlatma Sistemi (FFS) zajistila fma. Koluman Otomotiv Endüstri.
Časová osa:
2007.04: Zadán projekt PVO Hisar.
2008.09: Předloženy návrhy.
2011.06: Zakázka na vývoj a výrobu udělena společnostem Aselsan a Roketsan.
2014.07: Letový test projektu Hisar-O.
2015.05.05 až 08: Prototypy Hisar-A a Hisar-O představeny veřejnosti v Ankaře na veletrhu IDEF.
2016.11: Letové a střelecké testy.
2017.06: Letové a střelecké testy projektu Hisar-O a radaru Aselsan MAR.
2018.01: Střelecký test, zásah cíle ve výšce 4267 m (14000 stop).
2018.06: Střelecký test, zásah cíle ve výšce 4267 m (14000 stop).
2018.10: Střelecký test a kontrola datového spojení pomocí Data Link Subsystem.
2021: Hisar-O bude zařazen do služby.
Zetros FFP Hisar-O
Technické údaje nejsou dostupné.
Raketa Hisar-O
Písmeno "O" je zkratkou pro turecký termín: Orta Irtifa Hava Savunma Füze Sistemi (Raketový systém střední nadmořské výšky).
Šest výmetnic Hisar-O, sledovací radiolokátor Kalkan a optoelektronický systém jsou umístěny na chassis Mercedes-Benz Zetros 6x6 (typ neupřesněn).
Minimální dálka střelby: 3 km
Maximální dálka střelby: 25+ km
Minimální letová výška cíle: 50 metrů
Maximální letová výška cíle: 15 km
Zdroj
defenceandtechnology.com
savunma.koluman-otomotiv.com.tr
www.aselsan.com.tr
www.aselsan.com.tr
www.defenceturkey.com
https://www.ssb.gov.tr/urunkatalog/en/190/
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Hisar-0
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
IDEF 2015.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Hisar-0 a muniční vozidlo Zestros FTYS.