Main Menu
User Menu

T-62 v čs. armáde

polemika s kolegom

Diskuse
Kolega bol u tankánov kedysi v 70.rokoch a stále mi tvrdí, že niekde na pomedzí ČR/SR, resp. vo východnejšej časti vtedajšej ČSSR sa mala nachádzať jednotka ČSLA (nie sovietská), ktorá mala mať vo výzbroji T-62. Ja mu síce oponujem, že T-62 nebola v našej armáde zavedená, ale pre kľud duše a potvrdenie mojej nie veľmi dobrej vedomosti o danej problematike si chcem toto overiť. Existovala aspoň nejaká snaha o odskúšanie tohoto stroja našou armádou ? Existoval nejaký záujem o tento stroj z našej strany ?
URL : https://www.valka.cz/T-62-v-cs-armade-t63788#227616Verze : 0
MOD
Pokud vím, ne. Vzhledem k nedostatku financí padlo rozhodnutí generaci T-62, která byla uvolněna pro export "přeskočit" a zavést až T-72.
URL : https://www.valka.cz/T-62-v-cs-armade-t63788#227618Verze : 0
MOD
Vďaka. Very Happy
URL : https://www.valka.cz/T-62-v-cs-armade-t63788#227677Verze : 0
MOD
Niekde som sa dočítal: " Na obranu plzeňskej škodovky bola vyčlenená jednotka vyzbrojená tankami T - 62 ". Citácia ..... Neoverené !
URL : https://www.valka.cz/T-62-v-cs-armade-t63788#227690Verze : 0
to brano, já ti radost neudělám, ve stejné době jako tvůj známý jsem také byl na vojně a podobnou zvěst jsem slyšel také. Zda byla reálná a na čem se zakládala bohužel nebvím, v první půli sedmdesátých let ale v armádě jednoznačně běžela. Je fakt že já nikdy T-62 s našimi znaky (nebo od naší, tedy ČS jednotky) neviděl, ale já sloužil hodně na západě republiky, pokud se zkoušely určitě to bylo spíš někde víc na východ (možná ve spolupráci s Rusy)
URL : https://www.valka.cz/T-62-v-cs-armade-t63788#227696Verze : 0
Takže tá možnosť tu je ? Hmm... Myslel som, že to bude jednoznačné "NIE". Very Happy
Zaujímavé. To som zvedavý, či sa ešte objaví nejaké info.
URL : https://www.valka.cz/T-62-v-cs-armade-t63788#227699Verze : 0
MOD
brano možnost je jedna věc, realita druhá. Klidně mohlo jít jen o nějaké zkoušky u "spřáteleného útvaru" a šuškandou se z toho stalo tohle. já to slyšel někdy kolem roku 74 v K. Varech (pokud to tvůj známý slyšel jinde a výrazně jindy mohlo by to být zajímavé)
URL : https://www.valka.cz/T-62-v-cs-armade-t63788#227702Verze : 0
Jasné, tiež si myslím, že keď už, tak nejaké testy prebehli u nejakej družnej sovietskej posádky a následne vznikla legenda.
URL : https://www.valka.cz/T-62-v-cs-armade-t63788#227703Verze : 0
MOD
Vážení,
požádal jsem v této věci o konzultaci pana Gustava Šafra, emeritního profesora Univerzity obrany v Brně, který mi na moji otázku odpověděl takto:


"... ruku do ohně nedám, ale pokud mne paměť neklame, vedly se o zavedení jen diskuze. Při konzultacích v SSSR však naše strana zjistila, že je na obzoru vozidlo lepší nejen co do zbraňového systému, ale i po ostatních stránkách. Navíc se hovořilo i o možnosti zavedení licenční výroby tohoto novějšího typu (T-72) vzhledem ke skutečnosti, že výroba typové řady T-55 a jejich modernizací již nasytila trhy nejen v rámci OS WS, ale i ty jiné. Jinak na zmínku o tom, že T-62 byla ve výzbroji ČSLA jsem narazil i u renomovaných autorů (např. z vydavatelství Jane′s) ..."
URL : https://www.valka.cz/T-62-v-cs-armade-t63788#227705Verze : 0
MOD
Moje info je z vojenstvi.cz což je zdroj, pokud se týká údajů o čsla rozhodně hodnověrnější než Jane´s. Je třeba brát v úvahu, že v té době měli informací poskrovnu a přání bylo mnohdy otcem myšlenky.


Přikláním se k šeptandě na 95+%
URL : https://www.valka.cz/T-62-v-cs-armade-t63788#227710Verze : 0
MOD
Na "vojenství kvalitně" som poslal otázku týkajúcu sa tejto problematiky. Ale nejakú tú dobu to potrvá.
URL : https://www.valka.cz/T-62-v-cs-armade-t63788#227715Verze : 0
MOD
myslím že ti dají odkaz na tu starou odpověď, jednou jsem na to narazil při hledání údajů na KUB
URL : https://www.valka.cz/T-62-v-cs-armade-t63788#227716Verze : 0
MOD
Jane's bych také za hodnověrný zdroj nepovažoval, neboť v příručce pro rozpoznávání palných zbraní je ve stati u samopalu škorpion poznámka, že snad existovaly i verze na náboj 9 mm Br. a 9 mm Para, ale "na Západě je nikdo neviděl"... To myslím hovoří za vše.
URL : https://www.valka.cz/T-62-v-cs-armade-t63788#227748Verze : 0
to Lišák moc nechápu cos tou poznámkou o Jane´s chtěl dokázat, Škorpion se dělal v obou zmíněných rážích (byť zřejmě v malých počtech), pro první ráži bylo pokud se pamatuji dobře označení Vz.64 a pro druhou (tedy 9 m Para) pak Vz. 68. Byly to verze pro vývoz do Afriky. Stačí se podívat na stránky zbrojovky Smile
www.czub.cz
takže pokud tohle mělo doložit nekvalitu zmíněné knihy, je to poněkud mimo. Oni sice nikdy nebyli v tom co se dělá na "východě" moc dobří, ale tohle měli správně.
URL : https://www.valka.cz/T-62-v-cs-armade-t63788#227785Verze : 0
T-62 v ČSLA opravdu nikdy nesloužily. V zahraniční literatuře (a to i ruské) se sice občas objevují zvěsti o licenční výrobě v ZŤS Martin pro export, ale ani ty se (podle mě dostupných informací) nezakládají na pravdě.
URL : https://www.valka.cz/T-62-v-cs-armade-t63788#227802Verze : 0
MOD

Citace - bitaxe :

to Lišák moc nechápu cos tou poznámkou o Jane´s chtěl dokázat, Škorpion se dělal v obou zmíněných rážích (byť zřejmě v malých počtech), pro první ráži bylo pokud se pamatuji dobře označení Vz.64 a pro druhou (tedy 9 m Para) pak Vz. 68. Byly to verze pro vývoz do afriky. Stačí se podívat na stránky zbrojovky Smile
www.czub.cz
takže pokud tohle mělo doložit nekvalitu zmíněné knihy, je to poněkud mimo. Oni sice nikdy nebyli v tom co se dělá na "východě" moc dobří, ale tohle měli správně.



Ano Bitaxi, ten "citát" měl doložit nekvalitu zmíněné knihy, resp. knih a paušalisování výzbroje SSSR na ostatní armády Varšavské smlouvy, neb argument, že je nikdo na Západě neviděl nepřijímám jako relevantní. Co se vzorového označení týče máš pravdu, ještě existoval vz. 65, ale nevzpomenu si z hlavy, byl-li v ráži 9 mm Makarov (v této ráži pak existoval i vzorek vz. 82/83 reflektující pistoli) nebo jiné. Nevím jak potom jinak dokázat rezervy v dané literatuře.
URL : https://www.valka.cz/T-62-v-cs-armade-t63788#227833Verze : 0
Ohledně Škorpiona - verze pro jiné ráže (64 pro 9mmK, 65 pro 9mmM a 68 pro 9mmL) byly jen málopočetné prototypové výroby, přičemž 68 pro ráži 9mmPara měl velké problémy - dynamický závěr, byť se silně zvětšenou vahou, nestačil pro tak výkonný náboj. Zbraň byla zbytečně hamatná a s pevnou dřevěnou pažbou - pádlem - ztrácela svou hlavní výhodu.
Jinak Bitaxův link je na článek z DWJ, umístěný sice na stránkách CZUB, ale za vyjádření mínění zbrojovky bych ho nepovažoval.
Škorpion 61 sice nedisponuje nyní preferovanou ráží 9P, ale pro účel, k němuž byl vyvinut, postačuje - výborně ovladatelná, přesná pobočná zbraň s velkou palebnou kapacitou k použití na kratší vzdálenosti.
Ale tohle téma je o T-62.
URL : https://www.valka.cz/T-62-v-cs-armade-t63788#228109Verze : 0
to Fantan, pokud ho zbrojovka na svůj web bez toho že by se proti němu ohradila asi se dá předpokládat že s ním souhlsí. Jinak by to asi sotva dělala (nic ji k tomu nenutí) Prototypy byly nejen vyvinuty, byly i vyráběny a vyváženy (to že se u nás neobjevují nic moc neznamená - nebyl k tomu důvod) škorpion se mimo jiné vzráběl i v Jugoslávii (ani o tom se u níás v podstatě moc neví) v licenci a i tam byl upravován (byl pak bez možnosti palby dávkou).
to Lišák tak ti nevím jestli Jane´s hájíš nebo haníš Smile z toho cos napsal jsem to nepochopil.
URL : https://www.valka.cz/T-62-v-cs-armade-t63788#228136Verze : 0
Vlastně vše, co se tady píše o škorpionech, se již napsalo v části jim věnované (i jugoslávské verze - samopal (vz. 84) a pistole (vz. 85)). Můj prvotní příspěvek byl zamýšlen jako polemika o kvalitě pramenu. Možná jsem se zapletl sám do sebe, takže se omlouvám za plnění fora a mystifikaci ostatních uživatelů. Prostě a jednoduše, Jane's pro mne není 100% důvěryhodný zdroj informací. Howgh Smile
URL : https://www.valka.cz/T-62-v-cs-armade-t63788#228139Verze : 0
Co se týče výroby T-62 v Martině, tak jsem včera mluvil s člověkem, který tam pracoval a o tom, že by se tam vyráběly také neví, takže to považují za více než nepravděpodobné.
URL : https://www.valka.cz/T-62-v-cs-armade-t63788#228142Verze : 0
MOD
Určitě se u nás nedělali, problém je spíš v tom zda byly nějaké kusy v ČSLA oficiálně zkoušeny, zařazeny nebo zda se (možná) jednalo jen o nějakou zkoušku třeba v rámci cvičení. T-62 se v ČSSR určitě nevyráběl, na výrobu T-54/55 navázala výroba T-72 a podobně je to i ve výzbroji. Je spíš trochu zvláštní že Branův známý i já jsme slyšeli v podstatě stejnou věc ve zhruba stejnou dobu. Pokud si vzpomínám (a ruku bych za přesnost do ohně nedal) mluvilo se o zkušebním vyzbrojení jedné jednotky (snad praporu) což mi přijde dost pochybné, na druhou stranu pokud šlo o rozšířenou pověst mohlo by jít o něco reálného (třeba zkoušky u ruského útvaru i s našimi posádkami ...
URL : https://www.valka.cz/T-62-v-cs-armade-t63788#228144Verze : 0
to Lišák opravdu jsi to zapletl Smile Jane´s určitě není stoprocentní zdroj, je to sice velmi zajímavý přehled a údaje nejsou vyloženě mimo ale samozřejmě v exotických zemích se občas mýlí, ale ono ani s ostatními zdroji to není o moc jiné pokud jsou takhle encyklopedické. Pokud jde o monografii na konkrétní věc je obvykle přesnější. Mnohem horší než Jane´s je třeba Wikipedie (něco velmi dobré, jinde naprostý nesmysl) a další podobné věci. Obecně se starší prameny o "východní" výzbroji nedají brát přehnaně vážně.
URL : https://www.valka.cz/T-62-v-cs-armade-t63788#228145Verze : 0
Presne ako píše Bitaxe. Ohľadom (ne)výroby T-62 v ČSSR je to jasné. Historka je interesantná a možno je to o tom povestnom "lístku a vetríku".
URL : https://www.valka.cz/T-62-v-cs-armade-t63788#228193Verze : 0
MOD

Citace :

1201. Kolega, ktorý slúžil niekedy v 70. rokoch na ZVS tvrdí, že existovala čs. jednotka, ktorá mala mať vo výzbroji T-62. Túto, pravdepodobne legendu spomínali viacerí vtedajší vojaci ZVS. Nakoľko je to pravda a nakoľko len dezinformácia? Existovala aspoň snaha otestovať T-62 v čs. armáde ? Uvítam akékoľvek podrobnosti. (odpovídá Pavel Minařík)


Tanky T-62 se ve výzbroji čs. armády nenacházely. Již v roce 1965 bylo přijato rozhodnutí nepřipravovat jejich licenční výrobu, jeden přezbrojovací cyklus vynechat a v 70. letech provést přezbrojení na moderní tank (první T-72 byly dovezeny v roce 1978). Důvodem nezavedení tanku T-62 do naší armády bylo nedostatečné navýšení bojové hodnoty v porovnání s vynaloženými finančními náklady, při porovnání s modernizací tanku T-55 na T-55A.



https://www.vojenstvi.cz/
URL : https://www.valka.cz/T-62-v-cs-armade-t63788#251239Verze : 0
MOD
Zdravím, když jsem končil VZS v roce 1978 podzim, měl být útvar - 12. tankový pluk Podbořany přezbrojen na T-62, ale jak to dopadlo nevím, pravděpodobně nastalo přezbrojení až v osemdesátých letech na T-72. Na podzim 1978 už neměli nastoupit vojáci jako nabiječi, lépe řečeno už neměli zařazení jako nabiječi.
URL : https://www.valka.cz/T-62-v-cs-armade-t63788#320676Verze : 0

Citace - xvladv :

Zdravím, když jsem končil VZS v roce 1978 podzim, měl být útvar - 12. tankový pluk Podbořany přezbrojen na T-62, ale jak to dopadlo nevím, pravděpodobně nastalo přezbrojení až v osemdesátých letech na T-72. Na podzim 1978 už neměli nastoupit vojáci jako nabiječi, lépe řečeno už neměli zařazení jako nabiječi.



A teď se na to podívejte přísně logicky. Nepřipadá Vám to tvrzení o plánovaném přezbrojení na T-62, "podložené" tím, že již vojáci neměli být zařazeni na funkci nabíječe tanku, poněkud podivné, když v osádce T-62 (samozřejmě) funkce nabíječe byla/je?
Obávám se, že to, co se tehdy o přezbrojení pluku na T-62 "říkalo" mezi VZS byla jen a jen "latrína".
URL : https://www.valka.cz/T-62-v-cs-armade-t63788#320681Verze : 0
Vážení,
je zajímavé jak mezi "pamětníky" stále koluje ona utkvělá představa o tancích T-62 a jejich službě v ČSLA. Už mne začínají unavovat "pohádky starých zbrojnošů", zvláště když renomovaní historici tvrdí opak. Například:


"... Velení ČSLA koncem 60. let uvažovalo o perspektivní náhradě tanků T-54/55. Z počátku bylo navrhováno zavedení tanku T-62, ale nakonec bylo z ekonomických důvodů přijato rozhodnutí jeden přezbrojovací cyklus vynechat a zavést až tank následující generace. Současně bylo rozhodnuto provést modernizaci tanků T-54A na úroveň strojů T-55A (blíže viz odpověď na dotaz čís. 654) ..."


"... Možnost zavedení T-64 nebyla vůbec zvažována ..."


"... V polovině 70. let byla znovu řešena otázka zavedení nové generace středního tanku. Na základě doporučení Politického poradního výboru členských států - účastníků Varšavské smlouvy ze dne 26.11.1976 bylo přijato rozhodnutí zavést tank T-72. ... Nejprve bylo za účelem získání zkušeností z jejich provozu dovezeno ze SSSR v roce 1978 celkem 31 strojů a první licenčně vyrobená vozidla byla k útvarům ČSLA zavedena v roce 1981. Celkem se předpokládalo v průběhu 15 let pro potřeby ČSLA vyrobit okolo 3000 tanků T-72, z toho 10-15% speciálních aplikací. Do 30.11.1991 jich ČSLA převzala celkem 815 kusů a s jejich dodávkami byly z výzbroje ČSLA postupně vyřazovány nejprve tanky T-34/85, později i tanky T-54A a T-55 ..."


P. S.
Doporučuji ukončit diskusi na toto pochybné téma.


Zdroj
Odpověď č. 694 Pavla Minaříka - viz https://www.vojenstvi.cz/vasedotazy_47.htm
URL : https://www.valka.cz/T-62-v-cs-armade-t63788#320683Verze : 0
MOD