Sopwith Type 806 Gun Bus

     
Název:
Name:
Sopwith Admiralty Type 806 Gun Bus Sopwith Admiralty Type 806 Gun Bus
Originální název:
Original Name:
Sopwith Admiralty Type 806 Gun Bus
Kategorie:
Category:
cvičný letoun trainer aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1914-DD.MM.1915 The Sopwith Aviation Co., Ltd., Kingston /
DD.MM.1914-DD.MM.1915 Robey & Co., Ltd., Lincoln /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1914-DD.MM.1915
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
23:
6 Sopwith
17 Robey
První vzlet:
Maiden Flight:
06.10.1914
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
586 kg 1292 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
764 kg 1684 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
15.24 m 50ft
Délka:
Length:
9.91 m 32ft 6in
Výška:
Height:
3.45 m 11ft 4in
Plocha křídla:
Wing Area:
44.04 m2 474 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Sunbeam o výkonu 82 kW, později
Sunbeam Crusader o výkonu 112 kW nebo
Sunbeam Nubian o výkonu 112 kW
čtyřlistá dřevěná vrtule
Sunbeam, power 110 hp, later
Sunbeam Crusader, power 150 hp, or
Sunbeam Nubian, poweer 150 hp
four-blade wooden propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
128.7 km/h v ? m 80 mph in ? ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
15 min do 1067 m 15 min to 3500 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
1219 m 4000 ft
Dolet:
Range:
? km ? mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x pohyblivvý 7,7mm kulomet Lewis 1x flexible .303 Lewis machine gun
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Výdrž: 2,5 hod. Endurance: 2.5 hr
Zdroje:
Sources:
COOKSLEY, Peter. Sopwith Fighters in Action: Aircraft nrumber 110. Squadron/Signal Publications, Inc. 1991 ISBN 0-89747-256-X
NEMSCH, Volker. Die Fliegerei des Ersten Weltkrieges. Querdenker-Autorenunion. ISBN 3-930571-71-4
http://www.airwar.ru/enc/other1/swgunbus.html
URL : https://www.valka.cz/Sopwith-Type-806-Gun-Bus-t52527#197338 Verze : 0
Sopwith Gun Bus


popis

Původně byl Sopwith Gun Bus navržen před válkou (1913) pro řecké letectvo jako hydroplán Hydro Biplane Type S. Rozpětí křídel 15,25 m, délka 9,45 m. Tlačnou dvoulistou vrtuli poháněl rotační motor Anzani o výkonu 100 koní. Výzbroj tvořil kulomet Lewis ráže 7,7 mm střílející směrem vpřed. Celkem bylo objednáno šest strojů. Před začátkem války byla dostavěna čtyři letadla. Po začátku války byla letedla zabavena Britskou Admiralitou a zařazena do služby k Royal Naval Air Service (R.N.A.S.).


Verze letadla s konvenčním podvozkem, zdvojená kola s lyžinami, byla označena jako Gun Bus. V pozemní verzi bylo letadlo vybaveno osmiválcovým vodou chlazeným motorem Sunbeam o výkonu 150 koní, který poháněl čtyřlistou tlačnou vrtuli o průměru 2,9 metru. Trup letadla byl prodloužen o 45 cm na 9,9 m. Gondola byla kompletně přepracována, pilot seděl vzadu a střelec vybavený kulometem Lewis vpředu. V této podobě byl stroj, i když byl jako jeden z mála v dané době vybaven kulometem, jako stíhač velmi obtížně použitelný díky své nízké rychlosti a velikosti. Velká většina letadel, i neozbrojených, dokázala díky své vyšší rychlosti Gun Busu uniknout. Stroje operovaly ze základny v Hendonu, jeden letoun byl umístěn v Dunkerque ve Francii.


Pozdější bombardovací verze měla opět přepracovanou gondolu. V novém uspořádání byl kokpit pilota vpředu. V podlaze byl průhled, který ulehčoval míření při bombardování. Na spodní křídlo byly umístěny čtyři závěsníky pro bomby.


Vzhledem k rychlému vývoji v konstrukci nových letadel byl Gun Bus brzy používán pouze jako školní letoun při výcviku nových pilotů.


Bylo objednáno celkem 42 kusů. Dvanáct letounů v.č. 801-806 dodal Sopwith, 30 kusů v.č. 3833 – 3862 měl dodat Robey & Co. dodáno však bylo pouze 17 kusů zbytek byl dodán jako náhradní díly.


O operačním nasazení těchto letadel se dochovalo velmi málo záznamů.



Použité prameny:
[1] COOKSLEY, Peter. Sopwith Fighters in Action: Aircraft nrumber 110. Squadron/Signal Publications, Inc. 1991 ISBN 0-89747-256-X
[2] NEMSCH, Volker. Die Fliegerei des Ersten Weltkrieges. Querdenker-Autorenunion. ISBN 3-930571-71-4
URL : https://www.valka.cz/Sopwith-Type-806-Gun-Bus-t52527#197339 Verze : 0
zdroj: avia.russian.ee
Sopwith Type 806 Gun Bus -


URL : https://www.valka.cz/Sopwith-Type-806-Gun-Bus-t52527#231668 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více