Schulgleiter SG 38

     
Název:
Name:
Schulgleiter SG 38 Schulgleiter SG 38
Originální název:
Original Name:
Schulgleiter SG 38
Kategorie:
Category:
cvičný letoun trainer aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1938-DD.MM.194R Edmund Schneider Flugzeugwerke, Grunau /
DD.MM.194R-DD.MM.19RR Flugzeugbau Alexander Schleicher, Poppenhausen/Rhön /
DD.MM.194R-DD.MM.194R Dr. Ing. Joachim Rathjens, Naumburg /
DD.MM.194R-DD.MM.19RR Flugzeugbau Josef Oberlerchner, Spittal an der Drau /
DD.MM.1940-DD.MM.1944 Pander & Zoon, Den Haag /
DD.MM.1940-DD.MM.1944 Ing. Th. Petera und Sohne, Fahrzeug- u. Flugzeugwerke, Hohenelbe /
DD.MM.194R-DD.MM.194R Flugtechnische Fertigungsgemeinschaft, GmbH, Letňany /
DD.MM.195R-DD.MM.19RR Flugzeugbau Paul Siebert, Münster /
DD.MM.1941-DD.MM.1941 Hærens Flyvertroppers Værksteder, Kobenhavn /
DD.MM.1953-DD.MM.19RR VEB Waggonbau Gotha, Gotha /
DD.MM.195R-DD.MM.195R VEB Gießerei und Maschinenbau Ferdinand Kunert, Schmiedeberg /
DD.MM.1948-DD.MM.19RR Elliotts of Newbury, Ltd., Newbury, Berkshire
DD.MM.1949-DD.MM.1951 Aeronáutica Industrial SA, Madrid /
DD.MM.194R-DD.MM.194R Okregowe Warsztaty Szybowcowe, Warszawa /
DD.MM.194R-DD.MM.194R Okregowe Warsztaty Szybowcowe, Katowice /
DD.MM.194R-DD.MM.194R Okregowe Warsztaty Lotnicze, Poznań /
...
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1938-DD.MM.19RR
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
~10000:
500 Schleicher
1300 Rathjens
2684 Oberlerchner
3381 Pander
1380 Petera
100+ FFG (včetně / including ŠK-38 Komár)
68 Schmiedeberg
329 Gotha
80 EoN (Elliots Primary EoN)
50 AISA
23 Warszawa
15 Katowice
10 Poznań
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kluzná ližina skid
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
100 kg 220 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
210 kg 463 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
10,41 m 34ft 1,83in
Délka:
Length:
6,28 m 20ft 7,24in
Výška:
Height:
2,43 m 7ft 11,67in
Plocha křídla:
Wing Area:
16,00 m2 172.22 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
13,10 kg/m2 2.68 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
žádný none
Počet motorů:
Number of Engines:
0
Typ:
Type:
- -
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
- -
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
601) km/h v ? m 37.3 1) mph in ? ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
50 km/h v ? m 31.1 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
? m ? ft
Dolet:
Range:
? km ? mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
- -
Uživatelské státy:
User States:



?



?
Poznámka:
Note:
1) na navijáku, při vlekání letadlem 90 km/h


Klouzavý poměr: 1:10
1) with glider winch; towed by aircraft 55.9 mph


Glide ratio: 1:10
Zdroje:
Sources:
Leník, Jiří. Schulgleiter SG-38, Revi 34.
Glass, Andrzej. Szybowiec szkolny SG-38 Patyk, Skrzydla w miniaturze 23.
Zuerl, Hubert. Deutsche Segelflugzeuge. Aero-Verlag Hubert Zuerl, München, 1954.
www.luftarchiv.de/index.htm?/segel/nsfk.htm
URL : https://www.valka.cz/Schulgleiter-SG-38-t63992#529631 Verze : 0
Schulgleiter SG-38

Jedná se o nejrozšířenější školní kluzák, kterého bylo vyrobeno kolem 10.000 ks. Přesné číslo je prakticky nemožné určit protože byl vyráběn mnoha firmami a některé kusy byly vyrobeny svépomocí v různých plachtařských klubech, takže výsledné číslo může být i dvojnásobné. Kluzák byl vytvořen konstruktéry Fritzem Stamerem a Alexandrem Lippischem roku 1938. Byl využit v německých plachtařských klubech pro výcvik budoucích pilotů Luftwaffe. Byl vyráběn a používán i po válce.

zdroj:
https://www.akletkov.cz/index.php?txt=technika
https://web.quick.cz/krejci_jan/sg.html
www.thevirtualaviationmuseum.org
https://de.wikipedia.org/wiki/SG_38
URL : https://www.valka.cz/Schulgleiter-SG-38-t63992#228464 Verze : 1
Schulgleiter SG-38 ve sbírkách muzea Bundeswehru v Drážďanech.
Schulgleiter SG 38 - zdroj: vlastní archív

zdroj: vlastní archív
URL : https://www.valka.cz/Schulgleiter-SG-38-t63992#228465 Verze : 0
Byl používán k prvním skokům mnoha leteckých žáků ještě dost dlouho po válce, u nás třeba pod označením ŠK-38 což je vlastně jen překlad původního názvu (tedy školní kluzák).


zdroj : vlastní vzpomínky
URL : https://www.valka.cz/Schulgleiter-SG-38-t63992#228493 Verze : 0
Mírně vylepšený byl vyráběn ve Zlíně jako Z-23(?) Honza. (Mně se ale vybavuje i název "ŠK-1 Honza")
Pamatuji ho (cca 1949-50) na letištích v Hodkovicích a na Rané - jako malého kluka mě zaujalo, že se tam startovalo pomocí gumového "V" lana - obě letiště končí svahem dolů. Na kraji se postavil Honza, přivázal se k zatlučenému kůlu, každé lano vzalo 8 chlapů a když už ho natáhli na maximum, ten úvazek se rozpojil (myslím sekerou) a pilot letěl pod svah. Tam se sundalo křídlo, Honza se vytáhl nahoru a hurá na další let.
Nikdy jsem nezažil, že by se tahal navijákem - o aerovleku ani nemluvě. On taky měl klouzavost kolem 10 - to dnešní PG, o ZK nemluvě - mají lepší.
V hangáru na Bubovicích (ca 1956) ho taky měli rozloženého v koutě, ale už se na něm nelítalo.

Pramen: vzpomínky z dětství
URL : https://www.valka.cz/Schulgleiter-SG-38-t63992#228509 Verze : 0
I s ŠK-38 se startovalo na laně (tedy s navijákem), ale bylo to vzácné, obvykle jen když se šlo na Béčko a pak se dalo startovat i bez toho svahu. dalo se s tím i při té nevelké klouzavosti obletět letiště. Aerovleky se asi používaly jen pro přelety (myslím že jsem viděl fotky z vleku a vypadalo to horší než na rogalu).
Němci (stejně jako my)používaly tenhle kluzák pro první krůčky adepta, nejdříve na zemi kde se na speciálním kozlíku kluzák vyvážil a při protivětru se adept mohl začít učit ovládání (prý to docela fungovalo) následovaly skoky pomocí gumového lana (jak je popsal Fantan) a nakonec i zatáčení z vytažení. Němce k tomu do určité míry nutilo ustavení Versaileské smlouvy kde měly normální létání omezeno a později to už zůstalo, protože to levně rozdělilo adepty na vhodné a nevhodné. Jinak SG-38 byl velmi stabilní a "odpouštěl" hodně, aspoň podle těch kdo měli možnost na nich létat. Létání na nich skončilo u nás v padesátých letech když začal být dostatek domácích typů.
I zde jsou mi zdrojem vzpomínky mé i pamětníků
URL : https://www.valka.cz/Schulgleiter-SG-38-t63992#228513 Verze : 0
en.wikipedia.org

Schulgleiter SG 38 -


URL : https://www.valka.cz/Schulgleiter-SG-38-t63992#529636 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více