Resurgam, první ponorka na světě poháněná strojem (předchozí byly poháněny silami své posádky). Loď byla konstruována a patentována manchesterským duchovním reverendem Georgem Williamem Garrettem. Postavena byla v roce 1879 u firmy Cochran & Co v Birkenhead, za v té době dosti velkou sumu 1500 liber. Jeho původním účelem byla ochrana anglických břehů a byl tedy připraven k nesení torpéda.
Resurgan byl postaven z železných plátů upevněných na kostru z dřevěných rámů a podélníků vyztužených železnými pásy. Byl poháněn parním strojem s uzavřeným systémem vynalezeným Eugenem Lammem v roce 1872. Stroj poháněl jeden šroub a mohl pracovat 4 hodiny. Resurgan byl konstruován tak že jeho plovatelnost byla větší než 1 a teda za normálních okolností plul na hladině, pod vodu se ponořoval pomocí dvou křídel uprostřed lodi. Po dostavbě měl Resurgan délku 13,68 m a 3 m průměr vážil 30 tun a jeho posádka měla tři muže. Po úspěšných zkouškách ve Wallasey byl reurgan přesunut vlastní silou z Birkenheadu do Plymouthuna ukázku pro Royal Navy. Po cestě se však vyskytly technické problémy které donutily posádku zastavit v docích v Rhyl k opravě. Po opravě vyrazila ponorka v noci a bouři na další plavbu za parní jachtou (Yacht) i na vlečné lodi se ale vyskytly problémy s pohonem a posádka Resurganu byla převezena na palubu vlečné lodi k poradě. Poklop ponorky ale nebylo možno zavírat zvenku a do ponorky se dostala touto cestou voda, vlečná lana nevydržela tento tah a praskla, Resourgan byl ztracen poblíž Rhyl 25. 2. 1880.
Ponorka byla nalezena v roce 1995 když se zapletla do vlečné sítě místního rybáře. Místní potápěč síť uvolnil a nahlásil nález ponorky, Resourgan byl poté prohlášen chráněným vrakem (protected wreck), leží na pozici 53°23´78´´ sev. šířky a 3°33´18´´ záp. délky v hloubce 18 m. na lodi probíhá archeologický výzkum. Replika je k vidění v Birkenhead kde byl postaven.
Resurgan byl postaven z železných plátů upevněných na kostru z dřevěných rámů a podélníků vyztužených železnými pásy. Byl poháněn parním strojem s uzavřeným systémem vynalezeným Eugenem Lammem v roce 1872. Stroj poháněl jeden šroub a mohl pracovat 4 hodiny. Resurgan byl konstruován tak že jeho plovatelnost byla větší než 1 a teda za normálních okolností plul na hladině, pod vodu se ponořoval pomocí dvou křídel uprostřed lodi. Po dostavbě měl Resurgan délku 13,68 m a 3 m průměr vážil 30 tun a jeho posádka měla tři muže. Po úspěšných zkouškách ve Wallasey byl reurgan přesunut vlastní silou z Birkenheadu do Plymouthuna ukázku pro Royal Navy. Po cestě se však vyskytly technické problémy které donutily posádku zastavit v docích v Rhyl k opravě. Po opravě vyrazila ponorka v noci a bouři na další plavbu za parní jachtou (Yacht) i na vlečné lodi se ale vyskytly problémy s pohonem a posádka Resurganu byla převezena na palubu vlečné lodi k poradě. Poklop ponorky ale nebylo možno zavírat zvenku a do ponorky se dostala touto cestou voda, vlečná lana nevydržela tento tah a praskla, Resourgan byl ztracen poblíž Rhyl 25. 2. 1880.
Ponorka byla nalezena v roce 1995 když se zapletla do vlečné sítě místního rybáře. Místní potápěč síť uvolnil a nahlásil nález ponorky, Resourgan byl poté prohlášen chráněným vrakem (protected wreck), leží na pozici 53°23´78´´ sev. šířky a 3°33´18´´ záp. délky v hloubce 18 m. na lodi probíhá archeologický výzkum. Replika je k vidění v Birkenhead kde byl postaven.