Main Menu
User Menu

SS - Hr.Ms. O 20 (1938)

O 20

Třída O 19

Kýl položen v červnu.1936 (jako K XX) v loděnici Wilton-Fijenoord v Rotterdamu, v průběhu stavby byla loď přejmenována na O 20
Loď spuštěna na vodu 31.1.1938
Převzata námořnictvem 28.8.1939
Lodi veleli následující velitelé :
28.8.1939 – 9.11.1940 Ltz. I A.J. Bussemaker
9.11.1940 - 31.5.1941 Ltz. I F.J.A. Knoops
20.9.1941 – 19.12.1941 Ltz. I P.G.J. Snippe

2.10.1939 ponorka vyrazila na cestu do Holandské Východní Indie, protože hrozilo nebezpečí od minových polí plula severně kolem Anglie a Skotska, 9.10. byl z paluby ponorky smeten námořník D. Termoshuizen. Loď se zastavila na portugalských Azorách (v Ponta Delgada) 29.10.1939 dorazila loď do Curaçaa, odtud pokračovala Panamským kanálem a do svého cíle dorazila 23.12.1939.

Po vyhlášení války japoncům přeplula loď do Singapuru a přešla pod velení britské východní flotily. Ponorka hlásila po připlutí tyto závady „ prozatímně opravený ventil nádrže č. 3, prosakování kolem hřídele šroubu, velká koroze výfukového potrubí.
13.12. naložila loď 40t paliva a byly opraveny menší závady.
14.12. – 19.12. 1941 hlídková plavba v jihočínském moři. 16.12 se ponorka přesunula do oblasti Kota Bharu 17.12. dopoledne ponorka zpozorovala japonský torpédoborec a po poledni na ni zaútočilo japonské plovákové letadlo. 18.12 v noci ponorka dobila baterie a ráno opět hlásila setkání s torpédoborcem. 19.12. opět v noci dobila baterie a dále patrolovala v určeném prostoru, v 5:00 byl zaregistrován hluk šroubů ale ani po vynoření nebyly lodi zpozorovány. V 7:00 byly zpozorovány 2 lodi doprovázené 2 torpédoborci. Pokus dostat se na vzdálenost k odpálení torpéd nebyl úspěšný. Ponorka hlídkovala dál a v době do 12:00 zpozorovala 2 torpédoborce na jižním obzoru a později další 3. V 11:00 byla ponorka napadena letadlem a ponorka unikla do větší hloubky. Po hodině a půl se vrátila na periskopovou hloubku a zpozorovala dva torpédoborce plující kličkujícím kurzem ve vzdálenosti cca 400m od ponorky. Ponorka se potopila na dno do hloubky 42 metrů. Lodi ji ale zpozorovaly a svrhly nálože které ponorku poškodily. Útoky pokračovaly až do 17:30 kdy ponorka s téměř vyčerpanými bateriemi vyplula na povrch a pokusila se odplout v periskopové hloubce pomocí snorchelu. Japonci ale hluk zaregistrovali, ponorka byla zpozorována a Japonci ji pronásledovali, a jejich palbou byla ponorka nejméně 4x zasažena, někteří muži byli zraněni nebo zabiti. Ponorka palbu opětovala ze svého palubního děla na vzdálenost cca 1500m podle některých zdrojů stačila vystřelit jen jednou než byla osádka děla smetena z paluby. Ponorka byla potopena, zdá se že podle některých zdrojů selhali někteří důstojníci a pokyn k opuštění lodi nebyl doručen do motorového úseku kde bylo 6 námořníků. Japonci (torpédoborec Urunami) vylovili 32 mužů a byli předáni do vězení v Honk kongu, odkud byli později převezeni do zajateckého tábora na Kjůšů. Dva důstojníci (Hordijk a Idema) uprchli ještě v Honk Kongu 28.1.1942, povedlo se jim dostat na území ovládané spojenci a dostali se do Colomba kde podali zprávu o potopení 18.4.1942, později se vrátili k holandskému námořnictvu.

2002

12.6. 2002 Holandští potápěči objevili vrak ponorky O 20. Loď byla identifikována podle vyzvednuté části (palubního telefonu), vrak leží cca 35 mil severovýchodně od Kota Bharu v hloubce 44 metrů. Můstek je těžce poškozený a poklopy jsou otevřené. Holanďané požádali aby klid mrtvých členů posádky nebyl rušen.
URL CZ: https://www.valka.cz/SS-Hr-Ms-O-20-1938-t39570#150433Verze : 1
URL EN: https://www.armedconflicts.com/SS-Hr-Ms-O-20-1938-t39570#150433Version : 0