SPAD
Články
Ještě dlouhou dobu po skončení občanské války ve Španělsku se objevovaly informace o tom, že republikánské letectvo do bojů aktivně nasadilo dvouplošné stíhačky Blériot-SPAD S 510 francouzského původu. Stroje tohoto typu se nacházely také mezi sestřely povstaleckých stíhačů.
Blériot-SPAD 510 byl předělovým typem stíhacího letounu hned v několika ohledech: jednalo se o poslední dvouplošník zařazený do výzbroje francouzského letectva a zároveň se stal i posledním typem vyráběným kdysi tak slavnou továrnou Blériot. I když francouzské velení vsadilo na stíhací jednoplošníky už koncem 20. let, mimořádná obratnost a stoupavost letounu způsobily, že ještě v době mnichovské krize stíhací Spady tvořily páteř stíhacího letectva Francie.
Zabij, nebo budeš zabit. Zlaté pravidlo, které pilotům zaručuje přežití v leteckém souboji. Nepřítel netoleruje žádné rozptýlení pozornosti nebo menší nasazení. Každou chybu pilotáže nebo závadu na stroji dokáže využít. Jinak by se stal sám obětí. Ale nebylo tomu vždy tak.
Shromáždil jsem vás, abychom vzdali posmrtnou poctu kapitánu Guynemerovi. Nestojíme zde ani před jeho katafalkem, ani nad jeho hrobem. U Poelcapelle nebylo z jeho pozůstatků pranic nalezeno, jako by nebe, žárlivě střežící svého hrdinu, nechtělo připustiti, aby na zemi zůstalo po něm to, nač ono samo si činí nároky. Guynemer zmizel nám navždy a úplně, jako by zázračnými silami byl unesen do nebes, do říše slávy...
Podkategorie