SOV - SU-T-26 (76,2mm samohybné dělo)

SU-T-26 (76.2 mm self-propelled gun)
СУ-T-26
     
Název:
Name:
SU-T-26 (SU-76P) SU-T-26 (SU-76P)
Originální název:
Original Name:
СУ-T-26
Kategorie:
Category:
samohybné dělo self-propelled gun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1941-DD.MM.1942 Leningradský závod pokusného strojírenství č. 185 S. M. Kirova, Leningrad /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1941-DD.MM.1942
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
12
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.1941
Osádka:
Crew:
4
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
8000 kg 17637 lb
Celková délka:
Overall Length:
4620 mm 15ft 1,88in
Celková šířka:
Overall Width:
2440 mm 8ft 0,06in
Celková výška:
Overall Height:
2670 mm 8ft 9,12in
Světlá výška:
Ground Clearance:
380 mm 1ft 2,96in
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
GAZ T-26 (licence Armstrong-Siddeley)
- čtyřdobý, zážehový čtyřválcový boxer,
o objemu 6 600 cm3
T-26 (licence of Armstrong-Siddeley)
- four-stroke, gasoline, four cylinders, boxer, swept volume 6 600 cm3
Výkon:
Power:
69,6 kW při 2200 ot/min 93.3 bhp at 2200 rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
5+1 5+1
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
30 km/h 18.6 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
17 km/h 10.6 mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
180 km 111.8 mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km ? mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
35 ° 78 %
Boční náklon:
Side Slope:
30 ° 67 %
Překročivost:
Trench Crossing:
2 m 78,7in
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,75 m 29,5in
Brodivost:
Fording Depth:
0,8 m 31,5in
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
76,2 mm vz. 1927 (16,4/L), 20 nábojů
- odměr: 360°
- náměr: -2°, +25°
76,2 mm M1927, 20 rounds
- traverse: 360°
- elevation: -2°, +25°
Vedlejší:
Secondary:
- -
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
nouzová přestavba z T-26 makeshift conversion from T-26
Zdroje:
Sources:
KOLOMIJEC Maksim: T-26-ťažjolaja suďba ljogkogo tanka, Eksmo, Moskva 2007
BARJATINSKIJ, M: Legkij Tank T-26,Broněkollekcija spec.no.2, Modělist-Konstrukťor, Moskva 2003
SVIRIN, M.: Samochodky Stalina, Eksmo, Moskva 2008
URL : https://www.valka.cz/SOV-SU-T-26-76-2mm-samohybne-delo-t19679#330793 Verze : 1
SU-T-26

V obklíčeném Leningradě, v závodě Kirova, vznikly na podvozcích opravovaných tanků T-26 dva typy samohybných děl.

Prvního, s kanonem ráže 37 mm, byly vyrobeny dva kusy a druhého, s plukovním kanonem vz. 1927 bylo vyrobeno 12 ks. Výroba proběhla na přelomu let 1941-1942. Z T-26 byla sejmuta věž, korba byla snížena nad úroveň blatníků, pracoviště řidiče na pravé straně kryla nýtovaná budka a bylo přesunuto sání vzduchu pro motor. V zadní třetině nad motorem byl umístěn věnec, na kterém byl upevněn kanon. Zbraň a obsluha byla kryta nýtovaným čelním štítem o výšce 1400 mm, který byl pro zvýšení ochrany na bocích prodloužen až k zádi vozidla. Štít byl vpředu a na bocích opatřen pozorovacími průzory, které mohly sloužit i pro obranou palbu ručními zbraněmi a zbraň (kanon) měla kruhový obstřel.

Tato samohybná děla bojovala ve stavu 124. (2 ks 37 mm a 8 ks 76,2 mm) a 220. (4 ks 76,2mm) tankové brigády v sestavě Leningradského frontu.

Podle ruských autorů se tyto přestavby nazývaly také SU-76P, SU-26, popř. T-26-SU.


Zdroj:
KOLOMIJEC, Maksim: T-26-ťažolaja suďba legkogo tanka, Eksmo, Moskva 2007
BARJATINSKIJ, M: Legkij Tank T-26,Broněkollekcija spec.no.2, Modělist-Konstrukťor, Moskva 2003

SOV - SU-T-26 (76,2mm samohybné dělo) - SU-T-26 
čtyřpohledový nákres vozidla

SU-T-26
čtyřpohledový nákres vozidla

URL : https://www.valka.cz/SOV-SU-T-26-76-2mm-samohybne-delo-t19679#319301 Verze : 0
SU-T-26


Ďalšia z mnohých núdzových konverzií, ktorých základ tvorili poškodené alebo zastaralé podvozky bojových vozidiel. V tomto konkrétnom prípade išlo o úpravu ľahkých tankov T-26 na samohybné delá, ktorá vznikla v obmedzenom množstve (12 ks ?) na jeseň 1941 v obkľúčenom Leningrade.


Na podvozok T-26 bol otočne lafetovaný poľný kanón vzor 1927 kalibru 76,2 mm, ktorý chránil oceľový štít a bočnice.



Foto :


http://rkkaww2.armchairgeneral.com/
www.ebay.com
SOV - SU-T-26 (76,2mm samohybné dělo) -


SOV - SU-T-26 (76,2mm samohybné dělo) -


SOV - SU-T-26 (76,2mm samohybné dělo) -


SOV - SU-T-26 (76,2mm samohybné dělo) -


SOV - SU-T-26 (76,2mm samohybné dělo) -


SOV - SU-T-26 (76,2mm samohybné dělo) -


URL : https://www.valka.cz/SOV-SU-T-26-76-2mm-samohybne-delo-t19679#73600 Verze : 0

Diskuse

Vážení kolegové,
ještě jsem narazil na jeden název této improvisované samochodky, podle ruských opisovačů byla v roce 1943 oficiálně přejmenována na SU-76P. Písmeno "P" údajně označovalo původní zařazení nesené zbraně - plukovní kanon ráže 76 mm model z roku 1927. Proto jsem se rozhodl vypátrat jak tomu došlo.


Na většině internetových adres zaobírajících se leningradskou improvisací SU-76 se píše:


"... По документам они проходили под разными названиями: СУ-Т-26, Т-26-СУ, СУ-26 или просто как СУ-76. ... Начиная с 1943 года эта САУ была переименована в СУ-76П ("полковая"), чтобы не возникало путаницы с новой серийной машиной под тем же индексом."


Což překládám jako:
Podle dokumentů, byly používány různé názvy: SU-T-26, T-26-SU, SU-26, nebo jako SU-76. ... Od roku 1943 byla SAU přejmenována na SU-76P (plukovní), aby nedocházelo k záměně s novou výrobou stroje se shodným označením.


Mám dojem, že původcem tohoto tvrzení je Michail Svirin (М. Свирин), který na svém internetovém serveru prohlásil:


"... САУ получила индекс СУ-76. В 1943 году, чтобы не было путаницы с новой серийной машиной с тем же индексом, эта САУ в документах НКТП начала именоваться СУ-76П ("полковая")."


Což volně překládám jako:
SAU obdržela označení SU-76. V roce 1943, aby nedocházelo k zmatkům a záměně s nově vyráběným vozidlem, které neslo shodné označení, byly původní SAU v dokumentech NKTP nyní označováno jako SU-76P (plukovní).


Je zajímavé, že toto tvrzení se vyskytuje na internetu, ale v starších publikacích v kterých je Svirin spoluautorem toto tvrzení nelze nalézt. O samochodce označené jako SU-76P píše až v roce 2008 ve své knize Samochodki Stalina na straně 166.


Internetové adresy, kde se vyskytuje shodné znění výše uvedené citace:
http://bogdanclub.ru/showthread.php?t=4436
http://forum.bestway.com.ua/showthread.php?t=4186
inoforum.ru
http://orxeologia.ucoz.ru/load/9-1-0-67
taryar.narod.ru
http://www.army.lv/?s=740&id=355&v=6
http://www.aviarmor.net/TWW2/Tanks/USSR/SU-26.htm
www.battlefield.ru
www.sudden-strike.ru
http://zorka.boom.ru/stk/su76.htm


Internetová adresa serveru Michaila Svirina (М. Свирин):
www.weapon.df.ru


Mě známé publikace o T-26 se Svirinovým spoluautorstvím:
Michail Svirin, Maksim Kolomijec: T-26, časť 1, Exprint 2000, ISBN 5-94038-003-4
Maksim Kolomijec, Michail Svirin: Ljogkij tank T-26 1931-1941, Frontovaja illjustracija 2003 č. 1, ISBN 5-901266-01-3
Maksim Kolomijec, Michail Svirin: T-26 Mašiny na jego bazje, Frontovaja illjustracija 2003 č. 4, ISBN 5-901266-01-3
Michail Svirin: Bronja krjepkaja - istorija sovjetskogo tanka 1919-1937, Exmo 2005, ISBN 5-699-13809-9
Michail Svirin: Bronjevoj ščit Stalina - istorija sovjetskogo tanka 1937-1943, Exmo 2006, ISBN 5-699-16243-7
Michail Svirin: Samochodki Stalina - istorija sovjetskoj SAU 1919-1945, Exmo 2008, ISBN 5-699-20527-1


Výklad zkratky:
NKTP - Народный комиссариат танковой промышленности (Narodnyj komissariat tankovoj promyšljennosti).


Poznámka
Obraz "vyříznut" z výcepohledového výkresu zveřejněného na http://www.bronetehnika.narod.ru/su26/su26_9.gif
SOV - SU-T-26 (76,2mm samohybné dělo) - Bokorys SU-76P - rekonstrukce V. Mal′ginova.

Bokorys SU-76P - rekonstrukce V. Mal′ginova.
URL : https://www.valka.cz/SOV-SU-T-26-76-2mm-samohybne-delo-t19679#319359 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více