Modelist-Konstruktor 10/1977 (Моделист-конструктор 1977, № 10) Dašno, D.: Transport Krasnoj armii v velikoj otečestvennoj vojne, Avtomobilnyj archivnyj fond 2015, ISBN 978-5-9906332-0-9 (Дашно, Д.: Транспорт Красной армии в Великой отечественной войне, Автомобильный ахивный фонд 2015) ru.wikipedia.org
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
DD.MM.RRRR
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
URL : https://www.valka.cz/SOV-NKL-16-41-aerosane-t39701#621710
Verze : 3
NKL-16/41
První verzi saní, ještě třílyžové koncepce, vytvořil tým pod velením N. M. Andrejeva (Н. М. Андреев) již v r. 1937. Po postupných úpravách, z nichž nejvýraznější byla změna na čtyřlyžovou konceci, byla v létech 1940 - 1941 zahájena sériová produkce typu, uznačovaná později jako NKL-16/41. Zajímavostí je fakt, že podle Příkazu GKO č. 51 z 19. srpna 1941 (Постановление ГКО № 516сс от 19.08.41 - ГОСУДАРСТВЕННЫЙ КОМИТЕТ ОБОРОНЫ = Státní výbor obrany) měly být do aerosaní montovány nikoli nové motory, ale motory sňaté z letadel poté, co odlétaly svůj resurs. Pro provoz v letadle již byly rizikové, ale v pozemním prostředku vyhovující. Od roku 1942 je vyráběna vylepšená varianta NKL-16/42. Celkem je tedy možné potkat trojí označení: NKL-16 pro předválečný model, NKL-16/41 pro první válečnou sérii a NKL-16/42 pro druhou sérii. Objednávka podle výše zmíněného nařízení zněla na 3 000 ks NKL-16, 1 500 ks NKL-26 a 500 ks NKL-32.
I když model NKL-16 byl zastoupen velice početně, nebyl jediným provozovaným typem. Ve výzbroji byly i typy NKL-34 a NKL-38, štábní neozbrojené limuzíny, nebo ještě starší NKL-12, nákladní saně, určené k obsluze polních letišť. Na své nákladové plošině vozily sudy s palivem, náhradní motory a podobné objemné předměty. Vyvinuty byly i bojové aerosaně NKL-32 (НКЛ-32), označované jako "Mobilní palebný bod" (передвижная пулеметная установка) - bojové aerosaně na 4 lyžích s dřevěným částečně pancéřovaným trupem pro 2 muže. Ti měli k dispozici jednak těžký kulomet DŠK nebo Berezin (Березин), spřažený s kulometem DT (ДТ). Zásoba střeliva byla 400 ks pro těžký a 1000 ks pro lehký kulomet, uložené v diskových zásobnících. Podle kvality cesty dosahovaly rychlosti 30 - 50 km/hod, vytrvalost jízdy minimálně 5 hodin. Pancéřování bylo tloušťky 8 mm, motor M-11F (М-11ф (форсированный = zesílený).
Informací o této variantě není příliš mnoho, většina pramenů jednotlivé verze ani neodlišuje. Proto podrobnější informace o konstrukci budou u textu k modelu 16/42. Pro zjednodušení možno konstatovat, že hlavní rozpoznávacím prvkem je uspořádání závěsu zadních lyží - model 41 má tlumič zadní poloosy uchycen k horní hraně trupu, model 42 má prodloužené tlumiče uchyceny k motorovému loži.
K obrázku s kulometnými sáňkami nutno podotknout, že jde o poměrně vzácný snímek, ukazující celkovou koncepci aerosaní. Většina snímků totiž obvykle ukazuje jen část stroje, popřípadě skupinu, ve které se detaily obtížně rozeznávají. Sáňky s těžkým kulometem jsou dosti charakteristickým doplňkem. Aerosaně totiž byly upraveny tak, aby byly schopny na saních přepravovat objemnější a hmotnější náklady. Přepravní kapacita jednotky se tak výrazně zvýšila. Podle ruských pramenů bylo dokonce možné na specielně upraveném laně za každým vozidlem táhnout i značný počet (prameny uvádějí 18 - 20) lyžařů, což urychlovalo přesun jednotek.
URL : https://www.valka.cz/SOV-NKL-16-41-aerosane-t39701#542411
Verze : 2
foto, za povšimnutí stojí "sáňky" s kulometem
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
-
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
URL : https://www.valka.cz/SOV-NKL-16-41-aerosane-t39701#151143
Verze : 0
Reklama
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.