Main Menu
User Menu

RUM - SMU-20 (U-20)

Délka : 38,76 m
Výtlak – na hladině : 173 t
Výtlak – pod hladinou : 210 t
Pohon : dieselmotor 450 k pro pohon na hladině
Elktromotor 300 k pro plavbu pod hladinou
Rychlost – na hladině : 13,2 uzlu
Rychlost – pod hladinou : 9 uzlů
Výzbroj : 2x torpédomet 45 cm
Posádka : 15 mužů + 3 důstojníci
Ponorka byla Italy potopena blízko ústí řeky Tagliamenta italskou ponorkou F.12, v roce 1962 byla nalezena a vyzdvihnuta. Její věž se nachází v expozici muzea ve Vídni (Heeresgeschichtliches Museum).
URL CZ: https://www.valka.cz/RUM-SMU-20-U-20-t12450#41452Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/RUM-SMU-20-U-20-t12450#41452Version : 0
Třída: Havmanden
Postavena v: Secarscnal Pola
Začátek stavby: 29. září 1915
Spuštění na vodu: 18. září 1916
Zařazení do služby: 20. říjen 1917
Rozměry: 38,76 x 3,64 x 2,75 m
Motory: 1 šestiválcový čtyřtaktní Diesel motor a 1 elektomotor / 450 hp + 160 hp
Výzbroj: 2 torpédomety ráže 450 mm, 1 kanón L/26 ráže 7 cm a kulomet ráže 8 mm
Akční rádius: 700 námořních mil na hladině / 71 pod hladinou



Velitelé:
Klemens Ritter von Bézard (28. 5. 1916 - 14. 4. 1917)
Franz Rzemenowsky von Trautenegg (28. 7. 1917 - 29. 11. 1917)
Hermann Rigele (29. 11. 1917 - 11. 3. 1918)
Ludwig Müller (11. 3. 1918 - 4. 7. 1918)



Poznámka:
V noci 4. 7. 1918 byla ponorka potopena poloze 45° 49" severní šířky a 13° 15'02" východní délky u ústi řeky Tagliamento západně od Terstu. Ze vzdálenosti 600 metrů, ji torpédovala italská ponorka F 12. Potopila se i s celou posádkou.





Zdroj: ŽRALOCI CÍSAŘE PÁNA - Jindřich Marek - SVĚT KŘÍDEL 2001 - ISBN 80-7151-198-6


Foceno v Heeresgeschichtliches Museum, Vídeň.
URL CZ: https://www.valka.cz/RUM-SMU-20-U-20-t12450#193710Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/RUM-SMU-20-U-20-t12450#193710Version : 0
Několik bližších detailů, ponorka byla od zařazení pronásledována řadou poruch a byla více v opravě než na moři. Navíc dne 15.3.1917 se srazila s křižníkem Admiral Spaun, věž a vnolam byly poškozeny, periskop ohnut a palubní kanon smeten přes palubu. Kanon byl vyzvednut týž den, loď byla dána do opravy a kapitán Lt. Clemens von Bezard byl ostře pokárán za opuštění cvičné zóny. Loď byla opravena a vrácena do služby až 20.10. 1917 a 29.11. téhož roku dostává nového velitele Lt. Hermana Riegele, její plavby jsou nadále pronásledovány poruchami a v roce 1918 (11.3.) ji přebírá Lt. Ludwig Müller a plaví se s ní v severním Jadranu. Dne 6.7.1918 je loď na hladině torpédována italskou ponorkou F 12 blízko ústí Tagliamenta a potápí se s celou posádkou. Nalezena je v roce 1962, je vylovena a většina ponorky je dána do šrotu. Ostatky nalezené v lodi jsou pohřbeny na vojenském hřbitově ve Wiener Neustadt. Z lodi se zachovala věž, kotva a některé části výstroje, uložené ve vídni ve vojenském muzeu, dále kompas, který je uložen v "Museo Storico Navale v Benátkách, a několik předmětů je ve sbírce "Marinekameradschaft" v Grazu.
Zdroj : Austro-Hungarian submarines in World War I ISBN 978 953 219 339 8 Rijeka 2007
URL CZ: https://www.valka.cz/RUM-SMU-20-U-20-t12450#353486Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/RUM-SMU-20-U-20-t12450#353486Version : 0