Název: Name: | Potez-CAMS 161 "Picardie" | Potez-CAMS 161 "Picardie" |
Originální název: Original Name: | Potez-CAMS 161 "Picardie" | |
Kategorie: Category: | průzkumný/pozorovací letoun | reconnaissance/scout aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1942-DD.03.1942 Société Nationale de Constructions Aéronautiqe du Nord, Sartrouville | |
Období výroby: Production Period: | DD.01.1938-DD.03.1942 konstrukce | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1 | |
První vzlet: Maiden Flight: | 20.03.1942 | |
Osádka: Crew: | 6 + 16 pasažérů | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | člunový trup | flying boat |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 17220 kg | 37964 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 37000 kg | 81571 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 43001 kg | 94801 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 46,000 m | 150ft 11in |
Délka: Length: | 32,110 m | 105ft 4in |
Výška: Height: | 8,870 m | 29ft 1in |
Plocha křídla: Wing Area: | 261,00 m2 | 2809.38 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 141,762 kg/m2 | 29.04 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 6 | |
Typ: Type: | Hispano-Suiza 12Y-36/37 kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 772,25 kW (1 050 k), maximální výkon 706 kW (960 k) při 2 400 ot/min v h= 1 250 m a nominální výkon 676,7 kW (920 k) v optimální výšce. Vrtule trojlistá kovová s nastavitelným úhlem náběhu. | Hispano-Suiza 12Y-36 / 37 twelve-cylinder liquid-cooled supercharged Vee engines rated at 1,036 hp for take-off, maximum power output 947 hp at 2,400 rpm at 4,101 ft and nominal power output 907 hp at optimal level, driving a three-blade variable-pitch metal propellers. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 26 570 l | 5,845 UK gallons (7,019 US gallons) |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 335 km/h v 1500 m | 208.2 mph in 4921 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 290 km/h v 4000 m | 180.2 mph in 13123 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | ? ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | ? min to ? ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 6500 m | 21325 ft |
Dolet: Range: | 6000 km | 3728.2 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | 8200 km | 5095.2 mi |
Výzbroj: Armament: | neozbrojený | unarmad |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Letová vytrvalost: 33 hod. Potez-CAMS 161 byl francouzský šestimotorový hydroplán, který byl navržen a postaven pro provoz na dlouhých trasách v severním Atlantiku s vysokým stupněm pohodlí pro pasažéry. Jeho vývoj byl téměř zastaven kapitulací Francie, později pokračoval pod německým dohledem. Nedlouho před kapitulací francouzské námořnictvo požadovalo instalaci střeleckých věží, hydroplán měl sloužit jako dálkový průzkumný letoun, dokončen byl v roce 1942 bez výzbroje. Němci letoun nakonec zabavili a přelétli jej do Německa, až do Bugu na ostrově Rujana. Zde byl dne 14. září 1944 zničen třemi Mustangy 357. stíhací perutě 355. stíhací skupiny. | Endurance: 33 hours. The Potez-CAMS 161 was a large, French six engined flying boat airliner, designed to operate on the North Atlantic routes. Its development was almost halted by World War II. Just one was built and partially tested. In 1944 the aircraft wore the German code 16+11, and was subsequently ferried to the Bug Seaplane Base at the German island Rügen in the Baltic Sea. There it was destroyed on September 14, 1944, by a group of three P-51s of the 375th Fighter Squadron of 355th Fighter Group. |
Zdroje: Sources: | L+K č. 1 / 1993, ročník LXIX, str. 40., Václav Němeček, Letadla 39-45, Potez - CAMS 161, Vydavatelství Magnet-Press, s.p., ISSN 0024-1156. http://www.hydroretro.net/etudegh/potez.pdf http://www.aviastar.org/air/france/potez-161.php http://www.airwar.ru/enc/flyboat/pcams161.html 1000aircraftphotos.com http://www.warbirds.jp/data/fra/htm/pc161.htm |