Název: Name: | Polikarpov R-Z | |
Originální název: Original Name: | Поликарпов Р-З | |
Kategorie: Category: | bitevní letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1935-DD.04.1937 Letecký závod č. 1 Aviachimu, Moskva / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1935-DD.04.1937 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1031 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.07.1935 | |
Osádka: Crew: | 2 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | dvouplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2007 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 3150 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 3500 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 15,500 m | |
Délka: Length: | 9,720 m | |
Výška: Height: | 3,600 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 42,52 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 74,083 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Mikulin AM-34N kapalinou chlazený přeplňovaný vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 551,6 kW (750 k) a 603 kW (820 k) v h= 3 500 m. Vrtule dvoulistá kovová polohovatelná ne zemi. | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 316 km/h v 3500 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 266 km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 7,09 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 11,8 min do 5000 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 8700 m | |
Dolet: Range: | 1000 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | 1x pevný synchronizovaný kulomet PV-1 ráže 7,62 mm, 500 nábojů a 1 - 2x pohyblivý kulomet ŠKAS ráže 7,62 mm v zadní kabině, 1000 nábojů pro každý. Bitevní varianta: 4x pevný kulomet ŠKAS ráže 7,62 mm pod spodním křídlem. Pumový náklad do 400 kg pum. | |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Varianty: R-Z - průzkumná verze R-Z Š - bitevník R-ZR (rekordní) jeden letoun pro rekordní dostup 11 100 m P-Z civilní provedení pro dopravu nákladů nebo osob. | |
Zdroje: Sources: | L+K č. 9/1984, Polikarpov R-Z, Václav Němeček http://www.ctrl-c.liu.se/misc/ram/r-z.html http://www.cofe.ru/avia/P/P-134.htm www.topedge.com archiv autora |
URL : https://www.valka.cz/Polikarpov-R-Z-t22274#462341Verze : 0
Vláďa
MOD
Historie:
Na jaře roku 1935 navrhl ředitel závodu č. 1 (Государственный авиационный завод № 1) A. M. Bělenkov a hlavní inženýr závodu J. P. Šekulov dosti zásadní změnu víceúčelového letounu Polikarpov R-5. Upravený letoun vzlétl poprvé v červenci 1935 a byla označen písmeny R-Z, personál jej znal jako „Zet“.
Konstrukce letounu byla celodřevěná a byla dosti odlehčena, potažena byla plátnem, vyjma koncových oblouků křídel, které byly duralové. Největší změnou byla výměna motoru, původní motor Mikulin M-17, což byl německý BMW VI, byl nahrazen výkonnějším motorem Mikulin M-34N. Tento motor byl dílem Mikulinovi konstrukční kanceláře a písmeno N označovalo přeplňovanou verzi. Podvozek byl pevný a kola byla zakapotována, to se v praxi neosvědčilo, kapotáž byla odstraňována. Letoun R-Z odlišíme od starších R-5 podle kabiny, R-Z měl kabinu plně uzavřenou. Výzbroj byla tvořena pevným kulometem PV-1 a pohyblivým ŠKASem v zadní kabině. Pod křídla bylo možno podvěsit 300 – 500 kg pum, v praxi bylo nejčastěji neseno 400 kg pum různé ráže, nebo kontejnery na plyn popř. dýmotvorné generátory. Pro bitevní variantu R-ZŠ bylo počítáno s doplňkovou kulometnou výzbrojí pod křídly letounu, tyto kulomety bylo možno sklopit mírně dolů tak, aby bylo možno ostřelovat pozemní cíle.
Polikarpov R-Z prošel poměrně snadno státními zkouškami, ale byly výtky k vyvážení letounu, protože nový motor byl těžší než motor M-17, výkony však stouply a vytčeného cíle bylo dosaženo.
Bojovým křtem prošel letoun ve Španělsku, kde létal v republikánském letectvu, později jej do svých řad zařadilo i frankistické letectvo, nasazen byl v bitvě u řeky Chalchyn a v zimní válce s Finskem. V době přepadení SSSR byl letoun již zastaralý a byl rychle nahrazován modernějším bitevníkem Il-2.
Použité prameny:
L+K č. 9/1984, Polikarpov R-Z, Václav Němeček
http://www.ctrl-c.liu.se/misc/ram/r-z.html
http://www.cofe.ru/avia/P/P-134.htm
http://www.airwar.ru/enc/other1/rz.html
archiv autora
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Polikarpov R-Z |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Polikarpov R-ZŠ (šturmovik)
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Polikarpov R-Z |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Polikarpov R-Z |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Polikarpov R-Z |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Polikarpov R-Z |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Polikarpov-R-Z-t22274#462388Verze : 2
Vláďa
MOD
Reklama
.
Polikarpov R-Z, jenž se na přelomu let 1939-1940 zúčastnil Zimní války. Jednotka neznámá. Stroj nese přes klasické schéma zelené barvy na horních a bočních plochách nátěr smytelnou bílou barvou. Nátěr již notně utrpěl provozem. Spodní plochy zůstaly světle modré.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | Zimní (sovětsko-finská) válka [1939-1940] |
Výrobce | Polikarpov |
Typ letounu | Polikarpov R-Z |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | 9 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.1940 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Polikarpov R-Z, jenž se na přelomu let 1939-1940 zúčastnil Zimní války. Jednotka neznámá. Stroj nese přes klasické schéma zelené barvy na horních a bočních plochách nátěr smytelnou bílou barvou. Nátěr již notně utrpěl provozem. Spodní plochy zůstaly světle modré.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Polikarpov-R-Z-t22274#584351Verze : 1
Rad
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.