Main Menu
User Menu
Reklama

Polikarpov R-Z

Поликарпов Р-З (Зет)

     
Název:
Name:
Polikarpov R-Z
Originální název:
Original Name:
Поликарпов Р-З
Kategorie:
Category:
bitevní letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1935-DD.04.1937 Letecký závod č. 1 Aviachimu, Moskva /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1935-DD.04.1937
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1031
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.07.1935
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2007 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3150 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
3500 kg
Rozpětí:
Wingspan:
15,500 m
Délka:
Length:
9,720 m
Výška:
Height:
3,600 m
Plocha křídla:
Wing Area:
42,52 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
74,083 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Mikulin AM-34N kapalinou chlazený přeplňovaný vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 551,6 kW (750 k) a 603 kW (820 k) v h= 3 500 m.
Vrtule dvoulistá kovová polohovatelná ne zemi.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
316 km/h v 3500 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
266 km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
7,09 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
11,8 min do 5000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
8700 m
Dolet:
Range:
1000 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
1x pevný synchronizovaný kulomet PV-1 ráže 7,62 mm, 500 nábojů a
1 - 2x pohyblivý kulomet ŠKAS ráže 7,62 mm v zadní kabině, 1000 nábojů pro každý.
Bitevní varianta: 4x pevný kulomet ŠKAS ráže 7,62 mm pod spodním křídlem.
Pumový náklad do 400 kg pum.
Uživatelské státy:
User States:


Poznámka:
Note:
Varianty:
R-Z - průzkumná verze
R-Z Š - bitevník
R-ZR (rekordní) jeden letoun pro rekordní dostup 11 100 m
P-Z civilní provedení pro dopravu nákladů nebo osob.
Zdroje:
Sources:
L+K č. 9/1984, Polikarpov R-Z, Václav Němeček
http://www.ctrl-c.liu.se/misc/ram/r-z.html
http://www.cofe.ru/avia/P/P-134.htm
www.topedge.com
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Polikarpov-R-Z-t22274#462341Verze : 0
MOD

Historie:




Na jaře roku 1935 navrhl ředitel závodu č. 1 (Государственный авиационный завод № 1) A. M. Bělenkov a hlavní inženýr závodu J. P. Šekulov dosti zásadní změnu víceúčelového letounu Polikarpov R-5. Upravený letoun vzlétl poprvé v červenci 1935 a byla označen písmeny R-Z, personál jej znal jako „Zet“.


Konstrukce letounu byla celodřevěná a byla dosti odlehčena, potažena byla plátnem, vyjma koncových oblouků křídel, které byly duralové. Největší změnou byla výměna motoru, původní motor Mikulin M-17, což byl německý BMW VI, byl nahrazen výkonnějším motorem Mikulin M-34N. Tento motor byl dílem Mikulinovi konstrukční kanceláře a písmeno N označovalo přeplňovanou verzi. Podvozek byl pevný a kola byla zakapotována, to se v praxi neosvědčilo, kapotáž byla odstraňována. Letoun R-Z odlišíme od starších R-5 podle kabiny, R-Z měl kabinu plně uzavřenou. Výzbroj byla tvořena pevným kulometem PV-1 a pohyblivým ŠKASem v zadní kabině. Pod křídla bylo možno podvěsit 300 – 500 kg pum, v praxi bylo nejčastěji neseno 400 kg pum různé ráže, nebo kontejnery na plyn popř. dýmotvorné generátory. Pro bitevní variantu R-ZŠ bylo počítáno s doplňkovou kulometnou výzbrojí pod křídly letounu, tyto kulomety bylo možno sklopit mírně dolů tak, aby bylo možno ostřelovat pozemní cíle.


Polikarpov R-Z prošel poměrně snadno státními zkouškami, ale byly výtky k vyvážení letounu, protože nový motor byl těžší než motor M-17, výkony však stouply a vytčeného cíle bylo dosaženo.


Bojovým křtem prošel letoun ve Španělsku, kde létal v republikánském letectvu, později jej do svých řad zařadilo i frankistické letectvo, nasazen byl v bitvě u řeky Chalchyn a v zimní válce s Finskem. V době přepadení SSSR byl letoun již zastaralý a byl rychle nahrazován modernějším bitevníkem Il-2.



Použité prameny:
L+K č. 9/1984, Polikarpov R-Z, Václav Němeček
http://www.ctrl-c.liu.se/misc/ram/r-z.html
http://www.cofe.ru/avia/P/P-134.htm
http://www.airwar.ru/enc/other1/rz.html
archiv autora

Polikarpov R-Z - Polikarpov R-ZŠ (šturmovik)

Polikarpov R-ZŠ (šturmovik)
Polikarpov R-Z -


Polikarpov R-Z -


Polikarpov R-Z -


Polikarpov R-Z -


URL : https://www.valka.cz/Polikarpov-R-Z-t22274#462388Verze : 2
MOD
.
Polikarpov R-Z - Polikarpov R-Z, jenž se na přelomu let 1939-1940 zúčastnil Zimní války. Jednotka neznámá. Stroj nese přes klasické schéma zelené barvy na horních a bočních plochách nátěr smytelnou bílou barvou. Nátěr již notně utrpěl provozem. Spodní plochy zůstaly světle modré.

Polikarpov R-Z, jenž se na přelomu let 1939-1940 zúčastnil Zimní války. Jednotka neznámá. Stroj nese přes klasické schéma zelené barvy na horních a bočních plochách nátěr smytelnou bílou barvou. Nátěr již notně utrpěl provozem. Spodní plochy zůstaly světle modré.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Polikarpov-R-Z-t22274#584351Verze : 1
MOD