Název: Name: | PZL P.11f | PZL P.11f |
Originální název: Original Name: | PZL P.11f | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1934-DD.MM.1936 SA Industria Aeronautică Română, Brasov | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1934-DD.MM.1936 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 80-95 (nejistý údaj) | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.MM.RRRR | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | fixed |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 1108 kg | 2443 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 1586 kg | 3497 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | ? lb |
Rozpětí: Wingspan: | 10,719 m | 35ft 2in |
Délka: Length: | 7,550 m | 24ft 9,25in |
Výška: Height: | 2,850 m | 9ft 4,2in |
Plocha křídla: Wing Area: | 17,90 m2 | 192.67 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 88,60 kg/m2 | 18.15 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Gnôme Rhône 9 Krse Mistral, vzduchem chlazený hvězdicivý devítiválec o vzletovém výkonu 418 kW, 455 kW maximální výkon. Vrtule dvoulistá dřevěná vrtulové listy s pevným úhlem náběhu. | Gnôme Rhône 9 Krse Mistral, nine-cylinder, air-cooled radial engine, rated 560 hp for take-off, maximum power 610 hp, driving a two-blade fixed-pitch wooden propeller. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | trupová nádrž: 313 l spádová v levém křídle: 11 l | fuselage tank: 68.85 UK gallons downflow tank in the left wing: 2.42 UK gallons |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 360 km/h v 5000 m | 223.7 mph in 16404 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 250 km/h v 4000 m | 155.3 mph in 13123 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 11,0 m/s | 2165.4 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 6,5 min do 5000 m | 6,5 min to 16400 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 7540 m | 24738 ft |
Dolet: Range: | 520 km | 323.1 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | 750 km | 466 mi |
Výzbroj: Armament: | 2x pevný kulomet FN Browning ráže 7,92 mm, na bocích trupu (po 500 nábojích) a 2x pevný kulomet FN Browning ráže 7,92 mm, v křídlech (po 600 nábojích). | Two fixed forward-firing 0.311 inch FN Browning in the fuselage, 500 rpg and two fixed forward-firing 0.311 inch FN Browning in the wings mounted. |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | - Předlohou pro tuto verzi byl prototyp P.11/IV. - PZL P.11C byl jednomístný hornoplošník klasické konstrukce s celokovovou konstrukcí. Kostra i potah byly z duralu. - Rumunské stroje měly motor kapotovaný poněkud oblejším prstencem, většinou chyběl kužel vrtule a všechny letouny nesly výzbroj čtyř kulometů. - Počátkem třicátých let hledalo Rumunsko pro své letectvo moderní stíhací letoun, který měl nahradit již zastaralé a olétaní Spady S.61 a Fokkery D.XI. Tehdy představilo svůj nejnovější letoun Polsko. Po nějaké době bylo přijato rozhodnutí zakoupit letouny PZL P.11b a spolu s nákupem letadel zakopilo Rumusko i licenční práva na stavbu letadel. Rumunské letouny byly upraveny pro pohon motorem typu Gnôme Rhône 9, tyto motory byly licenčně vyráběny továrnou IAR. Celá soutěž o nový stíhací letoun byla nejasná a neprůhledná, zřejmě došlo k podplácení. Polsko dodalo 50 letadel PZL P.11b a další stroje již měla vyrobit rumunská továrna IAR. Výroba nabíhala velmi pomalu, Rumuni neměli žádné zkušenosti s výrobou letadel s celokovovou konstrukcí. Nakonec bylo vyrobeno necelých 100 letadel (údaje o počtu vyrobených strojů se značně rozcházejí). Mnoho polských letounů se po polsko-německé válce dostalo do Rumunska, Rumuni je zařazovali do svých bojových jednotek i ke školním jednotkám. Mnoho polských letadel bylo rozebráno na náhradní díly. PZL P.11 byl v Rumunsku nejrozšířenějším stíhacím letadlem a byl používán po celou válku. | In the early 1930's, the Romanian Royal Air Force was looking for a modern fighter to replace its obsolete and worn-out Spad S.61's and Fokker D.XI's. The favourite in this competition seemed to be the new Polish PZL P.1/II fighter, at that moment one of the best in the world. Inspite of this, the appearance of IAR's first own fighter design, in the shape of the IAR CV-11, pre longed the suspense, until September 1931, when an improved version of the PZL P.1/II, the PZL P.11 was chosen as the new main fighter of the Romanian Royal Air Force. This decision, although somewhat suspicious due to corruption allegations, seemed to be the right one since the Polish aircraft had superior maneuvrability over its Romanian counterpart, and its armament was an impressive one for the early 1930's. The initial order was for 50 modified versions of the PZL P.11, called PZL P.11b, to be produced in Poland. Changes over the original model consisted in fitting a Romanian IAR K9 engines as well as Romanian produced instruments. After the delivery of the first 50 planes, the IAR works got the contract for producing the fighter under license, designating it as PZL P.11f. Production started in 1934, a bit slower at start as the IAR lacked experience with all-metal construction, but ramped up the next year. Eventually, some 100 - 150 P.11f's would be manufactured until the end of 1935. The PZL P-11f would remain the most numerous of all ARR fighters right until the start of World War Two. Of the 300 Polish airplanes that found refuge in Romania in late September 1939, some 50 PZL P.11b fighters were taken over and used by the ARR, some for training and combat, but most were dismantled and turned into spare. |
Zdroje: Sources: | Krzystof Cieślak, Wojciech Gawrych a Andrzej Glass, Samoloty Myśliwskie września 1939, Serie AEROHOBBY, Wydawatelstwo Not Sigma, Warszawa, 1987, ISBN 83-85001-11-05 Witold Liss, Aircraft Profile No.75, The P.Z.L. P-11, Profile Publications Ltd., Leathead, Surrey, London and Watford, No ISBN. http://www.pilotfriend.com/.../Panstwowe%20PZL%20P11.htm http://www.airwar.ru/enc/fww2/p11.html archiv autora |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | PZL P.11f |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | PZL P.11f |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |