Main Menu
User Menu

Obrněnce pobřežní obrany Novgorod a Vice-admiral Popov

Obrněnce pobřežní obrany Novgorod a Vice-admiral Popov


Stručná historie
Po zkušenostech Rusů s britskými dělovými prámy, použitými za krymské války, vznikla v roce 1863 na ministerstvu námořnictva idea vyrobit dobře pancéřované plovoucí dělostřelecké baterie, schopné nasazení v pobřežních vodách Azovského a Černého moře a na řekách této oblasti. Ze všech posuzovaných typů, byl přijat projekt kontraadmirála Popova, který navrhl loď netradiční konstrukce umožňující na malém místě umístit velká děla a silné pancéřování, při zachování malého ponoru. Byly provedeny zkoušky se zmenšenými modely.


Výroba prvního kusu byla zahájena petrohradské loděnici. Části plavidla byly převáženy do Nikolajeva a zde v letech 1872-1873 byl sestaven "Novgorod". Za rok v této loděnici dokončili jeho mladšího a většího bratra "Kijev", který byl po čase přejmenován na "Vice-admiral Popov". Obě lodě se měly vyznačovat tichým chodem parních strojů a byly zařazeny do služby jako plovoucí baterie obrany pobřeží. Mezi černomořskými námořníky se pro kruhové obrněné lodě ujalo pojmenování "Popovky".


V roce 1892 byly lodě Novgorod a Viceadmiral Popov, přeřazeny do třídy obrněnců pobřežní obrany.


Jejich plavební schopnosti byly problematické a proto zůstaly v službě asi deset let. Plavba na rozbouřeném moři byla téměř nemožná, lodě špatně držely směr i při klidné hladině. Protože se lodě během plavby kymácely bývala střelba velmi nepřesná. Bojově byly nasazeny v letech 1877-1878 na dolním toku Dunaje při akcích carské Dunajské flotily proti Turkům.


Stručný popis
Plovoucí obrněná baterie. Plavidlo s trupem okrouhlého tvaru, vyzbrojené dvěma děly velké ráže, umístěnými do shora otevřené pancéřované nástavby (barbety). Dělo střílelo přes okraj této nástavby. Malá děla k obraně byla umístěna v zakrytých palebných postaveních na bocích trupu. Pohon lodi zajišťovaly sdružené parní stroje britské firmy Arthura Woolfa a nastavitelné lodní šrouby Roberta Griffitha. I když byly vyrobeny pouze dvě plavidla tohoto typu, byl každý kus jiný - rozdílné rozměry a výzbroj.


Odkaz
Vladimir G. Andrijenko: Kryglyje suda admirala Popova, Gangut 1994, stran 40, ISBN 5-85875-011-7


Zdroje
I. Podkolzin: Ošibka admirala Popova, Modjelist-konstruktor 1967, č. 4.
G. a V. Smirnov: Kapitan Pratt i admiral Grau, Modjelist-konstruktor 1984, č. 2.
ČSN 01 1300 Zákonné měrové jednotky, Praha 1974 a 1987.


Internet
https://en.wikipedia.org/wiki/Steam_engine
https://flot.parus.ru/arms0016.htm
https://www.valka.cz/topic/view/47493/
https://knigite.abv.bg/rtv/rtv_3.html
lib.aldebaran.ru
mkmagazin.almanacwhf.ru
mkmagazin.almanacwhf.ru
https://ship.bsu.by/main.asp?id=102476
https://www.fdhs.cz/historie.html
https://www.genealogyimagesofhistory.com/gp-gt.htm
www.mil.ru
www.morflot.tsi.ru
https://www.rulex.ru/01273014.htm
URL : https://www.valka.cz/Obrnence-pobrezni-obrany-Novgorod-a-Vice-admiral-Popov-t47524#185842Verze : 0
MOD
Bronjenosjec bjerjegovoj oborony Novgorod


Základní údaje:
- označení v ruské literatuře: Новгород (čti: Novgorod)
- vyroben: 1 kus
- roky výroby: 1872-1873
- spuštěn na vodu: 21. května 1873
- zařazen do služby: 1873-1903
- sešrotován:


- posádka: 150 osob
- výtlak standardní: 2531 Mg (2491 tons)
- výtlak maximální: 2714 Mg (2671 tons)
- délka trupu: 30,8 m (101 stopa)
- šířka plavidla: 30,8 m (101 stopa)
- ponor: 3,8 m (12,5 stopy)
- výška nad hladinou: neuvedena


Pohon
- parní stroj: 6x
- celkový výkon: 1471 kW (2000 k)
- počet kotlů: 8x
- lodní šroub nastavitelný: 6x
- vezené palivo: uhlí 200 Mg (tun)
- rychlost plavby: 11 až 13,9 km/h (6-7,5 uzlu)
- doplul: 889 km (480 mil)


Pancéřování
- barbeta: 228,6 mm (9 palců)
- trup lodi: 178 mm (7 palců)
- paluba: 63,4 mm (2,5 palce)
- komín: 152,4 (6 palců)


Výzbroj
- dělová: 280-mm puška obr. 1867 g., soustava Krupp
- ráže: 279,4 mm (11 palců)
- počet: 2 kusy


- dělová: 4-ft puška obr. 1867 g.
- ráže: 86,87 mm
- délka hlavně: 1865 mm, d/21,4
- počet: 2 kusy


Poznámka
Vyobrazení převzato z výše uvedených zdrojů.
Obrněnce pobřežní obrany Novgorod a Vice-admiral Popov - Novgorod - nárys.

Novgorod - nárys.
Obrněnce pobřežní obrany Novgorod a Vice-admiral Popov - Novgorod - bokorys.

Novgorod - bokorys.
Obrněnce pobřežní obrany Novgorod a Vice-admiral Popov - Novgorod - půdorys.

Novgorod - půdorys.
Obrněnce pobřežní obrany Novgorod a Vice-admiral Popov - Novgorod - pohled na záď.

Novgorod - pohled na záď.
URL : https://www.valka.cz/Obrnence-pobrezni-obrany-Novgorod-a-Vice-admiral-Popov-t47524#185843Verze : 0
MOD
Bronjenosjec bjerjegovoj oborony Vicje-admiral Popov (Kijev)


Základní údaje:
- označení v ruské literatuře: Вице-адмирал Попов, ex Киев (čti: Vicje-admiral Popov, dříve Kijev)
- vyroben: 1 kus
- roky výroby: 1874
- spuštěn na vodu: 25. září 1875
- zařazen do služby: 1875-1903
- sešrotován:


- posádka: 187 osob
- výtlak standardní: neveden
- výtlak maximální: 3607 Mg (3550 tons)
- délka trupu: 36,6 m (120 stop)
- šířka plavidla: 36,6 m (120 stop)
- ponor: 3,9 m (12,8 stopy)
- výška nad hladinou: neuvedena


Pohon
- parní stroj: 6x
- celkový výkon: 2207 kW (3000 k)
- počet kotlů: 12x
- lodní šroub nastavitelný: 6x
- vezené palivo: uhlí 200 Mg (tun)
- rychlost plavby: až 15,7 km/h (8,5 uzlu)
- doplul: 889 km (480 mil)


Pancéřování
- barbeta: 457,2 mm (17 palců)
- trup lodi: 178 mm (7 palců)
- paluba: 76 m (3 palce)
- komín: 152,4 (6 palců)


Výzbroj
- dělová: 305-mm puška obr. 1867 g., soustava Krupp
- ráže: 304,8 mm (12 palců)
- délka hlavně: 6096 mm, d/20
- počet: 2 kusy


- dělová: 4-ft puška obr. 1867 g.
- ráže: 86,87 mm
- délka hlavně: 1865 mm, d/21,4
- počet: 6 kusů


Poznámka
Vyobrazení převzato z výše uvedených zdrojů.
Obrněnce pobřežní obrany Novgorod a Vice-admiral Popov - Vice-admiral Popov

Vice-admiral Popov
URL : https://www.valka.cz/Obrnence-pobrezni-obrany-Novgorod-a-Vice-admiral-Popov-t47524#185844Verze : 0
MOD