OFAB-100

Tříštivotrhavá letecká bomba (oskoločno-fugasnaja aviacionnaja bomba) z provenience SSSR a Ruska určená k ničení živé síly, zodolněných postavení pěchoty a nepancéřovaných vozidel. Do výzbroje postupně zavedena v hmotnostech 100, 250 a 500 kg. Ve 100 kg váze v různých variantách jako:


OFAB-100-120, -100M, -100MH.


Náplň trhaviny cca. 46 kg, možnost odhozu do rychlosti cca. 1 200 km/h a z výšky max. cca. 15 000 m.


V čs. letectvu používána na strojích Mig-15 (max. 6 ks), Mig-21 (v "sbolp" variantě u verze MF max. 16 ks na čtyřech adaptérech MBD, každý pro 4 kusy), Mig-23 (u verze "BN" max. až 12 ks), Su-7 (max. 4 ks u verze "BM" a 6 ks u verze "BKL", Su-22 (max. 20 ks s využitím 4 adaptérů MBD jako u Migu-21MF), Su-25 (max. 32 ks s využitím 8 ks adaptérů MBD), Mi-24 (max. 4 ks).
URL : https://www.valka.cz/OFAB-100-t10923#33579 Verze : 0

Diskuse

Neviem z ktorého roku je tento predpis, ale už v osemdesiatých rokoch bol takto nepoužiteľný, lebo bolo zakázané používať zapaľovače AV-1DU ako hlavové, z dôvodu že jednej Migine buchla bomba OFAB-100 pod krídlom.
Zasadne sa používali ako dnové, s pretočenými listami odisťovacích vrtuliek, samozrejme so spozďovačom poisteným zaisťovacím drôtom.
S inými typmi zapaľovačov, bolo samozrejme možné použivať OFAB-100 s brzdiacím zariadením.
V praxi sme bombardovali hlavne brzdenými CP-100M a OFAB-100M klasicky nebrzdene.
URL : https://www.valka.cz/OFAB-100-t10923#359423 Verze : 0
Předpis je starý, je k dispozici i novější, nicméně když se podíváš na pozici 2) tak je tam letecký hlavový zapalovač LZEH-1. V tomto případě šlo o to, že v jednom vlákně se řešilo neznámé těleso, které bylo mým kolegou rozpoznáno jako brzdící zařízení (zde pozice 4). Byl tak laskavý a poslal celý (byť starý, alespoň co se týká zapalovačů) předpis na OFAB a CP.
URL : https://www.valka.cz/OFAB-100-t10923#359443 Verze : 0
S tým sa dá súhlasiť, LHEZ sice nepoznám, neučili sme sa ho na škole ani sme ho nikdy nepoužívali, ale predpokládam že je s el. pyro odistením podobne ako AV-UE, takže ich použitie je v spojení z brzdiacím zariadením bezproblémové.
URL : https://www.valka.cz/OFAB-100-t10923#359466 Verze : 0

Citace - Bery :

T


V čs. letectvu používána na strojích Mig-21 (v "sbolp" variantě u verze MF max. 16 ks na čtyřech adaptérech MBD, každý pro 4 kusy).



Neslužil som u "SBOL", ale na škole sme sa učili že MIG-21MF môže niesť max 10ks OFAB-100 po 4 na MBDU na vnútorných závesnikoch a po jednej na vonkajších závesníkoch, nosnosť vonkajších závesnikov je 250 kg, tiež som nikdy nevidel "jednadvacku" ovešanu 16-timi 100 kilovymi bombami, aj keď nejaký horlivec to mohol takto navesiť.
URL : https://www.valka.cz/OFAB-100-t10923#359468 Verze : 0
Výše uvedené fotografie nejsou ofocený předpis ale jakési poznámky psané na stroji. Předpis vypadal uplně jinak. Za 21 let jsem o LZEH ani neslyšel. U OFAB 100M se používal výlučně AV1/DU jako dnový. A to od nehoty z roku tuším že 82. Kdy došlo k vzniku teorie o dvou ptácích, při bomabardování v letu dvojice na střelnici Jínce druhému ve dvojici do pumového zapalovače AV 1/Du použitého jako hlavový narazil pták a uvedl do činnosti odjištovací mechanis. Přesně za dvanáct vteřin letěl druhý pták který uvedl do činnosti odjištěný zapalovač. Pokud si vememe nápň pumy + palivo v křídlovém úseku + palivo ve vzdálenosti 1m v trupu, tak si dovolím tvrdit že při výbuchu pumy na křídle by z pilota zbyl mastný flek a neměl by čas šáhnout na katapultážní madla.Navíc na předletové byli upozorněni na probíhající cvičení PLDVK vz.53 známých to ještěrek kde jim L 39V tahal terč. Letoun kterému měla puma řachnout pod křídlem letěl jako druhý. Navíc i přesto, že se tomuto prostoru měli vyhnout vedený pilot, který prováděl KTP na zteče na PC pilotovi ve výcviku měl říci proč letíme tudy, zahni doleva a terče budou rovnou před námi - nebyla dodržena trať letu. No a zbytek už nechám na vašem úsudku. Od té doby AV1/DU jenom jako dnové.
URL : https://www.valka.cz/OFAB-100-t10923#487829 Verze : 0

Citace - big tiger :

Za 21 let jsem o LZEH ani neslyšel.
U OFAB 100M se používal výlučně AV1/DU jako dnový. A to od nehoty z roku tuším že 82. Kdy došlo k vzniku teorie o dvou ptácích, při bomabardování .....



Big Tiger to popisal perfektne ja som za rovnake obdobie tiez o LZEH ani nechyroval ( podobne ako o SU-24 kym som ich v septebrovu sobotu 84 nevidel pristavat v Pardubkach)
O teorii dvoch vtakov som tiez nepocul, u nas to bolo vysvetlene velkou rychlostou "Jednadvacky" ked sila vrtulky urvala MVU, potom stacil poryv vetru alebo prudky pohyb masiny a AV1DU si urobilo svoju pracu.
Ale je fakt ze od roku 82 zasadne v dnovej pozicii a na okraji stojanky kombinacky v ruke a natacanie kridielok AVDucka do opacnej polohy.
A ako bonus, rezanie Pentritovych nalozi pilkou na zelezo aby sa vyplnila medzera medzi zapalovacom a nalozou...
URL : https://www.valka.cz/OFAB-100-t10923#487881 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více